Hvor mye for et bad?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg er på boligjakt, og vurderer en leilighet hvor badet er litt 'ahem'.

Hvor mye må jeg blø for å pusse opp badet til anstendighet?

Tillegg: Stort er det ikke, avansert trenger det ikke å være. Dass, dusj, håndvask og opplegg for vaskemaskin holder.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Omtrent som for en bruktbil.
Dvs vanskelig å svare på uten at størrelse, innhold, krav og egeninnsats er beskrevet.

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.598
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei broderen pussa opp badet nylig. Fliser på veggene, gulvet. Standard himling med downlights. Veggmontert toalett .Innredning med 2 vasker . Null egeninnsats. Det er vel ca 5 kvm. Pris 160 000. Mvh Geir.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.172
Torget vurderinger
4
Dersom det er borettslag finnes det jo muligheter for å få refundert noen kostnader. Det å få dekt utgiftene til et nytt sluk er vanlig og det er jo 7k spart selv der.

Jeg utvidet badet fra 4 til 6,5 kvm og med noe egeninnsats kom det på rundt 100.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Trondmeg:
Ca. 6 kvadrat. Svært gjerne veggmontert dass. En vask. Fliser på gulv og vegger, ellers enkelt. Noe hjelp i det?
Kan mekke litt selv, men er badet riktig rom for diy? Kan naturligvis skru sammen skap og sånn, men det har neppe stort å si.

Hiawata:
Det var det jeg fryktet... Da tenker jeg å by deretter.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Zomby_Woof skrev:
Trondmeg:
Ca. 6 kvadrat. Svært gjerne veggmontert dass. Fliser på gulv og vegger, ellers enkelt. Noe hjelp i det?
Kan mekke litt selv, men er badet riktig rom for diy? Kan naturligvis skru sammen skap og sånn, men det har neppe stort å si.

Hiawata:
Det var det jeg fryktet... Da tenker jeg å by deretter.
Tja, 150-250k kanskje. Rom med sluk blir gjerne kostbare.
100-150 for rørlegger, 20-40 for elektriker og 20-50 ifm bygningsmessige arbeider.
Mest gjetting fra min side. Egeninnsats kun hvis man vet man driver med.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Trondmeg skrev:
Egeninnsats kun hvis man vet man driver med.
Skulle ønske noen hadde sagt det til forrige eier. På den annen side ville muligens leiligheten vært solgt da...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Zomby_Woof skrev:
Trondmeg skrev:
Egeninnsats kun hvis man vet man driver med.
Skulle ønske noen hadde sagt det til forrige eier. På den annen side ville muligens leiligheten vært solgt da...
Du er nok i godt selskap der (felles skjebne = osv), men det er forhåpentligvis ikke uopprettelig dyrt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Det kommer som sagt veldig an på:

Kan du bruke eksisterende røropplegg...? Hvis ikke må det inn med ny rør-i-rør sentral, og trekkes nye rør til alle steder. Med endeavslutninger, og stusser så er dette dyrt. På et lite bad kan dette kanskje blir 30k.

Gulv - er det varmekabler i gulvet du kan bruke - eller må det legges nytt. Hva med takhøyden - kan du legge oppå, eller må du pigge det gamle gulber (eventuellt rive opp treverket. Og da kommer jo sluket inn i bildet også....kan du bruke sluket ,eller må du legge opp nytt...?
Varmkabler blir vel fort 5k, støpe gulv omtrent det samme. Rive opp det gamle gjør du sikkert selv.

Membran, flising og slikt er det vel greit å finne pris på. Skikkelig fagfolk til å gjøre slikt koster. 6 kvadrat - så vil jeg tippe du havner på 25k ferdig - da kjøper du flisene selv. Flisene er ikke dyre lengre.

Elektrisk - downlights, + noen stikk og slikt. 10k.

Så kommer jo inventaret....tar man utgangspunkt i billigste som ikke ser Eda-Pelle ut...så havner du vel på:
Toalett -4k
Bademøbel Ikea - 10k
Dusjkabinett - 7k
Kraner, garnityr etc - 5k
VVB - 5k

Tja....da havner du vel på i overkant av 100k hvis du går for en enkelt løsning og du ikke kommer i trøbbel.
Her forutsettes det at du river vegger selv, kaster søppel selv, koordinerer, ikke finner råte eller andre feil og mangler, osv....
Også er det nok kanskje dyrere i Oslo...legg på 20%

Mvh
OMF

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ahemmm... Edit: Nåværende eier!

