hvor kjøpe bladfiner???

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hei
er ute etter noe bladfiner, noen som vet vopr jeg kan kjøpe det enkelt å greit? Har tidligere kontaktet oslofinerfabrikk og de ville ikke levere til privatpersoner, var også ikontakt med en annen trevarehandel som kunne levere men de gir ingen lyd ifra seg.
 

trevil

Medlem
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
9
Antall liker
0
Lurer på hvordan posten behandler sånne ting, vært kjekt om det var 'lokale' steder man kunne handlet
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Jeg har også vært i kontakt med dette firmaet (finerimport), og fått tilsendt en prøve. Må være veldig lett å jobbe med, da fineren har en slags papirfilm på baksiden. Så vidt jeg kan se, skal det gå veldig fint å legge denne rundt hjørner også, hvis disse avrundes litt. Jeg rullet faktisk finerprøven lett rundt ett kosteskaft...
Forsendelse var heller ikke noe problem. De rullet sammen finerarkene, og embalerte disse i papphylser. Videre brukte de vel posten, mener jeg å huske, og hadde aldri hatt problemer eller reklamasjoner i fbm dette.
Har ikke prisen forann meg, men dette er jo såklart ett produkt som er litt dyrere enn vanlig bladfiner...
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Jeg har også vært i kontakt med dette firmaet (finerimport), og fått tilsendt en prøve. Må være veldig lett å jobbe med, da fineren har en slags papirfilm på baksiden. Så vidt jeg kan se, skal det gå veldig fint å legge denne rundt hjørner også, hvis disse avrundes litt. Jeg rullet faktisk finerprøven lett rundt ett kosteskaft...
Forsendelse var heller ikke noe problem. De rullet sammen finerarkene, og embalerte disse i papphylser. Videre brukte de vel posten, mener jeg å huske, og hadde aldri hatt problemer eller reklamasjoner i fbm dette.
Har ikke prisen forann meg, men dette er jo såklart ett produkt som er litt dyrere enn vanlig bladfiner...
Ser lovende ut dette her - husker du hvilken type finer du fikk en prøve på? Lignaflex, Lignapal eller 3D?

Hadde satt pris på om du hadde klart å grave frem prisen forresten - kan jo altids spørre firmaet, men det er jo enklere å få det her da... ;)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Vanskelig å ta dette på bare "husken", men tror det var Lignaflex som var aktuell å bruke. De andre typene var til mere profesjonell bruk, i alle fall den 3D-typen. De hadde denne i veldig mange treslag, og jeg fikk vel en prøve i eik. De hadde lyse treslag som bjerk og lønn, til mørkere som mahogney, teak og valnøtt.

Mener prisene varierte litt +/- 1k, alt etter hvor eksklusive treslag en skulle ha. Da var det snakk om ett helt finerflak, mulig det var ca 120x220cm, i alle fall nærmere 2,5 m2. Dette gjør jo att man slipper å skjøte/lappe bitene sammen som med vanlig bladfiner. Skal være heldig hvis man finner noe i bredde over 30 cm, og jo bredere flakene er, jo større er sjansen for lange sprekker er min erfaring.

Jeg droppet det prosjektet jeg skulle ha finer til, men ved neste korsvei er ikke jeg i tvil om hvilket produkt som skal brukes i alle fall :)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
takker for svar, får håpe jeg finner det jeg skal ha nå :) kommer vel sikkert et bilde etterhvert når racket blir ferdig.
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Høres ut som the right stuff dette her ja - har et prosjekt med linjekilder på bortimot 2 meter på gang og da er det greit å slippe for mange skjøter for å si det sånn... ;D
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Må være midt i blinken da vil jeg tro. Skal man først legge finèr, er vel det viktigste att resultatet blir bra... selv om det kunne vært gjort litt billigere. Er noe med å spare seg til fant også....
Lykke til med prosjektet!
 
