Hvordan fordeles pengene?

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Vidar P skrev:
GFE skrev:
Vidar P skrev:
90% plater
10% hifi

:)

Mvh Vidar P
Betviler vel ikke et sekund at du har mye musikk Vidar, men tok du ikke vel hart i nå?

Mvh
Geir
Tja... kan jo finregne på det.
La oss se; har 20.000 LP'er. I tillegg kommer 2-3.000 cd'er. Hva skal man si at en LP idag koster? Og en cd? Bær i minne at mange tusen av mine LP'er er out-of-print samleobjekter, mange av de er alene verdt tusener. Jeg har f.eks så og si alt som er utgitt fra merker som Classic Records, Analogue Productions, Mobile Fidelity, Speakers Corner etc etc.
For ikke å snakke om metervis med originale Mercury Living Presence, Decca SXL, RCA Living Stereo, Impulse, BlueNote, Verve, EMi ASD etc etc. Så det er endel verdier. LP-samlingen er forsikret for 2.5 mill.

Dersom jeg sier at LP'ene og CD'ene har en verdi på 100-150 kroner hver, så kommer jeg på 3 mill. Mitt hovedanlegg (Naim-systemet) koster noe rundt 6-700.000,-

OK, du har rett, jeg tok hardt i.
Plater 80%
Hifi 20%

Det var kanskje mer riktig :)

Mvh Vidar P
Hei Vidar,

Eg viste du hadde mye, men dette er bare å ta av seg hatten av?
Det må vel være Norges rekord dette vil eg tro for en privat samling,
Synes selv eg tidvis kjøper mye plater, men i denne sammenhengen er eg og forblir en mygg
Gratulerer

Siden man skal fordele og ikke være helt off topic så er eg ganske nærme (tror eg) ca 30-30-30-10 på hhv kilde-forsterker-Ht-kabler med utgangspunkt i bruttopriser, i netto for det eg har betalt så er vel ht det dyreste, men usikker på hva som er riktig å regne i denne sammenhengen.

Mvh
Geir :)

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.169
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Det finnes flere veier til Rom! Noen foerterkker Audi, mens andre foretrekker Ferrari.. Hvordan pengene skal fordeles kommer ann på ditt bruksområde og dine prefferanser.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Mitt anlegg fordeles slik, i forhold til nypris:

Høyttalere: 43,5%
Forsterkere: 39,1%
CD-spiller: 4,3%
Kabler: 13,1%

Litt snodig sammensetning, egentlig.. ::)

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
HØYTTALERE: 87%
DVD/CD/HARDDISK AVSPILLER: 8%
PRE-AMP: 2%
KABLER, div: 3%

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Morsom utregning, uten at jeg ser den helt store verdien utenom kuriositetsverdien. Vel, for min del blir det prosentvis slik:

Høyttalere inkl stativ: ca 18%
CD-spilller: ca 10%
Vinylsnurre inkl pu: ca 23%
Forsterker: ca 23%
DVD/SACD: ca 23%
Kabler etc: ca 3%

Overrasket meg at mine Clas Ohlsson-kabler kom opp på en såpass stor prosentandel, men 79 spenn for en signalkabel blir jo litt når man ganger opp i flere enheter og meter etc. Men utenom dette sier denne prosentinndelingen min meg INGENTING. Anlegget låter veldig bra, det er viktigst for meg:)

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Mange måter å vurdere dette på. Egentlig så vil alt som sitter etter signalkilden kun gjøre en ting, og det er å degradere lyden i større eller mindre grad. På den annen side så er det høyttalerene som har den vanskeligste jobben og det er her det lettest går galt. Høyttalerene må matche både rommet og resten av anlegget. Rom, akustikk og matching mellom komponentene i anlegget er viktig.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Dette regnestykket avhenger ikke minst hva slags ambisjoner man har under ca 60 Hz. Bra dypbass er dyrt.

Topp Bunn