Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Rødvin fra Tyskland,

    Geierslay
    Dornfelder trocken

    Selvsagt en Moslevin.

    Meget god og selvsagt ikke å få på Polet. :-[

    Er ikke på noen måte vinkjenner, kjenner hva jeg synes er godt og surt og søtt selvsagt, men kjenner er jeg ikke, men så langt synes jeg at tørre viner fra Tyskland ikke er sure på samme måte som de franske. De snurper ikke munnen på samme måte om dere forstår. Akkurat denne flasken fikk vi som gave fra et tysk par vi ble kjent med på vår lille båttur i sommer.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    Rød Ch. Musar 2001 her. Synes den er god jeg.

    Klart den er god, bare synd jeg er tom og polet er utsolgt.


    Battenfeld-Spanier 2007 Hohen Sülzen i glasset nå. Har brukt fire dager på å tømme flasken og synes den åpnet seg endel mellom dag en og to.
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Vidar P skrev:
    Rød Ch. Musar 2001 her. Synes den er god jeg.
    Lyst til å fortelle litt mer om denne? Litt nysgjerrig på disse vinene :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Torek skrev:
    Vidar P skrev:
    Rød Ch. Musar 2001 her. Synes den er god jeg.
    Lyst til å fortelle litt mer om denne? Litt nysgjerrig på disse vinene :)
    http://www.chateaumusar.com.lb/english/home.aspx

    Kjenner bare denne røde; hovedsaklig Cabernet S fra Bekaa-dalen i Libanon, pleier alltid å være svært fyldig og smaksrik men balansert med fine tanniner. Solid, lær, tobakk, rustikk… og mye annet. En ordentlig klassiker egentlig. Prøv en da vel!

    Her er det vin fra Ribera i glasset, en Protos Reserva som er lansert i ny årgang nylig (2005). Voldsomt konsentrert, med skikkelig solide tanniner; skal jammen kjøpe noen for kjelleren, for denne vil bli bedre og bedre med årene.
     

    Vedlegg

    S

    Supertramp

    Gjest
    Vidar, Musar'ene er hentet og ligger nå på vent til de rette anledninger.

    Men i morgen skal jeg nyte denne:



    Hva tror du om den?
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Burlotto Barolo Monvigliero 2005. Åpnet denne fredag, andre glass i kveld. Rimelig ung, men veldig fin allerede nå. Fra Verduno, den minste av Barololandsbyene, helt nord i området. Übertradisjonell, fottråkket (!) enkeltmarksbarolo. Monvigliero er rangert som blandt de beste crus i området i Ratti-klassifikasjonen, som den eneste fra Verduno.

    Ultrafeminin Barolo som dufter blomster, blomster, marsipan, hasselnøtter og mer blomster. Silke i munnen. Lang avslutning. Jeg var såklart så dum at jeg bare bestilte én flaske for å teste, og ser at denne nå er utsolgt. Dumme DN som får så mange gode viner utsolgt med disse hersens poengene sine.
     

    Vedlegg

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Åpnet en Musar 2002 i går. Den var spinkel og tynn ut fra flasken. Manglet frukt og svært tannisk.
    Det ble en slant igjen somjeg tok til middagen i dag. En helt annen vin! Plutselig hadde den frukt, og var mye mer balansert. Den hadde tydeligvis hatt veldig godt av 14 t lufting!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Noen franske eskapader her, de er vanligvis godt egnet for å berike opplevelsesdatabasen.
    En av de enklere Ch Lafitte Tramier 2000 i glasset er en fin Bordeaux-opplevelse til en rimelig penge.

    Etiketten er lik for 2001 også.
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vidar P skrev:
    Produttori sin 2006 standard barbaresco var en nedtur. Nylig lansert, men det smaker overmodent og bløtt, nesten så man skulle tro de har blandet i endel primitivo. Stor kontrast til den veldig stramme 2005.
    Denne ble flasket i tre omganger; den første ble flasket før de bestemte seg for ikke å slippe Riservaer, de to siste etter, dvs. at disse siste to tappingene inneholdt 50/50 standardssaft og single cru-saft ment for Riservaene. Den første tappingen er 100% standardsaft. Mulig du har hatt en flaske fra sistnevnte flasking? De jeg har smakt i det siste er helt suverene i alle fall.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var tidlig ute, det er sant. Nå har vi kjøpt inn en til for noen dager siden, så vi får se om vi er heldige og treffer på et bedre slipp. Noen ganger hadde det vært kjekt med serienummer, som på noen viner..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ch Bridane Saint-Julien, en 2007 Cru Bourgoise (heter det det?) fra Bordeaux.
    Merkelig sammensatt vin, eksemplifiserer hvorfor de av oss som er mest vant til endrueviner ofte blir overrasket over bordeaux-viner. Det er liksom fremad-i-alle-retninger.

    Hvis jeg blir Bordeaux-entusiast så tror jeg det ligger en god del år frem i tid. Ikke pga denne nødvendigvis, for dette er jo en relativt billig bordeaux; men pga disse blandingene av mange druer som i tillegg til å gi kompleksitet også ofte forvirrer enkle sjeler fra landet med mangel på solid fokus som vi lett kan nette på.

    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...ke9lv9cvr&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Synes Bordeaux produserer svært mye solbærsyltetøy med eikesmak jeg, i alle fall i nogenlunde rimelige prisklasser. God Bordeaux er ofte så dyrt at jeg heller velger noe annet. Men det er jo en del produsenter som er Michel Rolland-frie, det er bare så vanskelig å finne ut hvem disse er.

    Edit: Fant en svarteliste her (liste nederst i dokumentet).
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat slik jeg ser det også, og det er mulig det skyldes mitt manglende overblikk over regionen. Men det synes å være mye halvgjorte viner til priser hvor andre vindistrikter konsekvent leverer verdenskvalitetsnivå viner.

    Det er også som du sier et virvar av viner i rimeligere og midlere prisklasse (iallefall i Norge) og det er veldig vanskelig å skaffe seg noen oversikt. Jeg har forsøkt å legge inn noen lærepointere opp gjennom årene, men blir liksom aldri helt klok på Bordeaux. Men for all del, jeg liker å smake viner derfra, de er ofte både spennende og byr på rike opplevelser, så det er ikke slik at jeg misliker distriktet. Det er bare det at de virkelig gode vinene, dvs de som er både komplekse og fokuserte med en solid struktur, koster flere ganger hva man må betale for samme nivå andre steder ifra. Slik jeg så langt har følt det da.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vinvenner i heimen i går.

    Forrett: Kanapeer med ørretrogn på en seng av creme fraiche med sjalottløk

    Viner:

    Chablis GC Les Clos 99, V Daucvissat. Nettopp på drikkeplatå, lime, fennikkel og sjå med snev av eik, utvikler seg flott i glasset.
    Chablis GC Grenouilles 95, Le Chablisienne. Moden med sjø, sopp og lanolin. Suveren.
    Corton-Charlemagne GC 93, Bonneau de Martray. Enorm lengde og friskhet enda ung, sjø, krabbeskall, koriander og assorterte krydder og ørlite malt.

    Midtrett: Chilistekte scampi med foccacia, ruccola og balsamico

    Viner:

    Schlossbøckelheimer Felsenberg Spætlese 2004, Dønnhoff. For ung, trenger masse lufting og tid før det blir noe mer enn ung frukt…..jeg er ikke overbevist av den enorme Dønnhoffhypen (særlig utpreget i USA) de senere år.
    Abtsberg Spætlese 88, Maximin Grunhaus. Sublim vin som blir yngre og yngre etter som den får tid i glasset, veldig kompleks med umiskjennelig men diskret ”firne” (oljefille)

    Oster fra Colonialen i Bergen mens restene av de hvite ble skylt ned

    Hovedrett: Boeuf Bourgignone med jasminris og surdeigsbrød

    Viner:

    Gevrey-Charmbertin PC Les Cras 2001, Roumier. Tøffe tanniner her, svært ung, super nese av hagebær og anis.
    Vosne-Romanee Le Clos de Chateau 2001, Liger-Belair : Nydelig velbalansert vin med tanninene på rett sted, fløyelsmyk og innsmigrende.
    Gevrey-Chambertin PC Clos St-Jacques 91, S Esmonin: Ubeskrivelig kompleks nese av krydder, bær og sekundæraromaer, på topp nå.
    Ch Beychelle 86, St-Julien: Nydelig vin med noen av de mest avbalanserte tanninene jeg har smakt fra 86 I Medoc, floral, nesten Margauxaktig nese med undertoner av jordkjeller og stall, lett rustikk men enormt sjarmerende. Klassisk og Rollandfri Bordeaux!
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Vidar P skrev:
    Det er bare det at de virkelig gode vinene, dvs de som er både komplekse og fokuserte med en solid struktur, koster flere ganger hva man må betale for samme nivå andre steder ifra.
    "Smaker det, så koster det".... ;)
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Fikk hjem en del flasker i dag fra sommerens vinrunde i Piemonte og Languedoc. Det ble et glass Giuseppe Mascarello Dolcetto Bricco 2008 til middagen, men fredagsvinen i kveld ble Domaine Sainte Croix Carignan 2005. Dette er en av to toppviner fra ekteparet Bowen (som jo har fått inn billigvinen sin, Fournas, på basislisten på polet).

    90% carignan fra 100 år gamle stokker, og 10% grenache. Vinen kommer fra carignansaft vinifisert separat, som Bowen opprinnelig hadde tiltenkt Celestra (grenachebasert vin han lager). Imidlertid ble den så bra at han flasket den separat, med litt grenache i for balanse. Han lager ca. 2000 flasker av denne i året.

    Carignan kan virkelig varte opp med interessante viner hvis det er gjort rett slik som her. Enormt aromatisk sak som dufter friske bjørnebær, litt tobakk, litt fjøs, gammelt tre (som i en gammel båt) og sjø. Lang og intens på smak, med den tydelige mineraliteten som er produsentens kjennemerke. Heftig vin, og svært bra i forhold til prisen, tror jeg betalte 22 euro for den. Minner meg litt om den billigere Magneric, bare på steroider. 2004 av sistnevnte finnes forresten på bestillingslisten så vidt jeg vet, bør absolutt prøves. Han lager også en hvitvin på grenache gris som er kjempefin, smaker tørr jord og klinkekuler (slik jeg liker hvitviner).
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vidar P skrev:
    Fidelio skrev:
    90% carignan fra 100 år gamle stokker, og 10% grenache. Vinen kommer fra carignansaft vinifiert (heter det det på norsk?) separat..
    Spennende vin Fidelio. Som vanlig fra deg. Det heter forresten vinifikasjon og vinifisering siden du spør.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Vinifikasjon
    Takk Vidar, har rettet det:) Alt foregår stort sett på engelsk (holdt på å skrive det med stor E nå....) om dagen, så man blir noe språkforvirret.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    I kveld er jeg rimelig fornøyd.

    Domaine du Colombier Crozes-Hermitage 2008
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Hadde et meget hyggelig bekjentskap på et godt spisested i Molde i går:

    Pfaffenheim Hatschbourg Grand Cru Riesling 2006 - Alsace

    Nikker enig til det aperitif.no skriver om den:
    Produsent: Les Vign. de Pfaffenheim
    Område: Alsace
    Land: Frankrike
    Farge og duft: Gul. Modent fruktpreg, nesten syltet, noe sødme og blomster, litt mineraler.
    Smak: Følger duften, fruktig stil, god syre, sitter en god stund. (2006)
    Vurdering: Mangler noe kompleksitet og dybde i frukten tatt i betraktning at det er en grand cru, men en god vin er det. Best innen tre år. Verd prisen. 84 p (2006) (26.05.10)
    Bruksområde: Lyst kjøtt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Sør Afrikansk i dag.

    Two Oceans



    Grei vin dette, men har godt av litt lufting. Var rimelig sur sånn med en gang, men etter litt tid i glasset var det faktisk helt grei drikke.

    Problemet med vinlotteri på jobb er at jeg vinner og vinner og vinner og vinner. Og det må jo drikkes opp også! ::) 16 flakerpå de siste 12 måneder, hadde det ennå vært Lotto Jackpot skulle jeg ikke ha sagt noe, men rødvin!? Fruen drikker ikke mye rødvin så resultatet er at jeg får store problemer med å skrive forståelig på HFS. :eek:
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Vin fra lotteri og gaver er jo glimrende å gi videre som vert/vertinnegaver eller gaver, spør du meg ;) Fikk meg til å tenke på den fantastiske Seinfeld-episoden om regifting.

    Spiralis skrev:
    Sør Afrikansk i dag.

    Two Oceans



    Grei vin dette, men har godt av litt lufting. Var rimelig sur sånn med en gang, men etter litt tid i glasset var det faktisk helt grei drikke.

    Problemet med vinlotteri på jobb er at jeg vinner og vinner og vinner og vinner. Og det må jo drikkes opp også! ::) 16 flakerpå de siste 12 måneder, hadde det ennå vært Lotto Jackpot skulle jeg ikke ha sagt noe, men rødvin!? Fruen drikker ikke mye rødvin så resultatet er at jeg får store problemer med å skrive forståelig på HFS. :eek:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Innkjøpt til avslutningen av årets laksesesong. Ikke så mye å feire i år, men vinen er god, og den siste skal tømmes nå.


    TRIONFO - Amarone della Valpolicella Classico 2005
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Har alltid hatt sansen for pinotage sin kompleksitet og rustikke stil når den er velgjort. Når den ikke er det er den gjerne litt grov og uraffinert. Her om dagen fant jeg en virkelig positiv overraskelse blant slagsen; fra Vriesenhof i Coastal Region kommer PARADYSKLOOF PINOTAGE 2008 til 150,- seilende inn som en av de beste pinotage'er jeg kan huske. Rustikk og tøff, som alle pinotager, men her er det rikelig med dybde og kompleksitet, og slektskapet med pinot noir er til å føle og ta på i ettersmaken.

    150,- har pleid å være dyrt for en pinotage, men det er latterlig billig for nivået vin. Det er noen ganger utrolig hvor billige toppkvalitets sørafrikanske viner er.
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0


    Italiensk hvitt. Pinot Grigio 2007 modell. Greit drikke, veldig hvit, nesten som vann! Frisk smak, passe syrlig og med et hint av grønt gress. Kanskje også en smule honning i smaken. En mulighet for at denne blir kjøpt og ikke bare komme inn i huset som gevinst i vinlotteriet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du som nettopp har trålet Mosel har vel kanskje ramlet borti drua før. Grauburgunder er ikke helt uvanlig der heller. Jeg har sansen for de vellagede utgavene, det er helt sikkert.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Må innrømme at jeg har tapt mitt hjerte fullstendig til Moselvin. Ikke minst ut fra at de dyrker jorden på begge sider, fy flate så bratt det er!! Men vinen er faktisk veldig god. :D Ikke så rart at romerne hentet vin fra dette distriktet. Det jeg har oppdaget er at Vinmonopolet har "hull" i sortimentet når det gjelder Moselvin. Her må man nok finne fornuftig priset transport for man bare må privatimportere!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Giuseppe Mascarello Dolcetto d'Alba Bricco 2008, Mauro Mascarellos mesterverk av en dolcetto. Laget av noe av den beste dolcettoen som dyrkes i Piemonte. Lang maserasjon, supertradisjonel vinifikasjon, lagret ett år på gamle botti. Usedvanlig mørk til å være dolcetto, utrolig innsmigrende og deilig nese. Lukter litt som en krysning av Freisa og ung Nebbiolo, hvis det gir noe mening. Lang og intens smak, kan nesten ikke begripe at dette er en dolcetto.

    Denne var en bitteliten stund på bu på polet til en helt latterlig høy pris (men den er klart verdt 250 spenn lell imo), tror jeg betalte 12 euro for den hos produsenten i sommer. Uten tvil den beste dolcettoen jeg har smakt.
     

    Vedlegg

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    La Capra - Kemane

    Forøvrig noe av det styggeste jeg har smakt på lenge, et glass holder i massevis kjenner jeg!
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Vriesenhof Kallista 2004

    Nydelig avstemt vin med lær, solbær og avdempet eik. I tillegg litt hvitt pepper i duften. Lang behagelig ettersmak. Nyter den med barnefri over natten, sørlands chips med grillet paprika og rømme, samt Mankel "den urolige mannen". Livet er herlig dere.

    "To Kalon Kai Agathon", står det å lese på etiketten. Fikk umiddelbart mindreverdighetskomplekser fordi jeg ikke forsto dette budskapet. Man har jo 10 vektall koinè-gresk fra 10-12 år tilbake. Litt googling avslørte: "derived from Plato's statement that in life one should look for "the good & the beautiful/noble", Ah. Platon, det er klassisk greks det, ikke Koinè. Ikke rart jeg ikke forsto det da ;). Men et utsagn vel verdt å ta med seg og som denne vinen ikke gjør skam på

    Mvh
    Sniff
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde en positiv opplevelse med en Vriesenhof Paradyskloof Pinotage 2008 for noen uker siden, men hva er Kallista?
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    Vidar P skrev:
    Hadde en positiv opplevelse med en Vriesenhof Paradyskloof Pinotage 2008 for noen uker siden, men hva er Kallista?
    Litt info hentet fra
    https://www.sydafrikanskavinklubben.se/ws.php?g=362&p=943

    a blend of Merlot (38%), Cabernet Sauvignon (34%) and Cabernet Franc (28%). These varietals portray the elegance and power that the vineyards can offer in a great vintage. The different varietals are vinified separately because of the different locations of vineyards on Vriesenhof farm. Fermentation on the skins is normally 6-8 days with a small percentage of each variety (25-30%) having extended skin contact. Soon after harvest the tasting of the different components start with the intention to have the blend ready as soon as possible after the harvest to go into wood for up to 24 months with 70% new wood. Leather and tobacco on the nose with a hint of pencil lead. The wine has a good tannin structure with red berries and fruit on the palate. Lingering spice on the aftertaste with apparent smokey aroma.

    Grape Merlot, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc
    Vintage 2004
    Volume ml 750
    Winemaker Jan Coetzee & Richard Philips
    Region Western Cape
    District Stellenbosch
    Maturation potential in years 8
    Food suggestions The Kallista is a meal on its own or just have it with a simple creamy cheese like brie.
    Alcohol % 14.0
    Residual sugar g/l 1.5
    PH 3.47
    Total acid g/l 6.4
    Month of aging on oak barrels 24
    Blend information 38% Merlot, 34% Cabernet Sauvignon, 28% Cabernet Franc

    Ingen vinekspert, men falt for denne etter å ha blitt servert den på dfds til Køben.
     

    Xevious

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    242
    Antall liker
    221
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    3
    Pimper Australsk kartongvin i kveld, av typen rød

    Opal Springs - South Eastern Australia

    A Triple Blend of
    - Shiraz
    - Cabernet Sauvignon
    - Petit Verdot

    Rik og bærpreget duft av solbær, plommer og preg av lakris. Smak av modne røde bær og preg av krydder. Saftig, med god fylde.
    Nja... helt grei, kanskje litt for saftig/fruktig etter min smak...
    Men litt vanskelig med vin syns jeg. En type kan smake veldig godt den ene dagen for så å smake pjuk neste gang.

    Linker:
    Info
    Klikk.no/mat/drikke
    Vinguiden
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Fikk terningskast 6 i Aftenposten for et par uker siden.



    Nåvel - litt for "lett", kanskje.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    I disse terningkastene ligger vel også en vurdering i forhold til pris, altså ikke en "objektiv" vurdering av kvaliteten. En 6-er vin til 300 kr er vesentlig bedre enn en 6-er vin til 120.
    Sånn sett er disse terningkastene litt misvisende.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    jojo, skjønner det - men denne var i tynneste laget, rent smaksmessig.

    Men god vin, uten mat - absolutt.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Mer Giuseppe Mascarello i kveld: Langhe Freisa Toetto 2005. Freisa er en gammel slektning av nebbiolo, som det fremdeles dyrkes litt av i Piemonte. Gir gjerne viner som er gode unge, men som også tåler, og tjener på, å ligge i et tiår.

    Fra en svært god mark i Castiglione Falletto. Lang maserasjon, 15 mnd. på slavonske botti fra femtitallet. Intens og svært interessant vin. Mørkere enn nebbiolo gjerne er. Tjære, roser og tobakk, men også jordbær, høy og litt stall. Vagt "sauerompe"-preg, skikkelig snasent. Morsomt. Minner om bra sydfransk carignan blandet med nebbiolo. Hurra!

    Edit: Ser at den eneste dugelige Freisaen på polet er Burlottos, men denne produsentens Baroloer er jo så knall at denne garantert er toppers! Burlottovinene bruker vel mye Verduno-frukt og er noe mer feminine i stilen enn ovennevnte produsents viner, men denne må sjekkes ut.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn