Hvor mange avspillinger tåler vinyl?

U

utgatt304361

Gjest
Bare noe jeg begynte å tenke på her jeg sitter halvfull og hører på jazz...

Hvor mange ganger kan man egentlig spille av en plate før den begynner å bli "dårlig"? Det må jo være en eller annen form form slitasje etterhvert? Jeg snakker altså ikke om hakk i plata etter en fuktig fest, men naturlig slitasje ved avspilling.

Jeg vet, håpløst å svare på, men sikkert morsomt å synse om. Og det er kanskje til og med en loggførende nerd det ute som med sikkerhet kan si at han eller hun har spilt en plate x ganger uten forringelse i lyden?

Forutsetter selvsagt at plata behandles forsiktig, skikkelig utstyr etc.

Noen som har noen mening om dette?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hugsar einaste plata eg "sleit ut", dark side of the moon. Denne gjekk minimum 1000 gongar, og då kjøpte eg ei ny. Denne høyrest ikkje slitt ut, trass i at ho sikkert er avspelt minst like mange gongar dei siste 35 åra. Men eg har også plata som Mobile Fidelity halvfartsgravering, så slitasjen er nok fordelt på to.
Eg har også dei fyrste platene mine (Creedence Clearwater Revival og Prudence). Desse vart nok ikkje passa på fullt så nøye som eg burde. Dei vart dessutan kjøpte før eg fekk konfirmasjonspengeplatespelar, så den gamle platespelaren var nok ikkje heilt snill...
Eg har kjøpt brukte plater frå 50-talet som er pent brukte, og dei er svært bra, men veit sjølvsagt ikkje kor ofte dei vart spelte før mi tid. Eg trur likevel at det er marginalt med slitasje om du har ein god, og skikkeleg justert pickup i ein god arm, gjerne tangential.
Ein annan sak er sjølve stiften. dei meir eksklusive slipingane (til dømes VdH sin dyraste) er mindre enn vanleg, slik at du kjem djupare ned i rilla, og der er slitasjen sannsynlegvis minde enn lengre oppe, der "normale" stiftar slit. Er plata fullstendig rein kan ho faktisk vere støyfri sjølv om det kan vere stripar lengre oppe.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Finner den ikke igjen nå, men så en YouTube-video en gang hvor noen spilte samme plate 100 ganger på en billig pappspiller (keramisk pickup) og en relativt grei og balansert variant. De gjorde opptak før og etter, og sammenlignet. Støygulvet hevet seg betraktelig på den billige spilleren, men på den gode var det ingen endringer å spore. Med "god" menes her en normal spiller til noen tusenlapper med justert vekt og antiskate, samt en ok Ortofon MM.
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
482
Antall liker
457
Sted
Jar
Jeg leste en gang at med en skarp nåleslipning som gir god kontaktflate i rillen, vil vinylen bli svakt deformert ved avspilling. Deformasjonen er likevel så liten at vinylen vil gå tilbake til sin opprinnelige form i løpet av en halvtimes tid. Med litt pause mellom hver avspilling, vil platene i såfall få evig liv. Forutsetter selvfølgelig ren plate og nål, godt justert pick-up og at pick-upen har gode sporingsegenskaper.
 
U

utgatt304361

Gjest
Uten at jeg har noen som helst peiling, så vil jeg jo likevel tro at en stift som trykker på en plate med et par gram burde medføre minimal slitasje. Samtidig så innbiller jeg meg jo også at vinyl er et relativt mykt materiale (?), og diamant er jo relativt hardt...
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vinylen har myknere i plasten som gjør at nålen glir over. Her er det en del diskusjon rundt f.eks det å vaske plater med ren isopropanol, da dette kan gjøre at myknerne kommer ut av plasten, og at den dermed blir lettere slitt pga friksjon. Ikke at det er en del at diskusjonen her, men jeg som deg drikker øl og har ikke noe bedre å finne på :ROFLMAO:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Syns å huske en gammel artikkel fra Bruel&Kjær som nevner at akselerasjonen på pickupen er flere 1000g og at vinylen faktisk gir etter pga varmen og trykket . Grøsser ved tanken på hvs min fars gamle Garrard pickup gjorde med platene mine på 70 tallet. Stiften ble aldri byttet heller.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Finner den ikke igjen nå, men så en YouTube-video en gang hvor noen spilte samme plate 100 ganger på en billig pappspiller (keramisk pickup) og en relativt grei og balansert variant. De gjorde opptak før og etter, og sammenlignet. Støygulvet hevet seg betraktelig på den billige spilleren, men på den gode var det ingen endringer å spore. Med "god" menes her en normal spiller til noen tusenlapper med justert vekt og antiskate, samt en ok Ortofon MM.
Søk på "Crosley" 😁


Støygulvet stiger efter hver afspilning på Crosley-driten :)
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Med rimelige pickuper er støy ikke etter min mening, eller ører, noe stort problem. Har nogaoka 500 mp og en ortofon cadenza black. Nagaokoaen er mye mere ettergivende. Skulle bare mangle.
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Pickuper er som ellers i livet. Du får bedre utsikt eller innsikt ettersom innsatsen økes. Dessverre👍
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.903
Antall liker
1.495
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Noe off topic 45 år gammel artikkel pick-up måling på akselerometer dette må jo bli rene rom ferden til Mars .
 

