Hvilket digital speilrefleks?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Etter å ha brukt en kamerats speilreflekskamera (et EOS 350D for ordens skyld) har jeg fått fryktelig lyst til å ta skrittet opp fra mitt gamle kompaktkamera (Pentax Optio S) og kjøpe meg et dSLR selv. ;D

Siden jeg ikke har særlig peiling på kamera, så tenkte jeg å spørre om litt råd. Gidder ikke å begynne å registrere meg på diskusjon.no eller noe.

Jeg har lyst til å holde meg nede på ca 5000kr tror jeg, muligens litt mer om jeg vinner mye på det.
- Det bør være godt bygd, slik at det tåler litt. Det er digg om det tåler vannsprut/regn også.
- Det bør fungere godt som actionkamera.
- Det hadde vært veldig fint å ha Live View, men jeg vet ikke om det er vanlig på rimeligere kameraer?
- Videoopptaksmulighet hadde heller ikke gjort noe det heller, men det er ikke et must.
- Det må selvfølgelig ha bra bildekvalitet.
- Det må selvfølgelig også ha mye innstillingsmuligheter, men det regner jeg med at alle dSLR har. ;)
- Det er en fordel om det finnes en pakke med et greit kit-objektiv.
- Grepet er ikke så veldig viktig tror jeg. Jeg har kjent på et par forskjellige merker i butikk, og de kjentes greie ut alle sammen.

Noen som har litt peil/erfaring?
Jeg har litt liten tid til å gå i butikker på dagtid nå om dagen, og de fleste spesialbutikker stenger jo tidlig. ::)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Olympus E-520 har alt du søker utenom videofunksjon til den nette pris av 4k.
Den har også bildestabilisering i huset samt den beste kit linsen i prisklassen.

Canon og Nikon har også gode kameraer i prisklassen.

Hadde jeg vært hadde jeg prøvd å fiklet litt i butikken med de tre kameraene og kjøpt det du synes sitter best i handa.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Olympus E-520 har alt du søker utenom videofunksjon til den nette pris av 4k.
Den har også bildestabilisering i huset samt den beste kit linsen i prisklassen.

Canon og Nikon har også gode kameraer i prisklassen.

Hadde jeg vært hadde jeg prøvd å fiklet litt i butikken med de tre kameraene og kjøpt det du synes sitter best i handa.
Regner med det er dette kitet du mener da?

Det er bra at det er med en god kit-linse i pakka, for jeg kommer nok ikke til å kjøpe fler linser med det første egentlig. 8)

Hva er fordelen med å ha bildestabilisering i huset egentlig?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Fordelen med å ha bildestabilisering i huset er jo den at man trenger ikke å betale for ekstra for bildestabilisering pr linse man kjøper seg.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.438
Antall liker
35.254
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Tror at alle speilrefleksene ute på markedet er gode for tiden. Test bare ut hvem du liker best..
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Fordelen med å ha bildestabilisering i huset er jo den at man trenger ikke å betale for ekstra for bildestabilisering pr linse man kjøper seg.
Aha, det burde jeg kanskje skjønt med en gang egentlig. ::)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Gode tester på dprewiev.com. Nikon D40 er priset til 2500 hos elkjøp og expert for tiden.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Sansen for vintage foto også gjest? ;)
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nja, D60 virker mer lovende enn D40.
Sony A200 og Canon EOS-1000D er sikkert bra de og.

Problemet er at om jeg skal begynne å se på alle sammen (og da også sette meg inn i mye mer kamerateknikk først) så kommer det til å ta fryktelig lang tid. (fordi jeg er grundig, ikke vinglete.. ;D)
 

mixture

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2008
Innlegg
199
Antall liker
22
Torget vurderinger
1
Hva med Pentax K200D?
Er vel eneste kameraet i den prisklassen som er støv og sprut/regn tett.
Kit objektivet er vel en av de bedre sammenlignet med de andre merkene i følge noen tester.
Det har bildestabilisering og fokusmotor i huset.....noe som gjør at det er bakoverkompatibelt med eldre
linser.
Eneste jeg kan minnes det kom dårlig ut på i test (i VG tror jeg det var) var batterilevetid (noe som ikke er så altfor farlig, da det bruker 4stk. AA batterier som kan kjøpes overalt) og serie bilde opptak.
KOster vel fra rundt 4500,-
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Canon EOS 1000D får da hederlig omtale, og skal ikke stå noe særlig tilbake fra 450D annet enn på funksjoner som normalt blir lite benyttet av "nybegynneren" ;)

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=87&testid=4156




Da kan du benytte deg av de overflødige pengene på et godt stativ, og et minnekort?! (minnekortene må som regel kjøpes utenom).

Alternativt så er du ikke langt unna Canon EOS 450D med 5K til rådighet (om du ikke klarer deg uten de funksjonene som de kuttet bort på EOS 1000D)

Canon har med EOS 1000D først og fremst laget seg enda tøffere konkurranse i lavprissegmentet. 1000D har nesten de samme mulighetene og funksjonene til det 1000 kroner dyrere EOS 450D. Og det skiller lite på bildekvalitet. Hvilken som er det beste kjøpet, er avhengig av hvor stor prisforskjellen blir mellom 450D og 1000D. Til samme pris er naturligvis 450D et bedre kjøp, men er forskjellen 1000 kroner eller mer i 1000Ds favør, bør man tenke seg om to ganger.

Edit:

Registrerer at kameraet anmeldes med prisen 6399,- og at det fremdeles skal levere godt i prisklassen.
Vil bare opplyse at jeg nå har sett det hos diverse forhandlere til rett rundt 4K ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Kameraet du beskriver er EOS 5D MKII, det ligger vel ikke akkurat innenfor budsjett.

Anbefaler deg å prioritere hardcore fotokvalitet og glemme gadgetdelen om det går på bekostning av fotokvaliteten. Forøvrig er skrittet opp fra 450D til 40D ganske formidabelt hva byggekvalitet angår. Det spekuleres også i om det er mulig å modifisere 40D til å ta opp video. Forøvrig er tommelhjulet på 40D IMHO alene verdt mellomlegget.

Når det er sagt ligger sinnssykt mye av kvaliteten på bilder i selve optikken. Jeg har hatt mitt 20D i 3 år og blir overrasket hver gang jeg hekter på et nytt objektiv. Et paradoks er at småformatkameraene faktisk stiller større krav til optikken enn fullformatkameraene. Det forklarer også noe av den enorme billedkvaliteten til mellom og storformatkameraene. Med andre ord, de kameraene som ligger i ditt prisleie stiller på enkelte punkter større krav til optikken enn de kameraene som ligger fra 15 000 til 70 000.

Skal du ha fullt utbytte av et SLR-kamera bør du ha deg et godt stativ. Budsjetter med 1000kr til det, helst litt mer. Du får et ok welbourne til rundt 1000kr, mens til 1600 får du det rimeligste Manfrotto med kulehode. Går du opp til 2k har japanfoto et manfrottostativ med 3-akset hode som er svært bra til prisen. Elite foto har også en serie stativer fra Vanguard, blant annet Tracker 1 til 1600kr som også er et meget kompetent stativ.

Velger du Canon så bør du opp på Canon sin 430EX-blitz, evt Sigma 530 (Super om du har råd). Det finnes enkelte billigblitzer med dårlig ledetall (svake), ikke mulighet for å vri hodet for å unngå blitzskygger, ikke TTL (through the lens) blitzstyring osv. De bør du unngå. Ca 2000-2500kr forsvinner der. Du kan evt sjekke Metz, men jeg er ikke så helt overbevist over de rimelige modellene derfra.

Av optikk (til Canon) finnes det generelt 4 merker, Canon sine egne, Sigma, Tamron og Tokina. Tamron virker å være de som scorer typisk dårligst av disse, men både Tamron og Sigma skal ha en del gode modeller innimellom. Jeg har selv en 50mm EX-variant med macro som tar svært gode bilder. Jeg har også 18-200 Sigma som vel må sies å være en meget optimistisk linse. Den er kvalitetsmessig omtrent på nivå med Canon kitlinsa (uten IS), men ikke mer. Grei ferielinse som kan ta de fleste bilder, men som aldri er best. Imidlertid kjøpte jeg meg en Tokina 11-16mm som tar noen helt fenomenale bilder. Jeg vil si den er hakket bedre enn selv fastlinsa jeg har, men de to befinner seg i en helt annen liga enn de to øvrige jeg har. Med andre ord, du trenger ikke kjøpe de aller dyreste linsene, men du verden så mye som skjer i området over de billigste.

Canon sine egne objektiver, i hvertfall L-serien, er simpelt hen best. Ingen over, ingen ved siden, men de koster deretter. Selv om samme brennvidde og blender fra Canon i mange tilfeller koster mer enn fra Sigma er de ofte tilsvarende mye bedre, men ikke alle Canonobjektiver er heller helt lytefrie.

Bruk produktguiden på akam.no og les brukeranmeldelsene der (med en viss skepsis). Les også linseartikkelen her:
http://www.akam.no/artikler/optikk_og_linser/57183
...les tester av det kameraet du vurderer. En del linker finner du her:
http://produkt.akam.no/cat.php?cat_id=54

Ellers anbefaler jeg deg å holde deg i Canon-Nikon-leieren, og vil du benytte deg av 3. parts tilbehør så skal visstnok Canon være de som skaper minst tull mot slikt.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Bruker selv 40D og har objektivene EFS10-22 F3,5, EFS17-55 F2,8 og EF70-200 F2,8L IS i sekken. Dekker det meste (med unntak av makro). Kan sterkt anbefale 40D - den får du på tilbud nå. Bra og solid hus. Meget brukervennlig og raskt. Beste AF jeg har vært borti så langt. Tåler dessuten å tas med ut i "bushen". Tiden er inne. Etter at 50D kom på markedet har prisen på 40D blitt kraftig presset. Kjøpte meg et Manfrotto 190XProB stativ med 488RC2 hode denne uka og er foreløpig meget fornøyd. Kan legges ned mot bakken og gir bra støtte uten vibrasjoner, selv med 70-200 påmontert.

Mvh
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Anonym skrev:
Sansen for vintage foto også gjest? ;)
Ja, Eugene Smith og Christer Strömholm. Leica.

Det er en akademisk forskjell mellom Nikon D40, D40x og D60. Samme kamera i forskjellig pakning.
Hva folk vil med Canon skjönner ikke jeg. Det er et norsk fenomen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.438
Antall liker
35.254
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har D80, men min svoger har cannon D400 - og D450, begge de to synes jeg er gode kamraer, men for min del så holder jeg mye bedre i D80'n. Men bildene blir meget bra på D400\450 også. D40 og D60 har jeg ikke prøvd før så de skal jeg ikke uttale meg så mye om, det jeg liker godt med D80 er at den har en del greie funksjoner på hurtigknapper, noe som gjør at en ikke behøver å gå så mye in på menyen. Det er et STORT pluss synes jeg.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Mye fine tips for en "DSLR newbie"
En ting som ikke er nevnt her er utvalget av bruktlinser.
Her har nok de to store (Nikon og Canon) et mye større utvalg enn de andre.

En annen ting. Hvis en velger Nikon D40 så er det jo ikke innebygd focusmotor på denne ( vet ikke om D40X og D60 har dette.) Men dette er en stor fordel om du skal finne deg rimelig kvalitetsoptikk senere.
( kan da kjøpe linser uten innebygd motor)

Vil anbefale å prøve forskjellige kameraer for å se hva som passer din ergonomi.
Husk at en får ikke både i pose og sekk uten å betale for det. ;)

EDIT: vil tipse om denne siden. Her kan du finne bilder tatt med cameramodeller og linser
http://www.pbase.com/cameras

Mvh Jan I ( gammel canonbruker)
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Har akkurat vært i samme situasjon som deg.. Jeg kjøpte på mandag en 450d inklusiv kit 18-55 linsen til 4200,- dkk, nytt i butikk. Det er første gang jeg kjøper speilrefleks, så jeg har kikket på mange forskjellige kamera. Holdt nesten på å kjøpe nikon d80 (denne selges jo veldig billig for tiden da det har kommet en d90), synes grepet på denne var noe bedre. Men den manglet noen funksjoner jeg ville ha, derfor endte jeg på 450d, selv om muligvis d80 er et "bedre" kamera. Dama likte også best canon, og det teller jo litt, da hun også skal bruke kameraet.. ;) Men gå i en butikk med litt variert utvalg og prøv selv.

Et stort pluss med canon (og nikon) er alle linsene og utstyret som du kan kjøpe brukt, kjøpte selv en nesten ny sigma 18-200 DC OS til halve prisen, det samme med 430EX blitsen. Nå mangler jeg bare vidvinkel og makro.. 8)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Du bør i alle fall tenke behov først, -og ut fra det vurdere hva du trenger.

Skal du ha en "knipseleke" så kan vel det meste være bra. Er du opptatt av bilder, så tenk på hvilke type bilder du vil ta, og hva du behøver for det.

Denne er også bra: http://www.fotopia.no/
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har et stativ stående her som jeg kan bruke inntil videre. Kan jo prøve å ønske meg til jul. ;D
Ekstra blitz hadde jeg ikke tenkt til å kjøpe med det første. Tenker jeg prøver å bygge opp litt etter hvert jeg.

@Gjest: Hvilke bilder jeg vil ta? Har ikke bestemt meg for noe motiv ennå akkurat. Blir nok det meste det. Så jeg trenger vel et kamera som er bra allround.

Liker godt det at Pentax'en tåler regn egentlig. En ting mindre å bekymre seg for. Men hvor dårlig er den på serieopptak egentlig, siden det blir trukket for det? Litt dumt at den ikke har Live View egentlig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg har hatt kamera med Live View i over et år og har fortsatt ikke brukt det til fotografering.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Jeg har hatt kamera med Live View i over et år og har fortsatt ikke brukt det til fotografering.
Jeg har hatt et kompaktkamera siden konfen og har alltid brukt live view, men det blir kanskje litt annerledes egentlig. :p
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.438
Antall liker
35.254
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Svogern min har også Live-view på din, men ennå ikke brukt den.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Kan godt tenkes jeg ikke vil bruke det ja. :p

Nå er det jo Electroworld messe i neste uke. Kanskje jeg kan finne et godt tilbud der. Er det sannsynlig å håpe at f.eks. kameraer til 7k er nede i 5k mon tro? ;D

Edit:
Ser at Pentax K200D bare bruker SD og SDHC kort. Det gjør meg bittelitt skeptisk, men det er kanskje ikke krise egentlig? ???
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.306
Antall liker
16.381
Sted
Østfold
Det slår liksom ikke feil, det er alltid noen Nikon-folk som skal åpne krigen om hvorvidt de "andre" er riktig vel bevart. Faktum er jo at de mest intelligente, kuleste, og de som har klart mest peil på å ta bilder velger Canon. De som ikke er så flinke, som ikke vet sitt eget beste, som er ukule og mindre intelligente velger da naturlig vis Nikon.

Du bestemmer selvsagt selv hvilken av de to grupperingene du selv tilhører.










;D
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ellers så kan jeg jo være litt barsk og kjøpe et Pentax. Eller kanskje litt liten (den var kanskje på kanten?) og kjøpe et Olympus... ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.438
Antall liker
35.254
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Både Pentax, Nikon og Canon liker jeg godt, Olympus har jeg ikke prøvd, men er sikkert meget godt det også.

Jeg kjøpte Nikon forde jeg hadde et objektiv fra min gamle f65 som passet på D80'n, hvis ikke jeg hadde hatt det så hadde valget vært mye værre for min del.

Jeg er Nikon-fan, men synes ikke de gjør jobben bedre en Canon det er meget likt - en får ikke i pose og sekk.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Har selv et Nikon D80 med drøyt 10.000 eksponeringer som jeg kjøpte nytt i mai. Er svært fornøyd med dette kameraet og har også vært fornøyd med mitt tidligere filmbaserte Nikon (F-65). Da jeg hadde en del linser fra før var det egentlig ikke spørsmål om hvilket kameramerke jeg skulle velge, men hadde jeg vært deg nå og ikke hadde noen linser fra før, så hadde jeg nok sett nærmere på et Pentax K10D. Det er forgjengeren til K20D og fås ganske rimelig for tiden. Det har god regn/støvbeskyttelse og god ergonomi (bedre en Canon i mine hender, og nesten like bra som Nikon)

Pentax har gode egenskaper på egen optikk og med mindre du skal lage billboard-plakater, evignok megapixler. (megapixler er nesten uten betydning når du beveger deg over 4. (det er i allefall min erfaring)
Mitt tips i forhold til dine planer, må være at du ikke avskriver blitzkjøp. Min Speedlight SB-600 er uten tvil det kjøpet som har gitt mest billedkvalitet for pengene så langt! Foto handler om lys! Et godt kamera hus, en god 50mm linse(f1.8 eller hellst f1.4) og en god blitz, det er hva de fleste ville fått mest fotoglede ut av er min mening... En zoom(kit-linse) er helt ok, men med ei fast linse, tvinger du deg selv til å bevege deg rundt for å finne den "gode"komposisjonen, noe som på sikt gir deg uvurderlige erfaringer.

Det viktigste er at du tar bilder, ikke om du tar dem med det hotteste nye av elektronik..! (selv om det ikke skader :))
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Avskriver ikke blitzkjøp, men tenker jeg får spare til det bare. Så kan jeg heller ha et enda litt bedre kamera til og begynne med. ;)

Lurer på om det ikke ligger noen gamle Pentax og Olympus linser i et skap her et sted. Er de kompatible med de nye kameraene?
Men jeg holder nå fast på skepsisen mot at Pentax bare bruker SD-kort.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Canon, Pentax,Olympus og Nikon holder høy kvalitet alle sammen. Jeg foretrekker Nikon pga optikken, ergonomien og byggekvaliteten. Nikon ligger et hestehode foran de andre etter min mening.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Pengvim skrev:
Men jeg holder nå fast på skepsisen mot at Pentax bare bruker SD-kort.
Hvorfor det? Har kun SD på min Nikon også, funker som bare rakkern det... kan ikke se en eneste grunn til at en hobbyfotograf skulle ønske seg noe annet?
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
FallenA skrev:
Canon EOS 1000D får da hederlig omtale, og skal ikke stå noe særlig tilbake fra 450D annet enn på funksjoner som normalt blir lite benyttet av "nybegynneren" ;)

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&kategori=87&testid=4156




Da kan du benytte deg av de overflødige pengene på et godt stativ, og et minnekort?! (minnekortene må som regel kjøpes utenom).

Alternativt så er du ikke langt unna Canon EOS 450D med 5K til rådighet (om du ikke klarer deg uten de funksjonene som de kuttet bort på EOS 1000D)

Canon har med EOS 1000D først og fremst laget seg enda tøffere konkurranse i lavprissegmentet. 1000D har nesten de samme mulighetene og funksjonene til det 1000 kroner dyrere EOS 450D. Og det skiller lite på bildekvalitet. Hvilken som er det beste kjøpet, er avhengig av hvor stor prisforskjellen blir mellom 450D og 1000D. Til samme pris er naturligvis 450D et bedre kjøp, men er forskjellen 1000 kroner eller mer i 1000Ds favør, bør man tenke seg om to ganger.

Edit:

Registrerer at kameraet anmeldes med prisen 6399,- og at det fremdeles skal levere godt i prisklassen.
Vil bare opplyse at jeg nå har sett det hos diverse forhandlere til rett rundt 4K ;)
Er nok ikke dumt å kjøpe et litt billigere kamera hus og heller bruke litt mere på et godt objektiv! Det er som regel noe rask av et objektiv som er standard.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Live view er genialt og fornuftig. Spesielt når en skal fotografere i litt spesielle situasjoner, for eksempel med kameraet klint nedi vegetasjonen. Med live view slipper i alle fall jeg å få kink i nakken.

Mvh
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg liker nå bedre strategien med å kjøpe kamera med et medfølgende objektiv, og kjøpe bedre objektiv seinere. Da vil jeg jo ha en bedre "grunnmur". ;)

Det er derfor jeg kunne tenkt meg live view, toref. Sony sine med skjerm som kan brettes ut er nice f.eks.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Snakk om dårlig prioritering. Kjøp deg heller noen smykker/kabler til anlegget.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Snakk om dårlig prioritering. Kjøp deg heller noen smykker/kabler til anlegget.
smykker er for jenter. Og kabler har jeg. Ser ikke poenget ditt helt.
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.417
Sted
Trondheim
Jeg har en Nikon D40, og er veldig fornøyd. Mangel på intern fokusmotor er imidlertid et viktig ankepunkt mot kameraet (likeledes D40x og D60). Nikkor 50mm 1.8D er en av Nikons billigste og beste linser. Skarpheten og friskheten man kan oppnå er avhengighetsdannende. Men jeg må altså fokusere manuellt med D40.

Siden D40 er så utrolig billig vil jeg alikevel gi det en uforbeholden anbefaling. Kombinasjonen med SB-400 blitsen er en killer. D40 har i tillegg hurtigere blits synkronisering enn D40x og D60 (usikker på hva det betyr i praksis). D40 er lett, har et bedre grep enn tilsvarende Canon, og en søker som er skarp nok til manuell fokus.

Mvh Ola
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Pengvim skrev:
Avskriver ikke blitzkjøp, men tenker jeg får spare til det bare. Så kan jeg heller ha et enda litt bedre kamera til og begynne med. ;)

Lurer på om det ikke ligger noen gamle Pentax og Olympus linser i et skap her et sted. Er de kompatible med de nye kameraene?
Men jeg holder nå fast på skepsisen mot at Pentax bare bruker SD-kort.
Til Olympus må du ha en overgang for å bruke gamle linser til nytt kamera.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
OAlex skrev:
Jeg har en Nikon D40, og er veldig fornøyd. Mangel på intern fokusmotor er imidlertid et viktig ankepunkt mot kameraet (likeledes D40x og D60). Nikkor 50mm 1.8D er en av Nikons billigste og beste linser. Skarpheten og friskheten man kan oppnå er avhengighetsdannende. Men jeg må altså fokusere manuellt med D40.

Siden D40 er så utrolig billig vil jeg alikevel gi det en uforbeholden anbefaling. Kombinasjonen med SB-400 blitsen er en killer. D40 har i tillegg hurtigere blits synkronisering enn D40x og D60 (usikker på hva det betyr i praksis). D40 er lett, har et bedre grep enn tilsvarende Canon, og en søker som er skarp nok til manuell fokus.

Mvh Ola
Støtter dette med ekstern flash; for meg er det nesten like essensielt som film i kameraet, evt SD-kort i kameraet nå til dags. All verdens pixler og fancy tall teller nesten ingenting i forhold. For meg er det helt uforståelig at noen faktisk bruker et SLR i årevis uten å ha ekstern flash.

Bruker forresten en Nikon 600 flash til mitt D80, synes det er en glimrende flash; rimelig og utrolig adaptiv. Noen ganger tar jeg bilder også med den innebygde blitz'en bare for å more meg over hvor uendelig mye dårligere det blir.

Mvh Vidar P
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Den innebygde blitzen er ikke egnet til stort annet enn å trigge en ekstern, spør du meg...
SB-600 gjør en kjempejobb for de fleste, og det til en fornuftig pris...
Hadde glatt gått for et rimeligere kamera hvis det var eneste måten å få råd til en ok blitz. Eneste grunnen til at jeg ville vurdert å brukt penger på å oppgradere kamera før blitz og linser nå, ville være for å gå opp på et kamera i FX-format. eks. D700, men det er enda for dyrt, synes jeg.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg får jo råd til en god blitz om noen få uker da..

Får sette meg ned å lese litt tester og se på videoguidene til cameralabs kanskje. :)
 
Topp Bunn