Diverse Hvor stor prosentvis oppgradering oppleves fra kabler, strømrens, tweaks osv?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dette blir jo helt umulig. Det kommer jo helt an på hva du har fra før og hva du bytter til. Passer komponentene sammen i utgangspunktet? Hva er de dårlige og hva er de gode komponentene du har. Skyldes bytte av en komponent at du bytter til noe "bedre"? Eller forårsaker bytte at du maskerer over et annet problem i kjeden. Spikes på betonggulv kontra gyngende tregulv er jo to vidt forskjellige ting. Strømrensere har virkning ut i fra lokale strømforhold/kvaliteter. Å si at du får 50% forbedring av å bytte høyttalere er jo helt bort i natta...

Funbunny
Då runder eg oppover til 100%.
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.816
Å bytte fra hva som helst av høyttalersystem til slikt som jeg har vil gi en unik forbedring.
Hvor mange % er unik?

Vibrasjonsdemping kontra hard kobling gir meg erfaringsmessig 42% økt musikknytelse.
Høyttalerene dine gir en unik forbedring i forhold til hva som helst av høyttalersystemer? :oops:
Ingen ting i veien med selvtilliten:cool:
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
Det meste av ledningstumper <1%
de fleste forsterkere <5%
høyttalerelementer og dsp>90%
dagsform>90%
placebo>10%

selv med normalavvik og sperregrenser så er jeg den største faktoren for når jeg synes det låter bra eller ikke

Jeg er enig i at høyttalere er en stor del av sluttresultatet, men er ikke forsterker også viktig?

Hvis vi skal følge dette så bør vi investere 5.000 i forsterker til høyttalere som koster 90.000? Er det noen som har prøvd det? Spør bare av nyskjerrighet. - Og ja! Jeg skjønner at prosentene ikke går opp i totalen. 😀

Hva er budsjettfordelingen deres i prosent? Min er høyttalere 30 prosent. Forsterker 25 prosent, kilde 20 prosent, rack 10 prosent kabler 15 prosent.
 
Sist redigert:

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Om man har én forsterkerkanal per høyttalerelement vil muligens prosentene få en prosentuell endring?
 
P

parafinoksen

Gjest
Hadde det vært lettere om vi heller snakket om prosentpoeng?
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.078
Antall liker
6.491
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Jeg er enig i at høyttalere er en stor del av sluttresultatet, men er ikke forsterker også viktig?

Hvis vi skal følge dette så bør vi investere 5.000 i forsterker til høyttalere som koster 90.000? Er det noen som har prøvd det? Spør bare av nyskjerrighet. - Og ja! Jeg skjønner at prosentene ikke går opp i totalen. 😀

Hva er budsjettfordelingen deres i prosent? Min er høyttalere 30 prosent. Forsterker 25 prosent, kilde 20 prosent, rack 10 prosent kabler 15 prosent.
hehe. Spillereglene endres når man kjører en forsterker pr element, justerer med dsp og lager sine egne kurver for å få den lyden man ønsker å få ut.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Jeg er enig i at høyttalere er en stor del av sluttresultatet, men er ikke forsterker også viktig?

Hvis vi skal følge dette så bør vi investere 5.000 i forsterker til høyttalere som koster 90.000? Er det noen som har prøvd det? Spør bare av nyskjerrighet. - Og ja! Jeg skjønner at prosentene ikke går opp i totalen. 😀
Tja kanskje det ikke er så dumt faktisk. Jeg har tre sett med forsterkere i huset. Et par gamle EC monoblokker, en 4-boksers ASR Emitter II Excl med batterier og alt som kreves til stereon og en 8-kanals Apollon med 8 Purifi-moduler og strømforsyninger på 2x3kW. Sistnevnte yter i overkant av 400W/4ohm per kanal og med en SNR på 131dB. Den kostet ca 6000 kroner pr. kanal ferdig importert. Den brukes nå til aktiv drift på et par 4-veis studiomonitorer. Den spiller veldig flott, og noe helt annet enn det gamle IcePower-rælet som satt i de høyttalerne tidligere. Og det spiller så bra (hinsides bass, svært oppløst disktant) at jeg hadde virkelig ikke hatt noe problem med å bruke dem med mine Tannoy Westminster til 500k veil pris (og som sjelden krever krever noe mer enn noen få kvalitetswatt), men nå har jeg det jeg har og akter ikke å bytte helt ennå. Men ja, forholdet 1-50 i kostnad forsterker vs høyttaler er ikke en umulighet slik jeg ser det nå etter å ha erfart hvor mye som kan leveres med siste skrik innen klasse D. Eller, det er akkurat det, de skriker ikke lenger men spiller musikk på øverste hylle...
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Hva er budsjettfordelingen deres i prosent? Min er høyttalere 30 prosent. Forsterker 25 prosent, kilde 20 prosent, rack 10 prosent kabler 15 prosent.
Røffli ut ifra nypriser og antatt nypris på tilsvarende kjøpehøyttalere: høyttalere 28 %, forsterker 30 %, kilde (CD + DAC) 36 %, kabler og strømpadde med filter 6 %.
 

bruce2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2007
Innlegg
381
Antall liker
199
Torget vurderinger
1
...men om man investerer i henhold til prosentvis forbedring, så vil jo grensenytten av 1 krone være lik om den investeres i høyttaler eller forsterker. Dette var ikke lett.
 
P

parafinoksen

Gjest
For å svare på oppgaven, da.

Jeg har noen enkle tweaks i form av dempematte (til industrimaskiner) under høyttalerne pluss granitthelle, samme dempematte pluss granitthelle under anlegget (bare i omvendt rekkefølge) og strømpadde med Schaffner-filtre til kontaktene til kilder o.l.

Dette er stort sett gjort for å få ro i sjelen. Klokere hoder enn meg sier myk avdemping under høyttalere er bra – da hører jeg på erfarne fjellfolk. Skapet som anlegget står på, er hult og har tynne vegger, så da virker det logisk å prøve å dempe vibrasjoner her, selv om jeg er usikker på om det har noe å si for elektronikken. I hvert fall om det er hørbart. Strømpadda med filtre virker også logisk, men jeg kan ikke si om det er hørbare forskjeller.

-----

Vet ikke om det kan kalles tweak – det er i beste fall et lemfeldig akustisk tiltak – men jeg satte midlertidig opp to høye, smale akustikkpaneler i skumgummi med «difusjonsriller» på veggen over TV-en. Dette begrenset flutter-ekko noe helt vanvittig i mitt rom. Igjen er det vanskelig å oppgi prosentvis forbedring på lyden fra anlegget, men rommet føles langt behageligere. Dette og riktig høyttaler-/lytteposisjon pluss riktig lydnivå i forhold til rommet er det som har gitt meg aller størst gevinst på min lille hifi-reise. Jeg er åpen for at tweaks kan gi endringer/forbedringer, men de er i så fall svært små i den store sammenhengen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg er enig i at høyttalere er en stor del av sluttresultatet, men er ikke forsterker også viktig?

Hvis vi skal følge dette så bør vi investere 5.000 i forsterker til høyttalere som koster 90.000? Er det noen som har prøvd det? Spør bare av nyskjerrighet. - Og ja! Jeg skjønner at prosentene ikke går opp i totalen. 😀

Hva er budsjettfordelingen deres i prosent? Min er høyttalere 30 prosent. Forsterker 25 prosent, kilde 20 prosent, rack 10 prosent kabler 15 prosent.
Eg har effektforsterker til vel 30k. Høgtalarane koster ca 20 gonger så mykje
 
P

parafinoksen

Gjest
Noe må de da ha å høre på når de skal rette stiler og prøver.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.630
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
Av ting jeg har prøvd, fritt etter en tilfeldig hukommelse:

Spikes under høyttalere: 0 % forbedring.
Spikes under elektronikk: 0% forbedring.
Kjegler med en liten kule som avkobling mellom to deler under CD/DVD spiller: +/- 2% forandring?
Isotrafo: 20% forbedring når jeg hadde problemer med trafobrum. 5% forbedring/forandring ellers i hus med gammel elektrisk anlegg? Ikke merkbart i nytt hus med egen kurs til anlegg.
Ferritter på strømledninger: 10% forverring? Sverger på at det ble dårligere dynamikk med ferritter over hele strømledningen til en forsterker en gang. 🤪
Myk avkobling under høyttalere: 10% forbedring?
Høres kjent ut det der.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Tror jeg måtte hatt så dyre høyttalere om jeg måtte rette stiler på nynorsk... Det sier mer om meg enn nynorsk, som jeg egentlig liker godt.. :).. 101% latskap.. Kan neppe tweakes..
ALLE burde ha skikkelege høgtalarar uansett om det rettast eller ei.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå har jeg kun undervist elektronikkfag... men det er ingen grunn til å underslå at jeg ofte hadde mer lyst til å rette språket enn faget...
og det var stort sett siste års VG....
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Don't get me started.... Det er ikke noe håp. Det nye nå er "fordiom" i tedet for allikevel. Jeg gremmes...
 
Topp Bunn