premissene endrer seg ut fra hva en forsterker skal drive.
jeg mener at dersom en forsterker skal drive et par høyttalere fra 20-20.000 så stilles der andre krav en en forsterker som skal ta for seg et begrenset register. At det er til dels rimelig store forskjeller synes jeg ikke er spesielt, men dersom vi forholder oss til forsterkere egnet for fullfrekvente oppsett (dvs forsterkere med nok strøm, lite støy og gode kretser) så opplever jeg mindre forskjeller mellom de en jeg ønsker det skal være.
For de som kjører dsp løsninger så er spillereglene helt annerledes, da vi tross alt kan styre ting med å flytte på kurver til der låter som vi ønsker. det er bra for vi trenger ofte mange forsterkere og selv om hver modul koster rimelig lite så må det gjerne ganges opp med 4 eller 5 for å drive elementene.
Enig!
Kanskje litt OT men:
Har som nevnt andre steder brukt våren på å "oppgradere" et par Adam 4-veis aktive monitorer som er fronter på kinoen med egenskrudd delefilter (foreløpig miniDSP DDRC-88) og nye forsterkere (8-kanals Purifi fra Apollon). Siden jeg i tillegg har subber helt neders kunne jeg også justere litt på delefrekvenser. Det ble bare hinsides bra etter mange tips fra flinke folk på sentralen, inkludert spesielt
@SigbergAudio! Om det er delefilter eller forsterkerne som utgjør den største forskjellen vites ikke men det er i hvert fall en solid oppgradering. Rett og slett som nye høyttalere som har gitt meg en ny interesse for å høre på musikk på kinoloftet... Og null støy (de gamle IcePower-greiene suste godt i diskanten siden dette skal kunne dra på opp til fryktelig mange dB SPL).
Så det er da forskjeller på slike "moduler" også
Så nå er planen å etter hvert gjøre det samme i stua med Tannoy Westminster, aktiv deling med lineær-fase filtre (subwoofer, woofer, diskant).
Da skal jeg prøve den nye 8-kanals boksen til DEQX tenkte jeg (liker veldig godt ideen om separat høyttaler- og romkorreksjon), som i så fall potensielt kan erstatte både streamer, Trinnov optimiser og dCS DAC som jeg har nå. til lavere pris og færre bokser... Da vil det sannsynligvis ikke lenger være plass til (eller like stort behov for) monster ASR-forsterkeren som jeg har nå og vil vurdere noe litt enklere men bra. Om det blir klasse D eller ikke vites ikke men Purifi fungerer i hvert fall veldig godt på loftprosjektet... Westminster trenger jo omtrent ikke noe effekt heller, spesielt ikke når de deles mot subber nedover...