Hvorfor er provisjonssalg lovlig?

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Nå skjedde det igjen....Min eldrene tante på 80 år fikk besøk av en dørselger
fra en av norges største kabeltv levrandører. Selgeren klarte da å overbevise
damen om at digital dekoder var tingen, og kontrakt ble underskrevet. Min tante
var noget skeptisk, og ba meg sjekke behovet av en slik boks. En kjapp telefon til
kabeltv leverandøren viser det seg at de analoge tv signalene vil bestå, og en
digital dekoder slettes ikke er nødvendig for å se tv. Hva får folk til å oppføre
seg slik, og synke så dypt at en lurer gamle damer? Jeg tror provisjonssalg er
grunnen......

Hvor mange har ikke nappet på lokketilbud fra elektronikk forretningene?
Når en står der med penga klare, er det nesten uten unntak at selger vil ha deg over på et
annet produkt med unnskyldninger om at annonsert vare ikke er på lager, eller at for
x antall kroner mer får en et mye bedre produkt. Hvor mye kan vi stole på dette?
Kan vi gå inn i en elektronikk kjede og forvente at vi får hjelp til
å velge et produkt etter vårt behov? Vil selger anbefale et produkt basert på
hvor mye han selv tjener eller kundens behov?
Jeg har selv opplevd å nesten måtte krangle meg til å kjøpe et annonsert produkt,
da jeg ikke ville følge selgers anbefalinger om et annet produkt.
Selger ga seg til slutt, men viste svært tydelig at jeg ikke var en "drømme kunde".
Har flere anledninger overhørt samtaler mellom selgere og kunder hvor selger lirer
av seg usannheter og direkte lurer kunden til å kjøpe et produkt.

Hvorfor forbys ikke provisjonssalg? Forbrukerombudet burde sette en stopper for
slik lønning av selgere. Og i disse dager hvor elektronikk kjedene er enerådene
er behovet enda større. De store kjedene har skviset ut små forhandlere som
levde av faste kunder og god omtale.

Nå skal jeg ikke si at alle som jobber med provisjonssalg er uærlige, men
en slik lønnsordning tiltrekker seg de som ser sitt snitt til å tjene ekstra
på folks uvitenhet.

Jeg vil dra det så langt å kalle det svindel......

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.193
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nå er det i hvert fall utvidet angrefrist ved dørsalg så her skal det være gode muligheter til å reversere kontrakten.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.867
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei!
Provisjons og prestasjonsbasert lønn er til for å få folk til å strekke seg lengre og yte mer enn man ellers ville gjort. Det passer altså ikke for de som setter janteloven høyest. Man premierer de dyktige etter innsats + kompetanse. De late, uduglige og innkompetente for lønn som prestert. Dette bidrar til høyere lønnfomhet for firmaer, noe som ikke er en ulempe selv i disse finanskrisetider. En del virksomheter som i dag ikke har prestasjonsbasert lønn, ville kunne økt lønnsomheten sin hvis de hadde endret lønnsystemet sitt. Så kan man spørre seg, hvorfor er lønn som ikke er prestasjonsfremmende lovelig ;)

Å lure gamle damer og alle andre er for den slags skyll er moralsk forskastlig! Heldigvis finnes det angrefrist ved dørsalg og telefonsalg, du kan til å med returnere den 60" Pinoner plasmatv til kr 60000,- som du ble lurt til å kjøpe på Elkjøp innen 30 dager :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.261
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Også er det jo bare i ordboka belønning kommer før innsats! ::)

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Prestasjonsfremmed lønn har jeg ikke noe i mot. En bonusordning basert på omsetning er jo helt ålreit.
Når en provisjonsbasert lønn basert på avanse på hvert enkelt produkt, det går galt.

Så konklusjonen er at de som vet hva de kjøper og innehar kompetanse klarer seg bra, og de som er "uvitne"
og baserer seg på anbefaling fra selger er fritt vilt. Eventuelt må disse benytte seg av angrefrist hvis de kommer
på bedre tanker.

Mange følger en selgers anbefaling om at et lite tillegg i prisen, eller at et annet produkt enn anonnsert er bedre
til samme pris. De fleste tror de har gjort et godt kjøp, men i realiteten gitt en sleip selger mer i lønningspåsan.

Kan ikke se noe annet enn dette er svindel......

G

Gjestemedlem

Gjest
Har man som prinsipp at man overhodet ikke handler med oppsøkende selgere på døren på gaten eller over telefonen og reserverer seg mot slikt så slipper man hele problemstillingen.

Begir men seg i gang med forhandlinger her så fortjener man å ende opp med noe man ikke hadde bruk for.

Man får for øvrig selv være ansvarlig for egne kjøp og bestillinger så lenge man er myndig og styrer egne penger.

Caveat emptor!

Topp Bunn