Hvor mye høyere er en økning på 3db ?

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Beklager for utrolig krøkkete trådtittel, samt at jeg sannsynligvis har postet den på helt feil sted.

Europaversjonen av den nyeste langspilleren fra Dinosaur Jr ble offer for en finte et sted i prosessen, med det resultatet at den ble "3db høyere," enn tiltenkt. Se forøvrig sitat som forklarer dette bedre.
Når jeg hører på den "gale," versjonen opp mot vinyl og korrekt cd virker det på meg som om lyden er dobbelt så høy. Derfor lurer jeg altså på om dette kan stemme, eller om det er ørene mine som lurer meg.

PIAS skrev:
Hi guys, PIAS is now also covering shipping for this problem.

European Farm CD Audio Problem
Dear Dinosaur Jr. Fans,
Please note that on the European CD version of the Farm album there is an audio problem. This occurred while duplicating the original master in a duplication studio. The problem occurred when the duplicate was produced, as the software program used for this duplication ‘doubled' the sound layers. This resulted in a 3dB increase in the overall sound volume.

If you have bought a CD of Dinosaur Jr.'s Farm album in a European shop with the bar code number 5414939004926, and you would like to exchange it with a good version, please go the site mentioned below. There you will find more information on how you can see if you have a copy that has this sound problem and how you can get a new copy of the album. Both PIAS and the band would like to offer the fans something extra for this inconvenience, so in addition to a replacement CD, PIAS will email you a link to download an "Over It" Ringtone once they have received your bad copy. A valid email address is required to receive the ringtone. PIAS is now going to cover postage both ways to make this exchange easier and less of an inconvenience for our fans. Once you've sent in your bad CD PIAS will include the same amount of stamps, used on your package to get the bad CD to PIAS, in with your replacement copy of Farm. Again, we apologize for this issue and inconvenience. Please go to: http://media.pias.com/dinosaurjrfarmcd for more info.
PIAS
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Roberten skrev:
Beklager for utrolig krøkkete trådtittel, samt at jeg sannsynligvis har postet den på helt feil sted.

Europaversjonen av den nyeste langspilleren fra Dinosaur Jr ble offer for en finte et sted i prosessen, med det resultatet at den ble "3db høyere," enn tiltenkt. Se forøvrig sitat som forklarer dette bedre.
Når jeg hører på den "gale," versjonen opp mot vinyl og korrekt cd virker det på meg som om lyden er dobbelt så høy. Derfor lurer jeg altså på om dette kan stemme, eller om det er ørene mine som lurer meg.
Hørselen er en dårlig måte å kvantisere forskjeller på. Få lånt en lydtrykksmåler og bruk den for å sjekke forskjellen i lydtrykk om du synes dette er viktig.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Det har du nok helt rett i roffe ;D
Og det er på ingen måte viktig for meg, jeg lurte bare på om det finnes en formel som kan forklare meg hvor mye høyere enn økning på 3db er.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Roberten skrev:
Det har du nok helt rett i roffe ;D
Og det er på ingen måte viktig for meg, jeg lurte bare på om det finnes en formel som kan forklare meg hvor mye høyere enn økning på 3db er.
Nei, det er som sagt vanskelig. dB, som er en logaritmisk representasjon av faktisk lydtrykk, regnes for å oppfattes som relativt lineær i forhold til ørets oppfattede lydtrykk. 3dB ER faktisk en fordobling av effekten som omsettes i lydtrykket, men dette skal i utgangspunktet ikke OPPFATTES som en fordobling. En tommelfingerregel er at 1dB er den minste forskjellen man med sikkerhet kan påvise. I praksis har det vist seg at øret i de mest sensitive frekvensområdene er mye mer sensitivt enn dette, kanskje helt ned i 0,1dB forskjell.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.621
Antall liker
1.315
Tusen takk, her fikk jeg både forklaring + tidenes stiligste kalkulator !

Nå er det liten tvil om at min påstand om at lyden virket å være dobbelt så høy er langt fra nøyaktig, jeg blir sikkert også påvirket av at alt vrenger konstant noe som gjør det svært ubehagelig å høre på, men nå har jeg i hvert fall fått en pekepinn på at en økning på 3db merkes bedre enn jeg trodde.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
En tommelfingerregel er at 1dB er den minste forskjellen man med sikkerhet kan påvise. I praksis har det vist seg at øret i de mest sensitive frekvensområdene er mye mer sensitivt enn dette, kanskje helt ned i 0,1dB forskjell.
Det har vært påvist hørbare forskjeller ved 0,25dB lydtrykksforskjell (smalbåndet, senterfrekvens 5kHz, Toole). Selv har jeg hørt 0,5 dB forskjell ved 3kHz Q=1. Man regner med at INGEN kan høre 0,1dB lydtrykksforskjell.

Det går jo an å øve: Hvordan høres 3dB høyere eller lavere ut? Og 0,5dB? Sistnevnte opplever jeg ikke som lydtrykksendring, men snarere som endring i klang.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Valentino skrev:
roffe skrev:
En tommelfingerregel er at 1dB er den minste forskjellen man med sikkerhet kan påvise. I praksis har det vist seg at øret i de mest sensitive frekvensområdene er mye mer sensitivt enn dette, kanskje helt ned i 0,1dB forskjell.
Det har vært påvist hørbare forskjeller ved 0,25dB lydtrykksforskjell (smalbåndet, senterfrekvens 5kHz, Toole). Selv har jeg hørt 0,5 dB forskjell ved 3kHz Q=1. Man regner med at INGEN kan høre 0,1dB lydtrykksforskjell.