Vedlegg

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Hvor mye ei skive tåler , avhenger vel gjerne av endel faktorer:

-Generell stand, press og kvalitet
-Bruksforhold
-Stand på pickupen og plattforma/riggen
-Oppbevaring...ikke minst oppbevaring

-Vedlikehold

Men en 1000-1500 avspillinger-av hele skiva...minst...Langt mer hvis du vedlikeholder riktig.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Finder det ikke igen, men der var for en del år siden nogen diskussioner (på nettet, ja) omkring avspilning av
vinyl, hvor det påpegedes, at p.g.a. den ekstreme varmeutvikling i "brennpunkt", der nålen berører rillen, at
vinylen bli´r mjukere og trenger tid for at "hele opp" igen.
Konklusionen blev (så vidt jeg husker), at man ikke skal afspille en vinyl mere end en gang pr. døgn. Endnu et parameter
at ta´ hensyn til for at forlenge levetiden på éns dyrekøbte plater :)
 
L

Lassencad

Gjest
Hvis en grammofon/arm /Pick-up ikke er justeret ordenlig ind kan plade slides være stort .
En vinyl kan ødelægges efter få afspilninger .

Men er alt perfekt justeret ind vil jeg påstå at man kan afspille i 1000vis uden man høre en forskel
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Jeg mener å ha sett at @ymir fører logg. Kanskje han har noen tanker?
Fører logg for å holde sånn ca. styr på antall timer pickup er brukt. 1 strek for hver side.
Rekner en side til 20 minutter.
Eneste plate jeg har måttet kjøpe flere eksemplarer av er PF the wall. Er på tredje eksemplar nå. Sikkert pga av litt uvøren behandling.
De aller fleste plater blir nå allikevel så lite spillt at jeg ser ikke på den slitasjen som noe problem.
Verre er det med pickup, det sies 2000 timer
Der sliter jeg med å skjønne problemet.
Diamanter varer evig sies det.. at det hardeste materiale vi har blir deformert - utslitt, nedslipt av myk vinyl.
Jeg tror nå at den varer lenger enn 2000 timer, noe annet kan være oppheng?
Har en urgammel Philips GP 400 med ukjent antall timer, den er fremdeles ok i mine ører. Men så skryter de litt ang materiale de bruker i opphenget.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Ymir: Innspillingstid, pickup: Ca 75 komplette , tosidige gjennomspillinger av en LP- (50t) En pr. dag, så tar det to og en halv måned.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fører logg for å holde sånn ca. styr på antall timer pickup er brukt. 1 strek for hver side.
Rekner en side til 20 minutter.
Eneste plate jeg har måttet kjøpe flere eksemplarer av er PF the wall. Er på tredje eksemplar nå. Sikkert pga av litt uvøren behandling.
De aller fleste plater blir nå allikevel så lite spillt at jeg ser ikke på den slitasjen som noe problem.
Verre er det med pickup, det sies 2000 timer
Der sliter jeg med å skjønne problemet.
Diamanter varer evig sies det.. at det hardeste materiale vi har blir deformert - utslitt, nedslipt av myk vinyl.
Jeg tror nå at den varer lenger enn 2000 timer, noe annet kan være oppheng?
Har en urgammel Philips GP 400 med ukjent antall timer, den er fremdeles ok i mine ører. Men så skryter de litt ang materiale de bruker i opphenget.
Eg har også logga pickupane si speletid ein god del, same prosedyre som deg. I det siste loggar eg berre den nyaste (Kiseki Blue), som eg er usikker om er innspelt så langt, berre 60 timar, sidan eg skiftar pickup relativt ofte.
Eg har spelt pickupane mine til iallfall 1000 timar. Så pensjonerer eg dei, og brukar dei berre i spesielle høve, som referanse, for å prøve ut armar eller riaatrinn. Eg har vel berre slitt fullstendig ut ein ATML170 og ein Ortofon 30 Supreme så langt, men det er fleire som svært sjeldan får prøve seg.
Eg trur heller ikkje at pickupane si levetid er avgrensa av diamanten, og at opphenget er det avgjerande. Det verkar som moderne opphengsmateriale har lenger levetid enn det vi hadde på MM-pickupane på 70-talet, og 2000 timar er nok realistisk for ein skikkeleg pickup med god sliping. Men det kjem an på om stiften samlar gugge. Eg har ein "pickupvibrator" som ristar laust det meste. Eg brukar berre reint vatn på "tannkost" for den daglege pickuphygiene, for eg er usikker på om diamanten kan løsne om sterkare lut (!) brukast - men eg har aldri opplevd at dette har skjedd.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri klart å slite ut noen plate.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.484
Så en video med Van den Hull hvor kan kommenterte at en av de tidlige nålselipingene hans nok kunne være litt slitsom for vinylen. Husker jeg grøsset da han sa det siden det meste av samlingen min er slipt ned med en av hans nåleprofiler montert i en DL103 fra 80 tallet.

