Hvorfor er dyr HiFi så billig?

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
RoDa skrev:
Men å derfor tror at dyr hifi kun er de samme produktene innpakket i gull og glitter er naivt.
Nå har vel ingen påstått at det kun er slik.
Det naive er å overse at det kan være slik.

Når noen så påpeker at keiseren er avkledd, bør en lytte, for det kan være riktig.

Mvh
 
V

vredensgnag

Gjest
Program på NRK1 nå som handler om hva denne tråden diskuterer - men i vinverdenen. Hvordan folk lures av kjente merker til å betale altfor mye.
Moët og Laurent Perrier o.a. selger sine rimeligere champagner til overpris, men har lagt plonk i flasken ... osv., osv.

Det visste jeg ikke - 20% av markene i Champagne består av søppelfyllinger som er fraktet dit fra Paris (Why did thousands of champagne-growers use rubbish from Paris as fertilizer?)

Poenget er vel at det er fint å vite litt om hva som er bak markedsføringen og påstandene - f.eks. ved at man tar en kikk under lokket, for å forsikre seg om at man ikke anses som idiot av produsentene, et problem i de fleste produktkategorier.

Den franske vinbransjens talskvinne gjør et usedvanlig dårlig inntrykk.
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
Jeg lurer også på hvor denne tråden er ment å gå. Det er sikkert mange som lurer på hvorfor Krell benytter en relativt rimelig driverksmekanisme i sine 505 cd-spillere, men spørsmålet er: hva skulle de ellers valgt?

Det er ikke så mange drivverksmekanismer å velge mellom når en ønsker en kombinert CD/SACD-spiller. Du har rimelig Philips eller dyr Esoteric. Hvis Krell hadde valgt en Esoteric mekanisme så ville prisen på spilleren blitt langt høyere. Der hvor Philips koster rundt kr. 500-600, så må du ut med kr. 4-5.000 for en rimelig Esoteric, og nå snakker jeg innkjøpspris for fabrikant. Esoteric Neo drivverk koster eksempelvis over kr. 20.000, og du må kjøpe minimum 50 stk av gangen. Dette er en stiv kostnad for selv de store gutta. Det ironiske er at Philips drivverket måler helt identisk med Esoteric, men det er nok ingen tvil om at Esoteric har en lavere feilmargin, og vil nok i tillegg vinne for driftssikkerhet over tid.

Jeg får forøvrig en melding på øret om at ingen Krell 505 cd-spillere i Norge har hatt problemer, og innen elektronikk er det nokså vanlig at 10-20% av produktene opplever feil. Jeg føler at denne tråden blir et unødvendig sleivspark mot Krell.

Mvh
Høvdingen
 

Morgan

Medlem
Ble medlem
20.11.2007
Innlegg
28
Antall liker
7
Torget vurderinger
2
Jeg er ny her på forumet men nå kunne jeg ikke dy meg.
Har en KRELL SACD STANDARD stående ,og jeg mener stående. Jeg er heldig hvis den spiller en hel cd. den har vært til reprasjon flere ganger og virker da ca et halvt år.Da kommer problemene tilbake. Etter sigende er det transporten som svikter. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe Krell igjen, i allefall ikke noen cd spiller.

MVH
Arvid

PS! Har kjøpt Sony. Den virker!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Morgan skrev:
Jeg er ny her på forumet men nå kunne jeg ikke dy meg.
Har en KRELL SACD STANDARD stående ,og jeg mener stående. Jeg er heldig hvis den spiller en hel cd. den har vært til reprasjon flere ganger og virker da ca et halvt år.Da kommer problemene tilbake. Etter sigende er det transporten som svikter. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe Krell igjen, i allefall ikke noen cd spiller.

MVH
Arvid

PS! Har kjøpt Sony. Den virker!
Dessverre er du ikke alene med å oppleve problemene. Noen fikk bare spilleren til å virke noen dager før den måtte inn på repearasjon.

Fra audioasylum:
In Reply to: REVIEW: Krell Krell SACD Standard SACD Player posted by Belgarchi on June 14, 2008 at 10:01:15:


"I was one of the first to have the SACD Standard when it was first released. It never lasted more than a couple of days in my system before it crashed and refused to work. I brought in for more than six "upgrades" and "updates" (furore chip and such). Each service lasted several weeks and was supposed to make the player work. None of them solved the problem and it has never worked since the last service four years ago. I'm not sure why it is even taking up space in my storeroom. I feel terrible dismay every time I set eyes of it.

The Krell dealer told me some customers just did not bother to collect their SACD Standards and left them at the service workshop because they did not expect the problem to be ever solved. I should have done the same."
 
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Program på NRK1 nå som handler om hva denne tråden diskuterer - men i vinverdenen. Hvordan folk lures av kjente merker til å betale altfor mye.
Moët og Laurent Perrier o.a. selger sine rimeligere champagner til overpris, men har lagt plonk i flasken ... osv., osv.

Det visste jeg ikke - 20% av markene i Champagne består av søppelfyllinger som er fraktet dit fra Paris (Why did thousands of champagne-growers use rubbish from Paris as fertilizer?)

Poenget er vel at det er fint å vite litt om hva som er bak markedsføringen og påstandene - f.eks. ved at man tar en kikk under lokket, for å forsikre seg om at man ikke anses som idiot av produsentene, et problem i de fleste produktkategorier.

Den franske vinbransjens talskvinne gjør et usedvanlig dårlig inntrykk.
Jepp, morro program det der. Sjampishusene kan også kjøpe inn vin fra hvemsomhelst og trykke sitt eget merkenavn på flasken uten å opplyse om at vinen kommer fra andre marker. Frøken Robinson (vineksperten i programmet) mente at maks 30% av sjampisen til salgs forsvarer prisen. Og de bestselgende merkene er ganske lavt nede i sjampishierarkiet, forsatt i følge Robinson. Men de har i alle fall klart det kunststykke å selge middelmådig sprudlevann til høy pris.

Og det er vel ganske spot om denne diskusjonen;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Hvordan fungerer moderne produktutvikling? Er det et slags "shot in the dark", der man ikke kan forutse hvordan produktene som blir til på tegnebordet vil fungere i praksis?
Ta f.eks transporten på min 9 år gamle Sony SACD spiller. Transporten er i økonomisjiktet, men den er er rask, presis og snurrer både Cd og SACD nesten helt lydløst. Forbilledlig!
MEN....dessverre har ingeniørene puttet billig plastikk rundt laserlinsa med det til følge at varmen fra spilleren får plastikken til å trekke seg sammen/utvide seg, med det til følge at laserlinsa etterhvert "svømmer i tomrom" og ikke klarer å fokusere plata når transporten er brukt et par år. Da må den byttes. Hadde produsenten av transporten brukt 10 kroner ekstra på bedre materialer hadde du langt på vei hatt en "perfekt" transport.
 
V

vredensgnag

Gjest
Vel, svaret gir seg selv, dessverre.
Du har den spilleren i mange år, mens SONY har beregnet at de fleste vil ha byttet den ut etter noen få år. Siden dette er SONY vil de ha beregnet å lage veldig mange av den spilleren, og for hver del de barberer kan du gange med antallet spillere, så blir det røslige besparelser for dem.

Det er en balansegang mellom hva de regner med å måtte betale for garantireparasjoner, og hva de sparer ved de-spec'ing av komponenten.
Prototypene er ofte i ulike spesifikasjonsgrader, og så setter man seg ned og kalkulerer. Ofte går man også inn etter at førstegenerasjon er lansert og akseptert av markedet, og så lager man en "ny" versjon der man har redusert kvaliteten på innmaten, for å øke inntjeningen.

Og i andre tilfeller er man bare steindum, som da GM lanserte Saabaru i USA. Det var en Subaru som man fusket om til en Saab 9-2 - ekte badge-engineering der man kun endret logo. Man vurderte å ta kostnaden med å flytte tenningen fra rattstammen til midtkonsollet - det er jo et Saab-kjennetegn like mye som det å ha nøkkelen til venstre for rattstammen på en klassisk Porsche. Men fordi det ville koste USD 25/bil, så droppet man det, fordi man ønsket å øke inntjeningen.
Problemet løste seg selv - markedet mente at 9-2 var en idiotbil, og lanseringen ble en kjempefiasko.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.400
Antall liker
3.182
Høvdingen skrev:
Det er ikke så mange drivverksmekanismer å velge mellom når en ønsker en kombinert CD/SACD-spiller. Du har rimelig Philips eller dyr Esoteric.

Mvh
Høvdingen

Vil det si at Pioneer, Sony osv. bruker Philips driverk?
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.717
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Vil det si at Pioneer, Sony osv. bruker Philips driverk?
Det tviler jeg på, men Sony og Pioneer selger isåfall ikke sine CD/SACD drivverk til andre fabrikanter (OEM).

Det kan godt tenkes at det finnes andre merker enn Philips og Esoteric (OEM), men det virker ikke slik hvis du ønsker både CD og SACD. De fleste velger Philips pga. prisen, og disse drivverkene er ikke spesielt driftssikre over tid, men de gjør jobben så lenge de fungerer.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Pioneer har OEM-lisensiering.
Iogmed hifi handler som regel om pris vs ytelse, så finnes det mer kostnadseffektive ting å bruke pengene på enn 95% av budsjettet på selve drivverket.
Man må også huske at det er kun er de 2 dyreste VRDS transportene som er noe "tess". Alle andre transporter fra TEAC er like mye plastikk som Pioneer/Philips. De bare har en tendens til å koste mange ganger mer likevel, og det er derfor svært få merker som bruker disse transportene.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Imperial skrev:
+ MSB Dac III (med Diamond, I.H.C.U, 32x + 384khz_UP, Passiv PRE)...
Hmm...en MSB dac står høyt opp på ønskelisten min..
Hvorfor er det sånn at det som virkelig er bra også er dyrt! ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
MSB er dyrt (Ca $28-29.000 for maksimal spec(av bare dac), opp mot $40.000 faktisk om du ha med drivverket, drev/dac comboen), og det er ... særegent...
Selve dacen er en "resistor ladder konstruksjon" ... sånn som Lavry 2002/924, dette i toppmodellen til MSB da.
De har utvolt på rundt 4v... passer best med passive pre's.
Dette fordi de bruker dac'ene selv til å drive input i neste apparat. INGEN BUFFER.
Platinum III kan restriktes til 2v utvolt, men lydkvaliteten vil gå ned litt for å passe med aktive pre's.