E

espenj2005

Gjest
Høres ut som the right stuff dette her ja - har et prosjekt med  linjekilder på bortimot 2 meter på gang og da er det greit å slippe for mange skjøter for å si det sånn... ;D

Høres spennende ut...
Legger du ut en tråd?
Mvh Espen
 

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Innlegg
316
Antall liker
1
Høres spennende ut...
Legger du ut en tråd?
Mvh Espen
Det gjør jeg! Når jeg kommer så langt i hvertfall - blir nok ikke oppstart før til våren sånn som det ser ut nå...

Mulig jeg hiver ut noen 3D skisser og en del tanker om hvordan ting skal bli om en stund - altids bra å ha ting mest mulig gjennomtenkt før det skal sages... ;)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
der var endelig fineren bestilt, fikk faktisk nå bestilt fra oslofiner. bilder kommer vel sikkert en dag jeg kommer igang :)
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
fineren er ankommet og ser riktig bra ut, er litt pussing av kanter igjen (3lags sandfyltehyller = ikke helt gjevnt) når finerlegginga kommer igang kommer det kansje et bilde eller to. hvis noen har noen gode råd når det gjelder finerleggingen, hva bør f.eks unngås? så hadde det vært kjekt. Samt hvordan jeg bør behanle fineren, vil ha en litt mørkere farge. ?

mvh Jørgen
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Husk å finnere i varmen, bruk kontaktlim, helst ikke Biltema, bruk strykejern. Hvis du har kjøpt Lignaflex er den det enkleste finneren å legge. Har du kjøpt bladfinner er det viktig å begynne å legge fra kanten og stryk ut med veden, det er meget lett at finneren sprekker i leggeprosessen. Stryk helst på et ekstra lag med kontaktlim på endeveden, jeg legger på et ekstra lag langs alle kanter, det er der det er lettest at den slipper.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
En ting ang behandling, IKKE bruk benarolje! Det er en herdende olje og et helvete å ta igjen hvis du er misfornøyd. Jeg måtte slipe ned alt og starte på nytt. Jeg turde ikke slipe ned alt da det var fare for å slipe igjennom finneren, trist. Prøv på et lite stykke først før du går igang.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
er det slikt at limet ikke skal være vannbasert??
Fineren jeg har fått kalles for decoflex mener jeg å huske.
hvorfor er varme så viktig?? bør vel da bruke et strykjern av gamletypen, mao ledning med varm jernklomp i enden.

mvh Jørgen
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
IKKE vannbasert, Tror det er Casco jeg bruker. Bostic har også en fin variant. I nødens stund har jeg brukt Biltema sitt, det er ganske billig, men jeg har problemer med at det løsner, er faktisk usikker på om det er limet eller temperaturen i arbeidsrommet , eller en kombinasjon. Viktig å få en jevn mettet overflate. Hvis du skal grunne MÅ du være sikker på at det er av an slik art at kontaktlimet ikke løser opp grunningen, det går an å tynne ut kontaktlimet, se på boksen hva slags tynner som er anbefalt, og grunne med det.

Finner en og en side og bruk strykejernet på svak varme. Grovskjær men skarp Stanleykniv. Selv så prøver jeg å få den første siden jevnt med kanten uten å skjære, da kan jeg legge den neste siden med overlapp uten å ta pause. Det er drepen å begynne å skjære på kantene før limet har herdet skikkelig. Jeg fintrimmer kantene med overfres med kopifresestål. Pass også på å ikke dra overfresen hardt over finneren, da blir det spor i overflaten som kommer STERKT til syne hvis du f.eks. skal olje etterpå. Dette har jeg drit... meg ut på og det blir ikke pent for å si det sånn.

Kjøp flere pakker med BILLIGE malerpensler, du trenger ny pensel hver gang du tar en pause i limingenn dette stivner FORT. Det er viktig som nevnt med oredntlig gjennomvarm høyttaler, lim og rom, over 20 grader.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Det er viktig som nevnt med oredntlig gjennomvarm høyttaler, lim og rom, over 20 grader.
høyttaler???

skal vel få ordnet med lim og pensle i lpet av en dag eller to, så er det litt pusiing igjen før jeg begynner.
er egentlig bare glad før at fineren er så brei at jeg slipper skjøting. :)
hadde forsjåvitt tnekt å skjære ut fineren litt større en flaten den skal på, for så å pusse den ned til riktig dimensjon.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
er det slikt at limet ikke skal være vannbasert??
Fineren jeg har fått kalles for decoflex mener jeg å huske.
hvorfor er varme så viktig?? bør vel da bruke et strykjern av gamletypen, mao ledning med varm jernklomp i enden.

mvh Jørgen
Det er viktig med varme (over 20 grader) fordi kontaktlimet er tyktflytende og stivner og klumper seg FORT., da blir penselen stiv og du endet opp med store forskjeller i tykkelsen på limlaget med klumper. Jeg bruker vanlig strykejern jeg. Ikke bruk så sterk varme at du får brannskader i finneren, og husk at du må holde jernet i bevegelse, for sterk varme fører til at finneren sprekker opp og kan revne, ikke pent.
 

Dag

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
2
Jeg ser det er mange forslag her og kaster inn min erfaring som møbelsnekker gjennom 15år.
Enkleste, men ikke beste, måten er kontaktlim, men da vil jeg anbefale sprøyte.
Det er stor forskjell på lim, personelig bruker jeg lim fra Installbay,
http://installbay.no/product_info.php?cPath=67_68&products_id=697
Dette kontaklimet kan tynnes ut og på den måten kan man sprøyte veldig jevnt uten forhøyninger.
Jeg har limt både finèr og skai i mange år og har aldri vært borti at man skal bruke varme.
Alternativ 2, som jeg mener er den beste løsningen er å bruke vanlig hvitlim fra Cascol.
Limet påføres både finèr og materialet det skal limes på.
La det tørke helt.
Teip gjerne endeveden på finèret så det ikke krøller så mye.
Så stryker man fast finèret med varmt strykejern, i denne prosessen kleber limflatene mot hverandre så det er viktig å gå over med en flat, tung og kald gjenstand til limet kjølner igjen, det er først da finèret sitter.
Vel, det var mine 5 cent.

Mvh
Dag Johansen
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
takker for tipset skal se på dette :) tror jeg skal prøve å lime litt før jeg hiver meg på hyllene til racket.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har limt både finèr og skai i mange år og har aldri vært borti at man skal bruke varme.
Mvh
Dag Johansen
Jeg skrev at jeg anbefaler minst 20 grader varmt, altså romtemperatur.
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
Lyd-interiør hadde ikke finer og oslo finerfabrikk selger vel ikke til privatpersoner, så hvor skal jeg få tak i finer til høyttalerne mine hen da? Vil helst at det skal være i oslo/akershus område slik at jeg kan se på fineren først, for jeg er ikke helt sikker på hvilken tresort jeg skal ha enda.

Takker
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Ring til http://www.finerimport.no/. Få dem til å sende deg en finervifte (lignaflex). De selger bare i hele plater. Rulles sammen og sendes med posten. Ca en 1000-lapp for valnøtt.
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
som sagt vil jeg helst gå ett sted litt nærmere slik at jeg kan se hvilken finer jeg vil ha, men takk for tips. Dessuten skulle jeg hatt den nå i jula siden jeg driver med høyttalerne nå
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
KJøpte nettopp en rull med Bjerk Lingaflex. Skal bruke den sammen med annen Bjerk som skal beises, så jeg regner med at det er mest sannsynlig å få likt. Fineren ser veldig bra ut, og virker grei å jobbe med.
 

AndreasLie

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2005
Innlegg
76
Antall liker
0
Er det noen som har prøvd å lakke med maling oppå fineren? halve fronten skal nemmelig være lakkert og resten finer. så spm blir om jeg skal finere halve og grunne mdfen og lakke den eller om det går å spraye slipegrunning på fineren og lakke den.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.431
Antall liker
1.492
Torget vurderinger
29
Gammel tråd, men jeg plukker den opp igjen:)
Jeg skal bestille Decoflex fra Oslo finèrfabrikk.
Dette er en fleksibel finèr med papirlag på baksiden.
2500x1240 mm valnøtt koster 1295 inkl. moms.
De har mye forskjellig.
Frakten blir omtrent den samme om jeg bestiller 1 eller 20 ark.
I og med at det ikke er gjennom firma, må jeg forskudsbetale. Ser ikke på det som noe problem.
Lurte på om noen i Stavangerområdet vil være med å bestille?
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.431
Antall liker
1.492
Torget vurderinger
29
Send gjerne en PM dersom du vil være med.
 
