Hvordan lykkes med vinyl? Vintage Dual 1228

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
God kveld!
Jeg har igjen dratt frem min fars gamle platespiller, en 70-talls Dual 1228.

Har spilt en del på den før, men har liksom ikke helt blitt frelst på vinyl, synes det låter så ullent og hult.. Knitring er også et problemområde, men her regner jeg med at det kun er støv som gjør dette? Hvordan vaske/kvitte seg med knitringen? Koselig med peis, men det får være måte på:rolleyes:

Spilleren er gammel, så hvordan strekker man opp denne gamle tingesten? Drivverk og funksjonalitet går helt lydløst og helt problemfritt.
Spilleren er estetisk helt strøken, ikke et merke. Lokket har selvfølgelig noen lette "vaskeriper"/"swirls" dog.

Jeg har tydeligvis to pickuper/nåler til den. En Shure et eller annet, og en Audio Technica(?). Sålenge jeg har levd, så har den som sitter i på bildet(Audio Technica?) stått i. Fadern har ikke spilt på denne selv etter at han kjøpte sin første CD-spiller(Phillips CD650), så det er jo en stund siden denne ble brukt som primærkilde! Så, noe spesielt man bør gjøre med nåler eller pickuper? Stiftetrykket? Anti-skating?!

Av Riiaer har jeg ikke noe dedikert, kan kjøre gjennom en gammel Tandberg TR2045 som står her, eller en Parasound P3(denne sammen med resten av anlegget er en dårlig match).

Så i første omgang kunne jeg tenkt meg å få litt nybegynner input på hva jeg bør gjøre for å kanskje få en smak av det mange liker så godt ved vinyl. Kanskje er allerede det jeg beskriver som hult og ullent vinyllyden mange liker? Av plater er det ikke så mye igjen, sitter med en fin bunke med ulike pop-plater fra 70 tallet. Den skjeive juvelen er vel Brothers In Arms, den er ganske så partyskjeiv og har visst spilt på mang en fest..:rolleyes:
Som student ønsker jeg ikke å investere i en del plater før jeg har fått litt smaken på vinyl, slår jeg meg i ro med lyden, så begynner man med RIAA og senere en ny snurre mest sannsynlig. Nå har jeg allikevel lest litt, og Dual + Shure skal visst være bra greier det?

Jeg har naturligvis skrudd inn transportskruene ved lytting :rolleyes:

69B76D82-0281-4EF1-AB1D-6C0CEEC0B22B_zpsvx3s8vyh.jpg


89CC3E52-4EE4-4535-B282-FDA883BDF16D_zpstwastg1j.jpg


277843D2-5401-4A05-BE7C-7DD5D45A87FE_zpsdu2umlus.jpg
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Dette er en god start! Jeg har en 1228, og er svært fornøyd med den. Jeg ville gjort dette:

Skaff steuerpimpel.

DUAL TURNTABLE STEUERPIMPEL REPLACEMENT steuer pimpel | eBay

Det er alt du skal bytte. Sannsynligvis vil oljen holde lenge ennå, om spilleren ikke er lagret på en måte som har fått alt til å tørke.

Justere armen nøyaktig.

Bruk Shure elementet. Det er mye bedre enn AT - elementet. Skaff ny nål om nødvendig. Det skaffer du best her:

Reviews | JICO stylus | Online Shopping for Japanese Phonograph Needles


Tandberg 2045 er ikke til å kimse av. Les en ny test av nesten samme radio her:

Tandberg Huldra 12: Gamalt – men godt?

Kople på et par gode, lettdrevne høyttalere og du er i gang.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Etter hva jeg kan se av kretsskjema til TR2045(som jeg i bunn og grunn er veldig glad i), kan man faktisk trykke inn Phono og en Tape Selector knapp samtidig, og da kjøre platespiller signalet gjennom RIAAen og ut gjennom linjeinngangen igjen :) Så er nok det jeg gjør i første omgang :) Har lest litt om denne "Steuer pimpel" og får nok bytte den ut. Ny nål er nok på sin plass!

Ser du linker til en ved navn N95E, mens på min nåværende nål står det 95G? Antar at det er sistnevnte jeg skal ha?
 
Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Steurpimpel kan du lett lage selv. Isoleringen til lederen i en std coax-kabel har rett ytterdiameter. Kutt til riktig lengde og bor opp til 1,5mm (så vidt jeg husker).
Men, virker automatikken problemfritt er det ingen grunn til å bytte den.
 
L

Labbis

Gjest
Etter hva jeg kan se av kretsskjema til TR2045(som jeg i bunn og grunn er veldig glad i), kan man faktisk trykke inn Phono og en Tape Selector knapp samtidig, og da kjøre platespiller signalet gjennom RIAAen og ut gjennom linjeinngangen igjen :) Så er nok det jeg gjør i første omgang :) Har lest litt om denne "Steuer pimpel" og får nok bytte den ut. Ny nål er nok på sin plass!

Ser du linker til en ved navn N95E, mens på min nåværende nål står det 95G? Antar at det er sistnevnte jeg skal ha?
Dual, Shure, Tandberg (som forsterker m. RIAA) og Brothers In Arms burde langt i fra låte ullent og hult, men tvert i mot gi deg en pekepinn på hva du kan ha i vente. Hvis jeg skjønner deg rett bruker du TR 2045 kun som RIAA sammen nyere utstyr. Kanskje ikke er en optimal kombinasjon?

Mvh
 

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Innlegg
286
Antall liker
70
Poleringsmiddelet autosol kan faktisk brukes for å shine opp slike lokk som er stipete eller matte, men hvis det bare er lette vaskestriper hadde jeg latt være..
Jeg er også glad i TR2045, hadde en i familien i oppveksten. Brakte meg Fragler, Gulars og Knutsen & Ludvigsen.
Var i tro tjeneste i sikkert nærmere 30 år. Mener å huske den har subsonic filter på RIAA også?

Testen av gamle platespillere er verdt en titt/lytt hvis du ikke har sett den.
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.073
Antall liker
1.060
Torget vurderinger
10
Jeg går ut fra at de to transportskruene man ser på spilleren blir justert slik de skal være før du tar spilleren i bruk?
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Ny nål er nok på sin plass!

Ser du linker til en ved navn N95E, mens på min nåværende nål står det 95G? Antar at det er sistnevnte jeg skal ha?
En elliptisk nål vil i de fleste tilfeller gi bedre lyd, og vil passe i nåværende pickup. N95E anbefales derfor:)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Knitring og peiskos skyldes hovedsakelig støv/møkk i rillene. Dette kan i noen tilfeller være gjenstridige å fjerne. En kullfiberbørste vil kunne hjelpe noe, men man bør ikke forvente knitrefrie plater kun ved litt børsting.

Det finnes ulike metoder for å gå mer omfattende til verks. Om du googler litt eller søker på you-tube vil du finne mange kreative, mer eller mindre vellykkede løsninger.
Ulike platevaskere finnes på markedet, der noen av oss har bygget og eller investert i ultralydvaskere, som virker å være den optimale løsningen.
Den rimeligste vaskeren på markedet heter spin-clean, og den gjør en ok jobb.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Pekaill har rett, men ingen regel uten unntak. Shure M95 er et unntak. Den spiller detaljert og fint med G- nål (konisk) også. Jeg hadde vel kjøpt E- nål likevel.
SAS nål bryr jeg meg ikke om.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Dual, Shure, Tandberg (som forsterker m. RIAA) og Brothers In Arms burde langt i fra låte ullent og hult, men tvert i mot gi deg en pekepinn på hva du kan ha i vente. Hvis jeg skjønner deg rett bruker du TR 2045 kun som RIAA sammen nyere utstyr. Kanskje ikke er en optimal kombinasjon?

Mvh
Skjønner ikke hvorfor en gammel RIAA skal gjøre utslaget her, har det skjedd noe revolusjonerende og annerledes med RIAAer siste 30 årene da? Har kjørt spillern gjennom Parasound P3 Halo også, synes lyden var ganske så lik..
Prøver Tandbergen først, ny nål og sette inn Shure elementet istedefor denne Audio Technica saken så blir det vel bra!
Jeg går ut fra at de to transportskruene man ser på spilleren blir justert slik de skal være før du tar spilleren i bruk?
Transportskruene skrues selvfølgelig ned mot plata, stiftetrykket(?), pitch(det derre oransje lyset nedi tittehullet der) og anti-skating justeres etter brukerhåndboka.
Ny nål er nok på sin plass!

Ser du linker til en ved navn N95E, mens på min nåværende nål står det 95G? Antar at det er sistnevnte jeg skal ha?
En elliptisk nål vil i de fleste tilfeller gi bedre lyd, og vil passe i nåværende pickup. N95E anbefales derfor:)
Ja, men den er god! Da blir det en med elipseform :)
Knitring og peiskos skyldes hovedsakelig støv/møkk i rillene. Dette kan i noen tilfeller være gjenstridige å fjerne. En kullfiberbørste vil kunne hjelpe noe, men man bør ikke forvente knitrefrie plater kun ved litt børsting.

Det finnes ulike metoder for å gå mer omfattende til verks. Om du googler litt eller søker på you-tube vil du finne mange kreative, mer eller mindre vellykkede løsninger.
Ulike platevaskere finnes på markedet, der noen av oss har bygget og eller investert i ultralydvaskere, som virker å være den optimale løsningen.
Den rimeligste vaskeren på markedet heter spin-clean, og den gjør en ok jobb.
Ja nettopp8), får gå til innkjøp av kullbørste i første omgang og se hvordan det utarter seg!
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Skjønner ikke hvorfor en gammel RIAA skal gjøre utslaget her, har det skjedd noe revolusjonerende og annerledes med RIAAer siste 30 årene da?
-----------------
Ja, har du ikke sett på prislappene? ;)
Det har skjedd litt, ja, men det betyr ikke at mange gamle riaa er fullt brukbare...og noen er meget gode ennå.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Det er klart det er forskjell, men kan da ikke stemme at man det må liksom passe med de ulike årgangene ??? Jeg vil prøve med Tandbergen først, så får jeg vel finne på noe annet eventuelt om et ikke funker! :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Ja nettopp8), får gå til innkjøp av kullbørste i første omgang og se hvordan det utarter seg!
Du kan også lage en meget enkel vaskeinnretning selv. Bruk en eller annen vanntett innretning på ca. L30cm x H10cm som er åpen i toppen. Den må være bred nok til å ha både ei plate vertikalt og samtidig kunne holde kullfiberbørsten nedi.
Finn et stangmateriale (kan være hvasomhelst) som du kan skyve platen inn på. Må være lang nok til at du kan holde i stangen. Så lager du en blanding av vann med tilsetning av 10% isopropanol, 3-5% Eddik (5%) og noen dråper Zalo (ikke for mye). Det er omtrent samme mix`n som mange bruker i ultralydvaskerne.

Stikk platen nedi (obs! - Ikke så dypt at label kommer i kontakt med væsken) og bruk børsten langs rillene på den delen som er under væskenivå. Børst gjentakende ganger før du roterer platen en kvart turn. Gjenta prosessen til du har børstet deg en full runde, for så å gjenta dette på den andre platesiden. Løft plata ut og la den dryppe av seg før du lar den lufttørke.
Dette vil gi vesentlig bedre renseeffekt enn kùn børsting.

Isopropanol får du kjøpt på bensinstasjon (i hvertfall Statoil) og Eddik (5% eller 7%) får du i matbutikken.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Ja nettopp8), får gå til innkjøp av kullbørste i første omgang og se hvordan det utarter seg!
Isopropanol får du kjøpt på bensinstasjon (i hvertfall Statoil) og Eddik (5% eller 7%) får du i matbutikken.
Takk for gode råd! Skal gjøre dette når jeg kommer så langt :)

Isopropanol har jeg litervis av stående :)
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Jeg kan si at min tidligere tvil om vinyl, har ene og alene kommet av dette AudioTechnica elementet som sto i. Skiftet til Shure-elementet, justerte nålas retningen mot dette V-sporet i den plastdingsen som følger med spilleren, satte til 1,75g stiftetrykk(fant ingen spesielle data her.. Så satt det trykket, om noen vet dette, så vil jeg gjerne høre og få dette rett) antiskating ble også satt til 1,75 og pitch først grovjustert og finjustert etter frekvensen på lysnettet. Tonearmens tyngdepunkt ble også justert naturligvis!

Fyrte opp Brothers In Arms, for en fin diskant, for en pondus-bass og for en mellomtone! :p Knitrer fært, og ser nesten hvorfor, og etter prat med min far var visst plata utsatt for solbjørg-toddy for 25 år siden(solbærsirup og vodka). Fikk tørket av de verste flekkene og det ble brått bedre.

Skal sies at jeg nå kjører TR2045n både som forsterker og RIAA. Klipschene trives godt med Tandbergen faktisk! Så fort jeg har fått tatt en tur til esken for signalkabler så finner jeg nok mange DIN-plugger slik at jeg kan koble meg kun igjennom RIAAen og ut igjen.

Noen som vet om Low-filter og High-filter er tilknyttet linjekortet, eller selve RIAAen på Tandbergen? Kjekk funksjon forøvrig dersom man får vibrasjon i gulvet etc. kan du se elementene svinge ut, ved bruk av low-filter kan man få dette helt bort!

Audio Technica elementet ble visst satt inn bare et par uker før CD-spilleren kom i hus og ble bare prøvd i få timer. Fadern kom innom på lytting og ble rett så imponert! Han kjøpte både Tandbergen og Dualen ny i sin tid sammen med noen Cerwin Vega A123(gudene vet hvorfor akkurat CV..), og han ble nok overrasket over at det kan låte så fint :)

Litt "skraping" i drivverket får jeg når auto-stoppen går, men ellers ingenting, Steuer pimpel ble bestilt i går, sammen med en eliptisk nål.

Skal bli spennende å prøve ut dette mer! Er litt gira akkurat nå :p
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
En ny opptadering!

Etter å ha spilt igjennom en del plater er det klart at min fars gamle plater er slitte og skjeive av de som er noe å høre på(fest antar jeg..). Særlig Brothers In Arms er på 3 av låtene så møkkete/slitne at det er som en peis med full trekk og opptenningsved som brenner hehe.

Automatikken har begynt å tulle litt idag også, tonearmen går ikke fullt og helt ut når man starter spilleren automatisk! Er vel SteuerPimpel som er bytteklar!

Har koblet meg igjennom Tandbergen som RIAA og kjører nå på normal preamp og effektforsterkere. Dette låter meget tilfredsstillende!
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Fikk ny stift idag! hoho! Dette begynner bli riktig bra! Den gamle stiften var nok ikke mer enn passe! Neste blir nok å gå løs på platevasking :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Hvilken stift ble det?

Ang platevasking, sjekk tråden om ultralydvaskere. Det er effektivt men koster endel.
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
774
Antall liker
911
Jico for Shure N95E(elipseformet). Har også justert anti-skating etter eliptisk stift :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.723
Antall liker
486
Ta godt vare på spilleren, og hvis noen frister deg over i belte- eller ddriftsland så ta en grundig lytteprøve. Legg spesielt merke til hvordan rytmer blir presentert. Det er disse gode på. Aldri selge!
 
Topp Bunn