De har en billigere utgave og ... Powerdac "Gold 4" (ca $5000 med "stepped attenuator", $4000 uten) med usb inn.
Den ligger på 35 lapper ca kontra 200 lapper for topputgaven av Platinum III (totalt maxxa).
Dog, de har usb dacs fra ca $800 til $1200 basert på litt eldre kretsløsninger...

Dette er sære komponenter... Det nermeste jeg kan tenke meg er Aurum sin cd spiller, men den er mye mer brukervennlig.

De har en transistor effekt som trenger helt opp i 9 volt for max effekt...
Vis a vis min Voltage post... Jeg mener jo fremdeles at dette
er lurest, masse volt inn i effekt, så mye som mulig... jeg har vel stadig nevnt dette.
Derav min digging av MSB sine "prinsipper" ... :D
Men, huff, det koster! Og, man kan ikke bare kjøpe en msb dac... man må sette opp en oversikt over hva man da må gjøre.
95% av alle effektrinn på kloden kan ikke kobles til, det er det første man bør vite, iallefall
Drøsser av pre's kan ikke kobles retti dac'en iallefall!
En Pre som f.eks CAT med 100v input margin burde jo være en bra match! Bare en tanke.
Kort sagt... hehe, MSB er definitivt IKKE ett no-brainer produkt... ;)

Om man har f.eks ett effektrinn med input attenuator... det er mange av dem egentlig, men felles er at det ofte er DYRE amper
Er det bare å kjøre på... Quicksilver Horn mono, Marantz sine monoblokker, Thorens rørblokker, Ett par Mark levinson modeller, Ayra Monoblokker, ett par modeller fra Audio Research osv.... Det er vel ca 50 effektrinn som klarer å takle en MSB direkte uten modding... Ikke mange.

mvh
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:
Det tviler jeg på, men Sony og Pioneer selger isåfall ikke sine CD/SACD drivverk til andre fabrikanter (OEM).
På nittitallet skiftet Rotel drivverk og styringselekronikk fra Phillips til Sony. De gamle modellene var faktisk kompatible med Phillips fjernkontroller også før skiftet, og plutselig var det Sony de var kompatible med. Det må ha vært før midten av nittitallet. Så Sony har i alle fall solgt drivverk til andre fabrikanter.
 
A

AK27

Gjest
baluba skrev:
Høvdingen skrev:
Det tviler jeg på, men Sony og Pioneer selger isåfall ikke sine CD/SACD drivverk til andre fabrikanter (OEM).
På nittitallet skiftet Rotel drivverk og styringselekronikk fra Phillips til Sony. De gamle modellene var faktisk kompatible med Phillips fjernkontroller også før skiftet, og plutselig var det Sony de var kompatible med. Det må ha vært før midten av nittitallet. Så Sony har i alle fall solgt drivverk til andre fabrikanter.
Mener Arcam bruker sony-drivverk, men min hukommelse er ikke hva den burde være. Google forteller meg dog at jeg er inne på noe her.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Min nye Audio Analogue Maestro Rev.2 ble det reklamert med at er oppgradert med et Teac drivverk. Er dette skikkelige saker da, på tross av at spilleren "bare" koster 24k? :)
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
baluba skrev:
Høvdingen skrev:
Det tviler jeg på, men Sony og Pioneer selger isåfall ikke sine CD/SACD drivverk til andre fabrikanter (OEM).
På nittitallet skiftet Rotel drivverk og styringselekronikk fra Phillips til Sony. De gamle modellene var faktisk kompatible med Phillips fjernkontroller også før skiftet, og plutselig var det Sony de var kompatible med. Det må ha vært før midten av nittitallet. Så Sony har i alle fall solgt drivverk til andre fabrikanter.
Har akkurat fått min Quad CDP 99 tilbake fra rep. Philips drivverket klarte ikke å lese av platene lenger, etter ca. 1,5 år. Når den kom tilbake satt det et Sony drivverk i den. Quad har byttet leverandør siden jeg kjøpte spilleren. Det medførte litt ekstra ombygging for teknikeren hos Neby. (Tok neste et halvt år). Men det ser altså ut til at Sony leverer drivverk til andre.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Geir_Bjerkaas skrev:
baluba skrev:
Høvdingen skrev:
Det tviler jeg på, men Sony og Pioneer selger isåfall ikke sine CD/SACD drivverk til andre fabrikanter (OEM).
På nittitallet skiftet Rotel drivverk og styringselekronikk fra Phillips til Sony. De gamle modellene var faktisk kompatible med Phillips fjernkontroller også før skiftet, og plutselig var det Sony de var kompatible med. Det må ha vært før midten av nittitallet. Så Sony har i alle fall solgt drivverk til andre fabrikanter.
Har akkurat fått min Quad CDP 99 tilbake fra rep. Philips drivverket klarte ikke å lese av platene lenger, etter ca. 1,5 år. Når den kom tilbake satt det et Sony drivverk i den. Quad har byttet leverandør siden jeg kjøpte spilleren. Det medførte litt ekstra ombygging for teknikeren hos Neby. (Tok neste et halvt år). Men det ser altså ut til at Sony leverer drivverk til andre.
Så fint at det ordnet seg. Men dette ble kanskje dyrt?
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.799
Antall liker
2.784
Torget vurderinger
1
Vil støtte Espen R litt her, tror han har helt rett. Vi lar oss forlede til å se på vekt og tykkelsen på frontplaten når vi skal vurdere kvalitet. Et typisk eksempel i det siste er Plinius sin CD-spiller. En svær kladeis massivt kledt med alu. Og Cd-skuffen; et lite spinkelt plastbrett der de har forsøkt å redde det hele med å henge på en støtfanger i aluminium for å illudere soliditet.....for meg ser det nesten mer håpløst ut enn om de hadde latt plasten stå for seg selv. Ok, mulig det er en bra spiller, men jeg kunne aldri ha tenkt på å kjøpe en sånn.

Nei, jeg holder en knapp på konservativ japansk ingeniørkunst. De har et minutiøst forhold til detaljer og overdimensjonerer gjerne betydelig på mekaniske komponenter, både fordi det faktisk gir apparater med svært lang levetid og det er et mål i seg selv å gi den spesielle eiergleden som solid og elegant mekanikk gir. Vi har jo alle lest om japanske hifientusiaster som kan være helt ekstreme i sin hobby. At lydbildet (i våre ører) ikke alltid har vært innertier får så være. Elegant design er det jo billigsalg på overalt nå, jfr kinavarer som ser ut som highend nesten uansett pris. En forsterker eller cd-spiller trenger vel ikke en firekilos frontplate i børstet aluminium for å lyde godt? Likefullt er det der produsenten legger pengene og ikke i et litt bedre drivverk som kan gi eieren mer for pengene på lang sikt.

Hvis noen skal selge sin Esoteric X-01 D2 så si fra.... :D
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Prisen på high-end stereo er gått helt bananas. Dette tjener (nesten) ingen. Og slår mer negativt ut, enn positivt.

Hva får man for pengene?
Jeg syns det er litt merkelig at man for en høyteknologisk LCD/LED TV på 40" til en pris av 18.000 norske kroner. Men her på forumet blir man fortalt at hvis Krell skal selge en SACD spiller i high-end sjiktet for 98.000 norske kroner, ja da må man forstå at det ikke er penger til å sette selv den rimeligste varianten av et Teac drivverk i kabinettet.
Noe er litt feil et eller annet sted.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Espen R skrev:
Geir_Bjerkaas skrev:
baluba skrev:
Høvdingen skrev:
Det tviler jeg på, men Sony og Pioneer selger isåfall ikke sine CD/SACD drivverk til andre fabrikanter (OEM).
På nittitallet skiftet Rotel drivverk og styringselekronikk fra Phillips til Sony. De gamle modellene var faktisk kompatible med Phillips fjernkontroller også før skiftet, og plutselig var det Sony de var kompatible med. Det må ha vært før midten av nittitallet. Så Sony har i alle fall solgt drivverk til andre fabrikanter.
Har akkurat fått min Quad CDP 99 tilbake fra rep. Philips drivverket klarte ikke å lese av platene lenger, etter ca. 1,5 år. Når den kom tilbake satt det et Sony drivverk i den. Quad har byttet leverandør siden jeg kjøpte spilleren. Det medførte litt ekstra ombygging for teknikeren hos Neby. (Tok neste et halvt år). Men det ser altså ut til at Sony leverer drivverk til andre.
Så fint at det ordnet seg. Men dette ble kanskje dyrt?
Nei, ikke for meg. Det gikk på garantien, så det ble bare portoen, en veg.
 

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
I den tiden og verden vi lever i, så betyr penger og fortjeneste alt. Desverre ::)
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
Prisen på high-end stereo er gått helt bananas. Dette tjener (nesten) ingen. Og slår mer negativt ut, enn positivt.
Hi-End markedet har mange sider. Kritikken din er litt lite nyansert.
En side av markedet setter likhetstegn mellom pris/kvalitet. De brands som markedsfører seg utelukkende til disse kundene tar kanskje noen snarveier.
Eller mener du at Esoteric, Meitner, DCS også selger varer til overpris?

Espen R skrev:
Hva får man for pengene?
Jeg syns det er litt merkelig at man for en høyteknologisk LCD/LED TV på 40" til en pris av 18.000 norske kroner. Men her på forumet blir man fortalt at hvis Krell skal selge en SACD spiller i high-end sjiktet for 98.000 norske kroner, ja da må man forstå at det ikke er penger til å sette selv den rimeligste varianten av et Teac drivverk i kabinettet.
Noe er litt feil et eller annet sted.
Feil og feil fru blom.
Jeg tror den delen av Hi-Fi bransjen som ikke opererer i volummarkedet må spare penger der de kan. Så lenge drivverket virker innenfor de kvalitetsrammene de selv setter er det vel ingen grunn til å bruke mer penger enn nødvendig. Er det forresten noe som indikerer at denne Krellen låter dårligere enn andre produkter i samme prisklasse. Sammenligningen mellom LCD TVer og lavvolumprodukter blir en epler og pære diskusjon.
 
T

timc

Gjest
mutz skrev:
Eller mener du at Esoteric, Meitner, DCS også selger varer til overpris?

Tja, man kan jo sammenligne dCS Elgar/Delius med 954 og 955.........


Tror uansett nordmenn er mestere i å syte over pris. Den rette prisen er det som målgruppen til enhver tid er villig til å betale.



-Tim
 
R

RoDa

Gjest
Espen R skrev:
Prisen på high-end stereo er gått helt bananas. Dette tjener (nesten) ingen. Og slår mer negativt ut, enn positivt.
Prisen er styrt av markedet, og hva noen er vilige til å betale. At prisen på fotballspillere og det ypperste av hi-end hifi koster mer enn de fleste av oss kan ta seg råd til kan man sutre over, sånn vil det alltid være.
Uten disse som betaler vil det heller ikke være noen som driver utviklingen videre. Disse steinrike russerne eller japsene eller hvor de nå kommer fra, er med på å gjøre at du kan kjøpe billigere og bedre produkter i neste runde.

Hva får man for pengene?
Jeg syns det er litt merkelig at man for en høyteknologisk LCD/LED TV på 40" til en pris av 18.000 norske kroner. Men her på forumet blir man fortalt at hvis Krell skal selge en SACD spiller i high-end sjiktet for 98.000 norske kroner, ja da må man forstå at det ikke er penger til å sette selv den rimeligste varianten av et Teac drivverk i kabinettet.
Utviklingskost/Antall solgte enheter. Hvor mange høyteknologiske TV selges kontra SACD-spillere i high-end sjiktet?
Manns minne er ikke så langt, men mulig du husker starten av flatskjerm-æraen?
Pioneer 50" til 140.000,- som raskt gikk ned til 115.000,- som raskt gikk ned til.....

Derfor kan du i dag kjøpe meget god lydkvalitet fra SACD-spillere til brøkdelen av prisen samme lydkvalitet kostet for få år siden.

Noe er litt feil et eller annet sted.
Ja, nettopp. Det blir litt feil at du bruker Krell som eksempel på overprisede produkter med dårlig kvalitet.
Produsenter som disse burde få luring-lampa til å blinke litt fortere enn hva Krell klarer...
http://www.novaphysicsgroup.com/ContentsPageLink.html
http://www.novaphysicsgroup.com/Page2.html

R
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Høvdingen skrev:
slowmotion skrev:
Vil det si at Pioneer, Sony osv. bruker Philips driverk?
Det tviler jeg på, men Sony og Pioneer selger isåfall ikke sine CD/SACD drivverk til andre fabrikanter (OEM).

Det kan godt tenkes at det finnes andre merker enn Philips og Esoteric (OEM), men det virker ikke slik hvis du ønsker både CD og SACD. De fleste velger Philips pga. prisen, og disse drivverkene er ikke spesielt driftssikre over tid, men de gjør jobben så lenge de fungerer.
Er ikke enig i dine betrakninger når det gjelder Phillips. Har hatt 4 CD-spillerere med Phillips sin topploder modell uten noen som helst problemer. Dette er etter min mening noe av det beste på markedet i dag visst produsenten av spilleren har gjort jobben sin med resten. Kommer av den grunn aldri til å kjøpe noe annet enn topplodere!
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Imperial skrev:
MSB er dyrt (Ca $28-29.000 for maksimal spec(av bare dac), opp mot $40.000 faktisk om du ha med drivverket, drev/dac comboen), og det er ... særegent...
Selve dacen er en "resistor ladder konstruksjon" ... sånn som Lavry 2002/924, dette i toppmodellen til MSB da.
De har utvolt på rundt 4v... passer best med passive pre's.
Dette fordi de bruker dac'ene selv til å drive input i neste apparat. INGEN BUFFER.
Platinum III kan restriktes til 2v utvolt, men lydkvaliteten vil gå ned litt for å passe med aktive pre's.

De har en billigere utgave og ... Powerdac "Gold 4" (ca $5000 med "stepped attenuator", $4000 uten) med usb inn.
Den ligger på 35 lapper ca kontra 200 lapper for topputgaven av Platinum III (totalt maxxa).
Dog, de har usb dacs fra ca $800 til $1200 basert på litt eldre kretsløsninger...

Dette er sære komponenter... Det nermeste jeg kan tenke meg er Aurum sin cd spiller, men den er mye mer brukervennlig.

De har en transistor effekt som trenger helt opp i 9 volt for max effekt...
Vis a vis min Voltage post... Jeg mener jo fremdeles at dette
er lurest, masse volt inn i effekt, så mye som mulig... jeg har vel stadig nevnt dette.
Derav min digging av MSB sine "prinsipper" ... :D
Men, huff, det koster! Og, man kan ikke bare kjøpe en msb dac... man må sette opp en oversikt over hva man da må gjøre.
95% av alle effektrinn på kloden kan ikke kobles til, det er det første man bør vite, iallefall
Drøsser av pre's kan ikke kobles retti dac'en iallefall!
En Pre som f.eks CAT med 100v input margin burde jo være en bra match! Bare en tanke.
Kort sagt... hehe, MSB er definitivt IKKE ett no-brainer produkt... ;)

Om man har f.eks ett effektrinn med input attenuator... det er mange av dem egentlig, men felles er at det ofte er DYRE amper
Er det bare å kjøre på... Quicksilver Horn mono, Marantz sine monoblokker, Thorens rørblokker, Ett par Mark levinson modeller, Ayra Monoblokker, ett par modeller fra Audio Research osv.... Det er vel ca 50 effektrinn som klarer å takle en MSB direkte uten modding... Ikke mange.

mvh
4V ut er vel en "standard" i dag ved ballanserte utganger. Min ARC har 5,4V ut på ballansert utgang!
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.799
Antall liker
2.784
Torget vurderinger
1
Greit nok at så lenge noen kjøper er prisen riktig. MEN: Er det da samsvar mellom det vi tror vi bærer ut av butikken og det vi faktisk har kjøpt? Hifi-folk som oss er vel mer enn de aller fleste villige til å betale for bare litt bedre utstyr. Det er faktisk ikke lett å rettferdiggjøre 50 000 i ny spiller eller forsterker til utenforstående/uforstående. Og de fleste av oss må vel innrømme at de siste tusenlappene på toppen der bringer forholdsvis lite ekstra i forhold til utstyr til en brøkdel. Hvis det da faktisk viser seg at den mekaniske kvaliteten på bevegelige deler er på linje med det en finner i halvbillige DVD-spillere er det jo kort vei til å føle seg lurt når den ultrakostbare saken ikke spiller skivene som går fint i den 15 år gamle sony'n.

Jeg vil tro de fleste av oss har en formening at komponenter i ultraklassen også skal ha en overlegen kvalitet også på det mekaniske, og ikke bare være dyre i kraft av å være 'lyttet til og smaksatt' av en eller annen fyr.

Men dette er det altså ikke så lett å finne ut av i våre dager; billig hifi ser dyr og gedigen ut. Og dyr hifi kan være småråtten innvendig....
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
JK skrev:
Imperial skrev:
MSB er dyrt (Ca $28-29.000 for maksimal spec(av bare dac), opp mot $40.000 faktisk om du ha med drivverket, drev/dac comboen), og det er ... særegent...
Selve dacen er en "resistor ladder konstruksjon" ... sånn som Lavry 2002/924, dette i toppmodellen til MSB da.
De har utvolt på rundt 4v... passer best med passive pre's.
Dette fordi de bruker dac'ene selv til å drive input i neste apparat. INGEN BUFFER.
Platinum III kan restriktes til 2v utvolt, men lydkvaliteten vil gå ned litt for å passe med aktive pre's.

De har en billigere utgave og ... Powerdac "Gold 4" (ca $5000 med "stepped attenuator", $4000 uten) med usb inn.
Den ligger på 35 lapper ca kontra 200 lapper for topputgaven av Platinum III (totalt maxxa).
Dog, de har usb dacs fra ca $800 til $1200 basert på litt eldre kretsløsninger...

Dette er sære komponenter... Det nermeste jeg kan tenke meg er Aurum sin cd spiller, men den er mye mer brukervennlig.

De har en transistor effekt som trenger helt opp i 9 volt for max effekt...
Vis a vis min Voltage post... Jeg mener jo fremdeles at dette
er lurest, masse volt inn i effekt, så mye som mulig... jeg har vel stadig nevnt dette.
Derav min digging av MSB sine "prinsipper" ... :D
Men, huff, det koster! Og, man kan ikke bare kjøpe en msb dac... man må sette opp en oversikt over hva man da må gjøre.
95% av alle effektrinn på kloden kan ikke kobles til, det er det første man bør vite, iallefall
Drøsser av pre's kan ikke kobles retti dac'en iallefall!
En Pre som f.eks CAT med 100v input margin burde jo være en bra match! Bare en tanke.
Kort sagt... hehe, MSB er definitivt IKKE ett no-brainer produkt... ;)

Om man har f.eks ett effektrinn med input attenuator... det er mange av dem egentlig, men felles er at det ofte er DYRE amper
Er det bare å kjøre på... Quicksilver Horn mono, Marantz sine monoblokker, Thorens rørblokker, Ett par Mark levinson modeller, Ayra Monoblokker, ett par modeller fra Audio Research osv.... Det er vel ca 50 effektrinn som klarer å takle en MSB direkte uten modding... Ikke mange.

mvh
4V ut er vel en "standard" i dag ved ballanserte utganger. Min ARC har 5,4V ut på ballansert utgang!
Ja. Mente 7.5v ut... og opptil 8.68v inn... :-[ (20volt maks...)
Bra du så det!

:)

Ikke sant gain er ifra 0 til 7db eller noe i den duren, på MSB sin amp. Horribelt!!!
Så når man makser utgangen på en dac fra msb så hiver den ut 7.5 volt... Det kan bli litt høyt om det i ettertid skal drives opp
enda litt fra en forforsterker...
Bevares, noen merker klarer dette, men de er liksom få...

mvh
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
Anonym skrev:
orso skrev:
Svaret er vel opplagt. Man skal tjene penger og man har nødvendigvis ikke så stor kompetanse eller det koster ikke så mye å lage svært vellydende produkter. Prøv et "billig" proff lydkort fra Echo, Lynx, RME, T.C. Electronic osv. og man opplever at man får fantastisk lydkvalitet.
Jeg har et M-audio lydkort til ca 1500 kroner i klesskapet og det låter overhodet ikke bedre enn en tilsvarende priset dvd spiller fra de analoge utgangene og litt krevende hodetelefoner som f. eks AKG K701 sliter den med å drive.
audiophile 192? driver du K701 med preamp-utgangene? heldig de ikke har røket da ;D
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Imperial skrev:
JK skrev:
Imperial skrev:
MSB er dyrt (Ca $28-29.000 for maksimal spec(av bare dac), opp mot $40.000 faktisk om du ha med drivverket, drev/dac comboen), og det er ... særegent...
Selve dacen er en "resistor ladder konstruksjon" ... sånn som Lavry 2002/924, dette i toppmodellen til MSB da.
De har utvolt på rundt 4v... passer best med passive pre's.
Dette fordi de bruker dac'ene selv til å drive input i neste apparat. INGEN BUFFER.
Platinum III kan restriktes til 2v utvolt, men lydkvaliteten vil gå ned litt for å passe med aktive pre's.

De har en billigere utgave og ... Powerdac "Gold 4" (ca $5000 med "stepped attenuator", $4000 uten) med usb inn.
Den ligger på 35 lapper ca kontra 200 lapper for topputgaven av Platinum III (totalt maxxa).
Dog, de har usb dacs fra ca $800 til $1200 basert på litt eldre kretsløsninger...

Dette er sære komponenter... Det nermeste jeg kan tenke meg er Aurum sin cd spiller, men den er mye mer brukervennlig.

De har en transistor effekt som trenger helt opp i 9 volt for max effekt...
Vis a vis min Voltage post... Jeg mener jo fremdeles at dette
er lurest, masse volt inn i effekt, så mye som mulig... jeg har vel stadig nevnt dette.
Derav min digging av MSB sine "prinsipper" ... :D
Men, huff, det koster! Og, man kan ikke bare kjøpe en msb dac... man må sette opp en oversikt over hva man da må gjøre.
95% av alle effektrinn på kloden kan ikke kobles til, det er det første man bør vite, iallefall
Drøsser av pre's kan ikke kobles retti dac'en iallefall!
En Pre som f.eks CAT med 100v input margin burde jo være en bra match! Bare en tanke.
Kort sagt... hehe, MSB er definitivt IKKE ett no-brainer produkt... ;)

Om man har f.eks ett effektrinn med input attenuator... det er mange av dem egentlig, men felles er at det ofte er DYRE amper
Er det bare å kjøre på... Quicksilver Horn mono, Marantz sine monoblokker, Thorens rørblokker, Ett par Mark levinson modeller, Ayra Monoblokker, ett par modeller fra Audio Research osv.... Det er vel ca 50 effektrinn som klarer å takle en MSB direkte uten modding... Ikke mange.

mvh
4V ut er vel en "standard" i dag ved ballanserte utganger. Min ARC har 5,4V ut på ballansert utgang!
Ja. Mente 7.5v ut... og opptil 8.68v inn... :-[ (20volt maks...)
Bra du så det!

:)

Ikke sant gain er ifra 0 til 7db eller noe i den duren, på MSB sin amp. Horribelt!!!
Så når man makser utgangen på en dac fra msb så hiver den ut 7.5 volt... Det kan bli litt høyt om det i ettertid skal drives opp
enda litt fra en forforsterker...
Bevares, noen merker klarer dette, men de er liksom få...

mvh
Proamper bør funke bra. (Så lenge lydkvaliteten holder mål ;) ).

Interessante løsninger de har hos MSB, men koster altfor mye dessverre. Enda godt det er deres egen teknologi de tar betalt for og ikke metallsløyd/rebranding.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
På et vis hater jeg at griskhet frembringer produkter som edge spilleren og annet svinedyrt junk. På den andre side er det kanskje ikke så dumt siden vi nå vet at vi ikke lenger kan stole på at produktene er det de gir seg ut for å være. Det lærer oss som forbrukere at vi bør undersøke sakene litt nærmere før vi handler. Det finnes fortsatt hifi som ikke er absurd priset, som spiller godt og har god byggekvalitet, varighet og ikke minst som holder høy bruktverdi. Et moment som jeg synes er interessant er hvorfor det akkurat i vår hobby har blitt så uoversiktelig når det gjelder kvalitet/pris/ytelse. Det er jo stort sett oversiktelig og markedsregulert på de fleste andre områder. Hvis noen skulle finne på å lansere et kamera, en bil, en fiskesnelle, en motorsykkel, en biljardkø etc. som bare var et flott skall ville det bli avslørt med det samme en litt erfaren bruker fikk prøvd det.
En annen ting er at tilgangen på fantastiske komponenter til å putte inni er større enn noen gang. Så muligheten til å lage produkter i den øverste highendklasse og bedre hjemme i garasjen er innenfor de fleste sin rekkevidde hvis man har lyst og vilje.

Puma
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
Prisen er styrt av markedet, og hva noen er vilige til å betale.
Tull. Prisen er styrt av hva et produkt koster å utvikle, produsere, distribuere og selge. Pluss en normal fortjenestemargin.
"Hva markedet vil betale" er en spekulasjonsøkonomi som normalt ikke gjelder for salg av gjenstander slik som Hi-fi utstyr bortsett fra useriøse aktører.
At enkelte aktører (dere vet hvem det er) selger billig, masseprodusert utstyr til ågerpris til kunder som ikke vet bedre er hva denne tråden dreier seg om....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.015
Antall liker
8.202
Torget vurderinger
1
Høvdingen skrev:
Det kan godt tenkes at det finnes andre merker enn Philips og Esoteric (OEM), men det virker ikke slik hvis du ønsker både CD og SACD. De fleste velger Philips pga. prisen, og disse drivverkene er ikke spesielt driftssikre over tid, men de gjør jobben så lenge de fungerer.
Philips Pro drivverket regnes som noe av det beste som finnes. Audio Research, som bruker dette drivverket, sier at de ikke har hatt en eneste reklamasjon eller reparasjon på drivverket på noen av CD spillerne de har solgt.
Pioneer og Esoteric drivverkene er dyre fordi de også inneholder en komplisert skuffemekanisme.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Kanskje jeg har vært for ensidig slem mot Krell? Da får jeg skyte litt på erkerivalen til Krell; Mark Levinson.
Levinson og Krell var for noen år tilbake "the highest of the high end". Levinson hadde jo også en 48 timers servicegaranti på produktene sine. Hadde..

Om den nye CD/SACD spilleren:
The last week in February, I went to play a cd on my 512 and the left channel had failed. Very soon, the left channel for the SACD playback would fail too.

My dealer did everything right and everything a dealer should do! And more! He kept pestering ML and they did not respond with an answer nor with a “RA” for over a month, but krept promising they’d get right back to him

Finally, I also called ML. Three weeks after I called I got a RA but learned that virtually all of the 512s had failed! The failure was so complete that all the units were being replaced, not repaired. I was told that something was failing on the grounding, the electronics that made it so silent on playback was shorting out.

I got back a new unit on Thursday. It is interesting that the items on the 512's display have changed. When you turn it on it says "Esoteric" not "Mark Levinson 512". It also says SACD 2 Ch instead of just SACD when an SACD was being played. ML assured me that that was just due to a software update, they use Esoteric transport, and will not affect their sound.

....

Mark Levinson 502: the first two units I got would not turn on. The third unit is slightly quirky but works. I do have to reboot it every couple of weeks. It may not be its fault, but I don’t know.

When I first got the Mark Levinson 512, a sacd/cd player it was the best sounding unit I ever heard. However, the first unit did not work the draw would not open or close. It is the second unit that sounded wonderful. Until a month later when it failed completely. I was told that virtually all of those units made had to be recalled. The third unit also failed...


http://www.avrev.com/forum/source-components/3030-i-just-got-new-mark-levinson-512-a-3.html
Kvalitet og service er kanskje ikke hva det engang var. Er prisene nedjustert tilsvarende?
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.163
Antall liker
689
Torget vurderinger
1
Er det DOA og MTBF problematikken man ønsker sette fokus så kan man vel se på et større utvalg enn enkelte serier hos Krell og ML,eller er det garanti og service ordninger man har i fokus når uhellet først har inntruffet?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.114
Antall liker
2.648
Baard skrev:
Er det DOA og MTBF problematikken man ønsker sette fokus så kan man vel se på et større utvalg enn enkelte serier hos Krell og ML,eller er det garanti og service ordninger man har i fokus når uhellet først har inntruffet?
Dette er ingen uhell. At ML sender 3 like produkter til en og samme kunde og at alle produktene feiler etter kort tid har ingenting med uhell å gjøre. Dette er bad engeneering/sammensetning. Og det er ML som er ansvarlig for at produktene er satt sammen i henhold til den standarden de definerer. Man kan ikke skylde på underleverandører eller fabrikklinja. Lite like som Audi kan skylde på underleverandørene sine overfor sine kunder når bilene svikter.

Og når det gjelder manglende support fra "nye" ML så har jeg lest noe tilsvarende tidligere.
 
Topp Bunn