Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    I dag blir det nok en Meo Camuzet av en eller annen type.
    http://www.meo-camuzet.com/en/index.htm
    Må forberede meg til gallamiddagen på Clos de Vougeot på torsdag hvor Meo Camuzet feirer sitt 50 års jubeleum.
    Gjett hvem som er invitert :p
    (Måtte bare få sagt det ;D
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Jens skrev:
    Må forberede meg til gallamiddagen på Clos de Vougeot på torsdag hvor Meo Camuzet feirer sitt 50 års jubeleum.
    :eek: Misunnelig? Jeg? Bare litt….
    Rød burgund er utvilsomt den vinen som krever mest, men når alt stemmer så går den også utenpå alt annet! Har innsett min begrensning og holder meg stort sett til hvite som er litt mer tilgjengelige. Ramonet er en personlig favoritt, noe så sjelden som en god Bourgogne Blanc og en himmelsk Batard-Montrachet.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Recioto fremstilt på 70% Corvina Veronese, 20% Rondinella, 10% Molinara. Flott syre som balanserer sødmen – en verdig avslutning på et måltid burgers & beans.
     

    Vedlegg

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    I kveld er det en heilt grei Marques de Monistrol 1996. En heilt grei vin til god musikk.

    Jeg klarer ikke å dy meg for en liten "brannfakkel"..Det er nå mye jåleri også med denne vinen...eller???

    ;D
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    VilhelmW skrev:
    I kveld er det en heilt grei Marques de Monistrol 1996. En heilt grei vin til god musikk.

    Jeg klarer ikke å dy meg for en liten "brannfakkel"..Det er nå mye jåleri også med denne vinen...eller???

    ;D
    Nope, god smak er ikke jåleri pr. def ;)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    I kveld er det en heilt grei Marques de Monistrol 1996. En heilt grei vin til god musikk.

    Jeg klarer ikke å dy meg for en liten "brannfakkel"..Det er nå mye jåleri også med denne vinen...eller???

    ;D
    Jo, noe, men ikke bare.
    Her er det Vajras Dolcetto (2008). God nok, for all del, men litt skuffende.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    donnerwetter skrev:
    VilhelmW skrev:
    I kveld er det en heilt grei Marques de Monistrol 1996. En heilt grei vin til god musikk.

    Jeg klarer ikke å dy meg for en liten "brannfakkel"..Det er nå mye jåleri også med denne vinen...eller???

    ;D
    Nope, god smak er ikke jåleri pr. def ;)
    Jeg tenker meir på dette med "et anstrøk av vanile, lakris og jord"...osv. Smaksvariabler er grei, det kjenner jeg også - men for noen liebhabere, er jo vin en rein "vitenskap".. Men dette blir O.T., så jeg får heller vurdere en egen tråd.
    ;D
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    VilhelmW skrev:
    Jeg tenker meir på dette med "et anstrøk av vanile, lakris og jord"...osv. Smaksvariabler er grei, det kjenner jeg også - men for noen liebhabere, er jo vin en rein "vitenskap".. Men dette blir O.T., så jeg får heller vurdere en egen tråd.
    ;D
    Omtrent som ”nærvær, PRAT, klangfarver og musikalitet”. I den grad vin fremstår som jåleri skyldes det manglende innsikt, sosial usikkerhet og et utilstrekkelig sprog for å beskrive det aktuelle saksforhold. Akkurat som i hifi og musikk….
    Er ikke mer jåleri med vin enn med andre sansebaserte opplevelser, det bare virker slik ;)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Det er på en måte mindre ullenhet og jåleri med vin enn med HiFi. Vanilje betyr vanilje og lær betyr lær. De virkelig gode kan plukke ut distrikter og årganger i blindsmakinger ;D. Men; de fleste vinanmeldelser er like ubrukelige som mange hifianmeldelser. Det har blitt gjort artige forsøk der testpersoner skal koble omtale og vin, og det får de overhodet ikke til. Det hadde kanskje vært en morsom test for Fidelity: Redaktøren tester og beskriver f.eks. 6 ulike CD-spillere eller DACer, og staben skal finne ut hvilken omtale som hører til hvilken spiller. Vi kjører helt klart smiley på denne ideen og vurderer å legge den inn i Fidelity41-tråden: 8)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Tja, man kan jo si at enkelte vinskribenter har et i overkant kulørt sprog...
    Jeg husker at jeg bet meg spesielt merke om en hvitvin engang; " Korrekt petroleumspreg"...
    Hva faen? Får man hvitvin på Statoilpumpa? ;D
    Har også sett: " Stall", Svett seletøy og røkpreg"...
    Mangler bare "svett susp" og "dårlig vaskede nedre regioner" etc ;D