Ellers har jeg i ung alder slitt ute flere plater sammen med øregangene til foreldrene min. I farten kommer jeg på Highway to Hell, News of the World, Hello med Status Que og deres Que album. Dette en tid man kun hadde råd til å kjøpe seg en plate i måneden og den fikk ligge i fred på spilleren til neste månedslønn :)


Til dere som er opptatt av å loggføre spilletid på en PU vil jeg minne om denne nyttige lille dingsen:
Det finnes også timetellere man kan sette på stikket som teller tid det trekkes strøm. Men om en liten platespillermotor trekker nok strøm til å trigge sensoren spørs vel.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.018
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Igen noget verre vrøvl. Innspillingstid.... Citat Ortofon = 0 timer. Vores dempegummi endrer sig ikke over tid. Insp. tid ikke nødvendig.
"It´s all in your head"
Er ikke det litt forskjellig, avhengig av pickup da? Hadde en Rega Ania en gang, den brukte ganske mange timer før den sluttet å låte tynt, ca 30-40. Så låt den bra i den 30-40 timer til før den låt dårlig igjen. Viste seg riktignok å være en garantisak, men at materialer er litt stive fra fabrikkens side og trenger kjøres inn er vel ikke nytt? Det er også forskjeller i hvordan pickupene er laget. Enig i at man kan mistenke enkelte produsenter for å spesifisere ekstra "innspillingstid" slik at brukerne kan gjøre seg vant med utstyret, men å skjære alt over én kam og si "it's all in your head" er vel å ta litt i?
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.027
Antall liker
7.629
Sted
Oslo
Jeg slet ut Waiting for Colombus en gang i tiden
Jeg er på mitt 3. eksemplar
På den andre siden Paus Garman fra 1972, og fortsatt på A rotasjon, låter bedre enn ny reissue.
Tror kvalitet på vinyl har mere å si.
En kjent sak at etter oljekrisa på søtti tallet sank kvaliteten
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
7.903
Antall liker
19.798
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Er ikke det litt forskjellig, avhengig av pickup da? Hadde en Rega Ania en gang, den brukte ganske mange timer før den sluttet å låte tynt, ca 30-40. Så låt den bra i den 30-40 timer til før den låt dårlig igjen. Viste seg riktignok å være en garantisak, men at materialer er litt stive fra fabrikkens side og trenger kjøres inn er vel ikke nytt? Det er også forskjeller i hvordan pickupene er laget. Enig i at man kan mistenke enkelte produsenter for å spesifisere ekstra "innspillingstid" slik at brukerne kan gjøre seg vant med utstyret, men å skjære alt over én kam og si "it's all in your head" er vel å ta litt i?
Nu gør Auditor sig jo konstant klog på Ortofon og mener at 2MBlack er verdens bedste MM. (Feil)
Tilspilning var måske et issue i gamle dage, men med nutidens syntetiske gummityper brugt i pickup-opheng
er det mere innbildning end et problem.
Så "it´s all in your head" holder for min del ganske godt 😁
Storytelling til at frustrere folk er vel også alm. kjendt, og om en fabrikant overbeviser dig om, at nålen holder i 1000
timer og at du skal bruge 100 for at spille den inn, så er mersalg jo en selvfølge. Ortofons pickupper spiller og sporer 100%
rett ut av boxen. Muligt andre fabrikanter bruger gummityper, som skal masseres lidt, men i 2021 er 40-50-60 timer ren volapykk.
Min gamle kæphest-historie:
Solgte for mange år siden en ny Ortofon Rohmann til en af mine venner i Bruxelles.
Da han havde spillet på den rundt 10 år eller deromkring, ringede han og sa´, at nu kunne den ikke mere.
Gik ned med den i hans hiFi-sjappe, den blev checket under mikroskop, og der sad en "lump" af et eller andet.
Efter en grundig ultralydsrensning kom den fineste nålen frem igen, uden noget som helst spor af synligt slid.
Han spillede på den i yderligere 5 år, før han endelig skiftede den ud med en Lyra Delos.
For 40+ år siden, når jeg kjøbte mine B&O MMC-6000, Pickering XUV-4500Q (for CD-4) m.fl. var der ingen som havde oppfunnet
begreb som hed: Tillspillning af pickup :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn