Hvordan få til enkel og "ikke-for-dyr" streaming med Tidal over WiFi ?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Har et bra anlegg, men er novise på streaming, så fint med noen tips fra dere som vet mye om dette.

Kjører nå med ChromeCast Audio koblet optisk inn i Hegel HD30 Dac. Har Tidal Master og bruker Android nettbrett eller mobil med Tidal appen over WiFi.

Så har jeg lest meg opp på at ChromeCast Audio lydmessig ikke akkurat er noe å skryte av, hva kan jeg gjøre for på en enkel måte å få til bedre streaming fra Tidal? Har sett det finnes rimelige streamer bl.a. fra Yamaha som får bra kritikker, men vil den gi bedre resultat enn den oppsettet jeg har i dag? Ikke så lysten på å koble opp PC og vil fortsette med Tidal. Heller ikke lett å få kablet nettet til streamer så må bli WiFi.

Tips?
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.119
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Har et bra anlegg, men er novise på streaming, så fint med noen tips fra dere som vet mye om dette.

Kjører nå med ChromeCast Audio koblet optisk inn i Hegel HD30 Dac. Har Tidal Master og bruker Android nettbrett eller mobil med Tidal appen over WiFi.

Så har jeg lest meg opp på at ChromeCast Audio lydmessig ikke akkurat er noe å skryte av, hva kan jeg gjøre for på en enkel måte å få til bedre streaming fra Tidal? Har sett det finnes rimelige streamer bl.a. fra Yamaha som får bra kritikker, men vil den gi bedre resultat enn den oppsettet jeg har i dag? Ikke så lysten på å koble opp PC og vil fortsette med Tidal. Heller ikke lett å få kablet nettet til streamer så må bli WiFi.

Tips?
Tips? Ja, legg hifi-nevrosene på hylla og kjør på med det du har. Siden du ikke bruker dac'en i ChromeCast så er jeg helt sikker på at lyden via en annen streamer vil være helt lik det du har nå. Andre vil mene noe annet, men det er liten grunn til å tro at eventuelt smårusk (jitter) fra ChromeCast ikke fikses i Hegel dac'en din. Jeg tipper det analoge signalet ut av HD30 vil være dønn likt nærmest uansett hva slags streamer du kobler foran.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
Chromecast har et bra digitalt signal ut. Det analoge signalet er derimot ikke noe å skryte av. Wiim Mini er en moderne løsning med bra betjeningsapp og søker du her inne finner du masse info om den og også en seriøs test utført her i Norge.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Takker, alltid hyggelig med svar som ikke medfører at trangen til å bestille nye bokser umiddelbart trigges!

Synes selv lyden er bra, og har prøvd meg på simultan sammenligning med avspilling av samme CD over Ayon Audio CD-3 (som i sin tid var en heftig CD spiller) og fra Tidal med oppsettet over, og (bortsett fra nivåforskjeller) klarer jeg ikke høre forskjell. Nå er vel HD-30 en bedre DAC enn CD-3, men totalt sett oppleves lyden som identisk, gitt samme input.

Så, med mindre andre har ideer som gjør at lysten på nye bokser igjen tar av, så støtter jeg meg til rådene over og lar oppsettet være i fred.
 
P

parafinoksen

Gjest
En grunn til å bytte til noe annet er at Chromecast ikke støtter gapless avspilling. Den legger inn en minipause mellom spor. Irriterende på for eksempel klassisk musikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Gode innspill det, men jeg plages normalt ikke av en minipause mellom satsene. Dog, noen ganger er det sjenerende, som f.eks mellom Adagio og Rondo satsen i Beethovens 5 pianokonsert. Skal sjekke om pausen her oppleves kunstig, men må vente litt ettersom anlegget er pakket ned som følge av oppussing.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Chromecast har et bra digitalt signal ut. Det analoge signalet er derimot ikke noe å skryte av. Wiim Mini er en moderne løsning med bra betjeningsapp og søker du her inne finner du masse info om den og også en seriøs test utført her i Norge.
Ser at Wiim Mini er bitperfect, men er ikke CC Audio det også fra digital utgang? Det med gapless skjønner jeg er en fordel, men om det er slik at Wiim Mini er bedre på digital utgang så er jo en investering på kr 1.500.- vel verdt pengene.
Eller er det slik at HD30 Dac'en min "rydder" opp i det som ev. kommer av grums/jitter ut av CC Audio og at bytte fra CC Audio til Wim Mini ikke har noen betydning for lyden? (bortsett fra bedre app og gapless)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.721
Antall liker
21.575
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom HD30 har god jitterundertrykkelse (det bør den ha, Hegel er ganske så ingeniørdrevet), då skal du ikke kunne høre forskjell på dem. Gapless er generelt fint til Beethoven, han har ganske mange satser markert Attacca. Og så har vi Wagner. I Rhingullet er det ingen lydpause i to timer pluss.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
12.517
Sted
Sørlandet
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Ser at Wiim Mini er bitperfect, men er ikke CC Audio det også fra digital utgang?
Jeg er usikker på om CA er bit perfect , men det stopper uansett ved 24/96.
Ta også med at du får TIDAL Connect i tillegg til gapless playback med Wiim Mini
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.709
Antall liker
7.815
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
CC er ikke gapless som nevnt over, men ved fullt volum på enheten så skal den være bitperfect opp til 16/48khz.
Jeg har ikke CCA men denne plugget rett i min NAD M51 og den viser meg 44,1 når det er det som avspilles. Avspilles 16/48 får du også det, men alt over blir nedsamplet til 16/48.