    Dette viser jo med all ønskelig tydlighet hvor vanskelig det er å sette ord på sanselige opplevelser.
    Analogien til hifi er veldig god, Pesquera
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    donnerwetter skrev:
    Tja, man kan jo si at enkelte vinskribenter har et i overkant kulørt sprog...
    Jeg husker at jeg bet meg spesielt merke om en hvitvin engang; " Korrekt petroleumspreg"...
    Hva faen? Får man hvitvin på Statoilpumpa? ;D
    Har også sett: " Stall", Svett seletøy og røkpreg"...
    Mangler bare "svett susp" og "dårlig vaskede nedre regioner" etc ;D

    Dette viser jo med all ønskelig tydlighet hvor vanskelig det er å sette ord på sanselige opplevelser.
    Analogien til hifi er veldig god, Pesquera
    Robert Gustavson har en herlig parodi på en svensk vinanmelder fra TV der vinene har smak av "vår och eldre herre", "klister mellan schinkorna" og "flytspackel".
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    totte skrev:
    donnerwetter skrev:
    Tja, man kan jo si at enkelte vinskribenter har et i overkant kulørt sprog...
    Jeg husker at jeg bet meg spesielt merke om en hvitvin engang; " Korrekt petroleumspreg"...
    Hva faen? Får man hvitvin på Statoilpumpa? ;D
    Har også sett: " Stall", Svett seletøy og røkpreg"...
    Mangler bare "svett susp" og "dårlig vaskede nedre regioner" etc ;D

    Dette viser jo med all ønskelig tydlighet hvor vanskelig det er å sette ord på sanselige opplevelser.
    Analogien til hifi er veldig god, Pesquera
    Robert Gustavson har en herlig parodi på en svensk vinanmelder fra TV der vinene har smak av "vår och eldre herre", "klister mellan
    Den var faktisk litt i bakhodet her...
    ;)
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Nord-amerikansk mat krever ditto vin: Stags Leap ”The Leap” 2001. En skikkelig brumlebasse av en kalifornisk cabernet som bærer sine 14,5 % på selvsikkert vis. Gitt at en godtar genren ”oversjøisk vin” så synes jeg at dette står til!
     

    Vedlegg

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tørr hvit bordeaux i dag..
    La Clotte-07. Temmelig frisk og noe beinete. Må ha mat til denne :p.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Gevinst i dagens vinlotteri:



    Billig riesling fra Rheingau, ikke det helt store, men grei til odde mat.
     

    Vedlegg

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Idag blir det Passolo Vendemma 2008, en vin i familen Primitivo, som jo har høstet mange lovord.
    Synes dog at dagens gruser Primitivoen som kan kjøpes for 119,-..... Primitivoen ble for "mektig" mht ettersmak....

    mvh
    Proffen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Brennevin...-plastikkdunkversjonen..! ;D
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Artadi Vinas de Gain 2006. Her får en brukbart inntrykk av hva som venter en i El Pison og Grandes Anadas til en brøkdel av prisen, og den er tilgjengelig på polet. Fremdeles temmelig ung, men jeg har aldri sett pointet i behandle crianzas som om de var reservas. Topp tempranillo!
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    '04-årgang på meg i kveld, prøver å spare på de eldre. En mini-barolo/barbaresco idag... vel, muligens ikke helt, men iallefall en basert 100% på nebbiolo OG fra Piemonte og DOCG. Gattinara er vel på oppadstigende sikkert (de var ikke spesielt attraktive for noen år siden), men det er vel et stykke igjen før de har funnet tilbake til fordums glans der i grenda. Men de er absolutt på vei! Travaglini sin er rimelig og gir en forsmak på nebbiolo-storhet; men de er ikke klare rett fra flaska, og må dekanteres.

    Jeg synes '03 virker litt stram nå, men allikevel er det et eller annet som sier meg at de vil blomstre etter noen år i kjelleren. Så jeg har noen der. '04 er umiddelbart litt varmere (bedre årgang i Piemonte) og fyldigere, men jeg er ikke riktig like sikker på at de vil bli mye bedre i kjelleren. Dette fordi jeg synes tanninene virker bløte allerede. Jeg har uansett noen av hver av de for moro skyld, så får vi se om noen år.



