Hvor effektive er Helmholtzkasser?

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Jeg tenker på å bygge en hulromsresonator for å ta vekk overflødig nivå mellom 80-90Hz. Jeg mener å ha kontroll på det meste av parametere, men har ikke kontroll på hvor mange dB en slik boks vil dempe.

Til de som har Varitune V4, V6, lignende resonatorer fra andre fabrikanter eller DIY bokser, hvor mye demper disse ved resonansfrekvens, og hvordan er Q-verdien tunet på respektive absorbenter? Hvor langt utenfor senterfrekvensen er dempinga redusert med 3dB?

Tenker da først å fremst på kasser på 70-180 liter, med én enkel slisseåpning.

Grafer, måledata og subjektive erfaringer taes i mot med takk!

JE
janerlen@online.no
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
janerlen skrev:
Jeg tenker på å bygge en hulromsresonator for å ta vekk overflødig nivå mellom 80-90Hz. Jeg mener å ha kontroll på det meste av parametere, men har ikke kontroll på hvor mange dB en slik boks vil dempe.

Til de som har Varitune V4, V6, lignende resonatorer fra andre fabrikanter eller DIY bokser, hvor mye demper disse ved resonansfrekvens, og hvordan er Q-verdien tunet på respektive absorbenter? Hvor langt utenfor senterfrekvensen er dempinga redusert med 3dB?

Tenker da først å fremst på kasser på 70-180 liter, med én enkel slisseåpning.

Grafer, måledata og subjektive erfaringer taes i mot med takk!

JE
janerlen@online.no
Precis vid/nära en V4 eller V6'a dämpas ca 8 till 12 dB. Ute i rummet dämpas mellan 1.5 till 3.5 dB. Exmpel från mina mätninar i ett Level 3 rum nära V6'or:




:)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg spør som jeg har vett til nå, men:

Kan man redusere dempingen på disse sakene? Hvis man har en peak som er mindre er det jo ikke bra å overkompensere heller.
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
Zomby_Woof skrev:
Jeg spør som jeg har vett til nå, men:

Kan man redusere dempingen på disse sakene? Hvis man har en peak som er mindre er det jo ikke bra å overkompensere heller.
Absolut! Å det är därför det finns folk som jobbar med sånthär! ;)

Mindre lådvolym och/eller mer akustikull i lådan. Dock är det sällan eller aldrig ett verkligt problem du beskriver - det brukar normalt sett behövas mer dämpning.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Tak for svar, Engelholm. Grafene dine illustrerer godt det jeg lurte på.

Er boksen med disse målingene tunet til 50Hz? I såfall, hvordan forklarer du effekten den har på peaken rundt 160Hz?

Hadde planer om en større konstruksjon rundt 170 liter, men det var før jeg lanserte mine planer for dama. Innser i ettertid at dette var en smule optimstisk. Satser heller på å bygge en mindre sak, med høy Q, og plassert så optimalt som mulig (på gulvet bak lytteposision?). Med et volum på 65-70 liter får jeg en mer mobil, plasserings- og konevennlig absorbent. Tar jeg 5dB ved peaken er jeg fornøyd.

Appropos plassering av resonatoren. Du mener den har best effekt plassert så nær lytteposisjon som mulig? Hvis rommet får stående bølger ved resonatorens egenfrekvens, vil ikke dempingen av denne resonansen være lik i hele dette planet, uavhengig av resonatorens plassering (så lenge den står i samme plan)?

Se vedlagt skisse for illustrasjon.
 

Vedlegg

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
janerlen skrev:
Tak for svar, Engelholm. Grafene dine illustrerer godt det jeg lurte på.

Er boksen med disse målingene tunet til 50Hz? I såfall, hvordan forklarer du effekten den har på peaken rundt 160Hz?
Resonansen vid 50 Hz ger problem vid 100, 150, 200 Hz. Dämpar du grundfrekvensen tar du bort grundtonens överliggande problemen också.

Placering är svårt att sia om med full säkerhet! För många parametrar spelar in... Till exempel funkar dom ju inte alls om dom inte är placerade där du har ett tryckmaxima...

:)
 
Y

ymir

Gjest
hei
helmholtzresonator er det beste hifi utstyret eg har fått i hus.Ikke noe annet utstyr har gjordt så mye med hensyn til det å få bedre lyd.Vha. kalkulatorene på HiFi Speaker Design sin hjemmeside har eg endelig fått orden på lyden.Der kan du regne ut vha kalkulatorene hvilke frekvenser som skaper problemer i ditt rom og størelsen på resonatoren/e.Du kan i utgangspungtet bruke et kabinett så stort som du synest du har plass til da kalkulatoren regner hullets størelse for den/de problemfrekvensene du ønsker å gjøre noe med.Fikk låne et måleprogram og målingene stemte overens med utregningen til kalkulatoren.Plasseringen var først prøving og feiling.senere lærte eg at dersom eg fikk spilt den frekvensen som skapte problemer over annlegget var det bare å gå rundt i stua å høre.der hvor du går på en "lydvegg" der skal resonatoren stå.Hos meg møtte eg en slik lydvegg ca. 1/2 m.ved veggen bak lyttepos. og i hjørnene ved bakvegg samt ved lyttepos..den peaken er veldig lett å høre da den er meget kraftig.det stemmer også som engelholm sier at får du tatt den først(grunnnfrekvensen)så tar du også de andre oppover.Det er for meg desverre et problem med DIY resonator og det er designet og finisen.Kunne tenkt meg Svanå sin resonator da den ser svært fin ut.Dersom en ofte bytter lytterom er den også praktisk. eg fårstår det slik at en kan regulere resonatorporten og tune den til den frekvens du ønsker.
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Takk for dine erfaringer, Ymir.

Portåpningen på Svanåkassen er regulerbar ja. I tillegg er det et pluss at den ser bra ut (det synes i allefall jeg).

Jeg viste Varitune V6 frem til min bedre halvdel, og må desverre vedkjenne at dette møbelet, I quote: "Ikke hadde noe å gjøre i stua vår".

Jeg fikk derimot forhandlet meg fram til to rockwoolplater i førsterefleksjonspunkt på frontvegg, og to 60x80 plater som trekkes opp som bilder og henges bak lytteposisjon.

Jeg har nettopp kjøpt RSs dBmåler, så da får jeg se hva jeg om det er noe å utrette ved å jobbe med plasseringen. Hvis ikke får jeg vel ta meg en tur ut i snikkerboden alikevel.

PS! Problemfrekvensen ligger en del lavere antatt. Den første noden ved 45Hz gir like sterk heving som den antatte verstingen ved 87Hz. Dermed vil det være liten vits i å bygge en 50 liters "gjemme bort kassse".
 

janerlen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
273
Antall liker
16
Torget vurderinger
3
Nettopp vært og hentet 50mm akustikkplater, så nå er det rett kjelleren og fram med saga. Måtte nirvana komme et sjumilsskritt nærmere! :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Tja...lærer stadig no nytt her: Helmholtzkasser, hadde jeg ærlig talt aldri hørt om ;D
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
de er EFFEKTIVE!!!!!!!!! her er mine , ikke ferdig innstallert enda , men de er satt løst i rommet , hjelper som bare det i bassomerådet....skal felle mine inn i bakveggen bak høyttalerne med tiden....
avantgarde Uno i bakgrunnen :)
 

Vedlegg

Topp Bunn