Hvordan har utviklingen vært på CD-drivverk siden midten av 90-tallet?

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Grunnen til at jeg spør er at jeg kastet meg rundt og solgte hele anlegget siden CD-spiller ble lite brukt og la heller pengene i bedre forsterker. Planen er å plukke fram en Pioneer PD-S702 tror jeg den heter, av typen fra 1994 der CD-plata ligger opp ned. Dette var i sin tid kjent for å være et godt drivverk. Men, så begynner jeg jo å undre (før jeg har fått hentet den gamle spilleren fra lager...) om dette er avleggs og at selv en enkel CD-spiller i dag vil være bedre. Den er tenkt å kjøres rett til Benchmark DAC eller Lyngdorf TDAI2200 så de analoge bitene (som forøvrig er oppradert) vil ikke bli i bruk. Kan jeg slå meg til ro med at dette fortsatt er et godt drivverk eller vil jeg få vesentlig bedre om jeg ser etter solide, brukte ting for noen få tusenlapper..?

Berolige meg er dere snille :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Når det gjelder Benchmark'en din, kan du trygt bruke det gamle drivverket ditt. Jeg har hatt Benchmark i mange år nå - samme har barna mine - og vi har testet såpass mange rariteter av gamle CDspillere, DVDspillere, Squeezeboxer etc. etc. sammen med Benchmark'ene våre, at vi er helt sikre på at drivverket har en helt underordnet betydning - om noen - for lyden.
 
L

lasse5214

Gjest
Det er ikke noe dårlig drivverk. Wadia har brukt det ihvertfall.

Lasse :)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Har en Pioneer PD 707 fra ca.1999. med oppned-drivverk.Disse spillerene er bygget som en tanks for å bruke en slitt frase.

Har ikke testet den så jeg kan huske med dac,men spilleren låter helt ok og var kåret til årets cd-spiller i L&B i sin klasse da den var på markedet.

Grunnen til at jeg kjøpte den var at den lokale el-sjappa skulle slutte med komponent-hifi,og da var den nedsatt fra 3500.-til 590.-.Angrer ikke på det kjøpet nei.

mvh. s,
 

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
360
Antall liker
3
mikefish skrev:
Har en Pioneer PD 707 fra ca.1999. med oppned-drivverk.Disse spillerene er bygget som en tanks for å bruke en slitt frase.

Har ikke testet den så jeg kan huske med dac,men spilleren låter helt ok og var kåret til årets cd-spiller i L&B i sin klasse da den var på markedet.

Grunnen til at jeg kjøpte den var at den lokale el-sjappa skulle slutte med komponent-hifi,og da var den nedsatt fra 3500.-til 590.-.Angrer ikke på det kjøpet nei.

mvh. s,

Kupp der!!!
Den var siste type spiller før det ble lector i mitt hus,det var for nesten 10år siden. Husk at mange pioneer vitage allerede er høyere i pris brukt en de var nye. Direkte samleobjekt,prøv og søk pris på f,ex philips cd100, fra 1982 ca...toppmating har den,samt ukurant bredde. Helt retro jo :D

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Philips_CD_100.jpg


'
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Husker godt den første Phillips'en.Med en prislapp på 6 tusen var den uoppnåelig for en konfirmant den gangen.Uten tvil et samlerobjekt.

Artig å høre at Pioneer'en også er ettertraktet.

mvh. s,
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.148
Antall liker
10.646
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Trodde ikke de var så ettertraktet. Ble solgt en bråte av dem. Har selv en opp-ned sak - pds-602 liggende. Om den virker aner jeg ikke.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Ulf-B skrev:
Jeg har hatt Benchmark i mange år nå - samme har barna mine - og vi har testet såpass mange rariteter av gamle CDspillere, DVDspillere, Squeezeboxer etc. etc. sammen med Benchmark'ene våre, at vi er helt sikre på at drivverket har en helt underordnet betydning - om noen - for lyden.
Det kommer litt an på hvor høyt du sikter. Det er definitivt forskjeller mellom en gammel CD-spiller som drivverk og et dedikert high-end drivverk bygd for oppgaven. En annen ting som er av enda større betydning er hvordan du transporterer signalene fra drivverket til DACen. Det er feks klasseforskjell mellom en vanlig elektrisk AES/EBU eller SPDIF og en ST-Glassoptisk overføring. Problemet er at det kun er de virkelig dyre drivverkene som har denne muligheten.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
Det kommer litt an på hvor høyt du sikter. Det er definitivt forskjeller mellom en gammel CD-spiller som drivverk og et dedikert high-end drivverk bygd for oppgaven.
Hvilke tenker du på?

Så lenge "drivverket" er tilfredsstillende fritt for mekanisk støy og leser inn platene i et brukbart tempo (så du slipper å vente i 20 sekunder hver gang du bytter plate), burde det ikke være noen særlig forskjell i det digitale signalet de sender ut. Oppgaven deres er ikke akkurat vanskelig.

...Men jeg er helt med på å betale litt ekstra for opplevd kvalitet, byggekvalitet og eierglede, selvsagt.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ayaboh skrev:
Ulf-B skrev:
Jeg har hatt Benchmark i mange år nå - samme har barna mine - og vi har testet såpass mange rariteter av gamle CDspillere, DVDspillere, Squeezeboxer etc. etc. sammen med Benchmark'ene våre, at vi er helt sikre på at drivverket har en helt underordnet betydning - om noen - for lyden.
Det kommer litt an på hvor høyt du sikter. Det er definitivt forskjeller mellom en gammel CD-spiller som drivverk og et dedikert high-end drivverk bygd for oppgaven. En annen ting som er av enda større betydning er hvordan du transporterer signalene fra drivverket til DACen. Det er feks klasseforskjell mellom en vanlig elektrisk AES/EBU eller SPDIF og en ST-Glassoptisk overføring. Problemet er at det kun er de virkelig dyre drivverkene som har denne muligheten.
Hehe - jeg er fullt åpen for at jeg ikke sikter høyt nok. At ingen av anleggene jeg har testet dette i, har holdt mål. Også fullt åpen for at ingen av dem som har vært innom og hjulpet meg med å teste og vurdere dette, har hatt ører som holder mål. Men jeg har latt meg fortelle at det kan være ganske stor forskjell på DACenes evner også - jfr. en tråd her på Hifisentralen som gikk for et par år siden, hvor dette ble diskutert ganske grundig.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Hadde selv en slik spiller for mange år siden og såvidt jeg husker var drivverket bra det, men DACen er ikke mye å skryte av.... Brukte en Thule DAC på den etter en stund og det var en stoor oppgradering! Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Takk for svar!
Har også blitt fortalt at Wadia bl.a. har brukt dette drivverket. Da kjører jeg på med en renseCD siden den har stått lagret noen år og plukker den frem fra glemselen :) Drivverket er veldig stillegående og fremstår som veldig solid sammenlignet med mye annet jeg har sett på av nyere spillere.

Benchmarken min er vel, om jeg ikke husker helt feil, din gamle Ulf-B :) Strålende fornøyd med den. Skal sammenligne litt mot å kjøre digitalt signal direkte inn i forsterkeren siden det også skal være en god mulighet.

CD-spilleren har kun optisk utgang for digitale signal så det blir å bruke en vanlig optisk kabel fra Blue Jeans Cable (heter de vel?) mot dac eller forsterker.

Litt artig å plukke fram igjen CD-spilleren for jeg har byttet opamper i den en gang samt kledt den med asfaltmatter der det var plass, byttet strømkabel etc. Husker jeg følte det ga mye effekt den gangen. Gøy selv om jeg nå kun kommer til å kjøre digitalt fra den.:)

Savnet mot CD-spiller vart stort når man først ikke hadde det så skal bli bra å få en god og rimelig løsning så jeg kommer godt ut av det med en grei oppgradering av anlegget.

Det siktes moderat høyt får jeg si. Skal brukes sammen med Lyngdorf TDAI2200 og Dynaudio Contour S1.4 i et stuevennlig anlegg som også kan gi god lyd når jeg får mulighet for å sette meg ned og lytte. Utifra hva jeg hører dere sier vil jeg tro den gamle Pioneeren er en fullgod komponent for dette.
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
JK skrev:
Hadde selv en slik spiller for mange år siden og såvidt jeg husker var drivverket bra det, men DACen er ikke mye å skryte av.... Brukte en Thule DAC på den etter en stund og det var en stoor oppgradering! Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Ja, jeg fikk også en vesentlig forbedring ved bytte av bla. opamper. Har ikke kjørt den med DAC før. Men, belær meg gjerne, er toslink så ille da? Trodde det var toslink for optisk og ellers coax som var alternativene ved digitalt ut jeg, men her er det noe jeg ikke har fått med meg altså?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JK skrev:
Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Hvorfor er det et problem?
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Uten at dette blir en kabeldebatt,så spurte jeg en gang ekspertisen her om hva som var best av optisk og coax-digital utgang.Svaret jeg fikk da at det er viktigere ting å bry hjernen med her i verden :)

mvh. s,
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Dazed skrev:
JK skrev:
Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Hvorfor er det et problem?
Fordi det er som JK skriver, - rimelig dårlige greier.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Ulf-B skrev:
Hehe - jeg er fullt åpen for at jeg ikke sikter høyt nok. At ingen av anleggene jeg har testet dette i, har holdt mål. Også fullt åpen for at ingen av dem som har vært innom og hjulpet meg med å teste og vurdere dette, har hatt ører som holder mål.
Det var ikke ment som at du eller andre ikke har gode nok ører. Det største problemet med dyre transporter er rett og slett at de er dyre. Det betyr at veldig få egentlig får erfare hvilke forskjeller som eksisterer fordi komponenter i denne prisklassen faller utenfor budsjettet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
ayaboh skrev:
Ulf-B skrev:
Hehe - jeg er fullt åpen for at jeg ikke sikter høyt nok. At ingen av anleggene jeg har testet dette i, har holdt mål. Også fullt åpen for at ingen av dem som har vært innom og hjulpet meg med å teste og vurdere dette, har hatt ører som holder mål.
Det var ikke ment som at du eller andre ikke har gode nok ører. Det største problemet med dyre transporter er rett og slett at de er dyre. Det betyr at veldig få egentlig får erfare hvilke forskjeller som eksisterer fordi komponenter i denne prisklassen faller utenfor budsjettet.
Hvor dyr er en "dyr" transport og hva gjør den som en annen transport ikke gjør?

Jeg hadde transport til >15k og AES/EBU 110ohms kabel mellom de og jeg hørte overhodet ikke noen forskjell sammenlignet optisk fra pc eller coax fra Blu-Ray.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
JK skrev:
Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Hvorfor er det et problem?
Fordi det er som JK skriver, - rimelig dårlige greier.
Problemet med Toslink er vel at det gir store mengder jitter. Så kommer det an på DACen da, om den er følsom for det eller ikke. Benchmark skal vel være temmelig ufølsom etter det jeg har forstått.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Gammeln skrev:
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
JK skrev:
Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Hvorfor er det et problem?
Fordi det er som JK skriver, - rimelig dårlige greier.
Problemet med Toslink er vel at det gir store mengder jitter. Så kommer det an på DACen da, om den er følsom for det eller ikke. Benchmark skal vel være temmelig ufølsom etter det jeg har forstått.
Hvilken rolle spiller det med jitter når det uansett ikke er hørbart?
http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
JK skrev:
Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Hvorfor er det et problem?
Fordi det er som JK skriver, - rimelig dårlige greier.
Forklar hvorfor det er så dårlig, da? Hva gjør Toslink dårligere enn coax i praksis til å overføre spdif-signaler?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Gammeln skrev:
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
JK skrev:
Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Hvorfor er det et problem?
Fordi det er som JK skriver, - rimelig dårlige greier.
Problemet med Toslink er vel at det gir store mengder jitter. Så kommer det an på DACen da, om den er følsom for det eller ikke. Benchmark skal vel være temmelig ufølsom etter det jeg har forstått.
Gjør det? Hva kommer det av? I en optisk kabel kan det jo ikke oppstå sk. kabelindusert jitter, så det må i så fall være i overgangen mellom kobber og lysleder, da. (?)
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
hehe, 000hhh nooooooo please guys,....

Toslink, done with bad/uncompatible reciver / sender in optical system = bad
Toslink, with leaking plastic cable = bad
Toslink, with bad plugs = bad

Coax with bad (leaking/wrong impedance) cable = bad
Coax with bad plugs = bad
Coax with bad earth loops = bad

Toslink, owned by toshiba is .... recomended by.... one guess guys, Toshiba!! weeee
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
kise skrev:
hehe, 000hhh nooooooo please guys,....

Toslink, done with bad/uncompatible reciver / sender in optical system = bad
Toslink, with leaking plastic cable = bad
Toslink, with bad plugs = bad

Coax with bad (leaking/wrong impedance) cable = bad
Coax with bad plugs = bad
Coax with bad earth loops = bad

Toslink, owned by toshiba is .... recomended by.... one guess guys, Toshiba!! weeee
Hvorfor gidder du å poste hvis du ikke har noe bedre å komme med?

Overføringen er ganske enkel, phase locked loop og buffer er ikke akkurat heksekunst. Hvis en skal begynne å bry seg så veldig om noe så trivielt som jitter innen audio burde en bli målløs av å se bilde på en tv eller at det faktum at det finnes trådløse nettverk.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
joda, innlegget mitt inneholdt nokk et snev av ironi
.. men noen ting, er blitt så diskutert til det blir tragikomisk.
være seg operativsystemer, kabler , coax vs toslink, osv osv

uten om dette så mener jeg at begge teknologier kan duge fint hvis ordentlig gjennomført.
Toslink har også et trumfkort "galvanisk skille"
Coax, er "lett" å gjennomføre.
 
V

vredensgnag

Gjest
I_L skrev:
Dette med jitter og hvordan jitterbegrepet brukes i hifi-debatten er egentlig ganske enkelt å forklare:

http://www.forskning.no/Artikler/2005/oktober/1128342220.37

Bytt ut "kvante" med "jitter" bare, og den medisinske konteksten med en audiokontekst.
- Hvis rasjonaliteten og vitenskapelig tenkning, som egentlig bare er folkevett satt i system, mister fotfestet i samfunnet, så er vi i trøbbel. Vi trenger mer av dette, ikke mindre, for å løse våre egne problemer og ikke minst bidra til at verden blir et godt sted å leve for 10 milliarder mennesker.

De som har godkjent homøopati-linjen i Moss burde settes i gapestokk.
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
Gammeln skrev:
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
JK skrev:
Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Hvorfor er det et problem?
Fordi det er som JK skriver, - rimelig dårlige greier.
Problemet med Toslink er vel at det gir store mengder jitter. Så kommer det an på DACen da, om den er følsom for det eller ikke. Benchmark skal vel være temmelig ufølsom etter det jeg har forstått.
Gjør det? Hva kommer det av? I en optisk kabel kan det jo ikke oppstå sk. kabelindusert jitter, så det må i så fall være i overgangen mellom kobber og lysleder, da. (?)
Dette er laangt utenfor min ekspertise, men det er ikke kabelen som er problemet men filtrene som sender/mottar signalene slik det er i all digital overføring.

Her er noen linker :

http://www.audioholics.com/education/cables/toslink-interconnect-history-basics

http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK

Med ny kabelteknologi og bedre filtre mener visstnok bl.a Wadia at toslink er den beste digitale overføringmåten....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
JK skrev:
Dazed skrev:
Gammeln skrev:
ayaboh skrev:
Dazed skrev:
JK skrev:
Et annet problem så vidt jeg husker var at det bare er toslink digital ut, og det er rimelig dårlige greier......
Hvorfor er det et problem?
Fordi det er som JK skriver, - rimelig dårlige greier.
Problemet med Toslink er vel at det gir store mengder jitter. Så kommer det an på DACen da, om den er følsom for det eller ikke. Benchmark skal vel være temmelig ufølsom etter det jeg har forstått.
Gjør det? Hva kommer det av? I en optisk kabel kan det jo ikke oppstå sk. kabelindusert jitter, så det må i så fall være i overgangen mellom kobber og lysleder, da. (?)
Dette er laangt utenfor min ekspertise, men det er ikke kabelen som er problemet men filtrene som sender/mottar signalene slik det er i all digital overføring.

Her er noen linker :

http://www.audioholics.com/education/cables/toslink-interconnect-history-basics

http://en.wikipedia.org/wiki/TOSLINK

Med ny kabelteknologi og bedre filtre mener visstnok bl.a Wadia at toslink er den beste digitale overføringmåten....
Du har jo uansett en eller annen form for buffer i mottagerenden så det bør ikke være noe problem.
 

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Innlegg
1.268
Antall liker
126
Trådstarter kan trygt bruke sitt gamle drivverk, da det å lese av en CD-plate ikke er heksekunst, og var noe man mestret for mange herrens år siden.

Ja, selv med toslink tilkobling.
 
Topp Bunn