Forsterkere Hvor ligger inngangsbilletten til forsterker med dybde i lydbildet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er du ute etter å få med deg den dypeste bassen eller dybde i lydbildet? Anbefaler alle som ikke har hørt Quad høyttalere til å høre dem en gang. Da snakker vi om skikkelig dybde (3-D lyd) :eek:

    Vis vedlegget 562775
    Det er sant. Men du må ha plass. Minst 2 meter mellom høgtalarane, og gjerne ein meter til veggane.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Nå er tråden helt på bærtur i forhold til hva trådstarter spør om. Er det virkelig så få som ikke har hørt hva enkelte amper gjør med lyden ? At rom, plassering av høyttalere og hvilket høyttaler prinsipp som brukes er en annen diskusjon. Start en ny tråd om dette hvis ikke det finnes en fra før.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Dette med kabinett er nok veldig vesentlig. Var innom Duet her en dag i et ærend, og fikk høre Kii audio Three med suber spille deilig er jorden med sølvguttene. Illusjonen av å bli plassert i opptaksrommet var helt sykehus! Har aldri opplevd maken. Men, det var tre ting som hindret meg i å lukke døra bak meg og tro fullt og fast på det jeg hørte: 1 jeg hadde ikke tid til å gjøre det jeg gjorde 2 noen små knepp eller klikk som kanskje hadde med streaming å gjøre OG: 3 en anelse bilyd. En svak anelse, som liksom minnet hue på at der, der står høyttalerne. Jeg lytter forøvrig alltid med øynene igjen
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Hva du skal ha avhenger av hva du allerede har. Og hvor du vil. Så fortell litt om komponentene du ønsker å bruke med den. Thorensen blir vel platespiller der, vel? Hva med høyttalerne og andre kilder?
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Mine to ører:
    Selv har jeg eksperimentert med tomgang og flere typer transistorer og fet , og selv følgelig er det noen som ikke trenger så mye bias , men tilmed de jobber litt " klasse A , som krellene og EC
    Det er stor forskjell på ulike typar ulineær forvrengning. Kryssoverforvrengning er svært kritisk, både på grunn av at denne typen forvrengning er breibanda og vert oppfatta som "umusikalsk", og avdi eit svakt signal (lita utgangsspenning) fører til at forvrengningsnivået vert stort i høve til signalnivået. Klasse A eliminerer kryssoverforvrengning, men ein klasse A-forsterkar har svært liten verkningsgrad, så han krev store kjøleribber og vert difor kostbar. Om sumaren er det heller ikkje så attraktivt med ein varmeomn i stova. Så for dei fleste står valet mellom klasse B og klasse AB (eller klasse D?). Begge har kryssoverforvrengning. Klasse B har mindre kryssoverforvrengning enn klasse AB, men forvrengninga oppstår ved nullgjennomgangen, så ho er størst i høve til utgangsspenninga når nivået er svakt. Dette er nok mest av interesse for dei som lyttar til klassisk musikk, som ofte har svake parti. Klasse AB har større tomgangsstraum, så transistorane stenger ved noko kraftigare utgangsspenning; forvrengninga oppstår difor òg ved høgare utgangsspenning. Nivået på forvrengninga er større i en klasse AB-forsterkar enn i ein klasse B-forsterkar, men etter som forvrengninga oppstår ved noko større utgangsspenning er ikkje tilhøvet forvrengning/signal nødvendigvis større (men det kan vera det). Med klasse AB kan noko av forvrengninga verta maskert av musikksignalet, men forvrengninga er breibanda, så dette skjer berre når musikksignalt dekkjer storparten av frekvensområdet. For instrument med lite overtonar, som til dømes valthorn, tuba og trombone, vil ikkje den høgfrekvnte forvrenginga vert like godt maskert som for instrument med mykje overtonar, som til dømes trompet og saksofon. Det er ikkje lett å omsetta kryssoverforvrengning til kva som skjer med lyden, men det vil truleg gå ut over klangfarga. Dei som har best føresetnad til å vurdera dette er nok musikarar. Ein fiolinist vil legga merke til det om instrumentet hans ikkje let naturleg, medan ein trombonist kanskje vil vera meir følsam for klangfarga til trombonane. Men ingeniørar er nok dei som fyrst legg merke til nettbrum....