C

Cyber

Gjest
Gammel tråd x 2: Noen som kjenner butikker som selger finer til private?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Snakka med Oslo Finerfabrikk for noen år siden, og fikk forståelsen av at det var mulig, men da måtte jeg møte opp sjøl.... noen her i menigheta har importert vi Ebay, med greit resultat etter det jeg har skjønt.... håper noe kommer opp med gode forslag...
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
De hadde jeg glemt, men leverer de til private, og ikke minst -vil de sende. eller må man møte personlig?
 

TEK

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
912
Antall liker
108
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Disse funker også - men frakten blir selvsagt ganske dyr:
https://www.veneersupplies.com
Jeg kjøpte med lim på baksiden - veldig enkelt å jobbe med.
Har også kjøpt råfiner (valnut burl) direkte fra kina, sammen med vanlig veldig tynn vanlig valnøtt med papir/skum bakside.
Den første var litt dårligere kvalitet og veldig vanskelig å arbeide med. Fordelen er at hjørnene ble perfekte, noe som er vanskelig om du har papir bakgrunn. Men pga dårlig kvalitet var det ganske mange hull som måtte lappes.
Skulle jeg gjort det igjen ville jeg brukt papirdekket på sider og kanskje bak, og råfiner foran for å unngå synlige kanter - men tror jeg ville bestilt råfineren fra en leverandør som var litt mer forutsigbar.
Men burl råfiner er vel generelt vanskelig - så usikker på hva en kan forvente.
Noen som vet hvor bra en kan få skjøtene om en bruker finer med tre som backing istedenfor papir?
Eventuelt hvordan man kan få perfekte skjøter med papir backing? Når jeg har brukt papir backing har jeg ikke klart å få perfekte skjøter.
 
C

Cyber

Gjest
Disse funker også - men frakten blir selvsagt ganske dyr:
https://www.veneersupplies.com
Jeg kjøpte med lim på baksiden - veldig enkelt å jobbe med.
Har også kjøpt råfiner (valnut burl) direkte fra kina, sammen med vanlig veldig tynn vanlig valnøtt med papir/skum bakside.
Den første var litt dårligere kvalitet og veldig vanskelig å arbeide med. Fordelen er at hjørnene ble perfekte, noe som er vanskelig om du har papir bakgrunn. Men pga dårlig kvalitet var det ganske mange hull som måtte lappes.
Skulle jeg gjort det igjen ville jeg brukt papirdekket på sider og kanskje bak, og råfiner foran for å unngå synlige kanter - men tror jeg ville bestilt råfineren fra en leverandør som var litt mer forutsigbar.
Men burl råfiner er vel generelt vanskelig - så usikker på hva en kan forvente.
Noen som vet hvor bra en kan få skjøtene om en bruker finer med tre som backing istedenfor papir?
Eventuelt hvordan man kan få perfekte skjøter med papir backing? Når jeg har brukt papir backing har jeg ikke klart å få perfekte skjøter.
Jeg er såpass amatør at perfekt blir det aldri, men det blir ganske pent uansett.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
brukte finer med lim fra veneersupplies på platespilleren, og likte den godt.
har også forholdsvis god erfaring med band-it finer fra parts express, men den må man lime selv, og ikke alle rullene var like vakre.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
956
De hadde jeg glemt, men leverer de til private, og ikke minst -vil de sende. eller må man møte personlig?
Jeg kjøpte ihvertfall en rull mahogany Ligna-something derfra for mange år siden uten problemer. Sendt i post.
 
Topp Bunn