Hvorfor så få Blindtester

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Hvorfor bruker ikke HI FI Tidskrifter kun blindtester
Dette ville for meg gitt mere troverdighet ved oppsummering av inntrykk .

Har noen subjektive betraktninger rundt dette evne
stillt som spørsmål

1. Skribenten er usikker på sin egen referanse?

2. Redd for og gi et høyt priset produkt dårlig score.
Sammenlignet med et billigere produkt. ?

3. Skribent blir påvirket av et godt innarbeidet merkeprodukt (feks Hegel-Conrad J-DP- ML etc)
Placebo ?
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Jeg tipper det er fordi de er redde for å dumme seg skikkelig ut.
Det hadde vært skikkelig morro om en kunne gjennomføre tester av utstyr man ikke hadde en anelse om hva var.
La oss si en CD spiller test. Ikke visste de hvilke merker som ble testet, ikke hvilken pris. Hehehe, jeg tror det hadde vært en artig opplevelse.
 
T

theStig

Gjest
Sikkert mange grunner til dette, men en av de er kanskje at en blindtest blir veldig vitenskapelig korrekt - synsingen forsvinner! Ingen av disse hifibladene er i nærheten av å være seriøse fagblader med et vitenskapelig grunnlag for sin virksomhet, så vitenskapelige tester passer nok ikke inn i profilen er jeg redd.

En annen ting kan være at bladene må passe seg for de som betaler lønna til skribentene, dvs. annonsørene. Litt kjedelig hvis en blindtest skulle bedømme et dyrt apparat fra en velkjent produsent som dårligere enn en mye billigere Elkjøp-produkt, noe som meget vel kunne skjedd.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Jeg tipper det er fordi de er redde for å dumme seg skikkelig ut.
Da er det vel heller produsenten, med sitt overprisede produkt, som har dummet seg ut i så tilfelle::)
Testerens subjektive opplevelse kan vel knappest bestrides... ;)

Skulle gjerne sett at blindtest var regelen snarere enn unntaket. Men det hadde vel betydd kroken på døra for endel produsenter innenfor hifi-industrien :-/
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Sikkert mange grunner til dette, men en av de er kanskje at en blindtest blir veldig vitenskapelig korrekt - synsingen forsvinner! Ingen av disse hifibladene er i nærheten av å være seriøse fagblader med et vitenskapelig grunnlag for sin virksomhet, så vitenskapelige tester passer nok ikke inn i profilen er jeg redd.
Jeg mener at mange der ute påvirkes sterkt av bastante
(Hegel slår Krell dermed Bastta Uttalelser) derfor burde i hverfall vi kunne ønske at testene ble utført blindt ,dette hadde styrket skribentens troverdighet ved formidling av lytteinntrykk
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Fordi det er uendelig mye morsommere, lærerikt og interessant å lese hva Harry Pearson har syslet med i det siste. Og maskineri som er konstruert med det formål å formidle kunstneriske utrykk deltar tross alt ikke i noe kretsmesterskap. (Selv om mange tydeligvis er av en oppfatning at verden hadde vært et mer rettferdig sted om så var tillfelle.)

Når det er sagt, så tror jeg feks HIFI Choice bruker blindtester som en del av metoden på sine sammenligningstester, så helsvart er det dog ikke ;)
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Hvorfor bruker ikke HI FI Tidskrifter kun blindtester
Dette ville for meg gitt mere troverdighet ved oppsummering av inntrykk .

