Hvordan fjerne ekspansjonsskruer fra gipsvegg?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Hei,

Holder på med å fjerne noen hyller fra stua. Etter at hyllene er skrudd ned ser jeg på en liten gipsvegg full av ekspansjonsskruer (type metall fra IKEA).

Hvordan får jeg disse ut?

Har prøvd å trekke i dem med tang men er redd for å røske ut et større stykke av veggen.

Er det mulig å sparkle over dette med skruehylsterne i, med pent resultat?

Håper på kjapt svar!
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Blir somregel minst hull ved å trykke dem igjennom plata. (inn i veggen)
Har pluggene stor flens kan du fjerne denne med et bor.
Reparer så med byggeskum/sparkel. Nødløsning er akryl

Vins
 
Z

Zomby_Woof

Gjest


Sånne?

Det er bare en måte, så vidt jeg vet. Ta et metallbor med en diameter litt større enn hullet i pluggen. Bor til kragen/flensen løsner, og pakk sparkel i hullet. Det er ikke noe alternativ å prøve å sparkle over forhøyningen/flensen/kragen.

Hvis du ender med å trykke pluggen helt inn i veggen får du ofte et ganske stort hull. Da kan de lønne seg å trykke en stor bit avispapir inn i veggen (så den spenner mot gipsen på andre siden av veggen). Da får du et anlegg så sparkelmassen ikke renner tvers igjennom hullet.

Drittjobb, men noe alternativ finnes ikke. Tror jeg har fjernet et trettitall hjemme.

Det er nesten så jeg angrer på at jeg ikke rev ned gipsen og bygde veggene på nytt....  ;)
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Zomby_Woof skrev:




Hvis du ender med å trykke pluggen helt inn i veggen får du ofte et ganske stort hull. Da kan de lønne seg å trykke en stor bit avispapir inn i veggen (så den spenner mot gipsen på andre siden av veggen). Da får du et anlegg så sparkelmassen ikke renner tvers igjennom hullet.
Byggeskum er det enkleste å reparere hull i plater. Fyll hullet med skum og kutt overflødig skum med en tapetkniv
Da vil du slippe kryp i sparkelmassen, og kan sparkle ferre ganger. Dette går fint på huller opp i tennisball klasssen.

Vins
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Se der, ja. Det skulle jeg visst for et halvt år siden....
 
J

J.J

Gjest
Helt enig det med Byggskum.
Selv så tok jeg og dro til skruen så hard at den ekspansjonsskruen dro seg inn i gipsplata, litt Tec7 som jeg dro av med sparkelspade og la på sparkelmasse med engang.
Ikke sjans til å se at det har vært noe der. og om jeg skulle trenge hullet igjen så har jeg målt det opp og vet hvor det er .
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jag brukar bara skruva in en bult (sån som följer med) några mm och trycka in den tills pluggen rättat upp sig inne i väggen.Sen är det bara att ta en skruvmejsel och pilla loss den och dra ut skiten.Brukar fungera oftast. ;)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.097
Antall liker
9.397
vins666 skrev:
Byggeskum er det enkleste å reparere hull i plater. Fyll hullet med skum og kutt overflødig skum med en tapetkniv
Da vil du slippe kryp i sparkelmassen, og kan sparkle ferre ganger. Dette går fint på huller opp i tennisball klasssen.

Vins
Byggskum er litt skummelt. Det ekspanderer ganske kraftig.
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Pink_Panther skrev:
vins666 skrev:
Byggeskum er det enkleste å reparere hull i plater. Fyll hullet med skum og kutt overflødig skum med en tapetkniv
Da vil du slippe kryp i sparkelmassen, og kan sparkle ferre ganger. Dette går fint på huller opp i tennisball klasssen.

Vins
Byggskum er litt skummelt. Det ekspanderer ganske kraftig.
Ikke så lenge det kan ekspandere 2 veier ;)
 
Topp Bunn