Hvor mye kan det koste å reparere et Rotel RQ 970 riaa-trinn ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Har et kaputt Rotel RQ 970 riaa-trinn som jeg kjøpte for to tusen på OHC for en god del år siden.Før jeg plasserer det på teknisk museum på loftet lurte jeg på om det kan være en idè å få det fikset.Dette er et riaa-trinn som en gang i tiden ble regnet som meget godt til prisen.



Det som er status er at av og på bryteren og lysdioden funker,men apperatet er dødt.Kan det være et poeng å fikse dette eller er det lurest å kjøpe et nytt for den prisen det koster å reparere ? Man får jo et godt Cambridge-trinn til skarve 1200 kr.

Tips og innspill mottas med takk !

mvh. s,
 

onkeljonny

Medlem
Ble medlem
26.12.2011
Innlegg
37
Antall liker
1
Sted
Oslo
Har et kaputt Rotel RQ 970 riaa-trinn som jeg kjøpte for to tusen på OHC for en god del år siden.Før jeg plasserer det på teknisk museum på loftet lurte jeg på om det kan være en idè å få det fikset.Dette er et riaa-trinn som en gang i tiden ble regnet som meget godt til prisen.



Det som er status er at av og på bryteren og lysdioden funker,men apperatet er dødt.Kan det være et poeng å fikse dette eller er det lurest å kjøpe et nytt for den prisen det koster å reparere ? Man får jo et godt Cambridge-trinn til skarve 1200 kr.

Tips og innspill mottas med takk !

mvh. s,
Du får nok ikke noen til å se på det for under 600 kr/time, og evt. deler kommer i tillegg; det blir fort dårlig valuta for pengene. Prøv selv! Skru den opp og se om du ser noe feil. Dytt litt her og klyp litt der; skru sammen igjen og se om den virker. Lite å tape ...
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Takk for tipset ! Ja,det koster gjerne 500 kr + moms bare med feilsøking.Tviler på om jeg klarer å finne ut av noe som helst under lokket.

mvh. s,
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.836
Antall liker
38.553
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Er enig at det fort koster mere en det smaker hvis den leveres inn til reperasjon men
legg den ut for salg som den er,RQ 970 er et yndet modde objekt for DIY folket

mvh
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Det høres fornuftig ut motoren,skal vurdere det.

mvh. s,
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Har fått en potensiel kjøper av Rotel'en.Like greit at andre overtar.

mvh. s,
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Han gjør nok et kanonkjøp.
Fordi så mange her på sentralen skryter av dette Cambridge trinnet så måtte jeg teste det mot mitt tilårsgammle Rotel RHQ-10 RIAA-trinn.
Cambridge`n falt igjenom på ALLE parameter.
Det har ikke skjedd SÅ mye på RIAA teknologien på 20 år. Så hvis du likte lyden fra trinnet så hvorfor ikke få det reparert?
Hvis BEGGE kanaler er stum, så kan det jo tyde på at feilen er i poweret og på toppen av alt kanskje en bagatel. Men et par høvdinger blir det jo fort.....
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Jeg har overtatt denne og skal reparere den selv og bruke den selv, sannsynligvis til en SL-1210 med SME M2-arm og Shure V15 II eller hva som måtte komme. Kan rapportere om reparasjonen. Poenget med at jeg overtok denne er at jeg gjør det selv. Jeg ville ikke betalt for en rep da det fort overstiger verdien. Gleder meg til å fikse den :). Fant servicemanual på hifiengine så dette skal nok kunne løses.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Noen som har et par stk 2SD600 liggende og vil selge de til meg :)
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
Hva er verdien på en fungerende RX970 Riaa ?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.697
Antall liker
7.939
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har testa både RHQ10 og 970. Det er ikkje tvil om kva for ein som er best....og begge er etter mitt syn betre enn Cambrigde på alle interessante punkt. Og cambrigde er svært mykje for pengane i dag.
Med andre ord: Den 970en bør reparerast, og ikkje kastast.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Oj ! Her var det visst vært litt aktivitet.Lykke til med reperasjonen Trondmeg.Håper på tilbakemelding når den tid kommer.Selv har jeg foreløpig ikke lagt så mye penger i vinyloppsett,slik at et annet riaatrinn vil nok være helt ok for meg.

mvh. s,
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har hatt en sånn sjøl, absolutt verdt å få opp og gå.

Lykke til :)

/jan
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Den er nok snart oppe og går. En liten time med skjema og multimeter i natt avslørte synderne; et par defekte transistorer i spenningsreguleringen. Skifter til originale typer og håper på lyd snart. Ellers har det sålangt ikke blitt oppdaget noen flere målbare eller synlige defekter.
 
Sist redigert:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Da er det bare å krysse fingrene,bra at den kommer til nytte og glede etterhvert !

mvh. s,
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har en velfungerende-som-ny slik selv, og synes nok den er den beste budsjettriaa gjennom alle tider? Er snart i bruk igjen som MM-riaa til min Beogram TX2.
Skulle man ha noe nevneverdig bedre dengang så fikk man finne seg i å betale mange ganger så mye (omlag 4-6x sikkert) for f.eks en Linn Linto, Audiolab 8000PPA e.l. Det var ikke så mange nevneverdig bedre imellom.

Cambridge o.l. er gode til prisen, men en riaa som Rotel 970 skulle nok ha kostet mye mer enn en Cambridge idag. Jeg skal iallefall ta vare på min.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Moro å lese. Jeg visste lite om den i utgangspunktet, men klødde mest i fingrene etter å reparere den. I tillegg trenger jeg en RIAA på sikt til en oppgradert SL-1210 II med SME M2 arm og Shure V15 pickup. Den blir sikkert teststasjon for evt andre pickuper også. Jeg har fått veldig lyst til å prøve AT-V33 (eller hva den het) som er rosende omtalt i en annen tråd. Må regne på egnethet ift SME-armen først.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Både RIAA'en og denne tråden gikk litt i glemmeboken pga andre gjøremål, men i dag fikk jeg lyst til å svinge loddebolten litt. Synderen var en 18V zenerdiode som satt på den negative spenningsregulatoren. Hadde en liggende og nå spiller den så flott som bare det. Ca 1 kr i deler :). Blir nok en (reversibel) mod av den også etterhvert ....
 
Sist redigert:
Topp Bunn