    Ein ser ofte at AB effektforsterkarar vert omtala som klasse A "opp til ei viss effekt". Det er lettsindig omgang med sanninga. Det er ikkje klasse A om ikkje både NPN- pg PNP-transistorane alltid leiar straum. Om ein klasse A-forsterkar vert kopla til ei last (høgtalar) med lågare impedans enn forsterkaren er dimensjonert for vil han arbeida som ein klasse AB-forsterkar når utgangsspenninga overstig eit visst nivå. Nokre høgtalarar kan ha svært låg impedanse ved nokre frekvensar.

    Figuren syner:
    a) for liten tomgangsstraum
    b) rett tomgangsstraum (optimal klasse B)
    c) for stor tomgnagsstraum

    CrossoverDistortion.jpg
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Sniff: Hva du skal ha avhenger av hva du allerede har. Og hvor du vil. Så fortell litt om komponentene du ønsker å bruke med den. Thorensen blir vel platespiller der, vel? Hva med høyttalerne og andre kilder?
    Har svart litt på det litt lenger opp i tråden. Lytter stort sett nærfelt på små mission-høyttalere støttet av en liten sub. Forsterkeren er en mellomløsning. Ja, Thorensen er akslet til tjeneste i det rommet. Nå bruker jeg macbook air koblet via en usb-coaxial-omformer (Audiophonics) til dac-en i forsterkeren. Platespiller er pro-ject debut.

    MVh
     

    Taunus

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    28
    Antall liker
    12
    En dreven audiofil med erfaring langt tilbake på 80-tallet fortalte meg en gang at illusjon av høyde og bredde i lydbildet var relativt kurant å gjenskape. Det var dybden, at noen aktører er nære lytteren mens andre aktører samtidig befinner seg lengre bak på scenen, som var den kanskje mest krevende øvelsen i denne gærne hobbyen vår. Hans anbefaling gikk i retning av å a) sikre fullfrekvent gjengivelse, fløyene er ekstremt avgjørende for gjengivelse av dybde, samt b) sikre total renhet og høy oppløsning.