Har noen subjektive betraktninger rundt dette evne
stillt som spørsmål

1. Skribenten er usikker på sin egen referanse?

2. Redd for og gi et høyt priset produkt dårlig score.
Sammenlignet med et billigere produkt. ?

3. Skribent blir påvirket av et godt innarbeidet merkeprodukt (feks Hegel-Conrad J-DP- ML etc)
Placebo ?
Etter min mening/erfaring sier blindtesting deg svært lite eller ingenting om kvaliteten på et produkt i forhold til et annet.
Jeg vil f.eks ha muligheten til å kunne sitte mange timer i strekk foran anlegget mitt, og spille all type musikk. Fortell meg hvordan en blindtest skal kunne si meg hvilket komponent jeg bør velge, som utfyller mitt hovedkrav.
Tar vi utgangspunkt i en enkel blindtesting, tar denne heller ingen hensyn til matching.
Den ene variabelen X i blindtesten kan tilfeldigvis være bedre matchet til konstantene enn den andre, variabelen Y.
Du velger da selvfølgelig X. Men tenk om Y hadde vært bedre i ditt oppsett.
Blindtesting med flere variabler i flere ulike oppsett tror jeg hadde gjort jobben til Knut & Co umulig:D
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Etter min mening/erfaring sier blindtesting deg svært lite eller ingenting om kvaliteten på et produkt i forhold til et annet.
Jeg vil f.eks ha muligheten til å kunne sitte mange timer i strekk foran anlegget mitt, og spille all type musikk. Fortell meg hvordan en blindtest skal kunne si meg hvilket komponent jeg bør velge, som utfyller mitt hovedkrav.
Tar vi utgangspunkt i en enkel blindtesting, tar denne heller ingen hensyn til matching.
Den ene variabelen X i blindtesten kan tilfeldigvis være bedre matchet til konstantene enn den andre, variabelen Y.
Du velger da selvfølgelig X. Men tenk om Y hadde vært bedre i ditt oppsett.
Blindtesting med flere variabler i flere ulike oppsett tror jeg hadde gjort jobben til Knut & Co umulig:D

Så enig, så enig!

Det tar mer enn 10 sekunder å teste hva et produkt yter om man skal gi det optimale kår og få det beste ut av det......!

Når jeg tester et produkt blir det over flere dager og mye frem og tilbake for å gjøre meg kjent med de største lydmessige forskjellene. Det blir også stort sett for å finne ut hva slags lyd jeg ønsker, enn hva som er "best"
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Blindtest er vanskelig, gjorde det med et par cd spillere og kunne faktisk ikke høre hvilken jeg spilte på. Når jeg fikk vite hvem som var hvem hørte jeg forskjellen med en gang, snakk om bedrag.

Tenk om AutofilLarsen begynte med blindtest av biler? Gjett hvilken bil du kjører nå... ;D
 
R

Ronny_D

Gjest
Blindtest er vanskelig, gjorde det med et par cd spillere og kunne faktisk ikke høre hvilken jeg spilte på. Når jeg fikk vite hvem som var hvem hørte jeg forskjellen med en gang, snakk om bedrag.

Tenk om AutofilLarsen begynte med blindtest av biler? Gjett hvilken bil du kjører nå... ;D
Men med hvilket understell og bremser kjører du med nå ?
Har du litt lite luft eller er det stabilisator og dempere som er litt bløte? Åssen er det med spissing, kasting og gjennoppretting og sporing ?
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Trur en del av dere har lest Fidelity dårlig. Der stikker de jo hodet fram og kjører av og til blindtester på cd-spiller og forsterkere i tillegg til normal langtidstest. Har aldri sett noen andre gjøre det stuntet! Og det ser ikke ut til at de alltid får det resultatet de har tenkt seg heller!
En annen ting er at blindtester av produkter ikke bør være annet enn supplement. Det tar lengre tid enn noen få låter å fastslå hvordan ting låter i flere henseende. Det er noe med å "få produktet under huden".

Honkey
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Så enig, så enig!

Det tar mer enn 10 sekunder å teste hva et produkt yter om man skal gi det optimale kår og få det beste ut av det......!

Når jeg tester et produkt blir det over flere dager og mye frem og tilbake for å gjøre meg kjent med de største lydmessige forskjellene. Det blir også stort sett for å finne ut hva slags lyd jeg ønsker, enn hva som er "best"
Dette er helt riktig! Man velger det produktet som gir den lyden man liker, - dvs når man putter det inn i kjeden av komponenter man har fra før. Hvorvidt dette er best er ikke særlig viktig, ettersom de aller fleste ikke har noen mulighet til å foreta objektive målinger.

Psyklisten:
Blindtest er vanskelig, gjorde det med et par cd spillere og kunne faktisk ikke høre hvilken jeg spilte på. Når jeg fikk vite hvem som var hvem hørte jeg forskjellen med en gang, snakk om bedrag.
Du trenger å diskutere problemet ditt på et helt annent forum!
 
K

knutinh

Gjest
Så enig, så enig!

Det tar mer enn 10 sekunder å teste hva et produkt yter om man skal gi det optimale kår og få det beste ut av det......!

Når jeg tester et produkt blir det over flere dager og mye frem og tilbake for å gjøre meg kjent med de største lydmessige forskjellene. Det blir også stort sett for å finne ut hva slags lyd jeg ønsker, enn hva som er "best"  
Blindtester kan utføres over flere måneder hvis du vil...
-k
 
K

knutinh

Gjest
Etter min mening/erfaring sier blindtesting deg svært lite eller ingenting om kvaliteten på et produkt i forhold til et annet.
Jeg vil f.eks ha muligheten til å kunne sitte mange timer i strekk foran anlegget mitt, og spille all type musikk. Fortell meg hvordan en blindtest skal kunne si meg hvilket komponent jeg bør velge, som utfyller mitt hovedkrav.
Tar vi utgangspunkt i en enkel blindtesting, tar denne heller ingen hensyn til matching.
Den ene variabelen X i blindtesten kan tilfeldigvis være bedre matchet til konstantene enn den andre, variabelen Y.
Du velger da selvfølgelig X. Men tenk om Y hadde vært bedre i ditt oppsett.
Blindtesting med flere variabler i flere ulike oppsett tror jeg hadde gjort jobben til Knut & Co umulig:D
Men i følge utsagn i slike tester så har enkelte produkter en egenlyd (f.eks har en type kabel "fet bass"). Hvis slike utsagn er almenngyldige, så trenger man ikke "matche" for å gjennomføre en blindtest.

Hva om testerene matchet i vei og kom til to forskjellige oppsett og så blindtestet for å sikre seg at det faktisk var en hørbar forskjell?

-k
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg må nesten flire litt over blindtestkåtheten på forumet. Hvor mye informasjon får man egentlig ut av en blindtest?

Gitt at resultatene er

1) Registrert forskjell: Det er etablert at det er en forskjell. Hva denne består i, tja, si det.

2) Ikke registrert forskjell: Ingenting, nada, niks. Dette betyr altså ikke at produktene låter likt.

Med dette fantastiske verktøyet kan man vel umulig velge feil....?

;D ;D ;D
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Alle tester burde vært innledet med en liten blindtest mot referanse, før testeren får se produktet og kan skrive en subjektiv omtale som vanlig.

Har vondt for å se at det skulle være noe motforestillinger blant leserne mot å dedikere noen små avsnitt til blindtest.

Knut
 
R

Ronny_D

Gjest
Jeg må nesten flire litt over blindtestkåtheten på forumet. Hvor mye informasjon får man egentlig ut av en blindtest?

Gitt at resultatene er

1) Registrert forskjell: Det er etablert at det er en forskjell. Hva denne består i, tja, si det.

2) Ikke registrert forskjell: Ingenting, nada, niks. Dette betyr altså ikke at produktene låter likt.

Med dette fantastiske verktøyet kan man vel umulig velge feil....?

;D ;D ;D
he he ja du er inne på noe der..... det dreper litt av "eventyrlysten", men legger opp til nye ekspedisjoner med testing med og uten romkoreksjon. Disse space tider ;D

Men handler det om å velge feil ? det handler jo bare om å påvise om forskjellene har betydelig signifikans no more. Du handler alikevell det du vil.
 
K

knutinh

Gjest
Jeg må nesten flire litt over blindtestkåtheten på forumet. Hvor mye informasjon får man egentlig ut av en blindtest?
Tja. Man kan fjerne tvilen om at testerne er kjøpt og betalt.

Man kan kvele latteren til de av oss som har bestått 2FY over velsignede pyramider og skjeldne mineraler.

Man kan, hvis blindtestene støtter halvparten av utsagnene i en middels hifi-blekke, være godt på vei til en nobel-pris i fysikk

Ikke verst vel?

Knut
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg må nesten flire litt over blindtestkåtheten på forumet. Hvor mye informasjon får man egentlig ut av en blindtest?

Gitt at resultatene er

1) Registrert forskjell: Det er etablert at det er en forskjell. Hva denne består i, tja, si det.

2) Ikke registrert forskjell: Ingenting, nada, niks. Dette betyr altså ikke at produktene låter likt.

Med dette fantastiske verktøyet kan man vel umulig velge feil....?

;D ;D ;D
Og da mener du at dagens testmetoder fra "spesialistene" gir deg et bedre grunnlag for valg av utstyr?
 
O

om.s

Gjest
Det tar mer enn 10 sekunder å teste hva et produkt yter om man skal gi det optimale kår og få det beste ut av det......!

Når jeg tester et produkt blir det over flere dager og mye frem og tilbake for å gjøre meg kjent med de største lydmessige forskjellene. Det blir også stort sett for å finne ut hva slags lyd jeg ønsker, enn hva som er "best"  
Vel talt, dette ligger også på min linje for testing.
Siden dette er stadig tilbakevendende tema kan man jo sitere seg selv fra tidligere tangerende innlegg.

Skjønner faktisk ikke snakket om stadige blindtester, hvem skal bevise hva? og for hvem? og hvorfor?  
Retorisk argumentasjon fra noen som tydeligvis mener at alle andre burde mene (les: høre) det samme som de, totalt unødvendig om man er fornøyd og velger å "lytte" med, og til, sine egne ører.......  

Som og sagt, er ikke heller jeg i tvil om hva jeg hörer hjemme.  
Hadde fölt meg mer usikker om jeg hadde behovet for en blindtest for å overbevise meg selv om at jeg faktisk "ikke hörer noe annet enn det jeg faktisk gjör".

Noen kvasi/hifi teoretikere og/eller "audio/ psyko/akustikk/analytikere", ser jo ikke skogen for bare trär, el teorier" om man foretrekker,  de glemmer kanskje det primäre, opplevelsen!, engasjementet!!", fölelsen!!, av/fra musikken!!!, til fordel for en "teori"?.

Så lenge man er ett menneske med hele dets fölelses register og sanse apparet inntakt, blir aldri individuelle opplevelser objektive og dermed heller ikke den enkeltes prioriteringer i så henseende.........

Så kan man mene hva man vil om bransjen forövrig......

mvh
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Noen kvasi/hifi teoretikere og/eller "audio/ psyko/akustikk/analytikere", ser jo ikke skogen for bare trär, el teorier" om man foretrekker, de glemmer kanskje det primäre, opplevelsen!, engasjementet!!", fölelsen!!, av/fra musikken!!!, til fordel for en "teori"?.
Bruk/opplevelse og testing er to forskjellige ting. Jeg mangler ikke fokus på opplevelsen, men jeg holder de to fra hverandre. Når jeg setter meg ned for å høre på musikk, står opplevelsen i sentrum. Når jeg tester eller evaluerer noe, er hensikten å finne svar.

Så lenge man er ett menneske med hele dets fölelses register og sanse apparet inntakt, blir aldri individuelle opplevelser objektive og dermed heller ikke den enkeltes prioriteringer i så henseende.........
Hvis det ikke eksisterer noen objektive kvalitetskriterier, hva er da egentlig hensikten med testing og blader i det hele tatt?
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Vel talt, dette ligger også på min linje for testing.
Betyr det at du er mot at det blindtestes i hifilektyren? Som f.eks cd-spiller-testen i Fidelity nr 19(?).

Så lenge man er ett menneske med hele dets fölelses register og sanse apparet inntakt, blir aldri individuelle opplevelser objektive og dermed heller ikke den enkeltes prioriteringer i så henseende.........
For meg er god lyd et stort poeng, og da har jeg inget behov for å vite utseende og produsent. Så kan jeg heller ta standpunkt til evt. kjøp etter å ha sett og tatt på produktet, lyd betyr jo ikke absolutt alt, selv om det betyr mye.

Knut
 
O

om.s

Gjest
Bruk/opplevelse og testing er to forskjellige ting. Jeg mangler ikke fokus på opplevelsen, men jeg holder de to fra hverandre. Når jeg setter meg ned for å høre på musikk, står opplevelsen i sentrum. Når jeg tester eller evaluerer noe, er hensikten å finne svar.


Denne har vi vært innom før IL, og med respekt å melde er du vel en av de få jeg har respekt for i sammenhengen, nettopp for at du skiller på en slik tydelig måte som du gjør, jeg lurte mer på å henge på ordet "kvasi" foran tituleringen


Hvis det ikke eksisterer noen objektive kvalitetskriterier, hva er da egentlig hensikten med testing og blader i det hele tatt?


For midle den/de gode opplevelsene, men nytteverdien er ikke like klar om man leser dette nå og da, verdien kommer kanskje mer når man "kjennner" litt til vedkommende skribent, det er vel så å bli kjent med noen, omtrent som her på HFS, man kjenner igjen fleres preferanser nettopp for at man har lest ett gjennomsnitt av delte erfaringer, på godt og ondt....

mvh
 
B

Back_Door

Gjest
Ivar_Loekken`s evner til å kalle en spade for en spade, er beundringsverdig ;D

Hva er det motstanderne av blindtester er redd for? Det er jo ingen som vil frata dem deres egne opplevelser i egen stue med sitt eget anlegg ::)
At de tydeligvis har bedre utbytte av dagens dominerende testmetoder i magasiner basert på subjektiv synsing, er en tankevekker..
 
O

om.s

Gjest
Betyr det at du er mot at det blindtestes i hifilektyren? Som f.eks cd-spiller-testen i Fidelity nr 19(?).

For meg er god lyd et stort poeng, og da har jeg inget behov for å vite utseende og produsent. Så kan jeg heller ta standpunkt til evt. kjøp etter å ha sett og tatt på produktet, lyd betyr jo ikke absolutt alt, selv om det betyr mye.

Knut

For all del, jeg sier ikke at jeg er imot, jeg er bare ikke for, og synes det får overdrevent mye oppmerksomhet ifht hva det dreier seg om, hvilket du queter fra mitt innlegg i ditt pkt to, men vil noen bedrive dette så kjør ivei, ang den testen du henviser til så har jeg ingen mening iom den konkret, men bare en generell tanke om at Fidelity er ett kommersiellt blad som sannsynligvis vil forsøke å please flere leire i kommersiellt øyemed, og så kan man trekke den konklusjonen man vil av det, for meg er Fidelity ren underholdende lesning, med visse unntak....

mvh
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Hvis det ikke eksisterer noen objektive kvalitetskriterier, hva er da egentlig hensikten med testing og blader i det hele tatt?
Nøkkelordet her er jo tillit av typen; "Jeg stoler på Robert Harley" "Jeg stoler på Wes Phillips" "Jeg stoler på Srajan Ebaen" osv. Jeg mener hifitidsskriftene er sterke på formidling, og generelt har en betydelig høyere kredibilitet enn hva mange gir utrykk for i tråder som dette. Og hvis vi legger til side diskusjoner rundt kabler og tweaks, tror jeg det går relativt lang tid mellom hver gang du ser direkte oppsiktsvekkende tester i de seriøse tidsskriftene.
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Blindtester burde være en selvfølge i ethvert seriøst HI-FI magasin. Uten blindtesting blir anmelderne alt for sterkt farget av egne forestillinger og forutinntatthet. Ingen hi-fi-anmelder som vil beholde jobben tør å gi et eksklusivt, kostbart og anerkjent produkt mindre enn god kritikk. Blindtester er risiko-sport for hi-fi anmeldere! De tør ganske enkelt ikke! Av redsel for hva de vil finne og av redsel for hva annonsører og lesere vil si. Men, naturligvis er blindtest det eneste objektive. Alt annet er mer eller mindre kvalifisert synsing, dessverre. Likevel kan det være morro å lese magasiner.
 
O

om.s

Gjest
Hva er det motstanderne av blindtester er redd for?
Dette vil du med den tilnærmingen tydeligvis aldri heller forstå!, ser veldig forutinntatt ut den holdningen din der, personlig er jeg ikke redd for noe, la det være sagt med store bokstaver.

Jeg holdt også på og blindlyttet frem og tilbake for mange år siden, men det bidrog ikke til noen større musikkopplevelse for min del, snarere tvertom, og derfor fremstår det for meg som både unødvendig og bortkastet når det gjelder å velge hifi utstyr som skal gi meg gode opplevelser og som jeg skal leve med over tid, og dette foretrekker jeg  å gjøre med øynene åpne.....

mvh
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Jeg har som tidligere nevnt vondt for å forestille meg at noen er mot blindtesting i f.eks Fidelity, nå har jeg vel fått den utimate bekreftelsen på dette :)

Fidelity er ett kommersiellt blad som sannsynligvis vil forsøke å please flere leire i kommersiellt øyemed, og så kan man trekke den konklusjonen man vil av det
.
I så måte er vel blindtesting en stor fordel? Her vet ikke testeren om produktet kommer fra en stor annonsør, eller fra en som ikke annonserer i det hele tatt. Dermed slipper leserne å bekymre seg for at testeren er "kjøpt og betalt". Såfremt vi velger å stole på at blindtestene er ærlig utført.

Fidelity får forøvrig noe kritikk av enkelte annonsører på at de er for kritiske i omtalene sine.

Knut
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Blindtester burde være en selvfølge i ethvert seriøst HI-FI magasin.  Uten blindtesting blir anmelderne alt for sterkt farget av egne forestillinger og forutinntatthet.   Ingen hi-fi-anmelder som vil beholde jobben tør å gi et eksklusivt, kostbart og anerkjent produkt mindre enn god kritikk.  Blindtester er risiko-sport for hi-fi anmeldere!  De tør ganske enkelt ikke!  Av redsel for hva de vil finne og av redsel for hva annonsører og lesere vil si.  Men, naturligvis er blindtest det eneste objektive.  Alt annet er mer eller mindre kvalifisert synsing, dessverre.  Likevel kan det være morro å lese magasiner.
Selvfølgelig er det en risikosport, en dum risiko sport spør du meg. Hvorfor? Jo fordi variablene (produktet vi blindtester) blir påvirket i begge retninger av konstantene (referanseanlegget).
Alle konklusjoner hadde dessuten blitt som følger: "I følge panelet var cd spilller X bedre enn spiller Y i akkurat dette oppsettet".
 
B

Back_Door

Gjest
Dette vil du med den tilnærmingen tydeligvis aldri heller forstå!, ser veldig forutinntatt ut den holdningen din der, personlig er jeg ikke redd for noe, la det være sagt med store bokstaver.

Jeg holdt også på og blindlyttet frem og tilbake for mange år siden, men det bidrog ikke til noen større musikkopplevelse for min del, snarere tvertom, og derfor fremstår det for meg som både unødvendig og bortkastet når det gjelder å velge hifi utstyr som skal gi meg gode opplevelser og som jeg skal leve med over tid, og dette foretrekker jeg  å gjøre med øynene åpne.....

mvh
Mitt poeng er ikke hva du selv velger å gjøre. Poenget var hva som er hensikten med tester i hi-fi magasiner. Dersom man der foretrekker subjektiv synsing i forhold til objektivitet, synest jeg at man like gjerne kan kutte ut dette som grunnlag for egne valg og heller basere seg på egen synsing ;)
 
O

om.s

Gjest
Jeg har som tidligere nevnt vondt for å forestille meg at noen er mot blindtesting i f.eks Fidelity, nå har jeg vel fått den utimate bekreftelsen på dette :)

.
I så måte er vel blindtesting en stor fordel? Her vet ikke testeren om produktet kommer fra en stor annonsør, eller fra en som ikke annonserer i det hele tatt. Dermed slipper leserne å bekymre seg for at testeren er "kjøpt og betalt". Såfremt vi velger å stole på at blindtestene er ærlig utført.

Fidelity får forøvrig noe kritikk av enkelte annonsører på at de er for kritiske i omtalene sine.

Knut
Fidelty & Co kan sikkert svare meget godt selv for sine diponeringer og prioriteringer, jeg kommenterte kun det kommersielle tilsnittet  ;)

mvh
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Dere som mener blindtesting er en bra ting. Har dere aldri opplevd at et komponenet kan virke imponerene ved første øyeblikk, men likevel ikke være til å leve med i lengden?
Er enig i at blindtesting kanskje er mer objektivt, men til syvende og sist er man som lytter subjektiv. Det som er av størst interesse er hvilken type musikk utstyr blir testet på. Det er selvfølgelig bare min mening!:)
 
B

Back_Door

Gjest
Selvfølgelig er det en risikosport, en dum risiko sport spør du meg. Hvorfor? Jo fordi variablene (produktet vi blindtester) blir påvirket i begge retninger av konstantene (referanseanlegget).
Alle konklusjoner hadde dessuten blitt som følger: "I følge panelet var cd spilller X bedre enn spiller Y i akkurat dette oppsettet".
Gjelder ikke disse variablene når man tester med åpne øyner ::)
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Jeg tror forøvrig det er rom for et magasin som er litt krassere med produktene. Top Gear er meget kritiske, i tillegg til at de kjører testobjektene ganske hardt! Disse var nok ikke favoritten til bilbransjen, men Top Gear står etterhvert så sterkt hos publikum at bilbransjen likevel "gladlig" låner ut testobjekter til dem.

Det er nærliggende å tro at det skal være mulig å overleve med denne taktikken for f.eks et hifi-blad også!?

K
 
K

knutinh

Gjest
Dere som mener blindtesting er en bra ting. Har dere aldri opplevd at et komponenet kan virke imponerene ved første øyeblikk, men likevel ikke være til å leve med i lengden?
Hva har det problemet med blindtesting å gjøre?

Blindtest gjerne over en periode på 3mnd for min del...

-k
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Fidelty & Co kan sikkert svare meget godt selv for sine diponeringer og prioriteringer, jeg kommenterte kun det kommersielle tilsnittet  ;)
Denne vet jeg ikke om jeg skjønner helt. Hovedbudskapet mitt i den posten var at en blindtest fjerner det "kommersielle aspektet" ift å gi gode omtaler til trofaste annonsører.

Eller var det utelukkende den siste linja i den quotede posten du kommenterte?

K
 
O

om.s

Gjest
Mitt poeng er ikke hva du selv velger å gjøre. Poenget var hva som er hensikten med tester i hi-fi magasiner. Dersom man der foretrekker subjektiv synsing i forhold til objektivitet, synest jeg at man like gjerne kan kutte ut  dette som grunnlag for egne valg og heller basere seg på egen synsing ;)
Ditt poeng som du relativt klart viser her....

Hva er det motstanderne av blindtester er redd for? Det er jo ingen som vil frata dem deres egne opplevelser i egen stue med sitt eget anlegg  
At de tydeligvis har bedre utbytte av dagens dominerende testmetoder i magasiner basert på subjektiv synsing, er en tankevekker..

.....går jo nettopp på den enkeltes valg, hvorfor de gjør, el mer riktig, hvorfor de IKKE foretrekker det slik du selv synes best...blindtester.......

Opplevelsen av formidlet musikk blir aldri objektiv!!!!!!

Og selvsagt velger jeg da også utstyr basert på subjekt opplevelse, det er jo den JEG søker, ikke noe sensajonellt idet.......

Å gå i den objektive flokken virker på meg både kjedelig og lite stimulerende  ;)

mvh
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Gjelder ikke disse variablene når man tester med åpne øyner ::)
Selvfølgelig, men under en blindtest kan du ikke begynne å bytte frem og tilbake på konstantene. Da faller hele blintesten i grus.
På en annen side kan testene utføres på ulike oppsett, men hvem klarer å huske hvordan variabel Y låt i anlegg nummer 2 i forhold til anlegg nummer 1, når den til slutt skal blindtestes i anlegg nummer 3?
Skal man bruke notatene som har blitt nedskrevet? Notatene er jo subjektive, så da mister testen den objektive styrken den i utganspunktet skulle ha. Eller?
 
Topp Bunn