Hvordan finne mål på rørsokler?

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Jeg skal lage noen kretskort med rørsokler på. PCB programmet jeg benytter heter Proteus. Det inneholder ingen predefinerte pakker for rørsokler. Altså må jeg tegne dem selv. Problemet er at jeg ikke har noen sokler tilgjengelig å måle på. Har forsøkt å finne målene på standard sokler på nettet, men uten hell.

Spørsmålet er altså: Er det noen som vet hvor jeg kan finne eksakte mål på pinouten til Oktal og Noval sokler?

Jørgen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Pussig at du ikke finner data på nettet, men dette er vel blitt sjelden vare. Tror du at du kan benytte sokler som er beregnet for "hardwiring" eller må du ha de spesielle for kretskort? Hva med å kjøpe et par? Du trenger de vel uansett dersom du skal bygge noe.
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
Problemet med datablader for rør er at de stort sett ikke inneholder noen fysiske mål. Og om de gjør det så er det bare for røret, og ikke for soklen. Jeg har kjøpt noen sokler på ebay. Saken er bare den at jeg sitter og lager kretskortutlegget nå, og får ikke delene på en uke eller to. Altså har jeg et problem. Siden det ikke er noen som vet hvor jeg kan finne målene kommer jeg bare til å lage noen circa mål, og så forandre pakken senere når jeg får de eksakte målene.

Irriterende at det aldri finnes noen datablader for "hifi" komponenter. Dersom man kjøper en hvilken som helst standard elektronisk komponent i dag finnes det alltid tegninger med fulle mål av komponenten med tanke på PCB layout.

Jørgen
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Fant dette på;http://www.headwize.com/ubb/showpage.php?fnum=3&tid=6328&fpage=2

Result: for use on a pcb that Dutch supplier has two sizes for a noval socket. One dia 20mm, the other 18mm pin to pin. The first one is the most universal used. Tomorrow I get a sample of both. I will measure them for dia on the pins and dia for the holes and for the outerdia of the socket as a whole. I will mail you the results. On the net I have also seen some different pinsizes, so we have to choose a universal solution for the solder points. You hear from me.

[Quoting Batman]
Hello, Zang
There are no datasheets that I can find for tube sockets, but look at the tube sockets on this page: http://www.angela.com/catalog/tube-sockets/9.pin.html. The top ones I've used in my construction and they have a pin diameter of 18 mm. The ones below, as it shows have pin diamters of either 20,21 or 18mm, so it would appear that there is no single standard. as Pieter said.


--------------------------------------------------------------------------------

Bill,
thank you for the url,its very helpful.
the footprint lib I've used in the layout it has a pin diameter of 20 mm.so I belive it would handle most of pcb mounted tube socket.

Zang
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
De eneste jeg kjenner som oppgir mål og vinkler, er Yamamoto. (Det finnes som allerede er nevnt ovenfor, ingen standard.)



 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
jbc skrev:
Dersom man kjøper en hvilken som helst standard elektronisk komponent i dag finnes det alltid tegninger med fulle mål av komponenten med tanke på PCB layout.
Jørgen
Problemet er at en rørsokkel knapt kan kalles standard elektronikk komponent i vår tid.
Jeg har et kort liggende med 9-p noval sokler. Kan godt måle for deg hvis du ønsker. Spørs bare om det er denne typen du kommer til å få.
Det blir ikke mye feil om du benytter samme diameter og pinneavstand som på selve røret.
 

jbc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Innlegg
104
Antall liker
0
heisan. takk for tilbudet, men det trengs ikke. Jeg benyttet tegningen som whistler la ut for noval soklen. Og laget octal sokkelen litt på feelingen. Det vikitgste er at de er sånn circa for utleggets skyld. Det er raskt å rette på pakken senere når jeg får delene. Så får vi se hvordan det blir. Kortet skal være til en rørbasert spenningsregulator for linjetrinn. Jeg er ganske nysgjerrig på å se hvor bra det blir.

Jørgen
 
Topp Bunn