Det går jo an å øve: Hvordan høres 3dB høyere eller lavere ut? Og 0,5dB? Sistnevnte opplever jeg ikke som lydtrykksendring, men snarere som endring i klang.
0,1dB er det laveste jeg har hørt påstått. Jeg har ikke erfart det selv, og heller ikke sett noe vitenskapelig bevis på dette. Derfor valgte jeg ordet "kanskje".
 
V

vredensgnag

Gjest
Roberten skrev:
Tusen takk, her fikk jeg både forklaring + tidenes stiligste kalkulator !

Nå er det liten tvil om at min påstand om at lyden virket å være dobbelt så høy er langt fra nøyaktig, jeg blir sikkert også påvirket av at alt vrenger konstant noe som gjør det svært ubehagelig å høre på, men nå har jeg i hvert fall fått en pekepinn på at en økning på 3db merkes bedre enn jeg trodde.
Ja, det er noen sjuke jævler på sengpielaudio. Der er alt nøyaktig ned til et større antall desimaler. ;D

Du så sikkert oversikten nederst. Har tatt et snapshot av den. Er det noe rart at folk opplever anlegg ulikt?
 

Vedlegg

S

Stereo_Mono

Gjest
Fra et hverdagslig perspektiv. Kjøpte nylig en ny Golf MK6 og synes at den er mye tystere i kupén en min forrige Golf MK5, så leser jeg i Motor at de målte en forskjell på 2.5db til fordel for den nye bilen i 80km/h. Altså ikke rare greiene, men i bil verdenen er det visst ganske mye sier dem. Uansett for meg oppleves forskjellen mye større en fattige 2.5db på fjernkontrollen hjemme.

Men det kan jo selvfølgelig være at resonanser i mere følsømme områder for hørslen er mere dempet en tidligere og derfor gir en «følelse» av lavere lydnivå.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei :)

Det er jo en "grunnregel"? ute og går også at:
+/- 6 db er en dobbling/halvering av lydnivået.
Har ikke sett tabeller på dette, men dette blir ofte hevdet i tester
bla av Tore Dag Nilsen i Fidelity...

mvh :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
6dB er en dobling av lydtrykket fordi 20*log(2/1)=6dB
 
V

vredensgnag

Gjest
Dette er da krystallklart gjengitt i tabellen?

Se hvordan de skiller mellom sound level, loudness, sound pressure.

Opplevd dobling (loudness) varierer, men krever ca. 10dB. (Som gir en faktorøkning på 3.16 i lydtrykk, for at vi skal oppleve lyden som dobbelt så høy.)

Doblet lydtrykk krever 6 dB.

Doblet akustisk lydintensitet krever 3 dB.

Men sikkert også derfor at det er så mye forvirring omkring disse verdiene!
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.283
Antall liker
34.818
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kanskje jeg er overfilosofisk, men jeg er ikke sikker på at jeg vet hva "oppleves som dobbelt så høy" egentlig betyr.

Jeg mener, "dobbelt så lang" har en intuitiv betydning: Hvis man tar to av den korte og legger dem etter hverandre, blir de tilsammen like lange som den lengste, altså er den dobbelt så lang som de korte. Samme med "dobbelt så tung", "dobbelt så lenge" og en del andre ting.

Men dobbelt så høy lyd? Hvis man tar to lyder og legger dem oppå hverandre, så vil man øke lydtrykket med 6 dB. Personlig ville jeg droppet hele dette "loudness"-begrepet og holdt meg til lydtrykk, og definert "dobbelt så høy" som det som skjer når to like høye lyder avspilles samtidig.

Sånn som disse definisjonene er nå, er det omtrent som om vi skulle hatt et standard metermål for oppmålt lengde og et annet system for lengder bedømt på øyemål. Ville bare skapt forvirring, omtrent som når Pooh Bear forsøkte å veie noe i "pounds, shillings, and ounces".

Jo, forresten, jeg mener også at jeg såvidt kan høre +0,5 dB i et passe bredt bånd i mellomtonen som en endring av klangfarge, etter å ha prøvd noen ganger med DEQX og musikksignal. +/- 0,1 dB greier jeg ikke å skille ut, og heller ikke et -0,5 dB cut. Jeg har ikke gjort noen vitenskapelig holdbar test av dette, bare flippet frem og tilbake mellom profiler på DEQX med dette som eneste forskjell.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei!
I min jobbsituasjon vurderes lyd i forhold til støyproblemer.
Der måles/beregnes støyen i dB(A). A-veid støy er et mål på hvordan øret oppfatter det sammensatte lydbilde.
Dobler man en støykilde (lydkilde), eller halverer avstanden til en kilde øker støynivået med 3dB(A), som regnes som den minste økning øret vårt kan oppfatte.
For å doble støynivået må man øke støyen/lyden med 10dB(A).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
niha skrev:
...
Der måles/beregnes støyen i dB(A). A-veid støy er et mål på hvordan øret oppfatter det sammensatte lydbilde.
...
En liten anekdote. A-vektingen er først og fremst representativ ved et lydnivå omkring 40dBSPL, og er ikke veldig representativ ved høyere lydtrykk. En «bedre» måleenhet er «phon» som tar hensyn til ørets variasjon i følsomhet vs frekevns for ulike lydtrykk (dvs en tilnærming til «equal loudness conturs»).

mvh
KJ
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
vredensgnag skrev:
Doblet lydtrykk krever 6 dB.
Et doblet lydtrykk krever ikke 6 dB. Et doblet lydtrykk er lik 6 dB pga at dB er ikke annet enn en måte å representere forhåndstall på. 20*log(2) = 6dB
 
Topp Bunn