Hvor lenge varer rørene?

jon-arsp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
89
Antall liker
6
Jeg har en Audio Note pre kit, med RIAA, lurer på hvor lenge jeg kan forvente topp ytelse av rørene. Følgene rør står i, strømforsyning: Jan 6x5 wgt og et 6 tall, ø, 3, og en omvendt u (russisk?), v1178. Preen: 2 stk 12aug. RIAA: 2 stk ecc 82 og brimar 6067.
Den står påslått ca 6 timer nesten hver dag.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Gode rør varer svært lenge. Mange år.
6 timer om dagen? Hører du på musikk så lenge hver dag?
Ingen grunn til å la forsterkeren stå på hvis du ikke bruker den.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Skal liksom 6 timer musikk om dagen være mye nå? ::)
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
Jeg byttet rør i min AN pre kit i 2000. De funker fremdeles. Vet ikke hvor mange timer de står på hver dag, men det blir noen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
rolfozzy skrev:
Skal liksom 6 timer musikk om dagen være mye nå? ::)
Hvis det med "om dagen" menes hver dag, så er det i hvert fall mer enn jeg har tid til.
Det som jeg mente var litt viktig er at det ikke har noen hensikt å brenne rørene så mye hvis en ikke spiller musikk.
I min forsterker sitter det 10 rør. I løpet av alle de årene den har vært i drift har det gått ett. Det gikk ikke pga lang brukstid.
At levetiden er veldig variabel skyldes oftest varierende kvalitet.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
De med WGT til slutt er militære rør,skal vel vare ca 10000timer,andre rør 3-4000 kanskje ::)

mvh Filip
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.961
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Husk at det kan være svært stor forskjell på det produsenten kaller "estimated lifetime" og virkeligheten.
Det kan slå begge veier.
Det avhenger også av hvordan konstruktøren av f.eks. en forsterker har valgt å sette opp rørene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.690
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då eg var på det mest aktive (ja, eg lyttar ein del framleis, men ikkje så mykje) var eg oppe i gjennomsnittleg 3 timar dagleg. (førte logg, og hadde ikkje TV) med eit typetal på 4 timar. Det førte til rørskift kvart 3.år på effektforsterkaren (Grant G 100 AS). SP 10aren min måtte ha nye riaarør oftare (8 stk der eg er frykteleg kritisk - bytte røra rett som det var om eg var i humør. Eller stokka om på dei), medan linjerøra kunne skiftast om lag som på effektforsterkaren. Straumforsyningsrøra til SP 10 har berre vore skifta ein gong - for 10 år sidan.
No er eg kanskje ikkje heilt typisk, for det har vore eksperimentert litt med rør, eg har hatt inn andre typar innimellom for utprøving av kvalitet og lydlege endringar.
 
Topp Bunn