Hvordan plasserer du signalkablene dine i kjeden?

ogla

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.104
Antall liker
662
Sted
Fra Flekkefjord men bor på Sola.
Torget vurderinger
16
Jeg har fire sett 1 meter lange signalkabler/rca i anlegget hvorav disse er av tre forskjellige typer.
-Chord chorus
-Chord Chameleon plus x 2
-Atlas hyper

Jeg mener det er avgjørende i hvilken rekkefølge man plasserer disse, og i mitt tilfelle har jeg ikke nødvendigvis kommet frem til endelig plassering da jeg først kom til å tenke på dette og prøve det litt ut i går, og videre i dag.

Jeg har tidligere ikke tenkt så mye over det annet enn at jeg helt enkelt antok at den man mener er 'best' skal stå forrest i kjeden og eventuelt de mindre gode bakover eller sist. Noe som litt kjapt kanskje hørtes logisk ut, men med grundigere bruk av logikk viser det seg annerledes.

Jeg bruker platespiller som kilde med for tiden en MC pickup som går via en step-up før et rent MM trinn. Videre til pre og så til effektforsterkeren.
Alle komponentene er gode i mine øyne, det som står litt tilbake i kvalitet er step-up som skal være en helt grei budsjett step-up. Jeg har bestilt en moving iron pickup, Boheme fra Soundsmith og da blir step-up overflødig da denne skal ha 47Kohm. Da blir det også ett sett kabler mindre.

Jeg mener kabelen med best kvalitet av disse er Chord Chorus etterfulgt av Atlas hyper og så Chord Chameleon plus til sist i mine ører sånn helt grovt forklart.

Jeg har foreløpig kommet frem til følgende etter å ha prøvd nesten alle tenkelige kombinasjoner untatt Chameleon som tonearmskabel: jeg har plassert Chorus'en sist, mellom pre og effekt for å gi disse gode komponentene best mulig arbeidsforhold seg imellom, kabelen gir jevnt over god oppløsning med en fyldig bass som et godt fundament i denne plasseringen.
Da jeg prøvde Atlasen her fikk jeg en meget krisp og luftig topp men med mindre definisjon og fylde i bunn samtidig som den nok kan bli litt pågående her innimellom.
jeg har derfor plassert Atlasen som tonearmskabel da jeg synes den er bedre en de to resterende Chameleonene, som forøvrig ligner Chorus' egenskaper men ligger to hakk lavere i oppløsning over hele fjøla.

I stedet for å plassere interconnectene best-først mindre god-sist har jeg nå fått et mere engasjerende og definert lydbilde.

Kom gjerne med erfaringer og tips!

Jeg fant ikke noen tråd om dette da jeg søkte litt rundt i går så jeg tenkte det kunne være greit å sette søkelys på det til hjelp og info.

Med vennlig hilsen
 
M

musicus

Guest
Kjenner meg igjen fra "gamle" dager, min lösning ble å spare/bytte så jeg hadde samme modell fra samme leverandör rund baut, selvsagt etter å ha funnet den kabelen man liker og tar seg råd til, det har löst mange hifi-nevroser for min del, pr idag er dette enkelt, siden jeg har "bare" en cdp og int amp, men som til gjengjeld er extremt avslörende og åpne, bruker samme merke, Chord Signature ht kabel og Signatur Plus ic :)
 
M

musicus

Guest
Ja er enig i det, jeg venter dog til de kablene jeg vil ha kommer på brukten da jeg synes de koster for mye nye:)
Det höres ut som en plan, jeg har testet MYE kabler oppigjennom, både dyre, rimelig og svindyre, men, noen ganger kan det väre lurt å ta ett steg tilbake og dobbelsjekke, har fått meg noen overraskelser, positive sådan den siste tiden.
Testet to strömkabler til den nette sum av ca 20 000,- , noe stemte ikke helt etter å ha brukt de noen uker i anlegget, fikk en ide om sjekke mot gratis snörene som ofte fölger med, Whola!! der satt den, 20K spart og fornöyd med lyden.
Forskjeller på kabler?!! definitivt, men ikke alltid i favör av at det dyreste er det beste (som noen synes å tro man må mene om man mener det er forskjeller, på kabler mener jeg ;-))

mvh
 
Sist redigert:

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.746
Antall liker
566
Hei,
Jeg kjøpte også nettopp Soundsmith Boheme, og bruker den på ei SME 309-arm, og det fungerer bra (uten at jeg har mye sammenligningsgrunnlag å komme med). Men det var ikke det du spurte om.
Vedr. kabler kan jeg innrømme at jeg foreløpig har syndet litt hvis det er "kilde først"-tanken som gjelder. Phonokabelen er standard som følger med SME-arma, og jeg har så langt ikke prøvd noe annet der. Jeg får unnskylde meg med at oppsettet ikke er helt ferdig enda - en bedre phonokabel står på lista over ting jeg vil prøve ut etterhvert.
Så jeg kan bare svare på egne valg på signalkabel mellom RIIA-pre og pre-power. På mitt forrige forsterkersett (var Holfi pre/power) endte jeg opp med omtrent like gode RCA-kabler hele veien. Det har forbauset meg hvor mye jeg synes kabelen mellom pre-power innvirker på lyden, selv om den erfaringen kanskje ikke er helt etter "boka", så jeg har vel langt på vei gjort de samme erfaringene som det du skriver her.

På mitt nåværende forsterksett har jeg en balansert kabel mellom pre-power, men RIIA har ikke balansert ut, så jeg har ingen mulighet for å bytte om kablene for å teste. Den gode balanserte kabelen mellom pre-power syntes jeg ga bedre bass, stereo-perspektiv og rom-følelse enn "billigere" RCA-kabler jeg har liggende. Forskjellen var kanskje aller størst fra cd-drivverket via intern DAC i pre. Men det er bedring når platespilleren er kilde også. Jeg har en mistanke om at jeg ville vært enda mere fornøyd hvis jeg hadde en RIIA med balansert ut, så jeg kunne kjøre balansert mellom RIIA-pre også, men da må jeg bytte RIIA først.
 

ogla

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.104
Antall liker
662
Sted
Fra Flekkefjord men bor på Sola.
Torget vurderinger
16
Det er nok enklest og gjerne også best? å kjøre de kablene man foretrekker,like i samme merke som vi var inne på tidligere i tråden, men det kan jo være at tonearmskabelen din har kvaliteter som gjør at den bør bli.. Når det er sagt så kan man jo med et par ulike kabelpar sette dem der i oppsettet man føler de gjør mest av seg, enten om det er å fremheve ellar det motsatte av enkeltkomponenter.

Akkurat dette med balansert og ikke har jeg begrenset erfaring med desverre så har ikke så mye å bidra med der annet enn hva jeg har hørt skal være av fordeler osv..
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.645
Antall liker
2.835
Sted
Bærum
Her må man nok prøve seg litt frem. .....
Her i gården er den kabelen som gir desidert størst utslag tonearmskabelen. Ikke rart - det er signalene gjennom den som utgjør basis for det som videre skjer i systemet.

Det neste leddet - fra RIAA til preamp er ikke så viktig - i alle fall ikke på mitt anlegg.

Leddet fra preamp til effekttrinnet kan det være grunn til å legge en del penger i. Dette strekket betyr ganske mye for lyden, og benyttes uansett om kilden er CD, platespiller, DAC eller hva det måtte være.

Først dersom alt annet er på plass, kan det være grunn til å virkelig investere mye i topp høyttalerkabler.

Å bruke kabler fra samme produsent, og med "samme kvalitet" hele veien, gir neppe de beste resultater, og vil ofte være å kaste bort pengene. Jeg har en blanding av svinedyrt og direkte billig, og mener det er det som låter best. Den desidert dyreste kabelen jeg har, er tonearm-kabelen.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
288
Jeg har tidligere ikke tenkt så mye over det annet enn at jeg helt enkelt antok at den man mener er 'best' skal stå forrest i kjeden og eventuelt de mindre gode bakover eller sist. Noe som litt kjapt kanskje hørtes logisk ut
Vel, hvis man gir kabler, i likhet med øvrige komponenter, en "transparensverdi" (mellom null og en), som mange nok vil mene er en fornuftig tilnærming, så spiller det faktisk ikke noen rolle hvor i kjeden man plasserer de gode og mindre gode kablene. Rent matematisk. Av samme grunn som at faktorenes rekkefølge ikke betyr noe i et gangestykke.
 

ogla

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.104
Antall liker
662
Sted
Fra Flekkefjord men bor på Sola.
Torget vurderinger
16
Men jeg erfarer at det nettopp spiller en viktig rolle hvordan man plasser dem, og at det ikke kan sammenlignes med faktorer i et gangestykke hvor summen blir den samme med omrokkering. Summen av en endring i anlegget er altfor kompleks til å sammenlignes med tall som er konstante.
Et kanskje tidligere ikke altfor belyst tema dette men etter min mening bør dette hos folk som har forskjellige kabler i anlegget sitt muligens av tilfeldige grunner, prøve ut hvilke komponenter man ønsker å forbinde med hvilken kabel og hvorfor.

Satt på spissen så blir det ikke det samme hvilke komponenter man setter i sammen heller da alle har sine egne signaturer, selv om plasseringen av disse er gitt på forhånd.
 

Asbjørn

Æresmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
27.128
Antall liker
17.071
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dette har med utgangs- og inngangsimpedans i de forskjellige apparatene å gjøre, og litt med jordstrømmer mellom apparatene. Noen kombinasjoner av apparater er bortimot immune for hvilke ledninger som står mellom dem, mens andre kombinasjoner kan være mer sårbare. Det kommer an på de elektriske egenskapene i hvert apparat og hver ledning. Derfor er ikke faktorenes orden likegyldig.

Det handler ikke om hva som står først eller sist i kjeden i og for seg, men om hvilke grensesnitt som er mest sårbare. Det aller mest sårbare i et typisk anlegg er overføringen fra en moving magnet pickup til RIAA-trinnet. Litt mer eller mindre kapasitans i den ledningen kan fort gjøre hørbar forskjell. Derimot vil en moving coil-pickup være mye mindre sårbar for dette, selv om den også står først i kjeden.

Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet...ne-ha-avsla-re-forskjeller-mellom-kabler.html
 
Sist redigert:

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
725
Torget vurderinger
8
Sett dem hvir du vil ! vet ikke om du har målt antall innvendige meter på komponentene dine og det er ikke dyre saker. Det beste ville vel være og høre med produsenten av elektronik/høytaler og bruke det samme;)
 

ogla

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.104
Antall liker
662
Sted
Fra Flekkefjord men bor på Sola.
Torget vurderinger
16
Nei, ikke sett dem tilfeldig! :) jeg har ikke målt ledningene på de komponentene jeg har nå men på noen vintage komponenter jeg hadde kunne det vært borti en meter på det meste alt i alt?.. På mere moderne komponenter er den interne signalveien kortere, så kort som mulig.
Jeg tror du er inne på det som er mat for kabelskeptikere, nemlig at de utgjør liten forskjell, samtidig som du nevner at produsentens foretrukne kanskje kan videreføres. Kjernen i phonokabler er kanskje ikke så forskjellig som de i innmaten på komponentene (?) men skjermingen, tilføyde innpakningsmaterialer som teflon, bomull etc.. som kan være nødvendig for å sikre best mulige arbeidsforhold 'utenbords' er jo nødvendige i så måte for å gjøre dem mest mulig universellt plasserbare i kjeden. Noen mere egnet til en ting enn en annen. Oppbygningen av selve kabelen som gir dens signatur er nettopp det som avgjør den optimale eller foretrukne plasseringen.

Ref grammfons eller Asbjørns innlegg:)

Utgangs og inngangsimpedans har jeg rett og slett ikke sett på enda og har i oppsettet mitt derfor måttet høre meg frem til det som er best.
 

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Innlegg
2.596
Antall liker
288
Men jeg erfarer at det nettopp spiller en viktig rolle hvordan man plasser dem, og at det ikke kan sammenlignes med faktorer i et gangestykke hvor summen blir den samme med omrokkering.
Basert på gangestykket så "vil jeg tro" at det ikke er mye å hente på omrokkering av signalkabler. Men å bytte om på kablene tar ikke så mye mer tid enn å skrive et innlegg her, så det kan jo absolutt være verd å prøve, om ikke annet som et eksperiment.
Det kan jo være forskjellig nivå på signal ut fra cd- spiller og forforsterker og at dette gjør at kablene egner seg best i en viss rekkefølge. (Men her bare spekulerer jeg.) Se også eventuelt dette med impedans.
Det spørs vel om det er noe vits å på død og liv ha like kabler alle steder. Det viktigste er å ha best mulig kabler de fleste steder. Om disse har ulik oppbygging eller kommer fra forskjellige leverandører har nok mindre å si. En kabel "vet nok" veldig lite om "signaturen" til kabler og komponenter plassert oppstrøms.
 
Topp Bunn