Hvor i he....te ble det av diamanten????

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
I går gjorde jeg et opphold mellom to plater for å sjekke stifttrykket med en Shure nålevekt.
Da jeg skulle sette på den nye plata seilte stiften avgårde innover på plata.

Når jeg satte stiften rett ned i rillene midt på plata så jeg at det fungerte som en plog og bokstavelig talt ploget seg gjennom rillene så vinylflisene sprutet.

Har forsøkt å inspisere stiften med lupe. Det kan se ut som om diamanten er borte. Det er bare en liten spiss som står igjen.

PU er ikke brukt mer enn maks 100 timer. Har ikke hatt noen uhell med den. Bruker fra tid til annen en stiftbørste til å fjerne støv, og jeg bruker børsten forsiktig.

Har noen av dere hørt om en diamant som har løsnet før?
Er det mulig å klistre på en ny diamant, eller kan den nye PU'en kasseres?

Det dreier seg om en DV Karat 17D3

:-\
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Uff, dette hørtes veldig trist ut, Kjoenik! Jeg har aldri hørt om noe liknende før.. Kanskje det lønner seg med en mail direkte til Dynavector? Det ville jeg gjort!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Kjedelige greier ja.
Skal sende en mail til Dynavector.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
I går gjorde jeg et opphold mellom to plater for å sjekke stifttrykket med en Shure nålevekt.
Da jeg skulle sette på den nye plata seilte stiften avgårde innover på plata.

Når jeg satte stiften rett ned i rillene midt på plata så jeg at det fungerte som en plog og bokstavelig talt ploget seg gjennom rillene så vinylflisene sprutet.

Har forsøkt å inspisere stiften med lupe. Det kan se ut som om diamanten er borte. Det er bare en liten spiss som står igjen.

PU er ikke brukt mer enn maks 100 timer. Har ikke hatt noen uhell med den. Bruker fra tid til annen en stiftbørste til å fjerne støv, og jeg bruker børsten forsiktig.

Har noen av dere hørt om en diamant som har løsnet før?
Er det mulig å klistre på en ny diamant, eller kan den nye PU'en kasseres?

Det dreier seg om en DV Karat 17D3

:-\
Produksjonsfeil og/eller bruk av uegnet rensemiddel til diamanten? Det er en kjent sak at enkelte rensemidler kan ha en negativ påvirkning på enkelte limtyper som brukes til å feste diamanten i nålefanen. Problemet er kanskje mer kjent med «billige» MM-PUer.

mvh
KJ
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Har ikke brukt noe slags rensevæske på den. Kun børsten, med lett hånd.
Har den siste tiden lagt merke til at noen støvtråder har hatt en tendens til å sette seg fast det hvor diamant er festet til cantilever, slik at jeg har måttet blåse på stiften forfra for å få det av (børsten fikk ikke dette av).
Lurer på om dette kan ha skjedd fordi det har vært en glipe mellom diamant og cantilever hvor trådene har kilt seg fast.
Mon tro om det kan dreie seg om produksjonsfeil ja, og at diamanten ikke har vært ordentlig festet opp mot cantilever?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Burde være en reklamasjonsak dette. Ta kontakt med forretning og krev en ny PU.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Har ikke brukt noe slags rensevæske på den. Kun børsten, med lett hånd.
Har den siste tiden lagt merke til at noen støvtråder har hatt en tendens til å sette seg fast det hvor diamant er festet til cantilever, slik at jeg har måttet blåse på stiften forfra for å få det av (børsten fikk ikke dette av).
Lurer på om dette kan ha skjedd fordi det har vært en glipe mellom diamant og cantilever hvor trådene har kilt seg fast.
Mon tro om det kan dreie seg om produksjonsfeil ja, og at diamanten ikke har vært ordentlig festet opp mot cantilever?
Det høres ut som en reklamasjonssak ja. Forhandler/produsent bør ha en rimelig god forklaring på hvordan dette kan skje dersom de ikke aksepterer dette som en reklamasjon.

mvh
KJ
 
P

Parelius

Gjest
Diamanten forsvant/"knakk" på ZYX-en til kompisen også. Det var bare å sende PU tilbake til - i dette tilfellet - amerikansk forhandler, og ny PU ble levert prompte. No questions asked. Sånn skal og bør det være.

Ps. Kjoenik, du skal ikke se bort fra at de superkablene du bruker mellom PU og RIAA rekylerer vibrasjonsstrøm, som på det muskulære nivå kan svekke karbonstrukturen i stiften. Underligere ting har hendt…
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Parelius skrev:
Ps. Kjoenik, du skal ikke se bort fra at de superkablene du bruker mellom PU og RIAA rekylerer vibrasjonsstrøm, som på det muskulære nivå kan svekke karbonstrukturen i stiften. Underligere ting har hendt…
Du hadde gjort deg bra i salgsavdelingen til en skikkelig snake-oil kabelfabrikant, Parelius.... :)
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har faktisk hatt en Dynavector XX-1H hvor tilsvarende skjedde. Etter kontakt med Dynavector og Audio Concept som da hadde agenturet i Skandinavia (før Planet Snapa fikk det i Norge), fikk jeg beskjed om at boron nålearmen mest trolig var brukket rett bak der stiften var limt fast. Ble den gangen hevdet at dette ikke var reklamasjonssak (årsak mest trolig ustødig børsting stift??!), men fikk normal "innbytte/oppgraderingspris" som DV da hadde. Betalte da ca halvparten av nypris (eller prisforskjell mellom to modeller). Håper for din del har blitt noe bedre fra Dynavectors/Planet Snapas side!!?
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Parelius, du vet å spille på mine nevroser. Tror jeg skifter ut kablene i hele anlegget for å være på den sikre siden ;)

Hadde vært supert om dette var reklamasjonsberettiget. Har mine tvil, og tror jeg skal være fornøyd hvis jeg får en tilsvarende deal som Terryboy.
Skal poste når jeg vet hvordan det går...
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Btw, pickup ble kjøpt 50 timer gammel fra Sverige, så det blir ikke snapa jeg skal forholde meg til, men kanskje heller Audio Concept. Må snakke med selger.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
kjoenik skrev:
Btw, pickup ble kjøpt 50 timer gammel fra Sverige, så det blir ikke snapa jeg skal forholde meg til, men kanskje heller Audio Concept. Må snakke med selger.
Kjøpt i butikk eller hos privatperson? Hvis det siste har du nok et problem.......
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Btw, pickup ble kjøpt 50 timer gammel fra Sverige, så det blir ikke snapa jeg skal forholde meg til, men kanskje heller Audio Concept. Må snakke med selger.
Svenske reklamasjonsregler med andre ord ... der kommer jeg til kort.

mvh
KJ
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Privatperson. Blir jo spennende å høre hvor han har kjøpt den.
Har ikke helt troen på dette her ::)

Skal uansett sende en mail direkte til DV og spørre om dette er noe som jeg kan forvente at blir et tilbakevendende problem etterhvert som jeg beveger meg opp i deres sortiment...
 
L

lark

Gjest
Hvis det er den Shure-vekten jeg tenker på du bruker, så en den litt skummel synes jeg. Sette nålen rett på metall.... Uff :eek:
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
kjoenik skrev:
Privatperson. Blir jo spennende å høre hvor han har kjøpt den.
Har ikke helt troen på dette her ::)

Skal uansett sende en mail direkte til DV og spørre om dette er noe som jeg kan forvente at blir et tilbakevendende problem etterhvert som jeg beveger meg opp i deres sortiment...
Hvis han ikke har kvittering eller den er kjøpt for en god stund siden og det kan betviles at den bare hadde gått få timer da du kjøpte den kan du nok glemme garanti. Du har jo heller ingen garanti for at forrige eier ikke har brukt en rensevæske som løser opp limet. Mulig forrige mann hadde en god grunn til å bli kvitt den.....

Tror du kan glemme siste spørsmålet til DV. Hvis de svarer at du kan forvente deg det kan de like godt slutte å selge PU'er ;)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
FZ skrev:
kjoenik skrev:
Privatperson. Blir jo spennende å høre hvor han har kjøpt den.
Har ikke helt troen på dette her ::)
Skal uansett sende en mail direkte til DV og spørre om dette er noe som jeg kan forvente at blir et tilbakevendende problem etterhvert som jeg beveger meg opp i deres sortiment...

Tror du kan glemme siste spørsmålet til DV. Hvis de svarer at du kan forvente deg det kan de like godt slutte å selge PU'er ;)
Tenkte vel snarere at de ville sende en XX-2 som plaster på såret... ;)

Tror forøvrig ikke at det er noe kvalitetsproblem med DV. De selger jo i bøtter og spann. Men om det forekommer produksjonsfeil er det jo spennende å se om de vil innrømme det, og om de vil forsøke å løse dette så alle blir happy.
Jeg har ihvertfall intet å tape.

Er enig i at Shure-vekten kan virke litt skummel. Men så lenge man er forsiktig og setter nålen rett ned på den, kan jeg ikke forstå at det skulle kunne knekke nålen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Dette aktualiserer Mike Fremers tips om å sette små gummikiler mellom plint og tallerken mens man pusler med slikt. Da slipper man at tallerkenen snurrer og drar med seg vekta (og diamanten) rundt.
 
L

lark

Gjest
Muligens litt off topic dette. En gang på 80-tallet fikk jeg re-tippet en Yamaha MC-3 pickup av Van Den Huul gjennom Audio Media. Da jeg fikk den tilbake og skulle prøve den hørte jeg bare "zprirk - fzzzzzzzzzzz" da jeg senket den ned på plata for første gang. Det viste seg at boron-cantileveren som var limt inn i den hule enden av den avkappete original cantileveren hadde løsnet og lå på plata og roterte rundt. Prøvde å reklamere, men den gang ei. Ikke tale om!!!!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.739
Antall liker
21.609
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Æsjda.Drømmepickupen min som vinylplog. Ikke bra. Leit å høre, kjoenik.

Unnskyld min ignorans, men er ikke nålefane og nål gjort av ett stykke diamant på DV 17D3? Er nålen limt på (diamant)nålefanen?
 
P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
Æsjda.Drømmepickupen min som vinylplog.
Det må da finnes større drømmer om vinylploger.

Ellers:

The Dynavector Karat is notable for its gemstone cantilever. This 1.7mm long by 0.25mm diameter solid diamond cantilever has its 0.06 square mm stylus mounting hole precision cut by laser. The Micro Ridge Stylus of 0.06 square mm nude diamond is securely and accurately bonded to the cantilever.
 
L

Lars.N

Gjest
Huff og huff

For å håpe du er like heldig som meg etter litt strev, kjøpte en Ortofon M2 Black som jeg ikke fikk helt til (hehe)
Fikk lånt meg en bra lupe og fant ut at nåla var montert vindskeivt fra fabrikk det løste seg til slutt da Hi-fi klubben tok omkostninger selv til ny nål .
Det viste seg at hi-fi klubben hadde parallell import på Ortofon og da hjelper det lite å sende den til Mono, de var ikke så glade for parallell importen til Hi-fi klubben .
Noe ganger hjelper det å ta saken i egne hender å løpe lina helt ut.

Mvh

Laban :)
 
B

break_out

Gjest
Triste geier dette men dersom du ikke får igjen noe på reklamasjoner el, så hadde jeg sendt den til vdh for å få en pris på ny diamant.

Så lenge den er såpass ny så er det kjedelig om en må kassere PU, eller bruke den som innbytte mot ny PU.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Bare for å avslutte denne historien...

Sendte mail til Dynavector. De på sin side spurte Håvar fra Planeten Snapa om han kunne hjelpe meg.

Så nå har det ordnet seg. Vil ikke gå inn på detaljer, men når jeg kommer hjem fra Spania om et par uker ligger det en pickup og venter på posten.

Og det er ikke en Karat 17D3... ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
kjoenik skrev:
Bare for å avslutte denne historien...

Sendte mail til Dynavector. De på sin side spurte Håvar fra Planeten Snapa om han kunne hjelpe meg.

Så nå har det ordnet seg. Vil ikke gå inn på detaljer, men når jeg kommer hjem fra Spania om et par uker ligger det en pickup og venter på posten.

Og det er ikke en Karat 17D3... ;)
Topp at det ordnet seg!!
Enkelte forhandlere fortjener virkelig god kred.

Og gratulerer med....forresten ;)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer!
Supert at det gikk godt :)

Enkelte forhandlere fortjener virkelig en liten blomst!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Bra service = bra business

Ikke alle forhandlere har skjønt det, kunne nevnt et par her, men da kommer nok moderatorene løpende temmelig kvikt. 8)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Jeg håper vikelig det ordnet seg like greit som øvrige har fått intrykk av her.

Men merk dere at kjoenik ikke har sagt om det var Dynavektor og/eller Planet Snapa som tok ansvar her. Jeg håper både for kjoenik og forhandler at det er slik, men pr nå er det en konklusjon dere ubegrunnet har kommet fram til (med mindre dere har kommunisert med kjoenik utenom denne tråden).

Uansett blir det spennende å lese om din nye pickup.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Erland skrev:
Jeg håper vikelig det ordnet seg like greit som øvrige har fått intrykk av her.

Men mer dere at kjoenik ikke har sagt at det var Dynavektor eller Planet Snapa som tok ansvar her. Jeg håper både for kjoenik og forhandler at det er slik, men pr nå er det en konklusjon dere ubegrunnet har kommet fram til (med mindre dere har kommunisert med kjoenik utenom denne tråden).

Uansett blir det spennende å lese om din nye pickup.
Uten å ha finlest tråden skjønte jeg ikke helt hva du mener her. Hadde det noe med mitt innlegg å gjøre??
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
FZ skrev:
Uten å ha finlest tråden skjønte jeg ikke helt hva du mener her. Hadde det noe med mitt innlegg å gjøre??
Ikke bare ditt:)

kjoenik skrev at det hadde ordnet seg og at han ventet ny pickup.

Uten videre hopper flere av dere på konklusjonen at det dreier seg om en fantastisk service fra Planet Snapa/Dynavektor.

Kanskje det bare er jeg som kjeder meg, og heller bør gå ut i hagen å finne på noe, men hvordan det ordnet seg har han da ikke sagt noe særlig om ;)
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Enig med Erland her. Kan ikke se at noen har innrømmet feil.

Tipper at kjoenik rett og slett har fått en kanonpris på en ny PU, som hverken produsent eller forhandler ønsker offentliggjort.

Uansett fint at ting ordner seg.

Mvh.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Birdman skrev:
Tipper at kjoenik rett og slett har fått en kanonpris på en ny PU, som hverken produsent eller forhandler ønsker offentliggjort.

Mvh.
Og det er jo topp, om det var slik at kjoenik hadde lysst til å oppgradere......

Vi får se hva han forteller etterhvert.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
emotikon skrev:
Og det er jo topp, om det var slik at kjoenik hadde lysst til å oppgradere......
Har vi ikke alltid det ;D
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Erland skrev:
FZ skrev:
Uten å ha finlest tråden skjønte jeg ikke helt hva du mener her. Hadde det noe med mitt innlegg å gjøre??
Ikke bare ditt:)

kjoenik skrev at det hadde ordnet seg og at han ventet ny pickup.

Uten videre hopper flere av dere på konklusjonen at det dreier seg om en fantastisk service fra Planet Snapa/Dynavektor.

Kanskje det bare er jeg som kjeder meg, og heller bør gå ut i hagen å finne på noe, men hvordan det ordnet seg har han da ikke sagt noe særlig om ;)
Mitt innlegg var ment 100% generelt og omhandler ikke den spesifikke saken. Ser forøvrig at det kan misforstås i og med at det havnet i denne tråden. Tar med andre ord ikke stilling til om aktørene her har gjort en bra innsats siden jeg ikke kjenner hele historien.... Det jeg derimot tar stilling til er at en god forhandler er gull verd og vil få gode omtaler som igjen vil være bra for geskjeften hans/hennes....

Jeg burde også vært ute og nytt været istedet for å fjase rundt på sentralen :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
emotikon skrev:
Og det er jo topp, om det var slik at kjoenik hadde lysst til å oppgradere......
Har vi ikke alltid det ;D
Fare for det ;D og jeg burde i generell mening kanskje også tatt med; mulighet til å oppgradere.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Hehe, skal si dere prater ;D ;D

Dynavector og Snapa responderte veldig raskt. Videre god og rask oppfølging fra Snapa på telefon og mail.
Jeg er fornøyd, og jeg tror ikke at Håvar Snapa er misfornøyd.

Han har vel skjønt at pickup'er ikke varer evig (det har ihvertfall jeg... ::)) og at folk på et tidspunkt skal ha ny pickup. Og da hjelper det jo at man har god kundebetjening!

Det ble denne :D


Jakten på en passende arm har såvidt startet, men det blir nok ikke noe handling før etter ferien.
Men jeg har allerede en godsak i kikkerten... ;)
 
Topp Bunn