Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    ”Le Cigare” er en god vin som også har fått gode kritikker. Randall Grahm er en skøyer (”Cardinal Zin”, ”Bloody Good Red”) men det er liten tvil om at han var en pioner når det gjelder bruk av odde druer i Kalifornia. Og når vi først taler om nord-amerikansk vin, så er denne god som noen:



    Er ikke så mange viner som passer til BBQ, men dette monsteret gjorde det. Diger, fruktig og med 15,5% alkohold er den en perfekt match til svin og bønner.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Fidelio skrev:
    Le Cigare Volant..
    Samme navn som Frasier og Niles' yndlingsrestaurant i Seattle gitt.

    Her går det i Vina Ardanza Reserva 2000 fra La Rioja Alta.. stramt komponert ja.

     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Vajras Langhe rosso 2007. Veldig bra synes jeg. En morsom sak med denne vinen er at den hvertfall tidvis er bedre i dårlige årganger, når prestisjevinene til produsenten ikke lages og druene som skulle gått i disse havner i Langhe rossoen i stedet. 2002 var strålende med veldig mye bra nebbiolo. Er 2007 en dårlig Piemonte-årgang?
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    ikveld økologisk poesia tierra bonarda (argentinsk), innbiller meg at hodet blir bedre dagen etter av økologisk dyrket druer. det er en helt grei hverdagsvin.



    ps: ikke meg ;)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Hei
    Hva anbefaler dere av rødvin til juleribba?
    Mvh
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Hey! Egen vintråd :D

    Da må jeg skrive et innlegg så den havner den eksklusive kategorien.

    Det har gått mye i USA'sk Pinot Noir her. Men har ikke funnet noen storheter egentlig. Jeg fikk smake en som var helt uforglemmelig i Asker for noen år siden og har vært på jakt siden.

    Jeg har ikke fått helt dreisen på vinkjøpingen her i Tx. Det blir mye "Rimi"-vin selv om man velger på øverste hylle i butikken.

    Polet har sin berettigelse for oss som liker god vin.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Bx skrev:
    Jeg har ikke fått helt dreisen på vinkjøpingen her i Tx. Det blir mye "Rimi"-vin selv om man velger på øverste hylle i butikken.
    Og hvor i Texas er man?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Hei
    Hva anbefaler dere av rødvin til juleribba?
    Mvh
    Synes rødvin og juleribbe er vanskelig... det tryggeste er vel øl og akke?

    Jeg så det var en anbefaling på (var det enten aperitif.no/vin eller dn.no/vin tro?) nylig, får lete og se. Men det er "a far shot" med rødvin til norsk julemat.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Jan_I skrev:
    Hei
    Hva anbefaler dere av rødvin til juleribba?
    Mvh
    Synes rødvin og juleribbe er vanskelig... det tryggeste er vel øl og akke?

    Jeg så det var en anbefaling på (var det enten aperitif.no/vin eller dn.no/vin tro?) nylig, får lete og se. Men det er "a far shot" med rødvin til norsk julemat.
    Jeg synes pinnekjøtt og en litt stram italiener er fint, selv om jeg drikker øl til selv.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    En dolcetto eller noe slik kanskje, eller en stram chianti? Slike italienere du tenker på?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jan_I skrev:
    Hei
    Hva anbefaler dere av rødvin til juleribba?
    Mvh
    Ser at ikke alle synes rødvin er tingen til ribbe - jeg tenker svineribbe, jeg, bare for å unngå misforståelser - men for min egen del kan jeg ikke tenke meg ribbe uten rødvin. M.a.o. smak og behag.

    Årets ribbevin er allerede innkjøpt: Fenocchio Barbera d'Alba 2007. I fjor brukte vi en ripasso - Zenato Valpolicella Superiore Ripassa - og det fungerte også helt utmerket.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    En dolcetto eller noe slik kanskje, eller en stram chianti? Slike italienere du tenker på?
    Ja, noe slikt, eller en Langhe. Jeg synes i det hele tatt at mye går fint til selve pinnekjøttet, ymse Rhone-viner f.eks., men at kålroten er vanskelig.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Vidar P skrev:
    Fidelio skrev:
    Le Cigare Volant..
    Samme navn som Frasier og Niles' yndlingsrestaurant i Seattle gitt.
    De som skrev Frasier er smarte folk med mye kunnskap, det skinner gjennom hele serien synes jeg. Vinen er eldre enn serien, så Bonny Doon (Randall Graham) skal lell ha æren av å finne frem den festlige franske loven fra 1954.

    totte skrev:
    Vajras Langhe rosso 2007. Veldig bra synes jeg. En morsom sak med denne vinen er at den hvertfall tidvis er bedre i dårlige årganger, når prestisjevinene til produsenten ikke lages og druene som skulle gått i disse havner i Langhe rossoen i stedet. 2002 var strålende med veldig mye bra nebbiolo. Er 2007 en dårlig Piemonte-årgang?
    Den der synes jeg er superbra til prisen. Palladino Barbera d'Alba Superiore finnes også på polet, til samme prisen, bør prøves.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    584
    Bx skrev:
    Hey! Egen vintråd :D

    Da må jeg skrive et innlegg så den havner den eksklusive kategorien.

    Det har gått mye i USA'sk Pinot Noir her. Men har ikke funnet noen storheter egentlig. Jeg fikk smake en som var helt uforglemmelig i Asker for noen år siden og har vært på jakt siden.

    Jeg har ikke fått helt dreisen på vinkjøpingen her i Tx. Det blir mye "Rimi"-vin selv om man velger på øverste hylle i butikken.

    Polet har sin berettigelse for oss som liker god vin.
    Kan anbefale Stag's Leap fra Napa. Var på smakstur der en gang. Og så vant den klassen for rødvin i blindsmakingen i Paris samme år som den tullefilmen Vin i vrangstrupen (Bottle Shock) omtaler en Californisk hvitvin som også vant.

    Men å nevne blindtesting her.....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jan_I skrev:
    Hei
    Hva anbefaler dere av rødvin til juleribba?
    Mvh
    Hei. Ribbe er helt greit å finne rødvin til, to ting er viktige å tenke på; ribbe er fett og ribbe har en relativt mild smak (i forhold til feks vilt og rødt kjøtt).

    For å fikse fettet må vinen ha mye syre. Ellers faller den gjennom og blir redusert til en uinteressant leskedrikk i møtet med fettet. Den må ikke være for kraftig, da vil den dominere for mye og du kjenner knapt ribbesmaken.

    Viner som passer til and passer ofte også til ribbe er min erfaring.

    Helt konkret ville jeg godt for en Barbera fra Piemonte. Dolcetto kan fungere, men de tar seg ikke av ribbefettet like bra som førstnevnte. En mellomkraftig rød burgunder kan også fungere utmerket.

    Lykke til og kos deg med ribba!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Selve ribba er jo grei nok, og enig i at det er forfriskende syre som skal til; men synes fortsatt det er vanskelig med tilbehøret jeg da. Ertestuing, surkål, you-name-it. Ikke lett det der.. har visst vært diskutert i overflod på vinfora og slikt, uten at man har kommet til særlig annet enn at 1) det er svært vanskelig, og 2) rikhet på syre er et must.

    Hadde vært moro å prøve en passende barbera til ribba, men de har vel gjerne ofte ikke så mye tanniner at det er noe å skrive hjem om? Husker med glede 2002-årgangen fra Fenocchio, den var rik. Får finkjemme kjelleren og se om det er noen igjen.

    Skulle ikke forundre meg om den aktuelle 2005-årgangen Barbaresco fra Produttori har syre og tanniner nok.. den er jo ellers temmelig hårete i så måte.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Vidar P skrev:
    Selve ribba er jo grei nok, og enig i at det er forfriskende syre som skal til; men synes fortsatt det er vanskelig med tilbehøret jeg da. Ertestuing, surkål, you-name-it. Ikke lett det der.. har visst vært diskutert i overflod på vinfora og slikt, uten at man har kommet til særlig annet enn at 1) det er svært vanskelig, og 2) rikhet på syre er et must.

    Hadde vært moro å prøve en passende barbera til ribba, men de har vel gjerne ofte ikke så mye tanniner at det er noe å skrive hjem om? Husker med glede 2002-årgangen fra Fenocchio, den var rik. Får finkjemme kjelleren og se om det er noen igjen.

    Skulle ikke forundre meg om den aktuelle 2005-årgangen Barbaresco fra Produttori har syre og tanniner nok.. den er jo ellers temmelig hårete i så måte.
    Når det gjelder Barbera har du rett, den har lite tanniner. Og det er nettop det du ønsker til ribbe, fordi ribbemiddagen som regel inneholder mye salt. De fleste gnir vel ribba inn med salt et par dager før, det blir helt kræsj med tanniner. Derimot har den høy syre, dette må ikke forveksles med tanniner. Så let i kjelleren, prøv Barberaen til ribbe. Jeg tror du kommer til å bli happy!

    Jeg elsker den Barbarescoen, men tør ikke til ribbe. Nebbiolo har jo utrolige tanniner, men veldig skummelt ved mye saltbruk. For min del vil alternativet til Barbera være en Cotes Du Rhone, Feks fra E. Guigal.

    Selvsagt er tilbehøret en utfordring. I fjor lagde jeg Hellstrøms vinterfruktkompott i stedet for surkål. Stor suksess og fordel; den kan lages uten eddik som gjør vin vanskelig.

    Forøvrig fikk jeg nettop sikret årets ribbe, økologisk fra Grøstad gård. Alle bør prøve denne, man lurer gjerne på hva man har drevet med tidligere når den første munnfullen med Grøstad gris har passert munnhulen. Tilgjengelig på Ultra, en del Meny-butikker kan skaffe den.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.139
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Da var julehandlen unnagjort:

    Et utvalg av viner jeg ikke har prøvd før -
    med unntak av Ardanzaen...
    Alltid gøy å prøve noe nytt. Kom gjerne
    med innspill om dere ser noe kjent.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Var temmelig stram denne Ardanzaen. Men veldig god også, kunne kanskje være noe til juleribba? Siden den er så rik på syre mener jeg.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fin liten samling det der.
    Den mest spennende av dem er etter min mening Prioraten. Hvis ikke jeg tar helt feil er den utviklet av et par dansker som, med stor suksess, har slått seg opp på å produsere vin i etablerte områder, men med nye produksjonsmetoder.

    Barberaen er sansynligvis den beste ribbevinen hvis det har noen betydning for deg. Cote du Rhonen liker jeg godt, noe mindre syrlig enn Barbera vanligvis.
    Chateauneuf du Pape har mange ansikter, jeg kjenner ikke akkurat denne. Oftest inneholder de mest Grenache (som Prioraten) og en del Syrah. Dette gjør dem ofte til suverene viner til vilt.

    God jul!
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Skal stå for vinsmaking som oppvarming til julebord i dag. Tenkte å ta en Chablis vs Sentral burgund.

    Valgt disse vinene:

    Louis Michel Chablis 1er Cru Montee de Tonnerre 2006
    Lequin-Colin Chassagne-Montrachet les Baudines 2007

    Smakte Chablien i går, den var ypperlig, og en god representant for ueiket vin. Håper Chasagne-Montrachet er litt annerledes i stilen med hensyn på eik, slik at jeg får understreket poenget.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det trenger du ikke å bekymre deg over, de er omtrent så forskjellige som det er mulig å få to viner laget av samme drue. I alle fall tatt i betraktning den relativt korte avstanden fra Chablis til Chassagne Montrachet.

    PS; du har kanskje tenkt på det, men Chablisen bør definitivt smakes først. Men jeg ville skjenket dem på likt av to grunner; artig å se fargeforskjellen og Chassagnen trenger i større grad enn Chablisen å komme ut av flaska.

    Uansett er det jo to kjempeviner dere skal smake. Misunnelig? Ja, definitivt!
     

    osan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2004
    Innlegg
    211
    Antall liker
    0
    Bra, gleder meg.

    Det var akkurat det som er poenget jeg vil prøve å få frem. To viner med mange likhetstrekk. Samme drue, (nesten) samme geografiske området, samme kvalitetsnivå, men med forskjellig stil. Av erfaring så synest jeg disse to produsenten gir mye for pengene tatt i betraktning av området generelle prisnivå.

    Skal prøve å få lufte de litt før seansen, men det blir ikke så lett av praktiske grunner å lufte 8 flasker samtidig.
     
    R

    RL69

    Gjest
    Lagunilla Grand Reserva 2001


    Laaaaangt bedre enn Marqués de Cáceres' reserva fra 2002.

    Mangler bare et bein:


    MVH
    KOL69
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    En noe opulent sak, men veldig deilig, spes til sterkt krydret mat. Likevel ikke endimensjonal, fin kompleksitet som Syrah kan gi hvis ting gjøres rett. Den har riktignok litt Petite Sirah i seg også, men lell. Veldig godt kjøp på polet, koster 113,- og $15 i USA.

    Big House ble vel startet av Randall Grahm (Bonny Doon), men solgt i 2006. Litt info om produsenten her.

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    fenalår? ser da vitterlig ut som jamón for mine øyne..... ;)


    fikk "litt" lyst til å dra til Spania nå :-\
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Fidelio skrev:
    Big House ble vel startet av Randall Graham (Bonny Doon), men solgt i 2006. Litt info om produsenten her.
    Ganske uvesentlig, men som en saksopplysning for de anale av oss, så heter han Grahm.



    Fredag er en hvit dag, så her går det i chardonnay. Ikke noen stor konsument av generisk Burgund, men denne er faktisk ganske god.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    GIORDANO BARBARESCO 2006



    Overraskende god til å være en "billig" barbaresco. Ikke like stor som langt dyrere artsfrender, men likefullt en solid konkurrent til f.eks Produttori sin standard barbaresco, og veldig rimelig priset (209,-).