    Selv fikk jeg endelig på plass brukbart med dybdeperspektiv da jeg oppgraderte til Conrad Johnson CT-6 pre og MV60 effekt, så jeg støtter dem som anbefaler rør.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    En dreven audiofil med erfaring langt tilbake på 80-tallet fortalte meg en gang at illusjon av høyde og bredde i lydbildet var relativt kurant å gjenskape. Det var dybden, at noen aktører er nære lytteren mens andre aktører samtidig befinner seg lengre bak på scenen, som var den kanskje mest krevende øvelsen i denne gærne hobbyen vår. Hans anbefaling gikk i retning av å a) sikre fullfrekvent gjengivelse, fløyene er ekstremt avgjørende for gjengivelse av dybde, samt b) sikre total renhet og høy oppløsning.
    Det er fleire ting som verkar inn på djupna i lydbilletet. Opptak med koinsidale mikrofonar (Blomlein eller MS-opptak) på noko avstand frå lydkjelene gir ofte naturlege opptak, der ein kan høyra korleis dei ulike instrumenta er plasserte både sidevegs og i fram/bak-retning. Under avspeling er rommet og høgtalarplassering viktig. Men det er eit problem at dei fleste høgtalarane har frekvensvarierande effektrespons (sjølv om trykkresponsen på aksen er flat). For hifi-høgtalarar ser ein så godt som aldrig at strålemønstret er oppgjeve i salgslitteraturen. Etter mi meining er dette ein av dei viktigaste parametrane til ein høgtalar. Eg nyttar sjølv høgtalarar med tilnærma åttetalsrespons, men trur nyrekarakteristikk kanskje er betre, etter som desse ikkje strålar attover, men dei strålar meir mot sideveggane enn dipolar med åttetalskarakteristikk. Refleksjonane frå sideveggane er viktige for å oppnå ein god illusjon av å vera i opptaksrommet, men refleksjonane kan ikkje koma for tidleg. I små rom er det difor vanskeleg å oppnå eit naturleg lydbillete.
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Er det mulig å oppnå nyrekarakteristikk uten avansert DSP? Kii Audio tryller jo voldsomt med både tid og frekvens med hjelp av DSP og en bøtteballett elementer. Har ikke hørt om andre høyttalere med slik karakteristikk
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å oppnå nyrekarakteristikk uten avansert DSP? Kii Audio tryller jo voldsomt med både tid og frekvens med hjelp av DSP og en bøtteballett elementer. Har ikke hørt om andre høyttalere med slik karakteristikk
    Gradient 1.4 gjør ca noe sånt helt passivt. Dutch & Dutch 8C er en DSP-styrt høyttaler, men kardiode-spredningen oppnår de akustisk, gjennom et sirlig system der motfase-lyden fra inni kassen slipper ut på sidene og kansellerer side-lyden der. Geithain har lenge gjort noe liknende i sine konstruksjoner. Også aktive (i sine senere modeller DSP-styrte) høyttalere, men selve kardiode-funksjonen er akustisk. Skrev forøvrig om mine erfaringer med Dutch & Dutch her: https://www.hifisentralen.no/forume...-dutch-rethink-loudspeaker-2.html#post2989140
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Mission, ja...de har noen år på elementene, uansett modell. Og det HAR skjedd ting i høyttalerverdenen siden den tid. Hvilke har du? Suben? For å få en Pro-Ject til å spille, ta høyde for dens lyse klangbalanse. Regner med du har Ortofon på´n? En Red? Faktisk kan det være like lurt å droppe hele forsterkeren for din del. Og istedet kjøre aktivt. Mitt tips til total makeover:

    Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
    www.stereofil.no
    www.mono.no

    -Audiolab 8300 CDQ pre/dac/CD
    -Rega Fono MM riaa, koble opp med van den Hul D102Mk3 RCA
    -PMC Result 6 aktiv proffmonitor, koble opp med et 3m-sett XLR av samme type som ovenfor

    Det er hele systemet, det:cool:

    Hvis du kun vil se på ny amp, sjekk ut Rega Aethos eller Elicit R. Sistnevnte er den eneste av de to som har innebygget RIAA..Regaen funker dog både til Pro-Ject og Thorens. Fono MM og dens spolebroder MC er mine favoritter under merkets egen Aria i pris. PMCene er transmisjonslinjer, produsert for studio av studiofolk i England. Kan stå nær sagt over alt, spiller alt, viser musikken slik den er og har tilpassede forsterkere innebygd i kabinettene.
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det så vanskelig å holde seg on topic ? Høyttalere er ikke nevnt, ikke rom heller.
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Enig at opptegning av rom er veldig viktig for opplevelse (personlig mener jeg det er akkurat her komprimmerte formater -selv høy bitrate - sliter). Men om du kan kjøpe brukt kommer du ganske langt med en nad 3020 og et par Spendor eller Rodgers høyttalere + tid til oppsett. Om du har ok cd/platespiller-combo.
    Hvis du med Rodgers tenker på Rogers LS3/5a (prøver ikke å spikke fliser, bare sikre at vi snakker om det samme. :) ),
    så er det min oppfatning - og erfaring med Rogers gjennom mer enn 40 år at NAD 3020 ikke holder her.
    LS3/5a er tungdrevne.
    Mener det var HighFidelity som testet de med en forsterker på 600 W.
    Det ble tørt kommentert at "det var passe".
    Hvilket jeg støtter. Jeg har alltid brukt 100-200 W på min.
    Mye av tiden med en Quad 405 mkII.
    Når det er sagt så er jeg nok mer opptatt av opptak og plassering enn av forsterker nå det gjelder perspektiv.
    Xerxes - var i studenttiden, og en liten hybel ja. 10m2? Så de (LS3/5A) stod på hylle - godt fremskudt over kombi sofa/seng, bord i mellom og så ene stolen med skrivebord bak. Jo - kunne gjerne være mer effekt, og ble også høyere (men ikke voldsomt) med fler strømsterke kl a watt senere. 600W på LS3/5A?? - da hadde det vel raknet helt for Michael Madsen og co tenker jeg...

