Politikk, religion og samfunn Hvor manipulert er vårt verdensbilde?

K

Khanate

Gjest
Jeg kom nylig over en interessant TED-talk video på temaet astroturf og manipulasjon i mediene. Kort fortalt handler foredraget om hvordan vi blir manipulert i mediene, wikepedia, google etc.
Jeg selv er en grusom konspirasjonsteoretiker, så jeg kjøper innholdet til 100%. Håper noen finner tid til å se videoen, og å kommentere. Videoen er 10 minutter lang.

 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.587
Antall liker
10.121
Har nå sett hele foredraget.
Det hun egentlig fremmer, er jo dypest sett utøvelse av kildekritikk.

Dessverre har hun selv også endt opp i samme grøfta som deg til tider, og har fått for seg at Bakvendtland er det landet der virkelkigheten befinner seg.

Vi lever i en stadig vanskeligere mediavirkelighet, der man fort kan bli lurt. Og det gjør vi nok alle og en hver til tider. Men jorda fortsetter å være rund, for virkeligheten den er eksakt som den er, og den driter fullstendig i hva vi tror og mener om den.
 
K

Khanate

Gjest
Har nå sett hele foredraget.
Det hun egentlig fremmer, er jo dypest sett utøvelse av kildekritikk.

Dessverre har hun selv også endt opp i samme grøfta som deg til tider, og har fått for seg at Bakvendtland er det landet der virkelkigheten befinner seg.

Vi lever i en stadig vanskeligere mediavirkelighet, der man fort kan bli lurt. Og det gjør vi nok alle og en hver til tider. Men jorda fortsetter å være rund, for virkeligheten den er eksakt som den er, og den driter fullstendig i hva vi tror og mener om den.
Ok, mange takk. Jeg tror det finnes mennesker der ute som fortsatt kan ha nytte av litt inspirasjon vedrørende kildekritikk og hvilke krefter som er pådrivere i informasjonsstrømmen.

Vedrørende jordens krumning: er det jeg, eller er det foredragsholderen som nå har havnet i "flat-earther" kategorien? Hvorfor mener du, i denne sammenhengen, at det er viktig å plassere meg/foredragsholderen i denne kategorien?
 
K

Khanate

Gjest
Jeg hadde satt pris på om Disqutabel fikk svare for seg selv.

Hva er alternative kilder? Er det mulig å diskutere temaet som tråden starter med? Eller skal vi umiddelbart gå over til fortelle hva vi mener om hverandre?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Dette kan bli en interessant tråd, Videoen ga ikke meg noen overraskelser. Jeg prøver å manøvrere mine oppfatninger basert på cui bono, logikk, kynisme, pragmatisme og innhenting av info fra flere kilder. Facebook er ikke en av disse.

Basert på min oppfatning tror jeg at det f.eks. var en mulighet for at Roosevelt fikk tips om angrepet på Pearl Harbour før det skjedde.
Hangarskipene forlot basen før angrepet kom og antall døde var et akseptabelt offer for å snu opinionen i USA slik at Roosevelt kunne gå til krig mot aksemaktene.

På samme måte så synes jeg det er urealistisk at verdens desidert største etterretningstjeneste(r) ikke fikk noen forvarsler om 11/9.
Her var også antall døde akseptabelt sett i forhold til den økonomiske profitten som olje- og våpenindustrien fikk.
(Vi må også huske på at dette var før skiferolja kom inn i markedet, USA var bekymret for sin oljeavhengihet fra ustabile regimer i Midt Østen og Sør-Amerika)

Jeg sier ikke at min oppfatning er korrekt, men at det er en liten sjanse for at den kan være det. Såpass kynisk er jeg. Men bryr jeg meg så veldig? Nei. Jeg gjør ikke det. Verden er råtten. Det er makta som rår.
 
Sist redigert:
K

Khanate

Gjest
Så vidt jeg "vet" så ble Atlanterhavsflåtens base flyttet til Pearl Harbor kort tid før angrepet, og under protest fra flåtens ledelse. Når det kommer til alternativ fortolkning av krigshistorien så finnes det en god del der ute. Victor Suvorov er vel den jeg har lest som gjorde størst inntykk på meg.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.587
Antall liker
10.121
Ok, mange takk. Jeg tror det finnes mennesker der ute som fortsatt kan ha nytte av litt inspirasjon vedrørende kildekritikk og hvilke krefter som er pådrivere i informasjonsstrømmen.

Vedrørende jordens krumning: er det jeg, eller er det foredragsholderen som nå har havnet i "flat-earther" kategorien? Hvorfor mener du, i denne sammenhengen, at det er viktig å plassere meg/foredragsholderen i denne kategorien?
Grunnen til at jeg plasserer deg i nevnte kategori, er at du gjentatte ganger i andre tråder fremmer påstander som er beviselig feilaktige, men fortsatt nekter å ta inn faktabasert viten.

Foredraget i seg selv er greit nok som en inspirasjonskilde til "å tenke sjæl", men det er viktig å ikke starte svelgingen av informasjon fra "det rette laget" før du faktisk har tenkt et par tre fornuftige tanker.

Foredragsholderen har også et par litt underlige greier på cv'n sin, selv om hun er både smart og dyktig.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.900
Antall liker
11.285
Sted
Ytterst i havgapet...
Hovedproblemet med alternative forklaringer på det meste, er at det finnes så mange utgaver av hver enkelt, - tildels som motsier hverandre....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Da lurer jeg fælt på hva makta i Norge fikk ut av 22/7 (nei jeg trenger ingen youtubelink).
Nå hopper vi ned i hullet igjen. Jeg har da ikke nevnt noe om dette. Her er det en gal mann som var på ferde.
Skjerp deg.
 
K

Khanate

Gjest
Uansett, tråden var egentlig ikke ment som en invitasjon til å diskutere ulike konspirasjonsteorier, og hva som er galt med de som måtte forfekte den ene eller andre "sannheten".
 
K

Khanate

Gjest
Hovedproblemet med alternative forklaringer på det meste, er at det finnes så mange utgaver av hver enkelt, - tildels som motsier hverandre....
Men det er jo ikke dermed sagt at den "offentlige" fortellingen er den korrekte?

Vi ser verden med de øynene vi har, og i tillegg finnes det mengder av små og store interesser som ønsker å påvirke hva vi ser. Det er med andre ord duket for drama, og heftig debatt i fora som dette.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.697
Torget vurderinger
2
Disse podcast-episodene handler om nettopp dette.
Og, ja, selvsagt er folks verdensbilder manipulert.

Her møtet man personer som bistår politiske partier på begge fløyer som begår enorm manipulasjon, med store konsekvenser, og som er stolte av det.Det er noen overraskelser der for Khanate. Han kan begynne med episode 6, om det virker tungt å ta alle. Men dette er fantastisk dramatisk og engasjerende reportasjekunst om saker som angår alle.

 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.662
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har problemer med ordet manipulert, det forutsetter at det ligger en planmessig vinkling bak ulike tolkninger av verden. Det gjør det som oftest ikke, som regel er det bare ulike livsanskuelser som ligger bak. Men når det av og til ligger en plan bak, er det i 9 av 10 tilfeller knyttet til å nå politiske mål, eller interesser som av ulike årsaker velger å forvrenge rent objektivt tilgjengelige fakta for å selge noe, øke egen innflytelse, eller, nettopp nå politiske mål. Interessant at det er nettopp du som reiser dette spørsmålet. Du kan slappe av, som regel ligger det ikke mystiske konspirasjoner bak.
 
K

Khanate

Gjest
Jeg forstår ikke hva som er problematisk med begrepet manipulert i denne sammenhengen. Manipulering foregår hele tiden, på alle mulige nivåer i mellommenneskelig interaksjon.

Konspirasjoner er ikke alltid så mystiske. I 1940 konspirerte ledelsen i Tyskland mot Norge, hvilket ble tydelig den 9.April 1940. Tro det eller ei, det hender at folk snakker sammen bak lukkede dører.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.697
Torget vurderinger
2
Jeg har problemer med ordet manipulert, det forutsetter at det ligger en planmessig vinkling bak ulike tolkninger av verden. Det gjør det som oftest ikke, som regel er det bare ulike livsanskuelser som ligger bak. Men når det av og til ligger en plan bak, er det i 9 av 10 tilfeller knyttet til å nå politiske mål, eller interesser som av ulike årsaker velger å forvrenge rent objektivt tilgjengelige fakta for å selge noe, øke egen innflytelse, eller, nettopp nå politiske mål. Interessant at det er nettopp du som reiser dette spørsmålet. Du kan slappe av, som regel ligger det ikke mystiske konspirasjoner bak.
Tja.

la oss diskutere det om tre kvarter. Om bevisst virkelighetsmanipulasjon der de bak denne innrømmer at målet var å skape to konkurrerende virkeligheter.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.514
Antall liker
9.662
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Så en konspirasjon er alt det snakkes om bak lukkede dører som ikke er ment for andres ører? Da har kona og jeg mange konspirasjoner på gang.
 
K

Khanate

Gjest
Disse podcast-episodene handler om nettopp dette.
Og, ja, selvsagt er folks verdensbilder manipulert.

Her møtet man personer som bistår politiske partier på begge fløyer som begår enorm manipulasjon, med store konsekvenser, og som er stolte av det.Det er noen overraskelser der for Khanate. Han kan begynne med episode 6, om det virker tungt å ta alle. Men dette er fantastisk dramatisk og engasjerende reportasjekunst om saker som angår alle.

Jeg orket ikke hele episode 6. Ikke så fantastisk i mine ører. Her er det en fortolkning av realitetene som formidles. Hvilket naturlivis er helt ok. Uansett hvordan man ser på det som diskuteres i denne episoden så er det opplagt at de som står bak dette ønsker å formidle sitt syn på saken.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg kom nylig over en interessant TED-talk video på temaet astroturf og manipulasjon i mediene. Kort fortalt handler foredraget om hvordan vi blir manipulert i mediene, wikepedia, google etc.
Jeg selv er en grusom konspirasjonsteoretiker, så jeg kjøper innholdet til 100%. Håper noen finner tid til å se videoen, og å kommentere. Videoen er 10 minutter lang.

Vi blir hele tiden påvirket av media og sosiale medier, men jeg tror de fleste klarer å tenke selv. Fantatikere leter etter bekreftelse på sitt verdenssyn og overforenklinger - om det er ISIS, jehovas vitner eller andre som lever og ånder for sitt fellesskap og felles fiender. Vi ser jo antydning til dette i mindre målestokk også i f eks mdg, kirken etc.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.697
Torget vurderinger
2
Man kan alltids begynne med å sammenligne Peterman og Mercator fremstillingene av kloden …

Bruk av Astroturf var sentralt i arbeidet til Cambridge Analytica, drittpakker fungerer fra nasjonsnivå ned til individnivå.En partilederdebatt er tautrekking mellom verdensbilder og selvsagt bruker man hva man har av virkemidler for å få gjennomslag.

Khanate synes nå å argumentere spesifikt mot akkurat det videoen handler om, fordi det som omtales i episoden jeg viste til berører noe han er opptatt av.

og det er morsomt.

Jeg siterer fra slutten av episode 7.

QAnon is being engineered, or at least promoted and weaponized by people with power and money at stake. I know that sounds a bit like a conspiracy theory. But, it is the inescapable conclusion of everything I have heard while reporting this series. Perhaps this eclipse of reason is also the logical organic outcome of an age where information is liberated from the bounds of reality.
Where we all walk around with a device in our pockets that can feed us stories that look like news, but that might, in fact, be complete fantasy. In a democracy the winner is not always the one who has the best idea, the winner is the one who tells the best story. At first I thought the storming of the Capitol was the culmination of the turbulent Trump years. But now, I don’t think that at all, it was just the beginning.
 
K

Khanate

Gjest
Litt på sidelinjen i forhold til tema: Litt om hvordan man kan tolke data:

1642780166649.png

Gjennom andre verdenskrig kom stadig fly tilbake fra fronten med kulehull. Basert på data fra fly som kom tilbake fra tokt laget de allierte statistikk på hvilke steder på flyene som oftest ble gjennomhullet. Planen var å forsterke de stedene som oftest ble utsatt for skade, for således å minke antallet fly som ble skutt ned. Matematikeren Abraham Wald så imidlertid det hele annerledes. Han spurte: "hva om årsaken til at visse områder av flyene ikke har registrerte skader er at flyene som blir truffet der ikke kommer tilbake?". Hans insikt medførte at flyene ble forsterket på de stedene man ikke hadde registrerte kulehull.

Årsaken til at vi mangler data på enkelte områder kan være av større viktighet en dataene i seg selv.
 
K

Khanate

Gjest
Man kan alltids begynne med å sammenligne Peterman og Mercator fremstillingene av kloden …

Bruk av Astroturf var sentralt i arbeidet til Cambridge Analytica, drittpakker fungerer fra nasjonsnivå ned til individnivå.En partilederdebatt er tautrekking mellom verdensbilder og selvsagt bruker man hva man har av virkemidler for å få gjennomslag.

Khanate synes nå å argumentere spesifikt mot akkurat det videoen handler om, fordi det som omtales i episoden jeg viste til berører noe han er opptatt av.

og det er morsomt.

