Hvordan senke følsomhet til element?

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Hei, har dratt i hus et "nytt" par med ht. Etter å ha sett målinger kan det se ut som at jeg må senke følsomheten på bassen 2-3 db.

Noen som har en "fasit"?

Mvh
Jan Roger
 
T

timc

Gjest
Endre følsomhet på bass er ikke bare bare. Her går det mye effekt, og da trengs det store motstander.

Normal praksis er å koble inn ett L ledd. Dvs. en motstand i paralell, og en i serie med elementet.

http://www.sengpielaudio.com/calculator-Lpad.htm

Skal du dempe 3dB betyr det at halvparten av effekten avsettes gjennom motstanden i paralell. Pass på at den tåler belastningen.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Takker :)
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Ikke så helt liketil å dempe bassen med dempeledd.

En seriemotstand vil gi dårligere dempningsfaktor, og endre Qes til basselementet.

Om det er bassrefleks så kan kanskje porten dempes, men det vil bare påvirke det som kommer ut av porten, relativt lave frekvenser.

Gir du oss mere info om HT, og hva som buldrer for mye kan kanskje noen gi bedre råd.

Svein
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Røsk ut delefilteret...du har jo flere(!) aktive!

Arne K
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Ikke vitti! :mad:

Er jo en grunn til at jeg ville ha minianlegg...

mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Svein_B skrev:
Ikke så helt liketil å dempe bassen med dempeledd.

En seriemotstand vil gi dårligere dempningsfaktor, og endre Qes til basselementet.

Om det er bassrefleks så kan kanskje porten dempes, men det vil bare påvirke det som kommer ut av porten, relativt lave frekvenser.

Gir du oss mere info om HT, og hva som buldrer for mye kan kanskje noen gi bedre råd.

Svein
Det gjelder PSB stratus gold (ikke Gold i). Har prøvd å dempe bassporten, men det fuker ikke. Bassen blir anstrengt og lite dempet i forhold til det som trengs.

Virker som forsterkeren har god kontroll på elementet, men nivået er for høyt.

mvh
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Plassering i rommet? VH. Bernt
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Dempe bassen er ikkje noko god løysing.

Trur nok mellomtone og diskant er dempa i det orginale delefilteret. Kikk på det og se om du kan redusere dempinga på dei heller.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.084
Antall liker
10.487
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nye kasser. Dobbelt volum og et par like basselementer til :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
bambadoo skrev:
Nye kasser. Dobbelt volum og et par like basselementer til :)
Hmm. Liker forslaget ditt. De derre less is more folka kan bare ha det så godt. More is more!
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
649
Antall liker
553
Etter å ha sett målinger? Du har vell lyttet?Vært interesant å fått høre mer om rom og resten av utstyret har stratus Gold selv og kunne tenkt meg de db du vil bli kvitt har selv dempet mellomtone og oppgradert diskant jeg har tidlig utgave med minste bassreflex.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.023
Antall liker
3.338
Torget vurderinger
8
Hei, køpte disse for å frigjøre litt plass i stua mens jeg tar siste innspurt i opppussingen i 2. etage. Har bare "trødd" de inn i hvert sitt hjørne, lengst mulig inn mot vegg. Føler igrunnen at det ikke har så mye å si i forhold til å ha de 1 meter ut på gulvet.

Det som imponerer meg er toppen, mellomtonen og holografien. Bunnen er i feiteste laget og bør nok ned et par db.

Resten av utsyret består av pass B1 pre, pass labs x-ono klone, teac vrds 10, audial aya nos dac, og plinius sa103.

mvh
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
"Har bare "trødd" de inn i hvert sitt hjørne, lengst mulig inn mot vegg. Føler igrunnen at det ikke har så mye å si i forhold til å ha de 1 meter ut på gulvet."

Såvidt jeg vet får du 6-9 dB ekstra i bunnen ved en slik plassering. VH. Bernt
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Hva med å legge motstanden på linjenivå?
 
Topp Bunn