Diverse hvor går vi etter twitter?

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
dette blir en kort tråd.

mange av oss på ot bruker twitter. nå er fremtiden der noe usikker. hvor migrerer menneskene som har hatt stort utbytte av twitter?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Tror først jeg venter og ser hva som skjer med Twitter.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.698
Torget vurderinger
2
Mastodon består av en rekke "instances", som betjenes av servere. @mastodon.social er en av disse.
Man kan være på Mastodon og ha kontakt med alle andre, på andre servere. Det greieste er å velge seg en som passer med ens hovedinteresser og så begynne å koble opp mot andre.

Det finnes migreringsapp'er som gjør det mulig å finne dem man fulgte/blir fulgt av på twitter.

Metatext er en bra app.
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Syntes twitter klarer seg bra og ser ikke de store problemene komme ……det andre nevnt her høres ut som ett rafinert ekkokammar :)
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Syntes twitter klarer seg bra og ser ikke de store problemene komme ……det andre nevnt her høres ut som ett rafinert ekkokammar :)
nå var ikke dette noe som angikk for eller mot twitter. det var om hva som var et alternativ om - aka hypotetisk - twitter gikk ned. andre ledd i innlegget forstår jeg ikke.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.698
Torget vurderinger
2
Litt vanskelig å se hvordan Mastodon skulle utgjøre et ekko-kammer, det er mengder av ulike "instances" der, med et stort antall servere, som representerer omtrent det som er av meninger, interesser, fagfelt.
Ekkokammer er noe man lager i sitt eget hode, når man kun oppsøker en snever, fordomsbekreftende informasjonskilde.

Mastodon er uforberedt på den store inngangen av brukere og sliter litt med å få tjenesten stabil, men det er interessant.

Hvorvidt twitter vil bestå? Dersom Musk hadde betalt halvparten (om han hadde tilbudt 22 milliarder USD ville styret sagt ja, de var hissige på å bli kvitt twitter) - om han hadde betalt halvparten, ville han hatt en del å bruke på å dekke underskuddet i noen år.
Et "free-speech" twitter som består av frådende galninger som sprer skit og møkk overalt er nok ikke attraktivt som reklamemedium, spesielt ikke når dem som gjorde mediet litt attraktivt befinner seg et annet sted.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.711
Antall liker
13.197
Dersom Musk hadde betalt halvparten (om han hadde tilbudt 22 milliarder USD ville styret sagt ja, de var hissige på å bli kvitt twitter)
Neppe, da ville aksjonærene heller solgt aksjene sine i markdet. Musks bud lå ca 40% over aksjekursen. Det er ganske vanlig å måtte betale en ganske stiv premium om man vil kjøpe et helt selskap kontra om man bare vil kjøpe en liten andel over børs.

De strørste eierene av Twitter før Musk kom på banen var aktører som Vanguard, Blackrock, Morgan Stanley, State Street og så burtetter - altså fremfor alt aktører som holder aksjene på vegne av aksjefond, kunder osv. Så langt jeg kan se hadde Twitter, som de fleste store amerikanske børsnoterte selskaper, en temmelig diversifisert eierstruktur og de største er passive eiere. Dette fenomenet er for øvrig en av grunnene til at toppledelsen og styret (og CEO og styreleder er typisk samme person over there) har så stor innflytelse på driften av selskapene. Sjelden en eller flere store eiere som kan ta opp kampen.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.698
Torget vurderinger
2
Neppe, da ville aksjonærene heller solgt aksjene sine i markdet. Musks bud lå ca 40% over aksjekursen. Det er ganske vanlig å måtte betale en ganske stiv premium om man vil kjøpe et helt selskap kontra om man bare vil kjøpe en liten andel over børs.
Styret forsøkte seg visstnok med rabatt i forsøkene på å selge til både Amazon og Google, uten at jeg har stor innsikt i det. De bet ikke på, siden de kjente selskapets reelle innflytelse som annonsemedium.

Og, ja, det er vanlig med solid påslag for å sikre seg at man får tilslaget, da gjerne helst med noen opplagte forbehold. Gudene vet hva Musk egentlig tenkte, at han skulle få kontant avslag?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.364
Antall liker
102.298
Torget vurderinger
23
Hvorfor er Twitter så nødvendig? Aldri vært der selv så jeg vet ikke. Ikke på Face heller forsåvidt men er da i live....
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.698
Torget vurderinger
2
Hvorfor er Twitter så nødvendig? Aldri vært der selv så jeg vet ikke. Ikke på Face heller forsåvidt men er da i live....
Twitter har vært en utrolig effektiv kanal for informasjonsutveksling, politisk påvirkning (på godt og vondt, avhengig av eget ståsted), kontaktbygging, formidling av nyhetsverdig materiale øyeblikkelig, osv.
Forskere, politikere, journalister, forfattere, organisasjonsledere, virksomhetsledere m.m. har brukt twitter for å nå ut, hente informasjon, utveksle samme, osv.

Pga at vi alle har et tv-studio i lommen, har det også vært mulig å dekke begivenheter mens de skjer, på måter som har kunnet korrigere feilaktig nyhetsformidling. (Ofte blir samme hendelse dekket av flere, samtidig, og gir på den måten et mer nyansert bilde av hendelsene).
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.364
Antall liker
102.298
Torget vurderinger
23
Eg skjønar.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.698
Torget vurderinger
2
^ Har ofte sett "Get in touch. We want to use your footage in our news", fra BBC, Reuters, Ap, ledende fjernsynskanaler o.a., på grunnlag av såkalt "citizen journalism".

Og når "store ting" har hendt, har jeg pleid gå inn på emneknaggen som gjelder, for å ha løpende dekning av hendelsene. Da får man begivenhetene i god tid før etablerte medier, så får man ev. gjøre seg opp en mening om dekningen er uhildet (både mens det skjer, og hvordan det etterpå kommenteres).

Egentlig et verdifullt medium, men det har aldri vært klart for meg hvordan de har tenkt å tjene nok penger til å holde plattformen gående.
 
2

2xJ

Gjest
Og veldig bra på og få nyheter, enten det er artister, kunstnere, designere osv.. litt raskere enn ellers... og direktekommunikasjon kan jo og være noe :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Kan trusselen om å legge ned bare være en strategi fra Elon Musk? Han ville jo først at brukerne skulle betale 20$ i måneden for checkmark bak nicket sitt, så 8$. Og nå er det trusler om å stenge ned hele tjenesten p.g.a. dårlig lønnsomhet?
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.626
Antall liker
1.319
^ hva har skjedd med Aubrey?!?
+ hvorfor skulle ikke elon kræsje twitter med vilje? Og hvorfor skulle ikke Saudi-Arabia være med på å finansiere det?
Hadde jeg vært en hyperrik Lex Luthor wannabe, eller et regime som er lite interessert i åpenhet hadde jeg sett på det som en god investering å enten få twitter til å kollapse, eller strippe det for manpower slik at alle trollfabrikker og bots kan gjøre det som skjer på twitter til en fesjå av personangrep og svadafakta.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.622
Antall liker
15.698
Torget vurderinger
2
Mast for Mastodon er bra på Mac. Metatext på IOS.

Skjermbilde 2022-11-20 kl. 12.31.46.png
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.415
Antall liker
9.656
Sted
Interiore Simplicitate
Musk klarer nok å ta knekken på twitter enten han vil eller ei. Håper den idioten går på en skikkelig smell.


Heretter blir det truth social for min del. 🤭
 

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Innlegg
1.393
Antall liker
724
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Twitter lever som aldri før,, faktisk bedre med masse boots ute av huset, samt alle kan delta i debatten …og det er bra IMO…Musk virker inovativ og fokuserer på innovasjon og å nå store mål :)
 
Topp Bunn