    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...j1El8podH&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

    Etter en times lufting forsvinner gjærduften, og vinen dufter kirsebær, tørket tre og jordbær. Klassisk barbaresco med andre ord, og smaken er myk og subtil med alle de rette smakene, om enn noe mindre konsentrert enn de beste (og dyreste). Solide, nesten litt tøffe, tanniner. Klarer ikke helt å mene så mye om hvordan denne vil smake etter noen år i kjelleren; det kan kanskje gå begge veier, men skulle ha satt noen kroner på at den mykner ytterligere. Absolutt en konkurrent til den aktuelle 2005-årgangen fra Produttori!
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset Vidar P. Den har jeg ikke vært borti, men som deg(?) er jeg også veldig glad i Piemonte-vin, spesielt av Nebbiolo.

    Jeg gir deg også et tips; en utrolig rimelig Nebbiolo som er kjempegod allerede, men som garantert blir bedre av 5-10 år i kjelleren for dem med tålmodighet til å vente. Flott til storfe, lam o.l

    Varenummer på polet:47664
    Pris: 185,-
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Takker for tips; jeg har pleid å kjøpe den der. Likte godt 2004 når den kom, noe fyldigere enn 2003 som gikk ut tidligere i sommer/høst. Jeg hare lagret noen 2003 for å se om den vil balanseres, mens 2004 har jeg tenkt at den er best nå.

    Giordanos barbaresco (som jeg linket til) er sammenliknbar på smakstype forsåvidt imo, men noe mer konsentrert og rik. Ellers er de egentlig påfallende like som sagt.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Vidar P skrev:
    Jan_I skrev:
    Hei
    Hva anbefaler dere av rødvin til juleribba?
    Mvh
    Synes rødvin og juleribbe er vanskelig... det tryggeste er vel øl og akke?

    Jeg så det var en anbefaling på (var det enten aperitif.no/vin eller dn.no/vin tro?) nylig, får lete og se. Men det er "a far shot" med rødvin til norsk julemat.
    Personlig så liker jeg det tradisjonelle øl/akke til ribba, men jeg har prøvd med god suksess en tørr Riesling fra Tyskland (Husker ikke navnet). Spanjolen Albarino D.Pedro de Soutomaior fungerer også over all forventning.

    De røde er nok litt verre, men polet anbefaler Barbera fra Piemonte, Pinot Noir fra Burgund og Sangiovese fra Chianti som gode partnere til juleribba.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Synes rødvin og juleribbe er vanskelig... det tryggeste er vel øl og akke?

    De røde er nok litt verre, men polet anbefaler Barbera fra Piemonte, Pinot Noir fra Burgund og Sangiovese fra Chianti som gode partnere til juleribba.
    Det var da en ufattelig spredt anbefaling ??? ??? ???
    Som Bourgogne (Pinot Noir) elsker og Barbera (samt Syrah/Grenache) hater kan jeg ikke fatte hvordan man kan anbefale disse vinene i samme setning :eek: :eek: ::)

    Sangiovese (Chianti eller Brunello) kan dog også gjerne være godt, men den er da fryktelig langt fra Bourgogne (Pinot Noir) i smak :-\
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Pesquera skrev:
    Ganske uvesentlig, men som en saksopplysning for de anale av oss, så heter han Grahm.
    Absolutt ikke uvesentlig, viktig å få navn rett :) Jeg får skylde på Slammer'en.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Hva med en Esporâo Reserva 2006 ( Trincadeira, aragones og CS ).
    Har ikke smakt 2005 men denne er i allefall kompleks og egenartet. Bare kr. 160,-

    Fantastisk vin. :)


    up
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I går og i dag har det gått i viner fra min yndlingsgård - Bodegas Roda.

    http://www.roda.es/english/index.htm

    Til gårsdagens middag en Cirsion 2005, og til lunsj i dag en mer beskjeden Roda I fra 2004. Begge på skjendig vis drukket flere år før de er beregnet å nå sitt optimum ...
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    vredensgnag skrev:
    I går og i dag har det gått i viner fra min yndlingsgård - Bodegas Roda.

    http://www.roda.es/english/index.htm

    Til gårsdagens middag en Cirsion 2005, og til lunsj i dag en mer beskjeden Roda 1 fra 2004. Begge på skjendig vis drukket flere år før de er beregnet å nå sitt optimum ...
    Har også svært gode minner om et par Roda I ’95 som ble drukket for unge. Vinene er så tiltalende og jeg drikker heller for tidlig enn for sent. Et tip i samme gate er Artadi som også er en relativt sett ny bodega. Deres Pagos Viejos og Grandes Anadas er så bra som rioja blir (i den ”moderne” stilen). Og de har et laangt drikkevindu.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Liker å smake litt "spesielle" spanjoler innimellom også jeg, selv om jeg i bunn og grunn alltid kommer tilbake til de italienske. Her fra en vingård jeg har personlig kjennskap til, og det er en av de store også, de er iallefall veldig seriøse. Litt høy asa-verdi måtte til for å unngå blitz, men Mas La Plana er fortsatt like god.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn