Hvordan finne riktig polaritet ut fra (bil)forsterker som ikke er merket?

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Har byttet høyttalere i bilen, men er usikker på om polariteten er riktig for alle høyttalerne. Kontakten til forsterkeren er en stor en med 14-15 ledninger og er ikke merket. Da jeg tok av de originale høyttalerne merket jeg meg hvilken ledning som var pluss og minus, samt målte meg frem til hvilken ledning det var i den store kontakten til forsterkeren, og noterte meg fargekoden. Ledningene i kontakten gikk parvis (ledninger ved siden av hverandre), men noen ganger var det den til venstre som var pluss, noen ganger den til høyre. Dette samt at jeg ikke er 100% fornøyd med lyden, får meg til å lure på om polariteten er byttet på noen av høyttalerne. Forsterkeren er en femkanaler.

Så, finnes det noen måte å finne polaritet ut fra forsterker når denne ikke er merket?
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Jeg har brukt følgende metode med stort hell på flere biler:
Sett på en mono-innspilling, gjerne med litt mye bass. Skru balansen til midtstilling og faderen (=foran/bak-balansen) så du kun har lyd foran. Hold hodet mest mulig midt mellom høyttalene, og hør om de er i motfase eller ikke. Bytt om polariteten på en av høyttalerne hvis de er i motfase.
Når fronthøyttalerne er i fase skrur du faderen til midtstilling og venstre/høyre-balansen helt over til den ene siden. Du skal altså ha lyd i begge høyttalerne på den ene siden av bilen. Plasser igjen hodet så nær midt mellom høyttalerne som praktisk mulig, lytt etter fasefeil og korriger om nødvendig.
Til slutt skrur du balansen til midtstilling og faderen så du kun har lyd bak. Sett deg midt i baksetet og lytt. Hvis det er fasefeil bytter du om ledningene på den "siste" høyttaleren. Hele anlegget skal nå være i fase.
 
Topp Bunn