Ser trådstarter skriver at det benyttes Tidal Masters, så det kan være greit å være obs på at han ikke får utnyttet lossless over CD-kvalitet med sin CCA.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Takker, bratt læringskurve her må jeg si.

Jeg bruker ikke Roon, men kan jeg likevel oppnå det samme med avspilling rett fra Tidal appen til CCA og derfra til min Hegel HD 30? Gitt at HD 30 er like god som Topping på jitter reduksjon, noe det vel er god grunn til å tro.

Klipp fra testen du linket til:

4. Using a well-designed Dac like the Topping D50, there is no difference at all between Toslink from Chromecast or higher fidelity sources. All the jitter is filtered out resulting in the performance of the DAC itself being the limit.

#4 is a great news here. It means that if you have a good DAC and use Roon, you can turn your DAC into a streamer/renderer using the Chromecast Audio. For just $35, that is a superb addition. As such, the combination of Roon and Chromecase audio is highly recommended!
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.940
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Ser trådstarter skriver at det benytter Tidal Masters, så det kan være greit å være obs på at han ikke får utnyttet lossless over CD-kvalitet med sin CCA.
Vi har jo egentlig en egen tråd for en slik diskusjon, men vil bare nevne at Tidal Masters (MQA) ikke er lossless, iallfall ikke slik vi vanligvis tenker om lossless. Så akkurat det ville jeg ikke brydd meg så mye om.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ok.....for å oppsummere det jeg har oppfattet så langt;

Ved å bytte ut CCa med Wiim Mini så vil jeg få følgende fordeler: a) gapless, b) Bitperfect også over 24/96, c) Tidal Connect

Så skjønner jeg at det er uklart hvorvidt lyden blir bedre (under 24/96) i og med at CCa sin dårligere spec på jitter muligens korrigeres fullt i HD30 slik at lyden blir like god.

Er dette riktig oppfattet at det er disse 3 fordelene som oppnås med Wiim Mini ?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
Er dette riktig oppfattet at det er disse 3 fordelene som oppnås med Wiim Mini ?
Det er noen fler også, men om de har betydning må du avgjøre selv:
- Støtte for Bluetooth, både inn og ut.
- Støtte for AirPlay 2
- 10 bånds grafisk equalizer
- Windows App. Foreløpig i betautgave, som bare støtter UPnP og DNLA, ikke strømmetjenester, men det regner jeg kommer med det første.

I tillegg lover WiiM Audio at det skal komme full MQA-dekoding i høst.
De har også antydet at WiiM Mini skal bli Roon Ready, men har ikke tidfestet det, så det anser jeg som usikkert.
 
Sist redigert:

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Takk igjen, høres ut som dette er såpass mange og gode fordeler at det er verdt å teste ut en WiiM Mini .
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.433
Antall liker
35.232
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er noen fler også, men om de har betydning må du avgjøre selv:
- Støtte for Bluetooth, både inn og ut.
- Støtte for AirPlay 2
- 10 bånds grafisk equalizer
- Windows App. Foreløpig i betautgave, som bare støtter UPnP og DNLA, ikke strømmetjenester, men det regner jeg kommer med det første.

I tillegg lover WiiM Audio at det skal komme full MQA-dekoding i høst.
De har også antydet at WiiM Mini skal bli Roon Ready, men har ikke tidfestet det, så det anser jeg som usikkert.
En får ikke i pose og sekk altså, eller - enn så lenge får en det, nesten - på en måte kan en si..
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.191
Antall liker
1.065
Torget vurderinger
1
En får ikke i pose og sekk altså, eller - enn så lenge får en det, nesten - på en måte kan en si..
Allergikere og personer med spesielle religiøse- eller andre overbevisningsgrunner kan selvfølgelig bare la være å foreta SW-oppdatering når den tid kommer. Vi andre kan bare fortsette å kose oss med musikken....;)
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ
Topp Bunn