Hvor ironisk kan det bli?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Noen som husker denne?

http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp?number=DGLPI437544

En del av DG's storsatsing 4D for noen år siden. En gang det siste heiteste nye, AD-konverteringen så tett på mikrofonen som mulig, sånn derre analogtjafs vil vi ikke ha...

Nå er den å få på Japanpresset vinyl. Hvorfor? Nei... Vi vil vel ikke ha sånn derre digitaltjafs lenger.

Jeg blir mer og mer sikker på at jeg gir beng, bare musikken er god.  ;)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Var ikke tid den 4 dimensjonen ref Einstein? Vil jeg bli tatt frem eller tilbake i tid med disse innspillingene :)

OU812

R

rico

Gjest
Det er alltid bedre sent enn aldri....den utgivelsen der kom i 2008... :)

Men beng det gir vi her også.

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Det er viktig å få litt ørevennlig forvrengning inn i det hele. En vinylrigg er jo en forvrengningsgenerator, så her er alt som det bør være.

Alle digitale innspillinger bør utgies på vinyl/tape, og alle gamle innspillinger (pre-dititalis) bør utgies på digitalt (av rene bekvemmelighetshensyn).

Z

Zomby_Woof

Gjest
Dr Dong skrev:
Det er viktig å få litt ørevennlig forvrengning inn i det hele. En vinylrigg er jo en forvrengningsgenerator, så her er alt som det bør være.

Alle digitale innspillinger bør utgies på vinyl/tape, og alle gamle innspillinger (pre-dititalis) bør utgies på digitalt (av rene bekvemmelighetshensyn).
Nå... Høyttalerne skulle vel mette forvrengningshungeren for de aller fleste av oss...  ;)

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Dr Dong skrev:

Nå... Høyttalerne skulle vel mette forvrengningshungeren for de aller fleste av oss... ;)
He-he!

For å spinne litt videre på den flik av alvor som lå til grunn i det jeg sa…

Det er blitt foreslått at digitalisen faktisk er litt for «ren», at vi faktisk setter pris på og liker en viss type forvrengning. Derav noe av vinylentusiasmen.

Jeg kan ikke gå god for det, men om det nå var slik, og vi trekker inne høyttalere - legitimt mener jeg -, er det den samme type ørevennlig forvrenging som også der gjør seg gjeldende?

Spørsmål stilt ut fra uvitenhet, og på rent hypotetisk basis.

(Jeg følger meg litt som om vi skulle diskutere: Om nå Jesus var Guds sønn… Men på den andre siden, intet er kanskje mer opplysende enn å tenke hypotetisk?)

R

rico

Gjest
Kjøpte denne vinylen sommeren `08, ser det er samme nummer, selskap og pris på den som kommer nå (Universal Japan). Det jeg husker var at den var dyr (75$) og at den forsvant rimelig raskt fra markedet.

Det kan jo også tenkes at de vil gi den ut enda engang på vinyl da dette vel er en av storselgerene til DG, vinylsalget har vel også gått enda mer opp siden 2008 så de ser vel et marked for den, så det er ikke helt sikkert at det er ironisk, men for all del det kan jo være det også. Lenge siden jeg har spilt den så vanskelig å si noe om lyden men husker at jeg likte den klart bedre enn CD`en.

Ser forresten nå hvor "Pippa" har hentet malen fra...

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.026
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Digitale innspillinger på vinyl låter ofte smørfint, det er det flere som har erfart.

4D = 4 Days of setup
bl.a. fordi
4D = DDD + D/A konvertere på hver mikrofoninngang

Kostbart oppsett i sin tid, med mye utstyr og rigging på innspillingslokasjon.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.345
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg syntes alltid at DGs 4D og Schlumbergers Q Marine var beslektet. Kortest mulige analoge signalkabler. Støy kan man jo legge til i postprosesseringen. ;D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.026
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Jeg syntes alltid at DGs 4D og Schlumbergers Q Marine var beslektet. Kortest mulige analoge signalkabler. Støy kan man jo legge til i postprosesseringen. ;D
Javisst, fint til 4D. Men mest forvrengning kommer det i sluttgjengivelsen og sansene (les hodet) til sluttbrukeren. Ikke ukjent, altså ikke helt OT.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.556
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ironien er utsøkt, men den underliggende tragedien er at CD-formatet har mistet troverdighet på grunn av loudness war, som har ført til at de aller fleste nyere utgivelser etterhvert er ihjelkomprimerte og forvrengte. Mange har erfart at disse innspillingene låter vesentlig bedre på vinyl, naturlig nok, og da foretrekker man den versjonen. Grunnen til det er ikke at vinyl tilfører ørevennlig forvrengning, men at CD-mastringene formelig er vridd opp i ørefiendlig forvrengning av brick wall-kompresjon og digital klipping. For høyt skal det jo være.

Så generaliseres kanskje den "læringen" til også å skape et marked for vinylutgaver av digitale innspillinger som ennå ikke har blitt ihjelkomprimert, og det er kanskje et sånt eksempel vi ser her.

V

vredensgnag

Gjest
Asbjørn skrev:
Så generaliseres kanskje den "læringen" til også å skape et marked for vinylutgaver av digitale innspillinger som ennå ikke har blitt ihjelkomprimert, og det er kanskje et sånt eksempel vi ser her.
Fullkomment absurd, med andre ord.

Jeg har kjøpt noen vinylutgivelser som helt opplagt er skåret fra CDer. Nå er det mer og mer som mister copyrightbeskyttelsen her i Europa, så mange av vinylutgavene fra tidlig 60-tall man ser fra obskure selskap er utgitt uten at opprinnelig rettighetshaver er involvert. Utgiverne tar en CD-versjon, tweaker den litt og skjærer en vinylutgave fra denne, ev. med DMM.

Kjøpte en Getz/Mulligan gjenutgivelse som er laget på denne måten (med DMM). Så der har jeg en CD på platespilleren!

R

rico

Gjest
ottone skrev:
Digitale innspillinger på vinyl låter ofte smørfint, det er det flere som har erfart.
Ja vi har jo et ferskt eksempel fra 2L med Trondheimsolistene som låter veldig bra. Det ble også gitt ut en del LP plater på 80 tallet som var innspilt digitalt som låt fantastisk, siden ble det verre og verre synes jeg, sikkert av mange årsaker.

For ikke mange år siden ga et norskt selskap ut en LP med en av våre bedre musikere som låt revva, CD`en låt imiddlertid veldig bra. På en festival traff jeg på vedkommende og da jeg fortalte han at jeg syntes LP`en låt revva så kunne han fortelle at de hadde skåret den direkte fra CD`en så dette var/er ikke helt uvanlig.

Ang. trådens LP så måtte jeg spille den i dag for høre hvordan den låter, i den grad det betyr noe som helst så synes jeg den låter veldig bra. Flott dynamik, klart og detaljert lydbilde, selve vinylen er tyst som graven. Hvis man kan ta seg den friheten og sammenligne litt med 2L plata, det er kanskje ikke helt relevant, men på HFS er alt mulig. Det er ca. 20 år i forskjell på disse innspillingene men ved begge innspillingene så er det et stort fokus på lyd. Mutter plata er en aning varmere/rundere i lyden, kanskje litt forsiktig i forhold til 2L, 2L plata synes jeg er friskere og åpnere, den er enda mer definert spesielt i bunnen. Forskjellen er ikke på måpe stadiet men de er der.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Uansett koser jeg meg glugg ihjel over at CD'en er er like ved å få siste spikeren i kista, mens vinylsalget har økt med 100% hvert eneste år de siste 5 åra. I løpet av veldig kort tid er vinyl det eneste fysiske lydmediet man kan kjøpe over disk. Her jeg bor i København kan jeg telle ikke mindre enn 11 butikker som selger vinyl og 2 som selger begge deler i 5 min sykkelradius. Den ene av de to selger i disse dager ut alle sine CD'er med 70% avslag for å fylle butikken opp kun med sort gull.
Så det virkelig ironiske er at i dag er det mer digg å digge vinyl enn noensinne.

Sorry, litt OT, men jeg ble inspirert:-D

Puma

Topp Bunn