Hvor mye trekker anlegget mitt?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Er du interessert i å vite det, selger Clas Ohlson en effektmåler UPM PM300, som du plugger inn i stikk i veggen før anlegget. Du får lest av volt og ampere i veggpunktet, antall watt som tilkoblede komponenter trekker + du kan plotte inn strømprisen og få opp hvor mye du bruker i cash.

Koster kun 169kr Art nr: 32-3760, skikkelig artig sak spør du meg :) og vel verdt pengene for en nysgjerrig sjel som meg selv. ;D
 
N

nb

Gjest
For en gangs skyld må jeg si meg enig med Hr. Janhella her, denne saken er morsom for å sjekke hva noe faktisk drar, det er nok mindre enn hva man skulle tro for de aller fleste. En kaffitrakter drar betydelig mer enn de fleste anlegg.
 

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
En sånn dings har jeg også ::)
Sliter med å få anleget til å dra mer enn 50w.
Da måler den forbruket på pre + 2x d-amp + cd.
For å få opp strømforbruket må jeg spille så høyt at jeg ikke orker å høre på :p
 

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Så det jeg lurer på er om jeg skal ha på anlegget eller lampa borte i hjørnet?? ;D
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.023
Antall liker
870
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Mine rørmonoblokker (4stk) drar avgårde med ca 1000w i tomgang....
Mye varme ja, spiller lite på hete sommerdager, desto mer når kulda kryper inn i huset.
Bruker nevnte Clas remedie, kan anbefales.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Mine rørmonoblokker (4stk) drar avgårde med ca 1000w i tomgang....
Effektiv varmekilde, ja. Koblet denne effektmåleren til min 6.4 igår, den trekker ca 155W på tomgang - mindre enn antatt, faktisk. Det ble for sent til å kunne spille særlig høyt, spent på forbruket under mer "aktivt" bruk... Kjekk dings, som reklamen sier.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Oj, oj ... for å trekke på meg subjektivist-briller: Hva gjør denne med lyden?  Jeg fikk selv advarsel mot å montere overspenningsvern av enkel Clas Ohlson-type i stikket en gang i tiden fordi det ville begrense strømtilførselen til anlegget...

Uansett var dette en rimelig måte å måle strømforbruket på.  Kjekk sak som kan brukes på mer enn stereoanlegget...

Spørsmål: Kan den måle peakstrømmer også, f.eks. strømtrekk ved påslag?
 
K

kbwh

Gjest
Tuneren min trekker mer enn effektforsterkerne gjør på tomgang. Jeg tipper hele anlegget trekker 80W på tomgang med tuneren på.
Da blir vel dingsen fra Clas litt dyr.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Oj, oj ... for å trekke på meg subjetivist-briller: Hva gjør denne med lyden?  Jeg fikk selv advarsel mot å montere overspenningsvern av enkel Clas Ohlson-type i stikket en gang i tiden fordi det ville begrense strømtilførselen til anlegget...

Uansett var dette en rimelig måte å måle strømforbruket på.  Kjekk sak som kan brukes på mer enn stereoanlegget...
Tror nok at vi som har denne måleren ikke bruker den på permanent basis..... ;)

Men jeg har den i perioder koblet opp på samme kursen for å følge med på hvordan strømmen i rommet kan variere :(
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
Har dere noen grunn til å tro at måleren viser rett forbruk?
 
N

nb

Gjest
Oj, oj ... for å trekke på meg subjetivist-briller: Hva gjør denne med lyden?  Jeg fikk selv advarsel mot å montere overspenningsvern av enkel Clas Ohlson-type i stikket en gang i tiden fordi det ville begrense strømtilførselen til anlegget...

Uansett var dette en rimelig måte å måle strømforbruket på.  Kjekk sak som kan brukes på mer enn stereoanlegget...

Spørsmål: Kan den måle peakstrømmer også, f.eks. strømtrekk ved påslag?
Har ikke forsket mye på det, men den peaket i alle fall ganske kraftig da jeg satt inn kontakten til kjøleskapet mitt, var oppe i en 1500 W eller noe slikt, falt raskt tilbake til 150 eller hva det nå var, vet ikke noe om hvor stor tidsoppløsning den har, men muligens det finnes noe dokumentasjon på dingsen. Ellers er det jo bare å prøve seg frem. Er jo en billig investering sammenlignet med å prøve å installere en dedikert 20A-kurs når det viser seg at hele lydalteret maks drar 250W fra nettet på normale lyttenivåer;)
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Oj, oj ... for å trekke på meg subjetivist-briller: Hva gjør denne med lyden?  Jeg fikk selv advarsel mot å montere overspenningsvern av enkel Clas Ohlson-type i stikket en gang i tiden fordi det ville begrense strømtilførselen til anlegget...

Uansett var dette en rimelig måte å måle strømforbruket på.  Kjekk sak som kan brukes på mer enn stereoanlegget...

Spørsmål: Kan den måle peakstrømmer også, f.eks. strømtrekk ved påslag?
Kommer neppe til å spille med denne tilkoblet anlegget på permanent basis, men kunne ikke detektere noe tap av lydkvalitet. Det virket som trafoene i DPen brummet litt kraftigere enn normalt, mulig måleren generere noe DC komponenter? Dette skal sjekkes nærmere idag. Ellers har måleren en maks effektgrense på 3600W/16A. Den har minne for maks A og W, ja.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Hvor rask er den mtp transienter?
Data for transientrespons er ikke oppgitt i bruksanvisningen som følger produktet. Mulig en kan finne frem til produsent og få informasjon direkte derfra.
 

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Innlegg
72
Antall liker
0
...eller man kan ringe elektrikkeren å bestille en privatmåler for montasje i sikringsskapet på kursen for hifi-anlegget, ca pris: ca 1500,- for måler +1/2t arbeid :)
 

taylorm

Medlem
Ble medlem
31.12.2006
Innlegg
15
Antall liker
0
Har noe erfaring med strøm-måling, ved jevnt forbruk er den clas ohlson måleren grei har en selv. Ved transienter, altså ved vesentlige forandringer i amp. over korte tidsrom duger den ikke, dette vil ikke oppfattes. Selv ikke gode normale multimeter feks.
Fluke 179 vil registrere dette. For å måle slike "transienter" bruker jeg et apperat av typen Fluke 43B. Dette apperatet er bare helt rått, det kan m.a. ta opptak av strømutvikling eller spenningsutvikling over tid og dette blir tegnet opp i en graf som apperatet meorerer.
Et meget godt verktøy til å lete etter feil med og justering av vern/sikringer osv.
Apperatet har også flere funksjoner.
Så om man vil vite hvordan anlegget trekker strøm under drift, så er det etter min mening kun apperat av disse egenskaper som gir noe nøyaktige og meningsfylte svar.
En fluke 43B koster 24Kkr og de fleste har ikke tilgang på slikt utstyr, så man må leige inn en eletriker for analysere strømen og det er vel kun for de spesiellt interesserte.
Og de er det mange av her ser jeg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Er du interessert i å vite det, selger Clas Ohlson en effektmåler UPM PM300, som du plugger inn i stikk i veggen før anlegget. Du får lest av volt og ampere i veggpunktet, antall watt som tilkoblede komponenter trekker + du kan plotte inn strømprisen og få opp hvor mye du bruker i cash.

Koster kun 169kr Art nr: 32-3760, skikkelig artig sak spør du meg  :) og vel verdt pengene for en nysgjerrig sjel som meg selv. ;D
Du kan også bl.a. sjekke effektfaktoren (oppgis enten i prosent eller som en fraksjon, dvs. mellom 0 og 1), så har du en liten pekepinn på hvor mye ugangn stereoen gjør med strømnettet. Desto lengre fra 1 effektfaktoren er desto mer strømforurensning er det sannsynlig at anlegget produserer. Dersom du mot formodning avlser noe i nærheten av null, så kan det være lurt å få noen til å sjekke hva som foregår.

mvh
KJ
 

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Innlegg
558
Antall liker
100
Sted
Oslo
Hehe kult, kanskje det blir en sånn nestegang jeg er i sentrum ;)
 
Topp Bunn