Jeg siterer fra slutten av episode 7.

QAnon is being engineered, or at least promoted and weaponized by people with power and money at stake. I know that sounds a bit like a conspiracy theory. But, it is the inescapable conclusion of everything I have heard while reporting this series. Perhaps this eclipse of reason is also the logical organic outcome of an age where information is liberated from the bounds of reality.
Where we all walk around with a device in our pockets that can feed us stories that look like news, but that might, in fact, be complete fantasy. In a democracy the winner is not always the one who has the best idea, the winner is the one who tells the best story. At first I thought the storming of the Capitol was the culmination of the turbulent Trump years. But now, I don’t think that at all, it was just the beginning.
Jeg tror det blir vanskelig å diskutere de fenomenene som presenteres i den innledende videoen om dette hele tiden skal settes inn i en "oss mot dem", høyre mot venstre, Biden mot Trump etc kontekst.
 
K

Khanate

Gjest
Så en konspirasjon er alt det snakkes om bak lukkede dører som ikke er ment for andres ører? Da har kona og jeg mange konspirasjoner på gang.
Bruken av ordet har kanskje endret seg med årene? Den negative betydningen av begrepet behøver ikke være der, i alle fall ikke om vi skal tro det som skrives om etymologien under. Slik jeg forstår begrepet: at folk snakker sammen og legger planer. Om planene er av den lyssky typen er det naturlig at samtalen foregår borte fra offentligheten, bak lukkede dører. Tyskland var frekke nok til å holde kortene tett til brystet intill vi hadde de i fjæresteinene i 1940. I dag finnes ikke konspirasjoner, og de som mener noe annet er konspirasjonsteoretikere. Folk snakker ikke sammen, og de legger naturligvis ikke planer. Ting bare skjer, etter innfallsmetoden.



1642783769725.png
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.587
Antall liker
10.121
Jeg tror det blir vanskelig å diskutere de fenomenene som presenteres i den innledende videoen om dette hele tiden skal settes inn i en "oss mot dem", høyre mot venstre, Biden mot Trump etc kontekst.
Jeg tror "verden mot Trump" er et noe bedre valg.
Problemet med Trump er at han er fullstendig utenfor en hver form for redning. Og de som tror på sin halvgud, har en stor jobb å gjøre for å komme tilbake til en funksjonell virkelighet.
Biden? Han er fullstendig uinteressant. En dårlig president i et umulig politisk klima, men et relativt anstendig menneske.

Og sånn ellers er jo hovedproblemet godt skissert i ditt innlegg, nemlig at dette fremstilles som et binært problem. Det mangler farger i den tanken. Alle fargene mangler, faktisk.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.697
Torget vurderinger
2
Handler ikke om høyre-venstre, Khanate. Den som lagde programmene studerer hvordan vi påvirkes og erklærer gjentatte ganger at han søker å unngå noen slagside. Er også høyst forbauset andres forbauselse over at Trump gjorde det godt.
 
K

Khanate

Gjest
Handler ikke om høyre-venstre, Khanate. Den som lagde programmene studerer hvordan vi påvirkes og erklærer gjentatte ganger at han søker å unngå noen slagside. Er også høyst forbauset andres forbauselse over at Trump gjorde det godt.
Han har sikkert de beste hensikter.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.697
Torget vurderinger
2
Manipulerte verdensbilder.

Grep minst 30 millioner amerikanere på to år.

 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.587
Antall liker
10.121
Manipulerte verdensbilder.

Grep minst 30 millioner amerikanere på to år.

Mennesket er en fantastisk computer, men med en fatal programmeringsfeil. Vi behøver snart en versjon 2.0 der slike bugs er fjernet. :)
 
K

Khanate

Gjest
Manipulerte verdensbilder.

Grep minst 30 millioner amerikanere på to år.

Jeg forstår at du er opptatt av Q. Men, hvor vil du med dette? Er Q eller Qanon astroturf?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.697
Torget vurderinger
2
Et godt eksempel på presisjonsbruk av sosiale medier for å skape en målrettet mobilisering, bygd på et forvrengt verdensbilde som støtter en bestemt holdning.

Du bør jo omfavne dette som et kroneksempel på din utgangstese. Det finnes andre, men dette er høyaktuelt og dermed også greit å analysere.
 

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Innlegg
10.587
Antall liker
10.121
^ @Hardingfele Din signatur passer jo som hånd i hanske til denne tråden, i det minste. :)

The truth may be out there, but the lies are all inside your head.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.697
Torget vurderinger
2
^ @Hardingfele Din signatur passer jo som hånd i hanske til denne tråden, i det minste. :)

The truth may be out there, but the lies are all inside your head.
Vi har jo alle løgner inne i hodene våre, som vi prøver å klemme virkeligheten inn i, så den passer.
Khanate misliker høyre-venstrefokus, men om han mener alvor med tråden burde han omfavne The Storm/Q som et godt eksempel på hva den ble definert å skulle handle om. Hvorfor han kvier seg for det er interessant
:)

Skrev om Q i mars 2018, og rundet av med at jeg undret hva denne konspirasjonen ville føre til. At det endte med storming av Capitol var vanskelig å forestille seg.

EDIT: Og BBC-reporter Gabriel Gatehouse mener dette kun er begynnelsen.Amerikanske generaler frykter borgerkrig og 1/4 av USAs befolkning er villig til å gå til kamp mot Føderasjonen. Amerikanske delstater ønsker å fjerne presidentens kommando over Nasjonalgarden, bl.a. Texas.
Alt på grunn av bevisst skrudde verdensbilder. Putin og Xi er ikke misfornøyde med utviklingen, selvsagt.

 
Sist redigert:
K

Khanate

Gjest
Et godt eksempel på presisjonsbruk av sosiale medier for å skape en målrettet mobilisering, bygd på et forvrengt verdensbilde som støtter en bestemt holdning.

Du bør jo omfavne dette som et kroneksempel på din utgangstese. Det finnes andre, men dette er høyaktuelt og dermed også greit å analysere.
Jeg mener at fenomenet Q skiller seg en del fra Cholextra eksempelet i den innledende videoen. De som ikke deler ditt syn på tingene har automatisk et "forvrengt verdensbilde", slik er det for folk flest uansett ståsted. They are "quacks and nuts" akkurat som de som var bekymret for indikasjonene på at Cholextra var kreftfremkallende. Q handlet ikke om dårlig forskning publisert i velrenommerte tidsskrift med applaus fra fagfolk som sitter i pengestrømmen.

Fenomenet Q er jo interessant på mange plan. Det foregikk på en relativt obskur platform (4chan?). Hvorfor ikke facebook og twitter? Det er vel åpenbar for alle? De færreste av oss frekventerer 4chan og liknende platformer. Vi holder oss til platformer med noen grad av sensur, som facebook, twitter og hifisentralen. På tross av formidling på et sosial platform med relativt begrenset rekkevidde så fikk Q en god del oppmerksomhet. Hva kan årsaken til dette være?

Min interesse for fenomenet oppsto da de tradisjonelle nyhetskanalene kom med reaksjoner på fenomenet Qanon (høyreekstremt, farlig osv). Btw samme mekanisme som trigget min nysgjerrighet overfor fenomenet Trump (høyreekstrem farlig osv). Slik jeg har forstått det så er/var Qanons folk som fulgte Q på 4chan. 4chan er etter hva jeg begriper et nettsted hvor deltakerne er fullstendig anonymisert. Så, Qanons er fullstendig anonymiserte medlemmer av 4chan som følger og diskuterer Q på kanalen. Nå har ikke jeg fulgt noen debatt vedrørende Q på 4chan, men jeg tviler på om jeg ville hatt noen glede av det. De fleste i denne delen av forumet opptrer anonymt, og det gjenspeiles i debattonen. Jeg kan ikke tenke meg at det er hyggeligere på 4chan.

Om man googler qanon får man treff på bilder av Trump supportere som smykker seg med en Q. Anonyme? Nei. Jeg mistenker at dette avspeiler realitetene, fenomenet Q dreide seg i hovedsak om Trump supportere som fulgte Q, og ikke anonyme sofakrigere på 4chan. Q ble etterhvert formidlet på egne nettsted som var mer tilgjengelige for folk enn 4chan, og dermed økte interessen. Men, disse kanalene ble sakte men sikkert fjernet en etter en. Deplatforming er jo blitt et begrep i dag, veldig mange av de stemmene jeg har fulgt i samband med pandemien er kastet ut av sosiale medier. Uansett, jeg tviler sterkt på at Qanon (sofakrigerne) representerte et organisert samfunn med en eller annen plan i baklomma.

Gro Harlem Brundtland sa i sin tid "vi er i ferd med å miste kontrollen over hva folk blir fortalt". For meg oppsummerer dette utsagnet hva stormen runt Q handlet om. Folk, på høyresiden, hadde antagelig behov for en annen formidling enn den de får gjennom massemediene.

På en eller annen måte traff Q noe hos velgere på høyresiden i USA, og særlig da hos Trump supporterne. At et fenomen på en så obskur platform som 4chan får så mye oppmerksomhet burde få noen til å stille seg spørsmålet "hvorfor?". Det ser nemlig ut til at Qs vekst korrelerer med en tilsvarende leserflukt fra Washington Compost etc.

Ble Q iscenesatt av mektige krefter for å føre folk bak lyset? Eller er det Washington Compost, NYT, CNN etc som er iscenesatt av mektige krefter for å føre folk bak lyset? Uansett hvor mye makt som lå bak fenomenet, så var åpenbart motstanderne av Q sterkere. Fenomenet er nå borte, all formidling utenfor 4chan er opphørt, og Q har så vidt jeg vet sluttet å formidle på 4chan. Mange i grasrota likte Q, men noen mislikte grasrotas interesse og stoppet fenomenet. Foreløpig 1-0 til Q's motstandere.

Når folk hører Qanon så kommer stikkordene satanisme, adrenochrome, ritualmord fort opp. Myte eller virkelighet? Aner ikke. Vi kan si at vi tror det, eller ikke tror det, men man kan ikke bevise at det ikke er sant. Kanskje Q benyttet dette grepet rett og slett for å få oppmerksomhet? Uansett, veldig mye av det som ble formidlet handlet om å avdekke de mindre synlige maktstrukturene i samfunnet. Hvem som er gift med hverandre og familiebånd i makteliten. Et grep som ble benyttet var det å slippe smuler. Små brokker av informasjon som følgerne av Q kunne forsøke å sette sammen til et bilde. Q hadde noen grep for å trigge interessen. Forventningene som ligger i det å ha tilgang til en hemmelig kilde som sakte men sikkert avdekker forhold som normalt ikke er synlige for almenheten. Tråden i hele formidlingen var vel roughly at man er utsatt for massiv korrupsjon, at den reelle makten holdes innen visse familier og at det politiske spillet og demokratiet er et teater orkestrert av "deep state".

Åpningsstrofen til Q var et eller annet om at Hillary Clinton var arrestert. Så vidt jeg vet ble aldri denne meldingen dementert av Q. Kanskje unødvendig, all den tid hun fortsatt ikke er arrestert :D Åpningsstrofen var åpenbart et grep som gav Q stor oppmerksomhet. Det kommer fortsatt slike meldinger som går som en farsott på ulike sosiale platformer, som går på at politikere utsettes for massearrestasjoner gjennomført av landets millitære styrker, og stilles for millitære domsstoler anklaget for landsvik etc. Det ser ut til at mange av oss er svake for de fortellingene vi ønsker å høre. Mange på høyresiden i USA betrakter Hillary som en kriminell, og da går fortellingen om at hun er arrestert som ild i tørt gress. Så et åpenbart grep for å fange folks oppmerksomhet er rett og slett det å fortelle dem akkurat det de ønsker å høre, helt uavhengig om dette er sant eller ikke. Jeg har selv gått i den fella.

Okke som, jeg klarer ikke se at Q (og Qanon) er et kroneksempel på hvordan massive krefter fører folket bak lyset. Q ble tross alt utsatt for massiv motstand av krefter med tykk lommebok og stort nedslagsfelt. Når det gjelder det tenke eksempelet med medisinen Cholextra, i den inneldende videoen, så er det mye vanskeligere å se denne motstanden. Pressen som sitter i pengestrømmen fra legemiddelprodusentene ville betenke seg vel før de skrev noe negativt om medisinen. Skulle det bli for opplagt at medisinen gjør mer skade enn nytte vil produsenten i verste fall få en bot.
 
K

Khanate

Gjest
Mer interessant enn Q i denne sammenhengen. KGB agenten Yuri Bezmenov forteller om hvordan man gjennomfører grundig og skikkelig manipulering.

 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.589
Antall liker
3.124
Torget vurderinger
0
Kort fortalt handler foredraget om hvordan vi blir manipulert i mediene, wikepedia, google etc.
Jeg selv er en grusom konspirasjonsteoretiker, så jeg kjøper innholdet til 100%.
Akkurat...og derfor er du manipulert?! :unsure:

Hva med følgende påstander?

1. Kabler til kr. 300 000,- spiller bedre enn billigere!

2. Strømprisen er høy fordi vannmagasinene er tomme!

Noen som EGENTLIG tror på slike konspirasjonsteorier?
 
Topp Bunn