Hvordan få til å spille mer rock?!

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
231
Antall liker
139
Torget vurderinger
1
Har proac d15-cayin cdt15-cayin a50t - wireworld atlantis 2 ht og ww eclipse3 signal.
Låter veldig bra på vokal-rolig jazz -rolig pop/rock.Men ved mer heavy/komplisert og særlig med mer volum blir det for mye graut.Rommet er stort.Hvordan skal jeg få det bedre?
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Med kun 35 watt på høyttalere med en følsomhet på 88 db/w sier det seg selv at det ikke blir rare lydtrykket før forsterkeren sier takk for seg.

Ser for meg tre alternativer:

- En monsterforsterker på gode 300+ watt.
- Høyttalere med høyere følsomhet, som f.eks Klipsch ( :) )
- Et par subwoofere, men neppe verdt utlegget eller en fullgod løsning.



- Hilsen en som utelukkende hører på hardrock/heavy metal.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Har proac d15-cayin cdt15-cayin a50t - wireworld atlantis 2 ht og ww eclipse3 signal.
Låter veldig bra på vokal-rolig jazz -rolig pop/rock.Men ved mer heavy/komplisert og særlig med mer volum blir det for mye graut.Rommet er stort.Hvordan skal jeg få det bedre?
For å generalisere, synes jeg rock/metal låter best på høyttalere som er forsiktige i øvre mellomtone/diskant, men også overdriver litt i mellombassen. Det kan låte bra på high-end-anlegg også, men som regel gjør det ikke det - det blir for tynt, og cymbalene kan ta helt overhånd.

Mandag - kan du utdype hva du mener med graut? Er det cymbaloverskudd eller nedover i frekvens at det går galt? Hvor stort lytterom og hvor mye demping på vegger/gulv/tak?
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Hei, MAndag!

JEg tror du skal slite litt for å få proacene dine til å spille bra på "rask" musikk. De er ikke akkurat konstruert for det. HAr samme HT selv, og har hørt Proac i mange stuer, og problemet er det samme alle steder. Det virker som bassen ikke er hurtig nok. JEg skal derfor bytte ut ved leilighet

MEn det er da en nydelig Ht på roligere musikk da!!
 

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
231
Antall liker
139
Torget vurderinger
1
Takk så langt - kjenner meg igjen i at "ht ikke er rask nok" - med graut mener jeg at instrumentene blir utydelige og "går over i hver andre".Rommet er stort 40 kvm og 4m takhøyde.Hva er minussidene ved lettdrevne ht f.eks. klipsch?
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Takk så langt - kjenner meg igjen i at "ht ikke er rask nok" - med graut mener jeg at instrumentene blir utydelige og "går over i hver andre".Rommet er stort 40 kvm og 4m takhøyde.Hva er minussidene ved lettdrevne ht f.eks. klipsch?

De blir kanskje litt vel voldsomme, men rocker de?? JA!!!
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
Med kun 35 watt på høyttalere med en følsomhet på 88 db/w sier det seg selv at det ikke blir rare lydtrykket før forsterkeren sier takk for seg.

Ser for meg tre alternativer:

- En monsterforsterker på gode 300+ watt.
- Høyttalere med høyere følsomhet, som f.eks Klipsch ( :) )
- Et par subwoofere, men neppe verdt utlegget eller en fullgod løsning.



- Hilsen en som utelukkende fører på hardrock/heavy metal.
35watt skulle ikke være nok til å drive 2 6tommere?
300watt lol :eek:
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Høres ikke ut som noe typisk rocke-anlegg nei.. tror kanskje du ber om for mye av det.

ProAc er ikke tradisjonelt veldig "ville" av seg. Imidlertid har Lyric Hifi vist at også ProAc (nyeste generasjoner) kan rocke med riktig elektronikk.. i deres tilfelle med Naim-elektronikk.

Jeg tror at du ikke kun kan bytte ut ProAc'ene med andre høyttalere, og så tro at du får veldig god styr på viktige rocke-egenskaper; timing og rytme, leading-edge definisjon, kraft og dynamikk.
Om høyttalerne fungerer bra i rommet (som du antyder med at de fungerer godt på annen musikk), tror jeg faktisk jeg ville, om enn bare for å prøve, forsøkt et sett annen elektronikk først; ProAc'ene er kameleonske av seg, og er du heldig kan det hende du får det beste fra begge verdener..

Om ikke det fyller kravene, spørs det om du ikke må se på anlegget som helhet; både elektronikk og høyttalere..

Mvh Vidar P
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
35watt skulle ikke være nok til å drive 2 6tommere?
300watt lol :eek:
Mulig jeg tråkket noen på tærne her? :)

Enkel matematikk tilsier at det er umulig å spille høyt OG ha full kontroll på litt mere komplisert musikk med det utstyret trådstarter har. Da har man to muligheter, en monsterforsterker eller nye høyttalere med høyere følsomhet.

MEN, hvis man aldri spiller høyt, er det ingenting i veien med at 35 W skulle drive to 6,5" på en tilfredsstillende måte, men dette var tydeligvis ikke problemstillingen.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Takk så langt - kjenner meg igjen i at "ht ikke er rask nok" - med graut mener jeg at instrumentene blir utydelige og "går over i hver andre".Rommet er stort 40 kvm og 4m takhøyde.Hva er minussidene ved lettdrevne ht f.eks. klipsch?
Hvis du ikke kjenner til klipsch, er det en artikkel om Klipsch Synergy B3 i siste Fidelty, eller så har jeg sitert Håkon Rognlien's omtale av Klipsch La Scala i et tidligere innlegg:

Siden jeg ikke er i besittelse av en scanner, men av et par Klipsch høyttalere, skriver jeg ned "høydepunktene" her for å hjelpe Rognlien med å spre budskapet om lyden: ;)

"Bare for å gjøre det helt klart fra begynnelsen: Dette er ikke en kritisk test av et par høyttalere, det er en beskrivelse av hva som kan skje med deg om du treffer den rette en vakker dag. For uansett hva jeg i løpet av denne kjærlighetserklæringen måtte komme til å skrive, så vær klar over at dette er ikke noe hi-fi-teknisk perfekt produkt. Puristene vil unektelig komme med (meningsløse) påstander om frekvensavvik og farging, påpeke mangler i utklingingsfasen og Gud vet hva, men det bryr ikke du og jeg oss om, for vi har oppnådd Nirvana, og er uangripelige…"

Hopper over litt…

"Nåvel, koble opp en god CD-spiller, nei,- velg heller en bedre platespiller og en passelig frisk klasse A rørforsterker, sett deg rolig ned, og sleng på ”Ildfuglen” av Stravinskij, velg sporet som heter ”Kong Kaschels Infernal Dance”, sett volumkontrollen til der du er vant til å spille. Vent. Noen små sekunder etter er du antagelig i bane, en relativt høy en, faktisk, for du har akkurat opplevd noe som heter dynamikk. Når du har kjempet deg ned igjen og nådd volumkontrollen med skjelvende fingre, når dine barn gråter i panikk, og din bedre halvdel er blek, men neppe fattet, er det på tide å gå berserk i platebunken, for der står opplevelsene i kø. I løpet av de nettopp passerte 20 sekunder har du gjenomgått en skjellsettende forandring, for du har oppdaget hvor forbannet søvnig alt annet av høyttalere tillater seg å låte, du har fattet at alt pratet om dynamikk er skryt og lite annet."

Hopper over en god del her, helt til konklusjonen:

"Jepp sånn er’e ser’u. Musikk er emosjoner, så når du hører rør, klasse A og fullblods horn er veien latterlig kort til Ståle Krapyl og vennene hans. Og som alle andre frelste vil du bære over med arrogansen fra lydfreakerne som bare vet bedre enn deg. Men du og jeg, vi har ikke bare sett Lyset, vi har til og med hørt Lyden, og lar oss ikke affisere av alle de som flirer lettere hånlig bak vår rygg, og som sitter med sitt eget lille kraftverk og miniatyrhøytalere i stua. De må bare få holde på med sitt mens vi forsøker å spre budskapet om livet, lyset og veien til lyden. Og innimellom slagene henter vi styrke der den finnes,- jeg mener, 105 db ut for én enkelt Watt inn! Saft suse!! Og La Scala leve!"


PS Altså tatt fra Audio nr 43 (1/99)
Nå mener jeg ikke at du skal kjøpe hverken B3 eller La Scala, men bare så du forstår litt bedre hva Klipschlyden er for noe. ;)

Og for n'te gang, ikke bland lettdrevet og høy følsomhet, det er helt andre kriterier som avgjør om en høyttaler er lettdrevet eller ikke.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Og for n'te gang, ikke bland lettdrevet og høy følsomhet, det er helt andre kriterier som avgjør om en høyttaler er lettdrevet eller ikke.
Siden jeg er den eneste her som har brukt begrepet "lettdrevet", antar jeg dette var et stikk til meg. Beklager hvis jeg har brukt begrepet feil. Var faktisk ikke klar over at det var helt andre kriterier som gjaldt. Hvilke kriterier er det?
Forøvrig har Zu høyttalerene følsomhet på 101db, og en 9w forsterker skal visstnok være mer enn nok for å drive dem, så det er en viss sjanse for at de er lettdrevet, for å si det sånn....
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
For å generalisere, synes jeg rock/metal låter best på høyttalere som er forsiktige i øvre mellomtone/diskant, men også overdriver litt i mellombassen. Det kan låte bra på high-end-anlegg også, men som regel gjør det ikke det - det blir for tynt, og  cymbalene kan ta helt overhånd.

Mandag - kan du utdype hva du mener med graut? Er det cymbaloverskudd eller nedover i frekvens at det går galt? Hvor stort lytterom og hvor mye demping på vegger/gulv/tak?
Det er ei myte at hi-end-anlegg ikkje kan spele heavy, her går det i dag med Deep Purple og Uriah Heep for alle pengane....(mykje pengar,eigentleg)

Lydtrykk er sjølvsagt viktig, og ei femdobling av effekten vil nok hjelpe, dersom forsterkaren har god kontroll på ProAcane, som kan verke snille, men eigentleg er ganske krevjande når det røyner på..(gode høgtalarar krev gode forsterkarer, beklagelegvis)

ProAc har litt til felles med Epos klangmessig, men til rock har Epos denne magien i midbassen som er så viktig - etter mitt syn viktigare enn djupbass.

Med litt større ProAc har det for meg fungert godt å bruke McIntosh 6500. Denne tilførte akkurat det som skulle til i bassområdet. Men det er ei relativt stor investering....

Rommet ditt er litt stort til høgtalarane, tykkjer eg. La Scala er eit klart meir rockete alternativ, (om ikkje Lyric skulle ha tilbod på Avantgarde også..). Men allting kostar
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Siden jeg er den eneste her som har brukt begrepet "lettdrevet", antar jeg dette var et stikk til meg. Beklager hvis jeg har brukt begrepet feil. Var faktisk ikke klar over at det var helt andre kriterier som gjaldt. Hvilke kriterier er det?
Forøvrig har Zu høyttalerene følsomhet på 101db, og en 9w forsterker skal visstnok være mer enn nok for å drive dem, så det er en viss sjanse for at de er lettdrevet, for å si det sånn....

Ja, de passer nok inn i en rørdrøm for å si det slik,men desverre altfor dyre for meg....blir vel vankselig å å hørt dem uansett....

Sleiven
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Skal du få heavy eller komplisert heavy/prog til å låte så er min erfaring at komponenter med høy dynamikk er alfa og omega. Har prøvd mange forforsterkere bla. Elektrokompaniet både 4.6 og 4.7, begge er helt sjangseløse på denne type musikk. Gå for strømsterke komponenter i ren klasse A og høytalere med høy følsomhet. Skal du spille musikk med Power så må du bruke Power ;)
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Siden jeg er den eneste her som har brukt begrepet "lettdrevet", antar jeg dette var et stikk til meg. Beklager hvis jeg har brukt begrepet feil. Var faktisk ikke klar over at det var helt andre kriterier som gjaldt. Hvilke kriterier er det?
Forøvrig har Zu høyttalerene følsomhet på 101db, og en 9w forsterker skal visstnok være mer enn nok for å drive dem, så det er en viss sjanse for at de er lettdrevet, for å si det sånn....
Det som avgjør om en høyttaler er lettdrevet eller ikke er hvordan impedanskurven og fasevinklen ser ut.
 
R

Rojoh

Gjest
Tør jeg foreslå Triangle høyttalere? (PS - har hatt Klipsch RF-3 også). Vel vitende om at disse krever de "rette" partnerene til dra igang showet.

mvh. Johan
 
K

Kaarelars

Gjest
Det er et Naimforsterkersett (102/mm-Flatcap-180)inkludert alle kabler ganske rimelig til salgs på hifimagasinets bruktbørs. Dette settet rocker garantert..
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
88db og 35watt spiller 107db. det er stor forskjell i å spille høyt og å spille HØYT OG RENT . et godt anlegg behøver ikke 100db for å gi alt av musikkglede.
har hatt høyttalere på 86 db som funker på heavy som bare det med 10watt. 300watt på 2 6tommere er som å sminke en gris......... problemet ligger annensteds enn antall watt ;)
 

mandag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
231
Antall liker
139
Torget vurderinger
1
Har nå skifta fra standard strømkabler til furutech og det forandra lydbildet.Strammere bass - dypere bass? - ryddigre/roligre lydbilde - det virker også som om lyden blir høyere uten tilsvarende økning på volum knappen.Noe av dette er sikkert innbillning men bra likevel!?
 
Topp Bunn