Forsterkere Hvor nøye er valg av effektforsterker?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    652
    Antall liker
    677
    Sted
    Rogaland
    Som trådtittel sier, hvor nøye er det?

    Kan det være en snarvei til god lyd å legge pengene i en god preamp og så benytte f.eks en crown effektforsterker e.l ?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Som trådtittel sier, hvor nøye er det?

    Kan det være en snarvei til god lyd å legge pengene i en god preamp og så benytte f.eks en crown effektforsterker e.l ?
    Det kan ikke anbefales at købe de billige Crown.
    Man skal på den gode side af 30-50.000kr (Nypris) så laver Crown virkelige vellydende forstærkere synes jeg
    Så at bruge mange penge på en Preamp og lidt på en effekt forstærker er ikke vejen frem :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvor billig er billig?
    Nord putter utmerkede Hypex 252 MP (2x250w i 4 ohm) i kabinett og selger den for omtrent 5000,- pluss frakt og moms.
     

    EarlJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.10.2012
    Innlegg
    137
    Antall liker
    55
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Min erfaring er at samspillet eller symbiosen mellom forforsterker og effektforsterker har mye å si for hvor vellykket lyden blir. Et av mine første "ordentlige" anlegg var DOXA 012 line preamp og DOXA (70) Signature effektforsterker. Når jeg byttet ut preampen med en Conrad Johnson PV10AL pre med rør - vokste hele denne komboen til nye høyder.

    En kombo jeg hadde stor tro på var BelCanto PRe6 forforsterker og McIntosh MC252 effektforsterker. Den litt pastellaktige klangen i BelCanto mot det litt lukkede lydbildet i McIntosh'en trodde jeg skulle være a match made in heaven..... Ærlig talt så har jeg ingen gåsehudminner fra den komboen.

    I 2014 kom min 6 feet under effektforsterker inn i heimen - Adyton Cordis 1.8 Signature. Første Pre på denne var Wadia di-122. Aldri hørt noe lignende. Konge på alle områder. Siden har Wadiaen blitt erstattet av T+A sin DAC8/DSD - og jeg skjønner ikke at jeg skal behøve å gå videre. Jeg er fornøyd. Det bare sitter.

    For noen år siden kom jeg over et par kuriositeter av noen effektforsterkere - LC Audio Zapsolute 78 w klasse A ext - prototype monoblokker. Her forleden tenkte jeg at det kunne være morsomt å høre hvordan de oppførte seg i hovedanlegget - og koblet dem opp i stedet for Adyton. I starten enormt positivt - de hang definitivt med helt der oppe - nesten.... For da jeg koblet tilbake til Adyton kunne jeg høre hvor mye mer instrumentseparasjon, klangfullhet, klarhet, smådetaljer etc som Cordis-en kunne varte opp med.

    Konklusjonen min er i hvert fall at matching er greia.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Har bare en ting å si det er at kvalitet koster dessverre :)

    mvh
    Joa, men hvor dårlig blir en 3k receiver? Den virker jo, måler til og med temmelig bra. Leverer mer enn nok effekt og driver et par Magnepan uten å klage. Låter veldig fint til og med.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ville du f.eks satt en 3000-kroners surround-receiver på et par høyttalere til 35 laken?
    Lure-spørsmål :cool:.... Hvem tulling vil ha en kjip forsterker til ingen penger når en kan betale mer, få mindre funksjonalitet og lyd som relativt lik? Nei, dette får du dra lenger utpå jordet med.. :rolleyes::)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Det kan ikke anbefales at købe de billige Crown.
    Man skal på den gode side af 30-50.000kr (Nypris) så laver Crown virkelige vellydende forstærkere synes jeg
    Så at bruge mange penge på en Preamp og lidt på en effekt forstærker er ikke vejen frem :)
    Dette forstår jeg ikke.
    Jeg har 3 stk av de billigste Crown forsterkere som drifter bass og midbass (15-750 Hz)
    Jeg hører ikke noe galt i dette frekvensområdet ved bruk disse ampene.
    Har heller ikke fått noen negative tilbakemeldinger på dette av de som har vært her og hørt dette.

    Hvor nøye er valg av effektforsterker?
    Vet ikke, men jeg tror det som er viktig er at specs må passe til det den skal brukes til......type høyttaler, og eventuelt til preamp.
    Varm/kald/analytisk/svulstig/mørk/lys.......my ass.
    Kjøp gjerne noe som ser ut som en Rolex, men forfengelighet koster. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette forstår jeg ikke.
    Jeg har 3 stk av de billigste Crown forsterkere som drifter bass og midbass (15-750 Hz)
    Jeg hører ikke noe galt i dette frekvensområdet ved bruk disse ampene.
    Har heller ikke fått noen negative tilbakemeldinger på dette av de som har vært her og hørt dette.

    Hvor nøye er valg av effektforsterker?
    Vet ikke, men jeg tror det som er viktig er at specs må passe til det den skal brukes til......type høyttaler, og eventuelt til preamp.
    Varm/kald/analytisk/svulstig/mørk/lys.......my ass.
    Kjøp gjerne noe som ser ut som en Rolex, men forfengelighet koster. ;)
    Crown burde ha mere lys og dioder... Proff-preg inngir tillit, ikke sant? :)... Gjerne med et par vifter.. Tøft! Mine to K2 er håpløs gammeldags, sikkert derfor de ikke er i bruk.. Stemmer det, mangler vifter.. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Valg av effektforsterker(e) er langt mindre viktig en det mange påstår, og det en hel bransje vil ha oss til å tro!!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Crown burde ha mere lys og dioder... Proff-preg inngir tillit, ikke sant? :)... Gjerne med et par vifter.. Tøft! Mine to K2 er håpløs gammeldags, sikkert derfor de ikke er i bruk.. Stemmer det, mangler vifter.. :)
    Pene er dem ikke nei. Dioder og lys kan skrus av i menyen.
    Eventuelt gjemme ampene bak høyttalere.
    Mine har vifter, men de skrus automatisk på ved behov, noe som sjelden er tilfelle til hifi bruk.
    Spiller egentlig ingen rolle det heller, da vifter knapt høres når de behøves.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Pene er dem ikke nei. Dioder og lys kan skrus av i menyen.
    Eventuelt gjemme ampene bak høyttalere.
    Mine har vifter, men de skrus automatisk på ved behov, noe som sjelden er tilfelle til hifi bruk.
    Spiller egentlig ingen rolle det heller, da vifter knapt høres når de behøves.
    Men ironi skjønte du ikke? :). Glad i mine K2, har hatt Crown XTI, fungerer helt fint i det frekvensområdet du nevner. Og alt det andre er såklart rett :) (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Joa, men hvor dårlig blir en 3k receiver? Den virker jo, måler til og med temmelig bra. Leverer mer enn nok effekt og driver et par Magnepan uten å klage. Låter veldig fint til og med.
    Det er det mange Hi-End....Hi-Price.....Hi-Status.....som ikke klarer...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men HVORFOR svarte du ikke på. Hva er det som gjør en 3k receiver ubrukelig? Prislappen?
    Høy forvrengning som er lett hørbar i et bra oppsett/rom for mange ører. Betyr dog ikke at det ikke kan fungere fint for andre.

    Under er f.eks en måling av Marantz SR6014 som kostet 11k og Yamaha RX-V6A til 7k. Til 3K får du neppe en ny receiver i det hele tatt, men i det aller laveste prissegment vil man ha enda dårligere ytelse enn dette. Per-out til fronter finner man heller ikke i laveste prisklasse og man må da bruke innebygget effektdel.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Alt henger sammen så å gå ned på kvalitet en plass i kjeden ødelegger totalen i min bok :)
    Vi som hører forskjellene finner ut hvor i kjeden skillet mellom ytelse og kostnader ikke betyr så mye...
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.833
    Antall liker
    1.415
    Sted
    Steinkjer
    Tja, bruker 3 stk Behringer a800 i mitt aktive oppsett, måler i tillegg innenfor og er helt stille på horn noe som langtifra er noen selvfølge.
    Finnes det bedre, selvfølgelig, men til prisen er disse ampene et varp. Har i tillegg Behringer inuke 6000 til subbene.
    Har hatt skikkelige hifi power amper tidligere men synes for å være ærlig at lyden er bedre nå.
    Men nå kjører jo jeg en blanding av hifi og pa...og er fornøyd med det, er mer å hente på høytalersiden.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Dette forstår jeg ikke.
    Jeg har 3 stk av de billigste Crown forsterkere som drifter bass og midbass (15-750 Hz)
    Jeg hører ikke noe galt i dette frekvensområdet ved bruk disse ampene.
    Har heller ikke fått noen negative tilbakemeldinger på dette av de som har vært her og hørt dette.


    Hvor nøye er valg av effektforsterker?
    Vet ikke, men jeg tror det som er viktig er at specs må passe til det den skal brukes til......type høyttaler, og eventuelt til preamp.
    Varm/kald/analytisk/svulstig/mørk/lys.......my ass.
    Kjøp gjerne noe som ser ut som en Rolex, men forfengelighet koster. ;)
    Rolig nu :giggle::giggle:

    Jeg havde på et tidspunkt en Crown hjemme der kostede 4500kr den lød grimt :)
    Så fik jeg noget tid senere købt en noget dyre Crown som jeg synes lyder virkelig godt og bruger den nu fra 300Hz og op :)
    Jeg svarede bare ud fra den erfaring jeg fik ved disse 2 meget forskellige Crown både i lyd og pris
    Så andre kan nemt have andre mere positive oplevelser med de billige Crown
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Hvem skulle bestemme utfallet og etter hvilke kriterier? Måle? Lytte? Begge?! 😉
    Publikum er rimelig bevisste på subjektiv kåring av en vinner...når det kun er 1 ukjent faktor å forholde seg til?

    pissekonk.JPG
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg tror det spørs på hvilken strømkabel du bruker på forsterkeren. Det er visst alfa og omega har jeg fått høre og bruk absolutt ikke en skjermet en, for da får du "hele" Sentralen på nakken. Kjøp en Rega Brio forsterker og om du har platespiller, kjøp Nagaoka pickup. Da er du i himmelen før du vet ordet av det. Halleluja! Ferdig snakka' 🤪
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Mine «krav»
    1. Den skal være helt stille selv med øret nær høyttaler
    2. Den skal nok watt i forhold til ønsket volum med ca 20db headroom, og doble effekten for hver halvering av belastning ohm.
    3.Den skal ha nok uF i strømforsyningen, gjerne over 100 000.
    4. Mulighet for å justere forsterkning
    5.Dempingsfaktor stor nok til å ha mindre enn 0.1db varisjon i frekvensgang med en ekte høyttaler.
    6. Balanserte innganger.
    7.Skal ha VU meter.
    8.Gull front
    9. Made in Japan

    Ellers er det ikke så nøye…
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja....du mener som i ren 2-kanal Stereo?
    Såklart. Og jeg har testet litt selv. Onkyo TX3010 på Magnepan. Ren to kanal, sammenligner såklart epler kontra epler, ikke pærer med dsp osv.. Uansett, Onkyo ble noget tungpustet på full øs med Rammstein kontra min to kanal. Men at det kan fungere med en reciver, ingen tvil hos meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn