Hvordan bli kvitt sibilians/peak rundt 8-10khz?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Hei.
    Sliter med en peak på rundt 8-10khz som gjør at særlig kvinnestemmer høres unaturlige og slitsome ut, dette ligger over i frekvens enn de vanlige ss sibiliansene som ikke er uvanlig.
    Høres mere som kunstig luft eller en h lyd som blir lagt til.
    dette gjelder på cd og vinyl så problemet bør ligge etter disse.

    Dette har jeg prøvd uten noen særlig hell:

    Prøvd litt forskjellige høytaler og signalkabler i forskjellige prisklasser. Var andre forskjeller men løste ikke problemet.

    Forsket litt på forskjellig høytaler plasseringer, bla snudd rommet fra kort til langvegg.
    Rommet er ca 12 kvm tregulv,vegger og tak

    Prøvd med litt demping av rom, tepper, strategisk plassert planter bokhyller osv.
    Hvor lønner det seg evt å dempe rommet?

    noe andre forslag?

    Strømrens eller egen kurs?

    Annlegget er forøvrig: Sonus Faber Cremona M høytalere, Electrocompaniet Aw180, Malmin moddet Vtl preamp, Emc 1 cd ,

    håper på noen gode forslag

    mvh J.O
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hmm... Ingen ting av utstyret ditt skal være spesielt skrikende i lyden.

    Jeg fikk problemer med skrikende lyd når jeg skifta fra 8 til 4 ohms høyttalere, og det var relatert til rørforsterker og høyttalerkabler med for høy kapasitans, og det er ikke relevant her, siden forsterkeren din har vesentlig lavere utgangsimpedans.

    Preampen din er en modda Vtl, og da regner jeg med at det er en rørforsterker. Hva med å prøve å sette inn noen NOS signalrør?

    Johan-Kr
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Prøvd med litt demping av rom, tepper, strategisk plassert planter bokhyller osv.
    Hvor lønner det seg evt å dempe rommet?
    Hvis det er rommet som er årsaken så er det nok primært 1. refleksjonpunktene som trenger dempning/absorpsjon. 12kvm rom betyr relativt korte avstander noe som reduserer effekten av diffusjon/spredning.
    Besøk en lokal bygger og hent med deg en ball med Rockwool Fleksi-A plater, koster ca 250kr for 120x60x60cm. Dvs 8stk om du velger 70mm tykkelse. Plasser disse løst mot vegg/langs gulv i 1.refleksjonspunktet.
    Om 70mm tykkelse er riktig ifht ditt problemområde kjenner jeg ikke til men forsøket er ganske rimelig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    ...Sliter med en peak på rundt 8-10khz som gjør at særlig kvinnestemmer høres unaturlige og slitsome ut, dette ligger over i frekvens enn de vanlige ss sibiliansene som ikke er uvanlig...
    Det er fint hvis du kan poste et par grafer fra REW som illustrerer problemet...?
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    ^
    Sibilants are louder than their non-sibilant counterparts, and most of their acoustic energy occurs at higher frequencies than non-sibilant fricatives. has the most acoustic strength at around 8,000 Hz, but can reach as high as 10,000 Hz.

    mvh e
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ^
    Sibilants are louder than their non-sibilant counterparts, and most of their acoustic energy occurs at higher frequencies than non-sibilant fricatives. has the most acoustic strength at around 8,000 Hz, but can reach as high as 10,000 Hz.

    mvh e


    Jeg spurte fordi iht. andre kilder kan sibilanter forekomme i området mell. 2 kHz og 10 kHz.:)

    mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmmm....

    Kan egentlig ikke komme på så mye mer etter smørbrødlista som allerede er prøvd. Men om problemet er hevet nivå såpass høyt som 8-10k, så tror jeg fort at du gjør vondt verre ved å dempe med tunge og tykke materialer. De skal ikke bli veldig tykke dempeplater før de demper mye lenger ned i frekvens, og da gjør man lite med relativt nivå mellom si 2k og 10k, man demper bare hele området. Kanskje tynt dempemateriale i førsterefleksjonspunktene? Legg/sett speil mot veggen, der du ser diskantelementet i speilet fra lytteposisjon har du stedet.

    Kan det være noe med forforsterkeren? Hva slags modifikasjoner er gjort? Er det rør, og i så fall er de i god form? Kanskje en eller annen resonans som kan avhjelpes med rørdempere eller noe i den gata? Her er det sikkert mange som kan hjelpe mye bedre enn meg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    aheibo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Mulig dette bare forvirrer men jeg sliter litt med området rundt 5kHz hvis kjæresten min rydder stuen for puter og ulltepper og legger de inn på lytterommet mitt. Det blir rett og slett for dempet i hele mellomtone registeret når rommet mitt fylles opp med "lydabsorberende" ting. Tre kan være godt dempet det litt avhengig av hvordan materialet er behandlet. Har du prøvd å spille i rommet uten noe særlig demping?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvis mulig, flytt hele anlegget til et annet rom og se om problemene fortsatt er der. Hvis ikke, så vet du at anlegget er synderen.
    Ellers pleier jeg å gå gjennom, i tillegg til noe av det du allerede har prøvd:

    - rydde i kabelrotet
    - rense kontaktene
    - snu fasen(e)
    - vinkle HT mer ut
    - tilte på HT
    - dempematter under HT, evt under visse komponenter

    Stort sett gratis moderasjoner, i håp om at det løser seg :rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Prøv et passe raggete gulvteppe i førsterefleksjonspunktet på gulvet. Trenger ikke mer enn ca 1-1,5 cm luv for å ta ned de frekvensene det er snakk om her. Jeg har et ganske stort persisk teppe på gulvet mellom høyttalere og lytteposisjon.

    Med samme CD-spiller og samme forsterkere som du har oppdaget jeg at disse var ganske følsomme for mekanisk vibrasjon. Hos meg var dette mer en "hardhet" som lå i et frekvensområde litt lavere enn hva du nevner, kanskje 5-7 kHz. Mine høyttalere har Seas Excel-membraner, og det siste de trenger er noe som fremhever frekvensbåndet hvor de bryter opp. Det viktigste lydforbedrende tiltaket jeg gjorde med de komponentene var å sette høyttalerne på gummiklosser (Clas Ohlson dørstoppere 40x40 mm) for å bryte vibrasjonskjeden. Sorbothan-domer eller dempeføtter (Discs of Silence | Solid Tech) under forsterkere og CD-spiller hjalp også. Til slutt bygget jeg et DIY rack med mye demping (se signaturtråden) og satte monoblokkene på egne dempeplattformer. Det fjernet det meste av "hardheten".

    NB: Jeg bor i et gammelt trehus med forholdsvis myke gulv som slipper gjennom det aller meste av vibrasjoner. Your mileage may vary, men det er absolutt verdt å prøve.

    Nordost kabling bør du derimot holde deg langt unna. I den grad de gjør noe hørbart, er det å fremheve eksakt det frekvensbåndet du prøver å dempe. Jeg brukte Kimber for å unngå noen som helst peaking i diskanten.
     

    espege

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Innlegg
    881
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    ^
    Sibilants are louder than their non-sibilant counterparts, and most of their acoustic energy occurs at higher frequencies than non-sibilant fricatives. has the most acoustic strength at around 8,000 Hz, but can reach as high as 10,000 Hz.

    mvh e


    Jeg spurte fordi iht. andre kilder kan sibilanter forekomme i området mell. 2 kHz og 10 kHz.:)

    mvh


    Ser at begrepet sibilanter defineres nokså bredt ja, men egen erfaring (opptak/studio) tilsier at problemfrekvensene ift. vokal S-lyd (også eksempelvis mht. symbaler) primært ligger i området 8-10K. Ikke uvanlig å fjerne litt der (EQ), for så å legge på litt "luft" (såkalt), som forøvrig oftest vil være et løft i frenkvens fra ca. 12-13K (og oppover) et sted.

    mvh e
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Har prøvd både demping under forsterker og cd spiller har samme problem på vinyl, har gulvteppe i førsterefleksjon.
    Det er ikke rørrelatert for pre'en er mer eller mindre en Malmin MI11 med relestyrt volum fra vtl.

    Det er heller ikke den tradisjonelle ss sibliansen føles mere som en frekvens/tone som blir lagt til enn noe som blir trigget av en konsonant eller noe. En hhhhh lyd på en måte.


    Har målt den til ca 9 khz med en enkel app.

    høres mere som det kommer direkte fra høytalerene enn fra rommet.

    skal forske litt på de billige alternativene i morgen når jeg har fri.



    kan det være stømrelatert?

    Dårlig kontakt ett sted?


    mvh J.O
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd både demping under forsterker og cd spiller har samme problem på vinyl, har gulvteppe i førsterefleksjon.
    Det er ikke rørrelatert for pre'en er mer eller mindre en Malmin MI11 med relestyrt volum fra vtl.

    Det er heller ikke den tradisjonelle ss sibliansen føles mere som en frekvens/tone som blir lagt til enn noe som blir trigget av en konsonant eller noe. En hhhhh lyd på en måte.


    Har målt den til ca 9 khz med en enkel app.

    høres mere som det kommer direkte fra høytalerene enn fra rommet.

    skal forske litt på de billige alternativene i morgen når jeg har fri.



    kan det være stømrelatert?

    Dårlig kontakt ett sted?


    mvh J.O
    -Har du forsøkt å forandre toe-in på høyttalerne?

    mvh
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For det første. Dersom en måling viser en peak ved 9KHz (så sant de er korrekte), så løser man ikke frekvensrespons relaterte problemer med kabler, strøm, demping under komponenter/rack og forsåvidt heller ikke med elektronikk (i alle fall ikke på en god måte).

    Ser man på målinger av Cremona, så ligger de høyt i dette området og problemet er enda større off-axis. Både horisontalt og vertikalt. Nå vet jeg ikke om dette er nøyaktig samme modell, men ser at samme utfordringen har man med Elipsa. Hvorvidt slikt blir et virkelig hørbart problem, vil igjen være avhengig av rom og akustikk.
    cremona.jpg


    cremona vertikalt.jpg


    Med andre ord har du med all sansynligvis noe som er relatert hovedsakelig til høyttalerne og kanskje rommet bidrar ekstra negativt. Løsninger kan være: EQ, akustikktiltak eller bytte høyttalere.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd både demping under forsterker og cd spiller har samme problem på vinyl, har gulvteppe i førsterefleksjon.
    Det er ikke rørrelatert for pre'en er mer eller mindre en Malmin MI11 med relestyrt volum fra vtl.

    Det er heller ikke den tradisjonelle ss sibliansen føles mere som en frekvens/tone som blir lagt til enn noe som blir trigget av en konsonant eller noe. En hhhhh lyd på en måte.


    Har målt den til ca 9 khz med en enkel app.

    høres mere som det kommer direkte fra høytalerene enn fra rommet.

    skal forske litt på de billige alternativene i morgen når jeg har fri.



    kan det være stømrelatert?

    Dårlig kontakt ett sted?


    mvh J.O
    Er det en (mer eller mindre) konstant tone, eller er det en økt vektlegging av visse frekvenser i musikken? En "hhhh" ligger gjerne høyere i frekvens enn en "ssss", så det kan stemme med målingen av en peak ved 9 kHz. Hvis det er en vektlegging av dette båndet kan det være høyttalerne. orso viste responsen off axis, men også rett på aksen vil disse høyttalerne ha en peak rundt 10 kHz:

    CREmoFIG3.jpg


    Sonus Faber Cremona loudspeaker Measurements | Stereophile.com

    Var det noe slikt du målte? Jeg ser at Stereophile var opptatt av å tilte dem bakover med riktig vinkel for å justere diskantnivået i lytteposisjon. Har du forsøkt det?
     
    Sist redigert:

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Høytalerene er ferdig tiltett fra fabrikk så det er prøvd.
    Har ikke prøvd dette oppsettet i annet rom men har spilt med det i flere veier i samme rom så evt refleksjoner burde og endre seg da.
    Alt annet låter bedre enn noen gang, bare den lille kanten som ødelegger.
    Prøvd forskjellige strømfaser nå og..

    litt frustrert nå gitt..

    får prøve å låne meg noen komponenter og sjekke om det er en feil noe sted.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Som orso sier, fiks det med EQ i det digitale domenet. En minidsp nanodigi koster knapper og glansbilder.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Enig med siste taler. Bedre å gjøre noe som faktisk virker, i motsetning til mye annet nevnt i denne tråden som overhodet ikke virker.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var det jeg til slutt endte opp med, jeg også. Pek på høyttaleren med målemikrofonen, trykk på knappen merket "Fix it", og avvik i frekvensgang er historie.
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Høytalerene er ferdig tiltett fra fabrikk så det er prøvd.
    Det er Martin Logan også, men det er bare ikke bra nok...så ekstra justeringer må til ;)

    Hvis det var grunnen ville man ikke hørt forskjell på hvor du hører også?
    Stående, liggende, sittende Forskjellige steder i rommet osv.
    Bare spør og lurer.

    Er litt motvillig til å bruke noen eq ting da jeg opplever at det tar vekk mere enn bare det man ønsker.
    Mere komponenter i signalveien osv.

    Lurer mere og mere på om det er noe feil på en komponent ett eller annet sted..
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Digital eq skal du ikke være bekymret for å bruke. Se om du har mulighet til å låne en før kjøp.
     

    Bårsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.03.2009
    Innlegg
    123
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Henger meg på #14. Prøv deg frem med vinklingen i forhold til sweetspot, fra at høyttalerne spiller rett frem, til de krysser godt foran deg. Min erfaring er at det kan gi godt hørbare forskjeller.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan være støy som plukkes opp/tilføres utenfra......dimmer , varmekabler, termostat
    varierer det med tid på døgnet, temp, luftfuktighet?
    tviler på at noe ragteppe vil kurere dette....tror det kommer via elektronikken...
    finn kilden , ikke prøv å dempe det bort med akustikk-remedier imo
    mvh
    Leif
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ellers, sånn fra hofta, spørre hos dynaBel om de kan hjelpe deg med en sugekrets rett på diskantelementet?

    Det koster vel ikke stort, og det vil virke. Jeg antar at det havner såpass langt unna delefrekvensen at det er helt problemfritt i forhold til resten av filteret. Forutsatt at diskanten er skrudd fast på vanlig måte og tilkoblet med vanlig flatstift eller hva det heter, så er det 100% reversibelt også.

    Sånn:

    notch.gif
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høytalerene er ferdig tiltett fra fabrikk så det er prøvd.
    Det er Martin Logan også, men det er bare ikke bra nok...så ekstra justeringer må til ;)

    Hvis det var grunnen ville man ikke hørt forskjell på hvor du hører også?
    Stående, liggende, sittende Forskjellige steder i rommet osv.
    Bare spør og lurer.

    Er litt motvillig til å bruke noen eq ting da jeg opplever at det tar vekk mere enn bare det man ønsker.
    Mere komponenter i signalveien osv.

    Lurer mere og mere på om det er noe feil på en komponent ett eller annet sted..
    Ja, du ville ihvertfall hørt forskjell mellom sittende og stående.

    Hvis det er noe i retning av en konstant pipetone er det definitivt en feil i en komponent. Det er litt uklart for meg hva du målte og hvordan du gjorde det. Kunne du si litt mer om det? Hvilket signal brukte du og hva så du i den målingen?
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Lånt litt ting hos Strandberg i Porsgrunn (bra butikk!!) for å sjekke om det var noen feil på mine komponenter. Det var det ikke så da er det bare å brette opp armene og forske mere på høytaler plassering osv... Er på vei med noe her nå. Skal forske mere og raportere.

    Også med evt forstyrrende enheter rundt omkring i huset.
    Ting tar tid men det ser litt lysere ut ihvertfall..

    mvh J.O
     

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    652
    Antall liker
    453
    Torget vurderinger
    24
    Høytalerene er ferdig tiltett fra fabrikk så det er prøvd.
    Det er Martin Logan også, men det er bare ikke bra nok...så ekstra justeringer må til ;)

    Hvis det var grunnen ville man ikke hørt forskjell på hvor du hører også?
    Stående, liggende, sittende Forskjellige steder i rommet osv.
    Bare spør og lurer.

    Er litt motvillig til å bruke noen eq ting da jeg opplever at det tar vekk mere enn bare det man ønsker.
    Mere komponenter i signalveien osv.

    Lurer mere og mere på om det er noe feil på en komponent ett eller annet sted..
    Ja, du ville ihvertfall hørt forskjell mellom sittende og stående.

    Hvis det er noe i retning av en konstant pipetone er det definitivt en feil i en komponent. Det er litt uklart for meg hva du målte og hvordan du gjorde det. Kunne du si litt mer om det? Hvilket signal brukte du og hva så du i den målingen?
    Er mere en unaturlig frekvens som blir lagt til på mange innspillinger. særlig kvinnestemmer som de får tillagt en ørtene harmonisk overtone på en måte.
    Bor sammen en sopran så jeg kjenner litt til hvordan det bør låte.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Beklager OT, men digital-EQ, er det noe av det samme som feks Room Perfect hos Lyngdorf?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.284
    Antall liker
    34.819
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det finnes mye bedre og kraftigere løsninger enn den. Jeg bruker en DEQX HDP4.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.975
    Antall liker
    2.889
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Tror jeg ville begynt med å sjekke rørene i VTL, som noen har nevnt.
    Rør er alltid det som bør sjekkes først, hvis det oppstår lydmessige problemer.
    Evt teste VTL i et annet anlegg.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei JO :)

    Blir litt nål i høystakk dette, men en 10khz som betoner tror jeg mest sannsynlig må "henge igjen" som ressonans for å gi effekten du beskriver.
    I tillegg til alle andre tips kan du sjekke om du har noen åpninger eller hulrom med 3 cm mellomrom i nærheten og i ørehøyde i lytterommet. 3 cm er lik bølgelengden til 10khz og mellom to harde flater kan det gi ressonans og utslag, spesielt hvis høyttaleren i utgangspunktet gir litt for høyt nivå på den frekvensen. Gå over rommet, legg noe tekstil mellom små åpninger og se om det gir utslag.
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    kan være støy som plukkes opp/tilføres utenfra......dimmer , varmekabler, termostat
    varierer det med tid på døgnet, temp, luftfuktighet?
    tviler på at noe ragteppe vil kurere dette....tror det kommer via elektronikken...
    finn kilden , ikke prøv å dempe det bort med akustikk-remedier imo
    mvh
    Leif
    Har jevnt over same problem som trådstarter hele tiden.Men til tider er det borte over lengre tidsrom.
    Lyden fra TV har disse problemene oftere og kraftigere og tidligere når problemet ble ekstra tilstede
    begynte også bilte å bli dårligere.

    Det har hvert full gjenomgang av alt elektrisk i boligen.Det er "lekt" med målinger av dimmere etc.
    ja,måling over disse viser en fæl spenningskurve,men vi fant ikke dette "problemet" igjen på skinne
    i sikringskap.(målemester var siv.ing. med spenningskvalitet som fagfelt.)

    http://www.hifisentralen.no/forumet...72643-sentralnettet-og-spenningskvalitet.html

    Det kan de ut til at egen installasjon,naboenes PCer,hårfønere etc. ikke betyr så mye som vi i
    audio miljøet har trodd.Det er det store nettet som setter standarden.Det være seg dag/natt
    midtuke/helg.Det som kan bety noe lokalt er jordsløyfe på eget utstyr.

    Min erfaring er at flere har dette problemet uten å ta noe særlig notis av det.
    Det er slik det er,og vi får det ikke bedre,og lever da i den tro at det ligger i innspillingene
    eller elektronikken.Men som sagt,jeg har tider der dette er helt borte.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.565
    Torget vurderinger
    10
    Denne er fin ifbm voicing:

    Please Note - The values below are merely guides, each mix is unique and individual so experimentation is advised.


    Low Bass: anything less than 50Hz

    This range is often known as the sub bass and is most commonly taken up by the lowest part of the kick drum and bass guitar, although at these frequencies it's almost impossible to determine any pitch. Sub bass is one of the reasons why 12" vinyl became available: low frequencies require wider grooves than high frequencies - without rolling off everything below 50Hz you couldn't fit a full track onto a 7" vinyl record. However we do NOT recommend applying any form of boost around this area without the use of very high quality studio monitors (not home monitors - there is a vast difference between home nearfield and studio farfield monitors costing anywhere between £5,000 and £20,000). Boosting blindly in this area without a valid reference point can and will permanently damage most speakers, even PA systems. You have been warned!

    Bass: 50-250Hz

    This is the range you're adjusting when applying the bass boost on most home stereos, although most bass signals in modern music tracks lie around the 90-200Hz area with a small boost in the upper ranges to add some presence or clarity.

    Muddiness/irritational area: 200-800Hz

    The main culprit area for muddy sounding mixes, hence the term 'irritational area'. Most frequencies around here can cause psycho-acoustic problems: if too many sounds in a mix are dominating this area, a track can quickly become annoying, resulting in a rush to finish mixing it as you get bored or irritated by the sound of it.

    Mid-range: 800-6kHz

    Human hearing is extremely sensitive at these frequencies, and even a minute boost around here will result in a huge change in the sound - almost the same as if you boosted around 10db at any other range. This is because our voices are centred in this area, so it's the frequency range we hear more than any other. Most telephones work at 3kHz, because at this frequency speech is most intelligible. This frequency also covers TV stations, radio, and electric power tools. If you have to apply any boosting in this area, be very cautious, especially on vocals. We're particularly sensitive to how the human voice sounds and its frequency coverage.

    High Range: 6-8kHz

    This is the range you adjust when applying the treble boost on your home stereo. This area is slightly boosted to make sounds artificially brighter (although this artificial boost is what we now call 'lifelike') when mastering a track before burning it to CD.





    Hi-High Range: 8-20kHz

    This area is taken up by the higher frequencies of cymbals and hi-hats, but boosting around this range, particularly around 12kHz can make a recording sound more high quality than it actually is, and it's a technique commonly used by the recording industry to fool people into thinking that certain CDs are more hi-fidelity than they'd otherwise sound. However, boosting in this area also requires a lot of care - it can easily pronounce any background hiss, and using too much will result in a mix becoming irritating.
    ----------------------
    Kick Drum

    Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Try a small boost around 5-7kHz to add some high end.

    50-100Hz ~ Adds bottom to the sound
    100-250Hz ~ Adds roundness
    250-800Hz ~ Muddiness Area
    5-8kHz ~ Adds high end prescence
    8-12kHz ~ Adds Hiss

    Snare

    Try a small boost around 60-120Hz if the sound is a little too wimpy. Try boosting around 6kHz for that 'snappy' sound.

    100-250Hz ~ Fills out the sound
    6-8kHz ~ Adds prescence

    Hi hats or cymbals

    Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. To add some brightness try a small boost around 3kHz.

    250-800Hz ~ Muddiness area
    1-6kHz ~ Adds presence
    6-8kHz ~ Adds clarity
    8-12kHz ~ Adds brightness

    Bass

    Try boosting around 60Hz to add more body. Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz.If more presence is needed, boost around 6kHz.

    50-100Hz ~ Adds bottom end
    100-250Hz ~ Adds roundness
    250-800Hz ~ Muddiness Area
    800-1kHz ~ Adds beef to small speakers
    1-6kHz ~ Adds presence
    6-8kHz ~ Adds high-end presence
    8-12kHz ~ Adds hiss

    Vocals

    This is a difficult one, as it depends on the mic used to record the vocal. However...Apply either cut or boost around 300hz, depending on the mic and song.Apply a very small boost around 6kHz to add some clarity.

    100-250Hz ~ Adds 'up-frontness'
    250-800Hz ~ Muddiness area
    1-6kHz ~ Adds presence
    6-8kHz ~ Adds sibilance and clarity
    8-12kHz ~ Adds brightness

    Piano

    Any apparent muddiness can be rolled off around 300Hz. Apply a very small boost around 6kHz to add some clarity.

    50-100Hz ~ Adds bottom
    100-250Hz ~ Adds roundness
    250-1kHz ~ Muddiness area
    1-6kHz ~ Adds presence
    6-8Khz ~ Adds clarity
    8-12kHz ~ Adds hiss

    Electric guitars

    Again this depends on the mix and the recording. Apply either cut or boost around 300hz, depending on the song and sound. Try boosting around 3kHz to add some edge to the sound, or cut to add some transparency. Try boosting around 6kHz to add presence. Try boosting around 10kHz to add brightness.

    100-250Hz ~ Adds body
    250-800Hz ~ Muddiness area
    1-6Khz ~ Cuts through the mix
    6-8kHz ~ Adds clarity
    8=12kHz ~ Adds hiss

    Acoustic guitar

    Any apparent muddiness can be rolled off between 100-300Hz. Apply small amounts of cut around 1-3kHz to push the image higher. Apply small amounts of boost around 5kHz to add some presence.

    100-250Hz ~ Adds body
    6-8kHz ~ Adds clarity
    8-12kHz ~ Adds brightness



    Strings

    These depend entirely on the mix and the sound used.

    50-100Hz ~ Adds bottom end
    100-250Hz ~ Adds body
    250-800Hz ~ Muddiness area
    1-6hHz ~ Sounds crunchy
    6-8kHz ~ Adds clarity
    8-12kHz ~ Adds brightness


    -----------

    50Hz

    1. Increase to add more fullness to lowest frequency instruments like foot, toms, and the bass.
    2. Reduce to decrease the "boom" of the bass and will increase overtones and the recognition of bass line in the mix. This is most often used on bass lines in Rap and R&B.
    __________

    100Hz

    Increase to add a harder bass sound to lowest frequency instruments.
    Increase to add fullness to guitars, snare.
    Increase to add warmth to piano and horns.
    Reduce to remove boom on guitars & increase clarity.
    __________

    200Hz

    1. Increase to add fullness to vocals.
    2. Increase to add fullness to snare and guitar (harder sound).
    3. Reduce to decrease muddiness of vocals or mid-range instruments.
    4. Reduce to decrease gong sound of cymbals.
    __________

    400Hz

    1. Increase to add clarity to bass lines especially when speakers are at low volume.
    2. Reduce to decrease "cardboard" sound of lower drums (foot and toms).
    3. Reduce to decrease ambiance on cymbals.
    __________

    800Hz

    1. Increase for clarity and "punch" of bass.
    2. Reduce to remove "cheap" sound of guitars


    __________

    1.5KHz

    1. Increase for "clarity" and "pluck" of bass.
    2. Reduce to remove dullness of guitars.
    __________

    3KHz

    1. Increase for more "pluck" of bass.
    2. Increase for more attack of electric / acoustic guitar.
    3. Increase for more attack on low piano parts.
    4. Increase for more clarity / hardness on voice.
    5. Reduce to increase breathy, soft sound on background vocals.
    6. Reduce to disguise out-of-tune vocals / guitars
    __________

    5KHz

    1. Increase for vocal presence.
    2. Increase low frequency drum attack (foot/toms).
    3. Increase for more "finger sound" on bass.
    4. Increase attack of piano, acoustic guitar and brightness on guitars.
    5. Reduce to make background parts more distant.
    6. Reduce to soften "thin" guitar.
    __________

    7KHz

    1. Increase to add attack on low frequency drums (more metallic sound).
    2. Increase to add attack to percussion instruments.
    3. Increase on dull singer.
    4. Increase for more "finger sound" on acoustic bass.
    5. Reduce to decrease "s" sound on singers.
    6. Increase to add sharpness to synthesizers, rock guitars, acoustic guitar and piano.
    __________

    10KHz

    1. Increase to brighten vocals.
    2. Increase for "light brightness" in acoustic guitar and piano.
    3. Increase for hardness on cymbals.
    4. Reduce to decrease "s" sound on singers.






    __________

    15KHz

    1. Increase to brighten vocals (breath sound).
    2. Increase to brighten cymbals, string instruments and flutes.
    3. Increase to make sampled synthesizer sound more real.


    --------------------------------------

    80hz - rumble of the bass
    100hz - thump of the kick
    200hz - bottom of the guitar
    250hz - warmth of the vocal
    350hz - bang of the snare
    400hz - body of the bass
    500hz - clang of the high hat
    600hz - clang of the cymbals
    800hz - ping of ride cymbal
    1000hz - meat of the guitar
    1200hz - body of the snare
    1400hz - meat of the vocal
    1600hz - snap of the kick/plectrum on guitar (attack)
    2500hz - wires and snap of snare
    3000hz - presence of the vocal
    4000hz - ring of ride cymbal/top end of bass guitar
    6000hz - sizzle of the high hat
    7000hz - sizzle of the cymbals
    8000hz - top end of the kick
    9000hz - brightness on snare and cymbals
    10000hz - brightness on vocal
    12000hz - air on vocal
    14000hz - air on cymbals
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    For noen ville det ikke hjulpet om en la ut haugevis med målinger med og uten filter med samme trend.
    Så får de som vil ta det som det er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn