mutz skrev:
Har tatt meg tid til å lese "
http://akutek.info/Papers/TH_Coloration2001.pdf".
Noen intressante konklusjoner her.
Konklusjon 1: Setter du en lydkilde hvor refleksjonstiden er lang- refleksjonsflate 6-7 meter fra vil man kunne høre ekko.
Konklusjon 2: Svært korte refleksjoner kan psykoakustisk låte som lyden av instrumentet selv. Refleksjonen blandes med direktelyden og tilfører "timbre".
Å sette en dipol i en svært stor sal som du nevnte er så vidt jeg kan se den minst fordelaktige implementeringen siden refleksjonene ikke mikses med direktelyden.
Ellers sier ikke dette paperet noe om forskjellige høyttalerprinsippers spredningsmønster og den psykoakustiske oppfattelsen av de.
Å henvise til ukjente paper og bøker er litt for lett syns jeg
Synes det var litt merkelig konklusjoner du kom til.
Vel, du stiller spørsmål ved noe som er såpass velkjent at du vil finne det nevnt i så og si alle bøker om akustikk. Derimot så er det ikke så enkelt å finne selve undersøkelsene åpent på internett. På samme måte som det neppe heller er lett å finne god og åpen dokumentasjon på hvilke type forvrengning fra forsterkere som er hørbart. Men det betyr ikke at det ikke finnes.
Refleksjoner som vi her snakker om kalles som regel kamfiltereffekt. Det er f.eks et eget kapittel om det i Master Handbook of Acoustics og det er også nevnt i flere av de andre kapitlene (f.eks 20).
I alle studioer hvor man innhenter profesjonell akustisk hjelp så tar man hensyn til kamfiltereffekt. Man lager en såkalt RFZ (reflective free zone). Dersom man bare kunne kjøpt et par rundstrålende høyttalere som målte bra off-axis og unngått behandling av refleksjoner, så hadde det blitt gjort for lenge siden. Mye billigere også. European Broadcasting Standard (EBU) har også et minimums krav/anbefaling i forhold til behandling av tidlige refleksjoner.
http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_274-hoeg.pdf
I alle gode konsertsaler tar man høyde for både tidlige og sene refleksjoner. Man unngår blant annet tidlige refleksjoner av omtrentlig de første 20-25 ms. Og det er til instrumenter, ikke høyttalere. På akustisk forum vil du alltid finne veiledning om kamfiltereffekt. Og de som har praktisk erfaring med å behandle refleksjoner, kan bekrefte den enorme virkningen på områder som jeg nevner. Så at dette skal være basert på fordommer som en antydet, er vel en smule søkt. Det er ikke slik at man har tatt dette fra intet.
Det er dog ingenting feil med å velge høyttalere hvor målet ikke er mest mulig korrekt og nøytral gjengivelse, men å skape mye romfølelse og lyd i hele rommet. Og dersom man både liker lyden og kan slippe tiltak, så er er jo det flott. Men det er ikke et prinsipp som gir super innsikt i kildemateriale da det gir veldig mye kamfiltereffekt.
Jeg kan bare anbefale at man leser selv.