    Høyt kunne ikke de spille - da "bunnede" bassen med tydelig lyd - men de spillede veldig godt (hørte mest klassisk og ensembler) med et stort og ikke minst engasjerende lydbilde. Har hatt mye forskjellig inn forbi siden - men ikke sålangt funnet noen som slår de på akkurat mellomtonen...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Rommet bør være litt dempet, slik at ikke tidligrefleksjoner ødelegger for mye, i tillegg til riktig plassering av HT. Da kan det beste i selv billige forsterkere komme til sin rett. Er du ute etter kjøpetips?
    Eller, litt mer plasseringsvennlig: Høyttalerne bør ha jevn power response og frekvensgang off axis, slik at klangfargen i reflektert lyd og diffus romklang stemmer overens med direktelyden.

    Det har lite med forsterkerne å gjøre, med mindre de forvrenger så mye at lydbildet kollapser og høyttalerne blir lokaliserbare. Da kan man velge mellom å svare på hva trådstarter spør om, eller å svare på det egentlige spørsmålet. Men mitt erfaringsbaserte svar er at en Hypex UcD180HG eller UcD400AD holder i massevis. :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det mulig å oppnå nyrekarakteristikk uten avansert DSP? Kii Audio tryller jo voldsomt med både tid og frekvens med hjelp av DSP og en bøtteballett elementer. Har ikke hørt om andre høyttalere med slik karakteristikk
    Ja, det forutsetter en akustisk forsinkelse i enslags transmisjonslinje med utløp på baksiden, eller en kombinasjon av en dempet dipol i U-baffel og en kassehøyttaler. DSP og to elementer i hver sin kasse rygg mot rygg er langt enklere.

    Mine høyttalere er DSP-styrte kardioider, nettopp for å kunne kontrollere power response og å kverke kanselleringen mellom direktelyd og reflektert lyd fra frontvegg. De er fullstendig ulokaliserbare i lydbildet, som strekker seg langt forbi høyttalerne i bredde, dybde og høyde.
     
    Sist redigert:

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å oppnå nyrekarakteristikk uten avansert DSP? Kii Audio tryller jo voldsomt med både tid og frekvens med hjelp av DSP og en bøtteballett elementer. Har ikke hørt om andre høyttalere med slik karakteristikk
    Gradient 1.4 gjør ca noe sånt helt passivt. Dutch & Dutch 8C er en DSP-styrt høyttaler, men kardiode-spredningen oppnår de akustisk, gjennom et sirlig system der motfase-lyden fra inni kassen slipper ut på sidene og kansellerer side-lyden der. Geithain har lenge gjort noe liknende i sine konstruksjoner. Også aktive (i sine senere modeller DSP-styrte) høyttalere, men selve kardiode-funksjonen er akustisk. Skrev forøvrig om mine erfaringer med Dutch & Dutch her: https://www.hifisentralen.no/forume...-dutch-rethink-loudspeaker-2.html#post2989140
    Gradienthøgtalarar er ikkje noko nytt; Harry Olson beskreiv dei tidleg på 70-talet [1]. Det kan lagast med ymse strålemønster, som vist ifig, henta frå [2].

    Det finst forskningsresultat som syner at tidlege refleksjonar frå sideveggane er fordelaktig, på den måten at lyttaren føler seg omhylal av lyd, som i opptaksrommet [3] [4], Refleksjonar attafrå, framafrå og frå tak og golv, derimot, bør dempast [4][5], noko som heng saman med at vi har eit øyre på kvar side av skallen. Dette gjer at gradienthøgtalarar med nyrekarakteristikk er spesielt interesante, etter som dei strålar framover og til sidene, men ikkje rett bakover.

    Referasne
    [1] H. Olson, Gradient loudspeakers, J. Audio Eng. Soc., Vol. 21, No. 2, 1973, ss. 86-93.
    [2] S. Gudvangen, Properties of gradient loudspekars, Audio Eng. Soc. 136 Convention, München, 26-29 april 2014, paper 9070,
    [3] M. Baron, The subjective effects of first reflections in concert halls – The need for lateral reflections. J. Sound Vibr., Vol. 15, No. 4 1971, ss. 475–494.
    [4] F.E. Toole, Loudspeakers and rooms for sound reproduction - A scientific review. J. Audio Eng. Soc., Vol. 54, No. 6 juni 2006, ss. 451–476.
    [5] S.E. Olive and F.E., Toole.,The detection of reflections in typical rooms. J. Audio Eng. Soc., Vol. 37, No. 7/8, juli/aug. 1989, ss. 539–553,





    Gradienthogtalarar.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Igjen, stemmer helt med mine erfaringer og prioriteringer.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Om vi er litt på viddene i høve tema, er det likevel relevant. Vi har fleire som hefdar at elektronikken er underordna høgtalarane og plasseringa av desse. Og små høgtalarar som LS3/5A er fine til å lage perspektiveigenskapar. Men til liks med mange andre gode høgtalarar, har dei sine utfordringar. Så du må ha god elektronikk til dei. NAD 3020 høyrest i fyrste omgang ok ut, men sett på ein skikkeleg god og kraftig forsterkar, så skal du sjå at ting vert endå betre. Og det ligg i effektforsterkaren. Du kan bruke forforsterkaren, endåtil riaadelen (med ein god MM) tappe signalet frå forforsterkar ut-terminalane og sette på ein skikkeleg sak (brukte ein 100 watts Yamaha B2 for 40 år sidan med godt resultat)
    Men attende til elektronikk og lydbilde. Du må ha ein effektforsterkar som matchar høgtalarane. Så må du ha ein forforsterkar som både matchar effektforsterkaren og kan lage tredimensjonalitet. Og som eg har vore inne på tidlegare: her er det lettast å finne kvalitetane i ein rørkonstruksjon. Gjerne eldre - det har lite å seie.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Og for å forklare litt nærmere, da dette faktisk ER topic: Eldre Missions ER gode, men for å få dem til å VIRKELIG åpne alle dimensjoner i lydbildet trengs det en forsterker med store reserver, god presisjon og en ufeilbarlig musikalsk natur. De finnes. MEN: For å komme dit må du oftest opp i prisklasse med de ovennevnte PMC Result 6. Gjør du det, og finner en passende en, er sjansen uansett noe liten for å hente ut like mye topplyd som du får i R6. Pga blant annet Missions alder. Mao. er R6 et MYE bedre kjøp hvis eldre høyttalere i lavere prisklasse skal skiftes ut med nye. Forsterkerne og studioarven deres er en kjempebonus, og del av hele den pakka. Og jeg tør nesten garantere du hører ting du ikke trodde var i mix på det tilgjengelige materialet. Fordi PMC har fokus på avsløring, sammenheng, tredimensjonalitet, detaljer og det å rett og slett vise hva du EGENTLIG har å lytte på. Alt dette mens de har i behold nettopp den musikaliteten topp britisk utstyr. som Rega og Mission- har bygget ryet sitt på. En høy prosent av verdens studios har ett eller flere PMC-par i hus. Og det er en grunn til det..De er imo det mest universelle høyttalermerke som er å oppdrive. Og med disse får du minutiøst tilpassede forsterkere og balanserte koblinger med på kjøpet. En ekte 3-for-1, altså..Årets julegave!
     
    Sist redigert:

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Er det mulig å oppnå nyrekarakteristikk uten avansert DSP? Kii Audio tryller jo voldsomt med både tid og frekvens med hjelp av DSP og en bøtteballett elementer. Har ikke hørt om andre høyttalere med slik karakteristikk
    Ja, det forutsetter en akustisk forsinkelse i enslags transmisjonslinje med utløp på baksiden, eller en kombinasjon av en dempet dipol i U-baffel og en kassehøyttaler. DSP og to elementer i hver sin kasse rygg mot rygg er langt enklere.

    Mine høyttalere er DSP-styrte kardioider, nettopp for å kunne kontrollere power response og å kverke kanselleringen mellom direktelyd og reflektert lyd fra frontvegg. De er fullstendig ulokaliserbare i lydbildet, som strekker seg langt forbi høyttalerne i bredde, dybde og høyde.
    Spennende! Lette litt i den lange "mad science"-tråden din, men fant ikke noe konkret om det der? Har jeg oversett noe?
     
    Sist redigert:

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Og for å forklare litt nærmere, da dette faktisk ER topic: Eldre Missions ER gode, men for å få dem til å VIRKELIG åpne alle dimensjoner i lydbildet trengs det en forsterker med store reserver, god presisjon og en ufeilbarlig musikalsk natur. De finnes. MEN: For å komme dit må du oftest opp i prisklasse med de ovennevnte PMC Result 6. Gjør du det, og finner en passende en, er sjansen uansett noe liten for å hente ut like mye topplyd som du får i R6. Pga blant annet Missions alder. Mao. er R6 et MYE bedre kjøp hvis eldre høyttalere i lavere prisklasse skal skiftes ut med nye. Forsterkerne og studioarven deres er en kjempebonus, og del av hele den pakka. Og jeg tør nesten garantere du hører ting du ikke trodde var i mix på det tilgjengelige materialet. Fordi PMC har fokus på avsløring, sammenheng, tredimensjonalitet, detaljer og det å rett og slett vise hva du EGENTLIG har å lytte på. Alt dette mens de har i behold nettopp den musikaliteten topp britisk utstyr. som Rega og Mission- har bygget ryet sitt på. En høy prosent av verdens studios har ett eller flere PMC-par i hus. Og det er en grunn til det..De er imo det mest universelle høyttalermerke som er å oppdrive. Og med disse får du minutiøst tilpassede forsterkere og balanserte koblinger med på kjøpet. En ekte 3-for-1, altså..Årets julegave!
    Takk for tips! Mine Mission-høyttalere er knapt et år gamle. Opplever de som litt mer livligere enn det jeg husker de gamle som (men det kan ikke festes NOE lit til). Virker som de utgjør en enkel last. Men de SER veldig like ut som gammelskolemission med diskant montert under bassmellomtonen.

    Mvh
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det så vanskelig å holde seg on topic ? Høyttalere er ikke nevnt, ikke rom heller.
    Le Corbusier har i sitt verk Mot en arkitektur viet et helt kapittel til temaet "Spørsmålet stilt på feil måte".

    Du har med andre ord ikke hørt hva en forsterker kan utgjøre med romfølelsen i lyttevinduet. Ærlig sak det.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Nå er tråden helt på bærtur i forhold til hva trådstarter spør om. Er det virkelig så få som ikke har hørt hva enkelte amper gjør med lyden ? At rom, plassering av høyttalere og hvilket høyttaler prinsipp som brukes er en annen diskusjon. Start en ny tråd om dette hvis ikke det finnes en fra før.
    Vet ikke helt hva som menes med inngangsbillett. Pris?

    Byttet til Mola Mola Makua preamp med option RIAA og DAC. (DAC'en finnes nå og som utflytta enhet med nettverksinngang og hodedelefonutgang den heter Tambaqui)
    I sommer ble sluttrinnene byttet til Mola Mola Kaluga.

    Utrolig godt forføyd, etter min mening er RIAA trinnet helt på høyden med DAC.
    De andre tingene må jo også være på plass, med tråden gjeller jo forsterker.

    Jeg har ikke AB testet og heller ikke lest psykologibøker.:rolleyes:

    PS: Musikkrommet er et lite smalt rom, høyttalerne står 30 cm fra sidevegg, 83c cm fra bakvegg og det er 110cm mellom senter på høyttalerne. DS
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Omvendt orientering er et av Missions særtrekk- det endrer man ikke på der i huset. Snakker vi om budsjettklasse, uander 5000 kr for paret her? Hvilke høyttaler- og submodeller er det du har? Se bakpanelet:cool:
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Sniff: Omvendt orientering er et av Missions særtrekk- det endrer man ikke på der i huset. Snakker vi om budsjettklasse, uander 5000 kr for paret her? Hvilke høyttaler- og submodeller er det du har? Se bakpanelet:cool:
    Vi snakker budsjettmodell. LX-2. Suben er en gammel Kef. Den skal byttes ut. Den må deles veldig dypt for å ikke rope "her er jeg" når jeg drar opp litt. Lite justeringsmuligheter. Litt upraktisk når LX-2ene ruller av ved 60hz. Tenker noe i retning av REL T5i?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Den RELen er intet annet enn helt perfekt til et sånt par! Bra! Så en fin en på Finn igår til 6K. Samt flere nesten like gode REL Quake, som alle lå på etpar tusen. Mht forsterkeri bør du faktisk komme svært langt med noe såpass rimelig som Audiolab 6000A også- tross Missions beinharde 85 dB/6 ohms følsomhetstall:rolleyes: NOK 5990,- fra importør her: Har både en mer enn akseptabel RIAA og en meget habil DAC, bygget på en knallgod ESS Sabre chip fra Canada.. Pluss femti watt pr side, understøttet av en 200VA trafo. Liten på papiret, men cluet med både Rega og Audiolab er HVA DE GJØR MED RESSURSENE DE HAR. Med en Audiolab får du noe av den samme musikaliteten Rega og Doxa har, med en litt mer nøytral men like musikkfokusert signatur. Sett dem opp med kabling fra Nederlands vinyltrollmann AJ van den Hul, så vil du nok bli mer enn fornøyd:cool: Samme 6000-serie har også en CD-transport og en mer enn habil streamer. Og en bonus til: Mission og Audiolab har samme eiere: Kinesiske IAG.

    www.stereofil.no

    Tippa du satt på en eldre Mission enn de der, og de er langt mer krevende å få til, bortsett fra i følsomheten. Både Audiolab og Rega er av den type utstyr som holder musikkens fakkel høyere enn den mikroskopiske oppløsninga, men du får til gjengjeld et engasjement og et "levd liv" her som få andre har. Er du i Oslo, stikk innom Stereofil..Eller bestill på nett..Det kan du gjøre fra Rega- /VDH- importør Mono også, hvis du ikke bare setter disse to merkene opp mot hverandre i Grensen og går derfra med den forsterkeren du liker best..Stereofil er nemlig også forhandler for Rega/VDH. One Stop Xmas Shopping:cool:

    www.mono.no
     
    Sist redigert:

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Tusen takk for gode tips Auditor! Den audiolaben virker veldig relevant! Godt utstyrt og gode spesifikasjoner. Må prøve å få hørt den

    Mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sniff: Gjør det. Tipper du blir glad! Prisen er altså 5990, men det er den så definitivt verd. Som også alle Regaene er det- med sukker og kanel på.:cool: Det er bare det at ingen av dem har innbygget DAC til den prisen, så hvis streamingen utgjør størsteparten av musikken din, tipper det nok over til Audiolabs fordel. Du får faktisk HELE 6000-systemet- alle tre deler- for like under 16000 kr.

    -6000A forsterker , veil. NOK 5990,-
    -6000CDT CD-transport, NOK 4990,-
    -6000N Play streamer, NOK 4990,-



    Det er ca det samme som du må ut med for merkets dyreste integrerte-en 8300A..og dette systemet har med god grunn fått kjempetester overalt.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    På mine Extrema og EA1 opplevde jeg økt dybdefølelse med ekstrem toe-in, dvs. høyttalerene krysset foran sweet spot.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Er det så vanskelig å holde seg on topic ? Høyttalere er ikke nevnt, ikke rom heller.
    Le Corbusier har i sitt verk Mot en arkitektur viet et helt kapittel til temaet "Spørsmålet stilt på feil måte".

    Du har med andre ord ikke hørt hva en forsterker kan utgjøre med romfølelsen i lyttevinduet. Ærlig sak det.
    I noen få tilfeller kan forsterkere med ekstrem farging enten gi et mye større lydbilde (dersom noe er alvorlig galt fra før), eller man får et mye større lydbilde ved å få vekk en forsterker med ekstrem farging.

    I tilfeller der man har dårlig impedansmatch kan man også miste mye rominformasjon. Dette kan både skyldes frekvensrespons og hvordan driverne oppfører seg i tidsdomenet, men selv drivere som skal ha høy utgangsimpedans skal gjerne allikevel ha en dempningsfaktor på rundt 1-2, så her blir gjerne ikke forskjellene like store. Sagt på en annen måte, en utgangsimpedans på 8 ohm gir ikke nok grad av current drive til at dette i realiteten gjør noen særlig forskjell i tidsdomenet. Da står vi egentlig tilbake med at det er forsterkerens egen forvrengning, og dens relativt moderate påvirkning på frekvensresponsen som betyr noe. Da er det nærliggende å konkludere med at Valentino bare ikke har hatt dårlige nok forsterkere til å ha opplevd denne forskjellen i særlig grad.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Er det så vanskelig å holde seg on topic ? Høyttalere er ikke nevnt, ikke rom heller.
    Le Corbusier har i sitt verk Mot en arkitektur viet et helt kapittel til temaet "Spørsmålet stilt på feil måte".

    Du har med andre ord ikke hørt hva en forsterker kan utgjøre med romfølelsen i lyttevinduet. Ærlig sak det.
    I noen få tilfeller kan forsterkere med ekstrem farging enten gi et mye større lydbilde (dersom noe er alvorlig galt fra før), eller man får et mye større lydbilde ved å få vekk en forsterker med ekstrem farging.

    I tilfeller der man har dårlig impedansmatch kan man også miste mye rominformasjon. Dette kan både skyldes frekvensrespons og hvordan driverne oppfører seg i tidsdomenet, men selv drivere som skal ha høy utgangsimpedans skal gjerne allikevel ha en dempningsfaktor på rundt 1-2, så her blir gjerne ikke forskjellene like store. Sagt på en annen måte, en utgangsimpedans på 8 ohm gir ikke nok grad av current drive til at dette i realiteten gjør noen særlig forskjell i tidsdomenet. Da står vi egentlig tilbake med at det er forsterkerens egen forvrengning, og dens relativt moderate påvirkning på frekvensresponsen som betyr noe. Da er det nærliggende å konkludere med at Valentino bare ikke har hatt dårlige nok forsterkere til å ha opplevd denne forskjellen i særlig grad.

    Får kjøpe meg noen bedre amper da.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    2.648
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Du har med andre ord ikke hørt hva en forsterker kan utgjøre med romfølelsen i lyttevinduet. Ærlig sak det.
    I noen få tilfeller kan forsterkere med ekstrem farging enten gi et mye større lydbilde (dersom noe er alvorlig galt fra før), eller man får et mye større lydbilde ved å få vekk en forsterker med ekstrem farging.

    I tilfeller der man har dårlig impedansmatch kan man også miste mye rominformasjon. Dette kan både skyldes frekvensrespons og hvordan driverne oppfører seg i tidsdomenet, men selv drivere som skal ha høy utgangsimpedans skal gjerne allikevel ha en dempningsfaktor på rundt 1-2, så her blir gjerne ikke forskjellene like store. Sagt på en annen måte, en utgangsimpedans på 8 ohm gir ikke nok grad av current drive til at dette i realiteten gjør noen særlig forskjell i tidsdomenet. Da står vi egentlig tilbake med at det er forsterkerens egen forvrengning, og dens relativt moderate påvirkning på frekvensresponsen som betyr noe. Da er det nærliggende å konkludere med at Valentino bare ikke har hatt dårlige nok forsterkere til å ha opplevd denne forskjellen i særlig grad.

    Får kjøpe meg noen bedre amper da.
    Når monster spekken er på topp , og det meste lyder huggorm , til med favoritt platene , først da kan man være sikker på at det ikke er lagt til " noe :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn