Hvor høyt kan en vinylrigg spille?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Mitt oppsett med The The spiller slik søndag morgen:

(3m sweetspot)
 

Vedlegg

Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Dette var da tenkt som en seriøs tråd.
Så jeg omformulerer spørsmålet:
Hvor høyt kan en spille før en får problemer med akustisk tilbakekopling på en typisk vinylrigg?

The The er forøvrig et bra 80-talls-band med godlyd i vinylen.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.958
Antall liker
13.283
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
min er i en mdf kasse med et tett 17kg akryllokk og jeg kan spille så høyt jeg gidder
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.905
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Pass på ørene de for du ikke kjøpt nye du merker ikke skaden før det er for sent .

( Visuelt ser du tilbakekobling på bass membranen , den lever sitt eget liv i subsonic området ) Under vinylens gyllende periode var det helt vanlig med subsonic filter for at forsterker ikke skulle brenne av ekstra watt på signaler som ikke inneholdt musikk informasjon i den lave enden av frekvens området .
 
Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Med lokket på (i åpen posisjon), får jeg akustisk feedback når det nærmer seg 100db. Hvis jeg tar bort hele lokket er det ørene som setter begrensningen.
 

Bjørge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2013
Innlegg
177
Antall liker
25
Sted
Vestfold
Har selv spilt ute som DJ med vinyl, og drevet som mobil platesnurrer i noen år. Der opplevde jeg forksjellige ting hva angår feedback i platespilleren. Hvis jeg på noen jobber i mindre lokaler måtte stå på et gulv, men høyttalerne på gulvet ved siden av pulten så var det ikke lett å unngå FB (Ikke facebook nei)
Det endte med at jeg hadde en oppblåsbar pute under spillerne ed slike anledninger. Men når det var jobber der man sto i god avstand i en DJ-bås og høyttalere var i taket, eller på en annet nivå i forhold til dj-pulten så kunne man spille like høyt som anlegget tålte.
Plassering av spiller/HT bestemmer hvor høyt man kan spille.

Men fra et hifi point og view, så er det jo mindre toleranse for hva man lar seg tillate av ytre påvirkninger. Så hvis man fyller rommet med lavfrekvent bass så vil det jo i større eller mindre grad påvirke de fleste spillere noe. Om man da ikke har gjort tiltak.
 
Topp Bunn