Hi-Fi forretninger Hvor lang tid skal jeg vente ?

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.796
Antall liker
50.575
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Har en forsterker på service hos Stereofil,den har nå vært hos de i over 3 mnd! De sier de venter på deler i fra Japan. Når jeg ringer for og sjekke skal de ringe meg opp igjen etter og ha snakket med verkstedet,det ender som regel med at jeg må ringe de igjen dagen etter for og få info om forsterkeren da de ikke ringer meg tilbake:mad:.
Forsterkern er 1 år gamel,hvor lang tid skal jeg være tolmodig og vente ? Hva hadde du/dere gjort?

O
 

Bromkamerat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2005
Innlegg
130
Antall liker
2
1 år gammel ? Burde ikke ta lenger tid en 3 uker. Krev å få nytt eller et tilsvarende apparat du kan låne. Om du ikke har påført feil selv så husk å kreve reklamasjonsrett. 1 års garanti , 5 års reklamasjonsrett.

Har en forsterker på service hos Stereofil,den har nå vært hos de i over 3 mnd! De sier de venter på deler i fra Japan. Når jeg ringer for og sjekke skal de ringe meg opp igjen etter og ha snakket med verkstedet,det ender som regel med at jeg må ringe de igjen dagen etter for og få info om forsterkeren da de ikke ringer meg tilbake:mad:.
Forsterkern er 1 år gamel,hvor lang tid skal jeg være tolmodig og vente ? Hva hadde du/dere gjort?

O
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.674
Antall liker
9.856
Sted
London
Krev ny forsterker eller å få kjøpet hevet (hvis problemet ikke er noe du har skyld i). Det kan ikke vaere ditt problem at deler ikke er tigjengelig innen rimelig tid
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.796
Antall liker
50.575
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Feilen ligger i Riaa,den skurret i venstre kanal noe som ble bare værre og værre. Spurte om låneforsterker og de skulle sjekke og ringe meg tilbake,noe de aldrig gjorde. Jeg ble litt sur og gadd ikke mase mere på de om det kjøpte meg en reserveforsterker her på torget istedenfor.

O
 
A

ANM

Gjest
Forbrukerkjøpsloven er ganske klar!

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.497
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Krev å få hevet kjøpet. 3 måneder er uakseptabelt.

Johan-Kr
 
A

ANM

Gjest
Har også hatt noen runder med mangelfulle produkter, men i mitt tilfelle oppførte selger/sjef for utsalgsstedet seg som en objektiv mellommann som forholdt seg til lovverket. I prosessen hadde vi løpende dialog og resultatet var en svært fornøyd kunde som absolutt ikke frykter å handle der igjen, så lenge rette mannen styrer skuta. Soundgarden Fredrikstad gir god service også etter at pengene er byttet hånd!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
3 måneder er lang tid, men det verste syns jeg nesten er at kunden selv må purre opp saken hele tiden p.g.a. manglende oppfølging fra butikk. Kan jo være forskjellige grunner til akkurat det, men særlig god reklame for butikken er det iallfall ikke når dette blir delt på et entusiastforum som det blir her.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hvis det er fabrikasjonsfeil og ikke brukerfeil har du krav på ny vare. Bruk kjøpsloven og ikke finn deg i bortforklaringer. At delene ikke dukker opp er ikke ditt problem.
 
T

Tårnfalk

Gjest
Det er slik det er blitt; kjappe penger og ikke deler på lager, det koster penger. En seriøs butikk hadde tilbudt deg et apparat med en gang som du kunne ha i mellomtiden.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.796
Antall liker
50.575
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Fikk tlf fra Stereofil nå og forsterkeren lar seg ikke reparere. Fikk tilbud om en topp model istedenfor med et mellomlegg i fra meg på kr 30000. Eller jeg kunne vente 2 mnd til da den må sendes til Japan og sjekkes der :( har jo fryktelig lyst på toppmodellen selvsagt men det er jo mye penger også.

O
 
A

ANM

Gjest
Hvor godt tilbud er det? Hva måtte du betalt i mellom normalt?
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.971
Antall liker
11.800
Sted
Hus
Viktig å ha backup apparater. Har ett apparat ekstra av alt jeg har så service er aldri noe problem. Verre når det er et nytt apparat med garanti og en ikke har noe å putte inn i mellomtiden :eek:
 
A

ANM

Gjest
Om du har lyst på toppmodellen hadde jeg slått til... Kanskje forsøkt meg på 5000 til for tort og svie. :)
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
557
Antall liker
1.106
Torget vurderinger
11
Hvis ikke den lar seg reparere, så har du vel krav på en ny forsterker. Det andre tilbudet er muligens hyggelig men du skal ikke ha bare de to alternativene der.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.122
Antall liker
10.576
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke lar seg reparere? Hørtes da litt merkelig ut.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Forbrukerkjøpsloven er ganske grei, den. Du kan i utgangspunktet velge mellom retting av feilen eller omlevering. Her har man i utgangspunktet blitt enige om å gå for retting av feilen. § 32 sier at hvis en mangel ikke blir rettet, har forbrukeren følgende mulighet:

§ 32: I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

I dette tilfellet er det neppe noen tvil om at mangelen er vesentlig, og når selger har sagt at forsterkeren ikke kan repareres, men at den må sendes til Japan for å sjekkes, mener jeg at du har rett til å heve kjøpet.

Alternativt er det en mulighet å la selger la forsterkeren ta turen til Japan og tilbake igjen, mot at du får disponere en minst like god erstatningsforsterker i mellomtiden.

Hvis det skulle vise seg at den ikke kan reparareres i Japan, har du rett til å heve kjøpet.
 
A

ANM

Gjest
...i tillegg kan du ha krav på kompensasjon ved et dekningskjøp.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.796
Antall liker
50.575
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Problemet er at den er gått ut,fikk da et tilbud på nytt nå med 25000kr i mellom. Da får jeg demo modellen de har i butikken. Kunne fått nesten tilsvarende men den store frister mere.
Takket ja til det og er happy og gleder meg til å hente den i morgen :):) da får dere se hva det er også ;) Da ordnet Stereofil opp på en ryddig fin måte syntes jeg.

O
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.010
Antall liker
390
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Har også hatt noen runder med mangelfulle produkter, men i mitt tilfelle oppførte selger/sjef for utsalgsstedet seg som en objektiv mellommann som forholdt seg til lovverket. I prosessen hadde vi løpende dialog og resultatet var en svært fornøyd kunde som absolutt ikke frykter å handle der igjen, så lenge rette mannen styrer skuta. Soundgarden Fredrikstad gir god service også etter at pengene er byttet hånd!

Har også god erfaring med Soundgarden. At et produkt trenger service/reparasjon må man regne med og Soundgarden Forus gir ypperlig service i så måte.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.796
Antall liker
50.575
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.860
Antall liker
17.392
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Det var jo bra! Synd du ikke får spilt så mye på den i morgen :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det var jamen bra at Stereofil kom på banen etter 3 måneder. Og det faktum at trådstarter la ut navnet i formiddag har jo selvfølgelig ikke noe med saken å gjøre.....?
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Det burde ikke være slik.Håper at selgere "røsker"seg litt i luggen og innser håpløsheten i at kunden må vente i flere måneder på nytt produkt.
Og så var det dette med å gi lovte tilbakemeldinger.Det er utrolig irriterende når tilbakemeldinger ikke kommer og kunden må "purre" på nytt.
Helt unødvendig.Jeg kan ikke tenke meg at selgere av "tung" HiFi er overarbeidet på noe vis som gir grunnlag for ikke å tilbakemelde.
Kommunikasjon mellom selger og kunde er Alfa og Omega.De som ikke har skjønt dette burde praktisk talt ikke få lov å selge.
Og så burde de jages på dør.Dette gjelder selvsagt eiere og selgere.
Men gleden er den at det finns unntak og de må vi gi ros.For de finnes.
Mvh Kenneth
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.155
Antall liker
22.646
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg sendte inn en McIntosh MX121 for reparasjon til Neby. Feilen ble kjapt funnet, deler bestilt i fra USA og nå er burken på vei tilbake til meg. Det har vel gått ca. 14 dager siden jeg sendte den. Veldig kjapp og god service :)

Forøvrig syns jeg du har fått et godt tilbud selv om dette har tatt alt for lang tid. Jeg hadde gjort akkurat det samme så lenge en har muligheten til å hoste opp mellomlegget.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg sendte inn en McIntosh MX121 for reparasjon til Neby. Feilen ble kjapt funnet, deler bestilt i fra USA og nå er burken på vei tilbake til meg. Det har vel gått ca. 14 dager siden jeg sendte den. Veldig kjapp og god service :)

Forøvrig syns jeg du har fått et godt tilbud selv om dette har tatt alt for lang tid. Jeg hadde gjort akkurat det samme så lenge en har muligheten til å hoste opp mellomlegget.
Har også gode erfaringer med Neby når det gjelder service, og det kan de godt få litt ekstra credit for av meg også.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.796
Antall liker
50.575
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Fikk tlf fra Stereofil nå og forsterkeren lar seg ikke reparere.

O
Den var drøy! Kunnskapsmangel hos Stereofil...?
Ikke stereofil men verkstedet,saken var den at Riaa delen var ødelagt og ble byttet men problemet med støy ble igjen.
De tror da et relé som sitter på et av printkortene er røket og det blir et problem og bytte det da de ikke er 100% sikkre at det bare er det som er feilen,må da sendes til Japan og det blir dyrt. Jeg er veldig fornøyd med dealen jeg fikk av stereofil/importør.
Litt kjipere er at jeg måtte ringe en annen butikk og avbestille en forsterker jeg hadde bestilt,men det gikk heldigvis bra :)

O
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg er ikke imponert over Stereofil sin håndtering av dette når jeg leser tråden men blir heller ikke helt overrasket.

Det er faktisk en stor fordel å ha produkter som føres av Neby ettersom de har dyktige reparatører og utstyr i backup. Jeg har fått reparert både forsterker og høyttalere der med låneprodukter. Det er aldri noen følgefeil etter retur som man kan oppleve andre steder.

Når man kjøper utstyr er det like viktig at man har et produkt som også fungerer etter salget som lyden i seg selv. Å være 3 mnd uten musikk på denne måten er ikke OK.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Dette er ikke det værste som kan hende oss. Det er værre det som skjedde fra en butikk i alnagata i OSLO. Noe som også ble omtalt på sentralen før jeg ble medlem. Kunder forhåndsbetalte og etterlyste varen som ikke ble sendt. Forhandler brukte innbetalte beløp fra kunder til å betale kreditorer. Den værste saken i norsk hifibransje. Det var mange som tapte penger hær. Får endelig håpe at noe slikt ikke skjer igjen. mvh. Gui
 
Topp Bunn