Hvordan ser det ultimate stereo/multikanal rommet ut?

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Hvilke dimensjoner, form og materialvalg har det ultimate rommet for lyd?
Altså det rommet som krever minst styr med demping osv etterpå.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nei dette er fra vedboden min på hytta ;=)
Måtte ha litt musikk til arbeidet.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.178
Antall liker
2.127
Hvordan låt det da?
Har ikke hørt Blackbird Studio selv, men kjenner flere som har gjort det og mye erfaring med andre typer design. De sier det låter ganske dødt og foretrekker LEDE eller LEDE/RFZ rom med klar margin. Der bevarer man langt mer energi. Dette stemmer også overens med teorien.

Har hørt noen andre rom med veldig mye bruk av diffusjon og det ikke slik jeg ville ha prioritert selv. Mye bruk av Skyline 2D diffusorer synes jeg dessuten er lite optimalt.
 
L

Lassencad

Gjest
Hvordan ser det ultimate stereo/multikanal rommet ut?
Min Stue :)
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Det optimale rum må være på 9 meter x 9 x 9.

Materiale valg: Krydsfiner på kraftigt træskellet.
Kubisk rom? Det er jo det verste.
Ikke med de mål. Det er ikke altid, at kubiske rum er værst. De kan være enklere at gøre noget ved. Jeg tænker ikke på små rum her, som nogle har. Det vil være temmelig opad bakke.

Jeg ved godt, at det kan vi ikke have, og må derfor bruge akustiske midler.

Det ville også kræve store højttalere og effekt. Der spørges til de ultima mål, og så er det svaret.

Men et godt rum ville være med en loftshøjde på en 5 - 6 meter og så i et stort rum. 8,6 x 6 ,2 ca.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.607
Antall liker
3.202
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
  • Liker
Reaksjoner: oes

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Det optimale rum må være på 9 meter x 9 x 9.

Materiale valg: Krydsfiner på kraftigt træskellet.
Kubisk rom? Det er jo det verste.
Ikke med de mål. Det er ikke altid, at kubiske rum er værst. De kan være enklere at gøre noget ved. Jeg tænker ikke på små rum her, som nogle har. Det vil være temmelig opad bakke.

Jeg ved godt, at det kan vi ikke have, og må derfor bruge akustiske midler.

Det ville også kræve store højttalere og effekt. Der spørges til de ultima mål, og så er det svaret.

Men et godt rum ville være med en loftshøjde på en 5 - 6 meter og så i et stort rum. 8,6 x 6 ,2 ca.
Et stort rom hjelper, da de stående bølgene er langt ned i frekvens, og med god spredning. Men med like romdimensjoner blir jo de stående bølgene like for alle dimensjoner og forsterker hverandre.

Om vi putter tallene inn i John Brandts romkalkulator https://www.jhbrandt.net/resources/#tools
får vi som ventet dette resultatet for rommet på 9m x 9m x 9m:

brandt2.jpg


Setter vi inn tallene 8,6m x 6,2m x 5m får vi et helt annet resultat. Modene er flere og mye tettere, men mye svakere:

brandt1.jpg
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
10.939
Antall liker
32.906
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
17
Legg merke til at teppet slutter ved høyttalerene. Det ble nevnt i en eller annen artikkel jeg leste hvorfor de har gjort det slik. Det er lite som er tilfeldig i det rommet der tror jeg. Et annet rom som ser spennende ut er "lekestuen" til nå avdøde Ken Ishiwata. Finnes sikkert en og annen artikkel om det rommet der også. Marantz hadde visstnok lagt en god slump kroner i å bygge dette.

Marantz_Ken_Ishiwata_Listening-room_2.jpg


Marantz_Ken_Ishiwata_Listening-room_3.jpg
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Trodde teppe var obligatorisk på et sånt rom??? Veggtepper er vel også bra!? (Hvis man ikke vil gå veien med absorberende paneler til astronomiske summer)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Absorberende paneler koster ikke stort. Mineralull og duk. Diffuserende kan bli ganske dyre.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur det er like mange framlegg til "beste rom" som det er til "beste høgtalar". Sjølv kunne eg tenkt meg eit rom på ca 5*6*7 meter, og eit 5.5 (har ikkje plass til fleire)sett med MBL 101extreme. Dette må utformast i nasjonalromantisk stil med "Vinternatt i Rondane" utforma som akustisk dempeplate, og ei bråte med dragestil-møblar plassert symmetrisk. Spesielt vinylplateoppbevaringsmøbelet skal vere rosemåla . På venstre side av rommet, synleg frå lytteposisjon skal vi ha "Brudeferd i Hardanger", medan "Bondebegravelse" skal vere til høgre. Lyttestolen slit eg med, men han må ikkje stå for noko stilbrot, og likevel vere god å sitte i, utan at skal sitte så komfortabelt at ein risikerer å sovne. Ventilasjonen skal vere 100% støyfri, og veldig effektiv.

Og så skal det vere kort veg til toalettet.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.767
Antall liker
1.623
Sted
Sjælland. Danmark.
Mike Lavigne sitt rom var mye omtalt en stund.


Et meget spændende rum. Jeg ville dog aldrig have lagt et guldtæppe på. Det undrer mig, når meget andet er så gennemført.
Hvorfor vil du ikke ha teppe?
Fordi et gulv er det mindst vigtige sted, at gøre noget ud af i rummet, og det der skal gøres, er ikke et gulvtæppe. Gulvet skal være stabilt. Jeg mener, at et trægulv som jeg har, med et kraftigt bøgetræs parket olieret i 22 mm tykkelse, hvilende på strøer. Så er gulvet en absorbent af de lavere frekvenser. Mine strøer er på 70 eller 75 mm. der er Rockwool imellem på 75 mm i tykkelse.

Det er sådan, at højden af strøerne betyder nogen for hvilken frekvenser der dæmpes. Højere strøer giver dæmpning af lavere frekvenser, og lave dæmper lidt højere.

Linoleums på gulv er også rigtig godt. Det er et antistatisk materiale. Modsat PVC, der er statisk.

Når du sidder har du en kendt refleksion, og når du står op det samme. Men loftet er for lavt nede! Bagvæggen for tæt på! Der er ikke masser af plads bag højttalerne. Sidevæggen er også for tæt på. Naturligvis gælder det ikke alle steder.

Mange gulvtæpper bliver statiske. I hvert fald tidligere, og der ligger kabler på et statisk gulvtæppe!

Man hænger ikke gulvtæpper på væggen vel? Det kan man jo prøve, og et tæppe dæmper de høje frekvenser, men målet må vel være en mere ensartet dæmpning, hvis man vil dæmpe. Jeg foretrækker diffusere. :D

Den vigtigste lyd er den forfra, fordi ørerne peger fremad. Vi hører bedre lyd oppefra og ikke nedefra. Op til 30 grader derefter mindskes det. Derfor er Auro-3D bedre end Dolby Atmos.
 
Sist redigert:
Topp Bunn