Ellers var kanskje dette avgjørende info i mitt tilfelle. Jeg har telt litt på knappene ift. beliggenhet. Med en sånn tilleggsutgift kan det hende jeg leter videre.

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Antall liker
29
Torget vurderinger
1
Vært gjennom dette selv.
Fikk rørlegger til å gi tilbud på et bad på ca. 4 kvm......145 000,-

Gikk løs på dette selv i stedet. Passet på å handle det meste på tilbud,
hjelp fra venner og kjente samt egeninnsatts så havnet det på 38 000,-

Utrolig mye penger å spare.....

Mixture

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Vi har nettopp pusset opp vårt 8m2 store bad. Gikk fra dusjhjørne til boblebadekar. Alle armaturer er fra Danske Vola, baderomsmøbler fra Kvik, Kontakter og brytere fra Jung, fliser fra fired earth og flisecompaniet. Totalt kom det på 300.000,-
Synes det var verdt pengene, ikke tjangs i hoppehavet at jeg hadde klart å få det til selv.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Zomby_Woof skrev:
Jeg er på boligjakt, og vurderer en leilighet hvor badet er litt 'ahem'.

Hvor mye må jeg blø for å pusse opp badet til anstendighet?

Tillegg: Stort er det ikke, avansert trenger det ikke å være. Dass, dusj, håndvask og opplegg for vaskemaskin holder.
Hei,

Som andre har skrevet er det veldig avhenging av egeninnsats, egeninnsats kan være alt fra å rive eksisterende vegger etc slik at rørlegger enkelt kan legge opp nye rør hvis han må gjøre det, videre legge fliser som ikke er så vanskelig samt å innhente og kjøpe det man trenger på "tilbud".
Overlater du helt prosjektet til "rørleggeren" så er det nok stort sett full pris på alt man setter inn også, og det er også normalt at mange "rørleggere" nesten ikke er interesert i jobb som ikke innbefatter leveranse av "hardware" siden de ofte har bonus etc på leveranse av slik utstyr.
Har du da mulighet til å gjøre selv og vet hva du holder på med så er det mye penger å spare, ulempen idag er vel at ved et eventuelt salg igjen så er "egeninnsats" på bad lite attraktivt så det må vurderes nøye.
Selv pusset jeg opp badet igjen med å legge fliser oppå gamle fliser samt otta børstet skifer oppå "gamle" fliser på gulv samt nye baderomsmøbler.
Spotter kjøpte jeg på Clas Ohlsen, de har noen fine i børstet stål hvor man stort sett får tre stk for hva det koster for en i en lokal el shop.
Som sagt, mye penger å spare men også mye jobb

Mvh
Geir

N

nb

Gjest
Å mekke røropplegg og slikt selv er en særdeles dårlig idé, særlig om man har naboer under i en blokk. Kan fort bli en kostbar affære. Nå gjør også såkalte "fagfolk" mye rart, men brukes noen ordentlige av sorten er i alle fall sannsynligheten for at det går bra mye større.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Ja forsikringsmessig og videresalg er det helt klart en fordel å ha et våtromssertifikat.
Men, håndverkerne gjør ikke spesiellt god jobb er min erfaring.

En liten sak i så måte....membraner er stort sett tette, men enkelte må påføres i opp til 7 strøk før de oppnår den tykkelsen som de er testet på....

Jeg har planer om et litt stort lukusbad i kjelleren om 2-3 år. Der vil en eventull vannskade kun gå utover meg, og det badet har jeg i grunn tenkt å gjøre mesteparten på selv. Men god research på forhånd, og skikkelig håndverk så regner jeg med at det blir minst like sikkert som en flislegger som rusher inn og ut i tide og utide!

Mvh
OMF

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
lille hiawata skrev:
Hei broderen pussa opp badet nylig. Fliser på veggene, gulvet. Standard himling med downlights. Veggmontert toalett .Innredning med 2 vasker . Null egeninnsats. Det er vel ca 5 kvm. Pris 160 000. Mvh Geir.
Da har han blitt lurt.

N

nb

Gjest
OMF skrev:
Hei!

Ja forsikringsmessig og videresalg er det helt klart en fordel å ha et våtromssertifikat.
Men, håndverkerne gjør ikke spesiellt god jobb er min erfaring.

En liten sak i så måte....membraner er stort sett tette, men enkelte må påføres i opp til 7 strøk før de oppnår den tykkelsen som de er testet på....

Jeg har planer om et litt stort lukusbad i kjelleren om 2-3 år. Der vil en eventull vannskade kun gå utover meg, og det badet har jeg i grunn tenkt å gjøre mesteparten på selv. Men god research på forhånd, og skikkelig håndverk så regner jeg med at det blir minst like sikkert som en flislegger som rusher inn og ut i tide og utide!

Mvh
OMF
Jepp, se f.eks her
http://www.klikk.no/bolig/hus/article446884.ece

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
GFE skrev:
Overlater du helt prosjektet til "rørleggeren" så er det nok stort sett full pris på alt man setter inn også, og det er også normalt at mange "rørleggere" nesten ikke er interesert i jobb som ikke innbefatter leveranse av "hardware" siden de ofte har bonus etc på leveranse av slik utstyr.
Gjorde en jobb selv for et par år siden. Baderomsvifte hos lokal VVS: 1900 kr. Samme vifte hos Clas Ohlsson; 1200. En tube gjengefett hos VVS: 120 kr. Samme tube på Biltema, inklusive stry; kr 60. In absurdum.

N

nb

Gjest
erato skrev:
Gjorde en jobb selv for et par år siden. Baderomsvifte hos lokal VVS: 1900 kr. Samme vifte hos Clas Ohlsson; 1200. En tube gjengefett hos VVS: 120 kr. Samme tube på Biltema, inklusive stry; kr 60. In absurdum.
Jeg aner ikke hvor stor del av kaka som ligger igjen hos rørlegger/elektriker/whatever og hvor mye grossistene stikker av med. Det har blitt meg fortalt at i Norge er det svært vanskelig å bypasse grossistleddet, mens det er noe mer vanlig f.eks i Sverige. Dette helt uten at jeg selv har noen erfaring fra noe håndverksyrke.

Det er også store prisforskjeller på VVS-utstyr i Norge og Sverige til sluttbruker, sjappene i Strømstad og omegn har selvsagt gjort dette til en industri med levering til Oslo der de ordner alt med transport, innmomsing osv.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
nb skrev:
erato skrev:
Jeg aner ikke hvor stor del av kaka som ligger igjen hos rørlegger/elektriker/whatever og hvor mye grossistene stikker av med. Det har blitt meg fortalt at i Norge er det svært vanskelig å bypasse grossistleddet, mens det er noe mer vanlig f.eks i Sverige. Dette helt uten at jeg selv har noen erfaring fra noe håndverksyrke.

Det er også store prisforskjeller på VVS-utstyr i Norge og Sverige til sluttbruker, sjappene i Strømstad og omegn har selvsagt gjort dette til en industri med levering til Oslo der de ordner alt med transport, innmomsing osv.
Her var i hvert fall grossistleddet bypasset, det var ikke bare tilsvarende, men identiske produkter i alle tilfeller, tom den nevnte tuben. Og det gjaldt flere ting hvor 2 gangeren stort sett så ut til å gjelde på det meste, men dette var nå det jeg husket da konkret. I tillegg til håndverkerprisene må disse tingene inkluderes i kostnaden ved å få noen til å gjøre det ift å gjøre det selv.

Leser man seg litt opp, følger oppskriftene nøye og ikke minst er tålmodig er ikke baderom spesielt vanskelig å gjøre selv. Det slurves mye av profesjonelle også, ikke minst pga dårlig tid. Tar man seg tid er det ikke veldig vanskelig å gjøre dette rett og minst like godt som en håndverker på akkord gjør det. Fordelen ved håndverkere er at man får garanti på jobben om noe går galt, gitt at firmaet er av den seriøse sorten som har tenkt å være i bransjen i noen år.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Hva er det med bad som gjør at folk er villige til å betale en årslønn for å pusse det opp? Eller det å godta, uten å blunke, at rørleggerens timepris overgår en god advokats timepris?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Pink_Panther skrev:
Hva er det med bad som gjør at folk er villige til å betale en årslønn for å pusse det opp? Eller det å godta, uten å blunke, at rørleggerens timepris overgår en god advokats timepris?
Gjør den det? Jeg har etter snart 20 år i byggebransjen ikke erfart at det er slik. Og hvorfor skal f.eks. en god advokat eller en lege egentlig være dyrere enn en god rørlegger?
Hva koster det å ha en rørlegger i arbeid da med alle relevante kostnader inkludert? Bil, drivstoff, telefon, arbeidstøy, verktøy, kompetanseheving, husleie, energikostnader, administrasjon, pensjon, sosiale kostnader etc etc.

Det største "problemet" er vel at rørleggeren også vil ha lønn på samme nivå som du og jeg har. Siden alle kostnader med å drive forretning må dekkes av kundene for at det skal være regningssvarende så vil timeprisen bli noe høyere enn lønnskostnader. Realiteten er at seriøse håndverkerbedrifter i norge som regel ikke har tilstrekkelig dekningsbidrag for sine timer alene og må ha god dekning på sine varer også. Håndverkere i norge er egentlig ikke dyrt, man kan like godt klage på at kundene har alt for høy lønn.

Når det er sagt så skal man selvfølgelig sørge for å vite hva man skal få og hva det skal koste. Å bestille større arbeider på regning er greit hvis man ønsker det, men det kan også bli kostbart hvis man ikke har kontroll over hva man har satt i gang.

Hva er det som gjør at folk ikke vil betale det det koster å ha gode håndverkere som gjør jobben på en faglig seriøs måte etter de lover og regler som faktisk gjelder? En seriøs leverandør kan til og med håndtere reklamasjoner på en skikkelig måte.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
Det er vel en viss sammenheng med våtromsstandarder + etterspøsel/tilbud etter rørleggere mm. + forsikring (+- premiepåslag dersom ting ikke er i henhold +- evt. avkorting av forsikringsutbetaling ved evt. vannskade) +- inkomeptanse hos folk flest mht «håndtverkeri» og våtrom.

Når man kalkluerer «minimumskostnaden» ved å renovere et bad «forskriftsmessig», så blir det egentlig ganske billig å legge på en god del luksus, og da kan man fort ende opp med et bad som koster omtrent som en grei ny familiebil. EDIT: en annen faktor som trekker i samme retning er at det er alt for «billig» å investere i egen bolig i dette landet.

mvh
KJ

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
erato skrev:
nb skrev:
erato skrev:

Her var i hvert fall grossistleddet bypasset, det var ikke bare tilsvarende, men identiske produkter i alle tilfeller, tom den nevnte tuben. Og det gjaldt flere ting hvor 2 gangeren stort sett så ut til å gjelde på det meste, men dette var nå det jeg husket da konkret. I tillegg til håndverkerprisene må disse tingene inkluderes i kostnaden ved å få noen til å gjøre det ift å gjøre det selv.

Leser man seg litt opp, følger oppskriftene nøye og ikke minst er tålmodig er ikke baderom spesielt vanskelig å gjøre selv. Det slurves mye av profesjonelle også, ikke minst pga dårlig tid. Tar man seg tid er det ikke veldig vanskelig å gjøre dette rett og minst like godt som en håndverker på akkord gjør det. Fordelen ved håndverkere er at man får garanti på jobben om noe går galt, gitt at firmaet er av den seriøse sorten som har tenkt å være i bransjen i noen år.
Rørleggeren er avhengig av god dekning på materiellet fordi han ikke har tilstrekkelig dekningsbidrag på timene sine. I tillegg får du varene bestilt, riktig type og levert innenfor døra i akkurat den mengden du trenger med garanti og greier. Det er noen som gjør den jobben også og de jobber heller ikke gratis. Ved å benytte grossister som selvfølgelig har god avanse på noen produkter, men veldig lite på andre, så kjøper man også en vannvittig god logistikk som selvfølgelig også koster penger. Håndverkertjenester er faktisk billig i forhold til mange andre yrker når man ser på bransjens faktiske kostnader og hva som egentlig er inkludert i tjenestene.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Trondmeg skrev:
Pink_Panther skrev:
Gjør den det? Jeg har etter snart 20 år i byggebransjen ikke erfart at det er slik. Og hvorfor skal f.eks. en god advokat eller en lege egentlig være dyrere enn en god rørlegger?
Hva koster det å ha en rørlegger i arbeid da med alle relevante kostnader inkludert? Bil, drivstoff, telefon, arbeidstøy, verktøy, kompetanseheving, husleie, energikostnader, administrasjon, pensjon, sosiale kostnader etc etc.

Det største "problemet" er vel at rørleggeren også vil ha lønn på samme nivå som du og jeg har. Siden alle kostnader med å drive forretning må dekkes av kundene for at det skal være regningssvarende så vil timeprisen bli noe høyere enn lønnskostnader. Realiteten er at seriøse håndverkerbedrifter i norge som regel ikke har tilstrekkelig dekningsbidrag for sine timer alene og må ha god dekning på sine varer også. Håndverkere i norge er egentlig ikke dyrt, man kan like godt klage på at kundene har alt for høy lønn.

Når det er sagt så skal man selvfølgelig sørge for å vite hva man skal få og hva det skal koste. Å bestille større arbeider på regning er greit hvis man ønsker det, men det kan også bli kostbart hvis man ikke har kontroll over hva man har satt i gang.
Vel....her i bergen koster gjerne rørleggeren 500,-/timen + mva. Og da får du mest sannsynlig en 18/19 åring eller en østeuroper som knapt prater engelsk.. Man kan selvsagt være heldig og få en eldre og erfaren kar også.

Forrige gang jeg pusset opp bad fikk jeg kjøpe mesteparten av rørutstyret til innkjøpsporis. Butikken jeg handlet gjennom hadde da 65% rabatt på all rørdeler. Denne er priser de gjenre legger på20% når de sleger til kunde. Altså de betaler 35 kroner og selger for 120.

For meg er det en stor gåte hvordan prisene på rørleggere har blitt som de er. Prisen på elektriskere har vel nesten gått ned de siste 10 årene, spesiellt mtp på utstyr. Rørleggere blir bare dyrere og dyrere. MIn erfaring er vel også at det i de på ingen måte utmerker seg i å gjøre fremragende arbeid heller:
- er røret litt kort, så kan man jo alltid dra alt man orker i håp om at det blir langt nok.
- unødvendig å ta bilder av trekkerørene i veggen slik at man vet hvor man skal bore senere - det går jo stort sett bra uansett.
- montere veggcisterne på en slik måte at eventuell lekkasje kommer ut av veggen...."nei, det går jo ikke..."
- Du trenger noen bend i 4 toms plast ja.." ja, da må jeg skrive det opp, og hente på lageret....har ikke slikt i bilem"

Osv osv....men de har jo på mange måter monopol så da så.....
Når det er sagt så har jeg i grunn inntrykk av at rørleggerbedrifter ikke tjener enormt med penger...og det tror jeg i stor grad skyldes lite effektiv drift. er jo ikke unormalt at en rørlegger kommer 10 ganger for å gjøre en liten jobb. En dag bærer de inn noe, neste dag akker de ut og begynner montering, men blir ikke ferdig. Så kommer de neste dag, men så ringer noen og de må stikke, og når de da kommer tilbake 3 dagen så mangler de noe- ssom de skal stikke innom med dagen etter. Så viser det seg når du setter vann på at det er noe som ikke funker! osv osv osv.

Mv
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Trondmeg skrev:
[Håndverkertjenester er faktisk billig i forhold til mange andre yrker når man ser på bransjens faktiske kostnader og hva som egentlig er inkludert i tjenestene.
Da har jeg lyst til å spørre hva du sammenligner med her....?

Mvh
OMF

N

nb

Gjest
Jeg har drevet en del i DIY home improvement, men begrenser meg til de ufarlige tingene, dvs at jeg holder meg unna vann og strøm, samt at jeg heller ikke ville begitt meg ut på å endre grunnkonstruksjon, fjerne bærevegger og lignende. Jeg har også hatt en ganske stor gjeng håndverkere innom boligen og det er mildt sagt litt ymse også med faglært arbeidskraft. En dyktig håndtverker som holder avtaler, er løsningsorientert og gjør ting effektivt, pent og forskriftsmessig har jeg overhodet ingen problemer med å betale det koster og er en fryd å se i aksjon. Men jeg blir ikke spesielt glad når så ikke er tilfelle. En utmerket håndverker koster ikke særlig mer enn en som er nærmest ubrukelig, det gjelder bare å få tak i de som er flinke. Det er ikke så lett i de store byene med mindre man har kontakter eller referanser man stoler på. Det er lov å gjøre feil, men da forventer jeg også at de blir rettet uten for mye snikksnakk.

Bransjen funker nå en gang slik at en del av avansen til de som driver ligger i materiell. Hadde det ikke vært slik, hadde nok timeprisene vært mye høyere. Om hele bransjer driver ineffektivt og det er store systemfeil kan ikke jeg nok til å mene noe om.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
OMF skrev:
Trondmeg skrev:
[Håndverkertjenester er faktisk billig i forhold til mange andre yrker når man ser på bransjens faktiske kostnader og hva som egentlig er inkludert i tjenestene.

Mvh
OMF
Jeg kan gjerne ta min egen bransje som er konsulent/rådgiverbransjen. Vi har vesentlig høyere timepriser enn håndverkere. Lønnsnivået er høyere, men dekningsbidraget er også høyere (vi selger kun timer, ikke materiell). Se hva som ligger i tjenesten for en håndverker så ser du at det er store forskjeller i håndverkerens favør. Jeg har fra tidligere mange års erfaring fra installatørbransjen (altså elektro) og synes ikke det er noen grunn til å klage på hva man får for pengene. Min erfaring er høy faglig kvalitet, effektiv drift og totalt sett lave priser i et presset marked. Jeg innser at verden kan te seg forskjellig i det ganske land, spesielt blant menn med cowboyhatt i Klondyke.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Klarer du deg med litt egeninnsats er det mye penger å spare, badet våres 10kvm totalrenovert fra grunnen av hadde en prislapp på 350 000 kr ferdig oppsatt med alt tilbehør.
Riktignok fliser fra Norfloor og Ifø innredning Våtromsplater++ ,- Men allikevel syntes vi det var sinnsykt mye penger.

Fant ut at vi skulle gjøre jobben selv men vi skulle bruke flisene og innredeningen vi allerede hadde bestemt oss for.
Etter å ha funnet noen bekjente på jobben som hadde kontakter mot innredeninger viste det seg at vi kunne få innredningen og flisene så og si til innkjøpspris mot noen gjentjenester.
Og for å si det slikt,- det er mye penger å spare om du kjenner en som kjenner en. ;)

I tillegg har vi en skipselektriker langt ute i slekta som hjalp meg det eletriske og rørarbeidet ble tatt "etter arbeidstid" så vi klarte faktisk holde prisen under 85 Tusen.
I tillegg klarte vi å låne diverse spesialverktøy som piggemaskin og laser for oppmerking o.l

Jobben tok 5 uker samt at jeg jobbet mine 37,5 timer ved min vanlige jobb i tillegg.

Listing..

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Pink_Panther skrev:
.., at rørleggerens timepris overgår en god advokats timepris?
Dette har jeg også lurt på opptil flere ganger.

Z

Zomby_Woof

Gjest
johnnygrandis skrev:
Pink_Panther skrev:
.., at rørleggerens timepris overgår en god advokats timepris?
Dette har jeg også lurt på opptil flere ganger.
Det har muligens sammenheng med at advokaten fakturerer en time for fem minutter på telefonen?

Helt til dommeren begynner å si nei...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
Koster ikke en god advokat fort kr 1500-2000 kr pr time?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Trondmeg skrev:
Omtrent samme som en middels god rørlegger? ;D

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
erato skrev:
GFE skrev:
Du har ikke tenkt på at firmaet som videre selger dette er avhengig av fortjenesten på disse varene?
Clas kjøper inn mye større kvanta til bedre priser?
rørlegger, elektriker kan ikke overleve kun på timepris.

McLaren

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
johnnygrandis skrev:
Trondmeg skrev:
Omtrent samme som en middels god rørlegger? ;D
På gode dager og fastpris så håper jeg faktisk at de gjør det, men i praksis er det vanligvis ikke slik. Jeg sitter med et inntrykk av at de som kjenner bransjen vet årsaken til prisnivået og at det ikke er noe oppsiktsvekkende med det. De som mener det er for dyrt er enten blå til benet eller har kanskje for lite kjennskap til hvordan bransjen fungerer, hva vet jeg? Dersom bransjen drives fullstendig feil og ineffektivt som det har blitt antydet så tror jeg ikke folk er dummere enn at noen da ser mulighetene til å kuppe et marked. Når det ikke skjer så kan det være fordi det ikke er slik. Hvis håndverkere oppfattes som for dyre så er det helst fordi nordmenn tjener for godt.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.402
Mange unskyldninger for høy timepris her, gitt ;D
Jeg hadde en jobb på avløpssystemet fra huset mitt for et par år siden som involverte rørlegger, elektriker og en entrepenør. Rørleggeren, som stilte med en rørtang, kniv og en gammel Toyota varebil tok 650.- pr. time, inkl. leting etter matriell som han burde ha hatt på bilen. Elektrikeren hadde med seg en skrutrekker og avbiter, pluss en VW Transporter. Han slapp å lete etter utstyr, men tok 600.- pr. time. Entrepenøren stilte med en gravemaskin til 1,5 mill og lastebil. Hans timepris var 475.-
Alle jobbene var med kvittering, altså ikke "svart"
Tilbake til bad, jeg tror faktisk at det er mange kunder som vil at det skal være dyrt, ganske høy status å legge en årslønn i et rom som brukes 10 min. pr dag.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Jeg har sett prislisten hva rørleggeren betaler for sine deler hos grossisten,- Jeg har også sett regningen på de samme delene på regning ute hos kunde og en eller annen plass er det noe som ikke stemmer.
Jeg har også erfaringer med rørleggere (opptil flere) som har den desidert høyeste timesprisen av alle som trår inne på badet under oppussingsperioden.
Flere av mine venner innenfor bransjen har de samme erfaringer jeg har gjort meg.
En av grunnene for at de kan operere med en slik kunstig høy pris er nok at det rett og slett at det er for lite rørleggere å få tak i,- og skulle du være så heldig og klare skaffe til veie en som kan ta jobben kan du være sikker på at han har lagt inn overpris fordi han egentlig ikke vil ha jobben.

Det blir litt som med taket vi ønsker å få pris på å legge nytt, vi har drevet på og ringt sikkert 10-12 forskjellige firma og 1 stk av dem har vært her på befaring, resten har uteblitt fra avtaler.
Finanskrise,- Yeah right.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.650
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
erato skrev:
GFE skrev:
Du har ikke tenkt på at firmaet som videre selger dette er avhengig av fortjenesten på disse varene?
Clas kjøper inn mye større kvanta til bedre priser?
rørlegger, elektriker kan ikke overleve kun på timepris.

McLaren
Joda, poenget var at det måtte inn i regnestykket med sikte på det alternativet at man gjør dette selv.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.631
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Trondmeg skrev:
OMF skrev:
Trondmeg skrev:

Mvh
OMF
Jeg kan gjerne ta min egen bransje som er konsulent/rådgiverbransjen. Vi har vesentlig høyere timepriser enn håndverkere. Lønnsnivået er høyere, men dekningsbidraget er også høyere (vi selger kun timer, ikke materiell).
Her får man vel forhåpentlig betalt for kunnskap man har opparbeidet seg gjennom lang utdannelse/erfaring.
Det er forskjell på betalingsviljen min for en 19 år gammel gutt med rørtang, og en konsulent på 40 som har 20 år med relevant arbeidserfaring bak seg.

Mvh
OMF

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.502
Torget vurderinger
12
- Hvor mye bør en håndverker koste da og hvorfor den prisen?
- Hva er det som ikke stemmer med håndverkerens materialpris og grossistens materialpris?

Det er forresten ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom timepris og prisen på doningen.

Topp Bunn