Hvor sensitive høyttalere trengs?

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Innlegg
86
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Grunnet en byttehandel og et kjøp sitter jeg over påske med en Ming Da MC7R forforsterker og 2stk StoetKit 2 mk2 monoblokker. Dette skal ikke erstatte nåværende anlegg, men tanken er å gjøre mine første erfaringer med rør i et eget oppsett. Jeg har en Avid Diva platespiller m/Jelco arm og DV20XL pu som skal være kilden her.

Jeg mangler da egnede høyttalere og en Riaa. Monoblokkene leverer 9 watt - hvor sensitive høyttalere må til for å få dette til å spille? Kanskje noen har konkrete forslag til både høyttalere og riaa? Høyttalerne bør ikke være for romstore.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1
Hei Hilmar :) Var det meg som hadde 9w Så ville eg gått for 2veis høytaler med minimum 95 db 1w.Kansje
klipsch som har derfra og oppover ,Men det er jo altid noe og velge i der inne på sentralen ,,, :p Send ham gode tips. Mvh Roy k
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Det spørs vel litt på hvor mye bass du vil ha, og hvor høyt du vil spille...Du må ikke bare se på hvor effektive høyttalerne skal være, men du må også skjele til impedansforløpet når du ikke har spesielt kraftige effektforsterkere.
I tillegg vil stativhøyttalere vanligvis vær mer tungdrevne enn gulvstående, så der har du også en utfordring.
Et sett med de klassiske Rogers LS3/5A ville kanskje ikke være så dumt, men de spiller ikke veldig høyt og går ikke særlig dypt.

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Monopulse er det du skal ha :)
http://monopulse.co.uk/

Jeg har Model A (egentlig 72A) og driver de med 6-7 watt.
Du kan kjøpe nye direkte fra produsent (ca halv pris) eller se etter brukt. Det er sjelden vare på børsen.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Audio Note høytallere er absolutt å anbefale. De er konstruert til å spille med forsterkere under 10W. Følsomheten varierer med modell fra rundt 90 til 98db 1w men det er ikke det som er det viktigste. Det er at impedansen ligger stabilt høyt og aldri lavt. AN-E har f.eks høyere følsomhet men er en litt hardere last ( går litt lavere i impedans ) en AN-J og AN-K selv om disse har lavere følsomhet.

Selv har min 2x10 W stålkontroll på Audio Note AN-J Spe opp til veldig høyt volum. Følsomheten på den er 93 db, men impedansen ligger ca rundt 12 ohm og aldri under 5 ohm. Det er dette som teller. :).

Jeg anbefaler en eller annen versjon av AN-K eller AN-J, alt etter hvor store høytallere du vil ha. Men ha i bakhodet att hjørneplassering absolutt er å foretrekke med disse modellene. AN høytallere spiller meget musikalt og er perfekt for ett vinyl oppsett.

Dersom man vil ha noe billigere finnes det gode Zero høytallere av samme produsent også. Billige små Snell kan også være en mulighet.
 

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
1.174
Antall liker
291
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Audiomix skrev:
Monopulse er det du skal ha :)
http://monopulse.co.uk/

Jeg har Model A (egentlig 72A) og driver de med 6-7 watt.
Du kan kjøpe nye direkte fra produsent (ca halv pris) eller se etter brukt. Det er sjelden vare på børsen.
6-7 watt på en høyttaler med 90 db/ 8 ohm må man spille lavt.
Må kanskje ta turen innom med en 92 db/ 16 ohm høyttaler ;D
 
L

lasse5214

Gjest
Jeg har 95 db følsomme ht og 2 x 1,5 watt. Spiller bra høyt nok for meg.
Men det hadde ikke gjort noe om de hadde vært ennå mere lett drevne.
 

Hilmar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2008
Innlegg
86
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Her var det mange nyttige innspill på både følsomhet og impedans, samt konkrete og interessante forslag på høyttalere - takker så mye!
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.822
Antall liker
707
Torget vurderinger
4
Du må stille deg spørsmålet
1. Hvordan vil jeg ha musikken presentert?

Selv om forsterker kan DRIVE HT er det stooooor forskjell på Rogers stativ HT og Klipsch når det gjelder HVORDAN musikken blir presentert.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Det går vel kanskje med Klipsch men de er egentlig ikke så lettdrevne. Høy følsomhet ja men ikke like vennlige med impedansen.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.485
Antall liker
276
Torget vurderinger
19
Reference er ikke særlige snille på impedansen, har sett målinger hvor de går ned til 3 ohm.
Herritage er derimot noe annet, kjører selv Heresy III på 10 watt og det er nok i massevis.
Har bare sett målinger av cornwall og klipschorn, hvor 5 ohm er det laveste.
 
M

musicus

Gjest
I all ubeskjedenhet så ligger det et par Aspara HL6 (orginale, ikke kloner) ute på brukten, de har en følsomhet på 93db, stabil 8 ohms last, bra interne komponenter, jeg har drevet de med en 15W SE int amp med mer enn tilfredstillende resultat, produsenten anbefaler amper fra 5-150W så det er fritt fram.
Våg å se litt utenfor de allerede opptråkka stiene og det ligger mye bra lyd i vente...

mvh
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.412
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Hilmar skrev:
Grunnet en byttehandel og et kjøp sitter jeg over påske med en Ming Da MC7R forforsterker og 2stk StoetKit 2 mk2 monoblokker. Dette skal ikke erstatte nåværende anlegg, men tanken er å gjøre mine første erfaringer med rør i et eget oppsett. Jeg har en Avid Diva platespiller m/Jelco arm og DV20XL pu som skal være kilden her.

Jeg mangler da egnede høyttalere og en Riaa. Monoblokkene leverer 9 watt - hvor sensitive høyttalere må til for å få dette til å spille? Kanskje noen har konkrete forslag til både høyttalere og riaa? Høyttalerne bør ikke være for romstore.
Klipsch Heresy er absolutt et bra valg til ditt bruk, antar jeg.
Kommer jo an på hva du spiller av musikk og hvor høyt du spiller.
Med 300B så begrenser det seg uansett på volumet. ;)
De Aspara HL6 vil jeg tro du lett kan drive, om de er stabil på 8 ohm. :D
 
M

musicus

Gjest
JanOlav skrev:
Hilmar skrev:
Grunnet en byttehandel og et kjøp sitter jeg over påske med en Ming Da MC7R forforsterker og 2stk StoetKit 2 mk2 monoblokker. Dette skal ikke erstatte nåværende anlegg, men tanken er å gjøre mine første erfaringer med rør i et eget oppsett. Jeg har en Avid Diva platespiller m/Jelco arm og DV20XL pu som skal være kilden her.

Jeg mangler da egnede høyttalere og en Riaa. Monoblokkene leverer 9 watt - hvor sensitive høyttalere må til for å få dette til å spille? Kanskje noen har konkrete forslag til både høyttalere og riaa? Høyttalerne bør ikke være for romstore.
De Aspara HL6 vil jeg tro du lett kan drive, om de er stabil på 8 ohm. :D
De er stabile ;) ....

mvh
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Miles skrev:
6-7 watt på en høyttaler med 90 db/ 8 ohm må man spille lavt.
Må kanskje ta turen innom med en 92 db/ 16 ohm høyttaler ;D
Det skal du få erfare neste gang du kommer innom ;D

Flat impedanskurve er noe en absolutt bør være obs på ved valg av høyttaler.
Ta gjerne en titt på hvor delefrekvensene ligger også.
Styr unna de som har en lurvete impedanskurve og med delefrekvens i det mest følsomme området før ørene.
 
Topp Bunn