    Fås på de fleste polutsalg.

    http://www.vinmonopolet.no/is-bin/I...IdWRkSkYs&CatalogCategoryID=&JumpTo=OfferList

    http://www.aperitif.no/index.db2?id=72689
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan vel poste dette her.. Noen som så dokumentaren om vinproduksjon på nrk i går. Jeg visste at vinbransjen er ganske suspekt, men at det er så gale er ovverraskende for meg. Spesielt overraskende og sjokkerende er det at Champagne er en av verstingene. Bare 30% holder god kvalitet... Bildene av jordsmonnet der er jo sjokkerende... Blir ikke så kos å sette seg ned foran peisen med en (kanskje) godt laget rød. Dette skjer jo uavhengig av pris, så ikke sikkert at det er et godt prudukt for det..
     

    nilsen64

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.06.2007
    Innlegg
    1.367
    Antall liker
    89
    har lenge undret meg over at det ikke fins varedeklarasjon på vinflaskene, slik som det er på alt anne vi har i oss.

    vin innholder ofte sulfitter (svoveldioksid) som kan frembringe allergiske reaksjoner hos mange.

    nyter et glass (el 2) selv, men etter denne dokumentaren ble jeg i tvil om rødvin er så sunt som mange hevder.
     

    Honkey-Chateau

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    385
    nilsen64 skrev:
    har lenge undret meg over at det ikke fins varedeklarasjon på vinflaskene, slik som det er på alt anne vi har i oss.

    vin innholder ofte sulfitter (svoveldioksid) som kan frembringe allergiske reaksjoner hos mange.

    nyter et glass (el 2) selv, men etter denne dokumentaren ble jeg i tvil om rødvin er så sunt som mange hevder.
    Nå rotes det fælt med fokus her. Stoffet alkohol, eller mer spesifikt alkoholen etanol (C2H5OH), oppfattes av kroppen som en gift, og vin inneholder som kjent 12 % (give or take a few) av nettopp den giften. Nedbrytingen i kroppen går mye via acetaldehyd (en klart giftig substans, som gir oss hang-over), videre til eddiksyre og annet drit som kroppen ikke har særlig glede av.
    Så spar oss for dette sludder; vi er her for å leve et liv. Vi velger å putte kroppen full av substanser den ikke har godt av, fordi vi mener det øker vår livskvalitet. Så om vi får i oss mikromengder av noen kunststoffer, who cares, det er bare barnematen mot den giften vi velger å ta inn. Hadde alkohol vært en oppdagelse av i dag, ville den blitt totalforbudt grunnet sin potente giftvirkning. Har du 4 promille av dette lettopptagelige giftstoffet i blodet, så dauer du.
    Kjøp biodynamisk dyrket vin, da, eller glem hele problemet. Vi vil nyte den gode vin, ikke bekymre oss om hva det gjør med oss. Måtehold, mine venner. Og nytelse. Det kan gå hånd i hånd. Og nå har juleølet kommet også!

    Honkey
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    plasma skrev:
    Kan vel poste dette her.. Noen som så dokumentaren om vinproduksjon på nrk i går. Jeg visste at vinbransjen er ganske suspekt, men at det er så gale er ovverraskende for meg. Spesielt overraskende og sjokkerende er det at Champagne er en av verstingene. Bare 30% holder god kvalitet... Bildene av jordsmonnet der er jo sjokkerende... Blir ikke så kos å sette seg ned foran peisen med en (kanskje) godt laget rød. Dette skjer jo uavhengig av pris, så ikke sikkert at det er et godt prudukt for det..
    Noen kommentarer fra folk som så den her:

    http://www.vin-forum.no/forum/viewtopic.php?f=1&t=1745&sid=9d253fc87e6ef856453d68c0f5f743e3
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    nilsen64 skrev:
    har lenge undret meg over at det ikke fins varedeklarasjon på vinflaskene, slik som det er på alt anne vi har i oss.

    vin innholder ofte sulfitter (svoveldioksid) som kan frembringe allergiske reaksjoner hos mange.

    nyter et glass (el 2) selv, men etter denne dokumentaren ble jeg i tvil om rødvin er så sunt som mange hevder.
    Biodynamisk vin er selvsagt et alternativ (Chapoutier, Humbrecht, og Leroy, DRC hvis du har penger og kontakter) men svovelkonsentrasjonene er så små at helsegevinstene langt overskrider eventuelle skadevirkninger. For å si de slik, så vil etanolen har invalidisert deg lenge før svovelen. Å fremstille vin uten svovel er svært krevende og følgelig kun praktisk i forbindelse med dyre viner, men det finnes gode økologiske konsumviner, f.x. Casa de la Ermita Monastrell. Tror ikke jeg hadde brydd meg særlig.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Sammen med kalven ble det i kveld fortært et hyggelig bekjentskap fra taxfrien på Gardermoen.

    Herederos del Marques de Riscal. En Rioja Reserva fra 2005. Et hyggelig bekjentskap.
     
    R

    RL69

    Gjest
    oddgeir skrev:
    Sammen med kalven ble det i kveld fortært et hyggelig bekjentskap fra taxfrien på Gardermoen.

    Herederos del Marques de Riscal. En Rioja Reserva fra 2005. Et hyggelig bekjentskap.
    En svært god vin til prisen det der.

    Her er også en "tax-free vin":



    Har kjøpt en del flasker av denne på slutten 90-tallet (Il Sestante, Amarone, 1997) og tengte det var på tide å prøve. Den har holdt seg veldig bra og disse flaskene kommer til å gi meg mange varme kvelder i månedene som kommer.

    MVH
    KOL69
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Noen som har smakt Marcarini sine baroloer? Jeg har bestilt etpar på måfå... etter omtale her-og-der.

    http://www.aperitif.no/index.db2?id=130188
    Dessverre nei. Men 04erne har fått bra kritikk, selv har jeg en del 99ere i kjelleren kjøpt i Piemonte. En tradisjonell og velansett produsent, tror ikke du får noen overraskelser her. PS Vidar, PMer du meg en mailadresse kan jeg sende deg noen nummer av Piemonte Report i pdf format.

    Gårsdagens vinliste med dårlige venner her i Bergen var av det ekstreme slaget:

    Lanson Gold Label 96
    Ch Laville-Haut Brion 89 (hvit)
    Bonneau de Martray Corton-Charlemagne 07
    d'Angerville Volnay Clos des Ducs 1993
    Ch Haut-Brion 66
    Ch Margaux 66
    Sassicaia 87
    M Chiarlo Barolo Vigna Rionda 96
    Ch Talbot 89
    Ch Batailley 78 i magnum

    ;D
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er hyggelig å ha gode venner...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    erato skrev:
    Vidar P skrev:
    Noen som har smakt Marcarini sine baroloer? Jeg har bestilt etpar på måfå... etter omtale her-og-der.

    http://www.aperitif.no/index.db2?id=130188
    Dessverre nei. Men 04erne har fått bra kritikk, selv har jeg en del 99ere i kjelleren kjøpt i Piemonte. En tradisjonell og velansett produsent, tror ikke du får noen overraskelser her. PS Vidar, PMer du meg en mailadresse kan jeg sende deg noen nummer av Piemonte Report i pdf format.

    Gårsdagens vinliste med dårlige venner her i Bergen var av det ekstreme slaget:

    Lanson Gold Label 96
    Ch Laville-Haut Brion 89 (hvit)
    Bonneau de Martray Corton-Charlemagne 07
    d'Angerville Volnay Clos des Ducs 1993
    Ch Haut-Brion 66
    Ch Margaux 66
    Sassicaia 87
    M Chiarlo Barolo Vigna Rionda 96
    Ch Talbot 89
    Ch Batailley 78 i magnum

    ;D
    ikke akkurat pappvin fra Brugsen dette her...
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Av alle spørsmål presterte jeg å bomme på jordsmonnet i Chablis, fatter ikke hva som gikk av meg :-[
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Nå er vel årgangsport noe for spesielt interesserte, men det er en svært sivilisert måte å avslutte et måltid på. Til tross for at denne vinen er blitt middelaldrende er den konsentrert og utpreget harmonisk. Er på nivå med ’70 og ’66 og et hakk bak ’63. Så vidt jeg vet er nå mulig å få moden port i Oslo, Bergen og Stavanger.
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Benanti er en av favorittene fra Sicilia. Jeg er fortsatt bitter på Vinmonopolet for at de tok bort den aldeles nydelige Lamoremio IGT-vinen deres. Den skal jeg jaggu plage de med å spesialimportere igjen (kostet rundt 280,- da den var på bestillingsutvalget mener jeg å huske?).

    http://www.vinicolabenanti.it/en/home/

    Nå er det deres enklere men jubelombruste Rosso Di Verzella 2006 i glasset. DN gav den vel 90 poeng i denne årgangen, noe som ikke akkurat er hverdagskost for viner til godt under 200,-



    http://www.vinicolabenanti.it/en/vini/pdf/12.pdf
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Le Cigare Volant 2004 fra Bonny Doon i California. Kompleks og meget interessant vin på syrah, grenache og mourvèdre. Kraftig, men sval og blomsteraktig samtidig.

    "Cigare Volant" betyr "flyvende sigar", eller da altså UFO. Navnet spiller på en lov vedtatt i Rhône 1954 som sa at UFOer ikke hadde lov å lande i vinmarkene, og hvis de så gjorde, hadde vinbøndene lov til å fjerne dem (?). Legg merke til etiketten (det er en "alien" på korken også forresten). Morsomt med seriøs vin som ikke tar seg selv så høytidelig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn