Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    drakk en fin rødvin til noe nyretapp med hjemmelaget rødvinssaus m/sopp forrige helg. noe av bakgrunnen for dette vinkjøpet var den store prisforskjellen pol og bolag. anbefales som vinkjøp når en bedriver grensehandel.
    (bildet er av 2007; det som jeg drakk var 2020)
    36357_800.png

     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Middag hos et godt vennepar i går.

    Pierre Peters l'esprit 2008 champagne, Huet Vouvray Clos du Bourg 2010, Michel Chablis GC Les Clos 2011 og Chateau Talbot 1985. Alle flaskene i strålende form.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    593
    Antall liker
    471
    Sted
    Aarhus
    Denne flasken røk ned på et blunk. Saftig og leskende med hint av jordbær og bringebær. Super vin med fine 12% alkohol. Fint at det går å kjøpe vin med en fornuftig alkostyrke fortsatt.
    659103B4-F9A9-4449-B08F-3A44E6403DD6.jpeg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    2018 Argyros Cuvée Evdemon

    En frisk og mineralsk Assyrtiko med preg av krydret honning, fersken og nøtter. God fruktighet i tillegg til syre. En vin jeg ville gitt plenty med poeng på en tilfeldig skala. Dessverre finnes den ikke i polets sortiment.
    Men legger du litt godvilje til og lukker øynene, så kan du uten for meget besvær teleportere deg selv til Santorini hvor du sitter på dekk på lokalbåten mellom Thera og Oia med et glass Assyriko i den ene hånden og noen grønne oliven i den andre, før virkeligheten brutalt banker deg i knollen med nord-vest snøkave.


    24SA901FGS22V.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vi fattige jakter som alltid prisdifferenser; nå kom nok en slik seilende:

    Leitz Magic Mountain, Rüdesheimer Riesling Trocken, 2021

    793985_600.png

    269 på polet; 161 på bolaget



    jeg ser ikke annen forskjell enn utgiften. kjøpte med meg 3 flasker og håper den smaker.
     
    Sist redigert:

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dette må vel være en fulltreffer når solen varmer plattingen og det er det litt småsnacksete (tapas?) som skal over tungen. ikke det jeg forbinder med tunge biffplattinger. (jeg bedriver sommerøvelser)


    (straks bedre pris (177) over grensen.)
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    2009 Tribaut Schloesser L'authentique

    Av og til får god vin meg til å sette på parkeringsbremsen og tenke over de litt større linjene. Altså ikke om det er fersken, eple eller påsmurt bakverk som treffer hjernen, men alt som er i omløp utenfor glasset. Det er noe vakkert og ensomt med slike stunder, hvor tankene blir milde og ettergivende mens verden spinner gjennom øyne så klare som dagen.

    Jeg tok frem min lille mørke notisbok i A7 format med gullbokstaver og spiralrygg. Bestemt, men sirlig noterte jeg all informasjonen jeg trengte om opplevelsen slik at hendelsen ble vel dokumentert og forhåpentligvis repeterbar.
    Og når jeg kommer tilbake, for å dømme levende og døde, skal jeg bringe med meg denne boken og alt dets innhold idet jeg går til nærmeste utsalg og anskaffer en ny butelje som beskrevet i teksten før jeg oppfyller min pålagte gjerning.

    28FL42TI58BR14.jpg

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    2009 Tribaut Schloesser L'authentique

    Av og til får god vin meg til å sette på parkeringsbremsen og tenke over de litt større linjene. Altså ikke om det er fersken, eple eller påsmurt bakverk som treffer hjernen, men alt som er i omløp utenfor glasset. Det er noe vakkert og ensomt med slike stunder, hvor tankene blir milde og ettergivende mens verden spinner gjennom øyne så klare som dagen.

    Jeg tok frem min lille mørke notisbok i A7 format med gullbokstaver og spiralrygg. Bestemt, men sirlig noterte jeg all informasjonen jeg trengte om opplevelsen slik at hendelsen ble vel dokumentert og forhåpentligvis repeterbar.
    Og når jeg kommer tilbake, for å dømme levende og døde, skal jeg bringe med meg denne boken og alt dets innhold idet jeg går til nærmeste utsalg og anskaffer en ny butelje som beskrevet i teksten før jeg oppfyller min pålagte gjerning.

    Vis vedlegget 897152

    Da har jeg latt meg inspirere sv deg nok en gang. Polet har blitt beordret.

    You are my hfs version of Merete Bøe, but under the radar.❤👍
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.319
    Antall liker
    63.051
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kom over denne på tax-free i fjor. Synes den er ordentlig velsmakende og har kjøpt den etter de siste utenlandsturene. I motsetning til mye annet på tax-free er den et kronemessig godt kjøp. Kun 199kr på tax-free og en god del dyrere på Polet.

    ACED29C6-C2ED-4F94-B50D-5C6278DCA8A5.png
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    4.024
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Kom over denne på tax-free i fjor. Synes den er ordentlig velsmakende og har kjøpt den etter de siste utenlandsturene. I motsetning til mye annet på tax-free er den et kronemessig godt kjøp. Kun 199kr på tax-free og en god del dyrere på Polet.

    Vis vedlegget 898240
    Det enda som är synd är prisutvecklingen på vin från Piemonte.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    vi fattige jakter som alltid prisdifferenser; nå kom nok en slik seilende:

    Leitz Magic Mountain, Rüdesheimer Riesling Trocken, 2021

    Vis vedlegget 896351

    269 på polet; 161 på bolaget



    jeg ser ikke annen forskjell enn utgiften. kjøpte med meg 3 flasker og håper den smaker.
    den etterlot meg litt sånn «og hva var greia»… ikke magisk på min tunge.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.620
    Antall liker
    929
    ^ Enig, har kjøpt Leitz trocken noen ganger men ikke all verden synes jeg.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    2.075
    1335-årgangen! Er det noe liv i den fremdeles?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Funket det, @Figge?

    Her har jeg servert andeconfit med stekte epler m løk og så heiv jeg oppi litt eddik og sukker og salt. Det var også en steinsopprisotto tilstede. Anda kom til sin fulle rett, alt av mat var full klaff, men vinen … Chateau Musar kom ikke til sin rett. Den har jo en helt unik, eksotisk og nydelig smak, men her smakte den nesten som en hvilken som helst cab.

    Denne vinen har noe til felles med and: Den har tydeligvis utpregende kvaliteter som fort drukner med feil tilbehør. @Figge har du noen tanker om and pluss Chateau Musar?

    Og så etter maten…. Og dette er interessant😁

    1B451D7A-31CB-449A-BEF2-6802F8A2E188.jpeg

    Dette er en atypisk Nebbiolo. Men så hadde jeg en liten ostebit liggende … 3-4 år gammel Norwegia. Det er en magisk kombinasjon😍

    Ha en strålende helg folkens.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Parmesanost og Nebbiolo kan være magisk. Det skjer noe når ostefettet møter tanninene og syrene i vinen.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    4.024
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Funket det, @Figge?

    Her har jeg servert andeconfit med stekte epler m løk og så heiv jeg oppi litt eddik og sukker og salt. Det var også en steinsopprisotto tilstede. Anda kom til sin fulle rett, alt av mat var full klaff, men vinen … Chateau Musar kom ikke til sin rett. Den har jo en helt unik, eksotisk og nydelig smak, men her smakte den nesten som en hvilken som helst cab.

    Denne vinen har noe til felles med and: Den har tydeligvis utpregende kvaliteter som fort drukner med feil tilbehør. @Figge har du noen tanker om and pluss Chateau Musar?

    Og så etter maten…. Og dette er interessant😁

    Vis vedlegget 902709

    Dette er en atypisk Nebbiolo. Men så hadde jeg en liten ostebit liggende … 3-4 år gammel Norwegia. Det er en magisk kombinasjon😍

    Ha en strålende helg folkens.
    Ja.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    593
    Antall liker
    471
    Sted
    Aarhus
    P&G jeg har nærmest vendt Brunello ryggen. Jeg fant aldri utav det. Og så fant jeg utav Chianti. Det er jo Sangiovese begge deler, men…

    Senere har jeg lest fra vineksperter som kan dette bedre enn meg at Chianti har fått orden i sysakene, mens Brunello surrer litt. Brunello skal jo være den beste Sangiovese-vinen, hvis de får orden på produksjonen så er de sikkert det.

    Når det er sagt: Denne skal jeg prøve. Vurderingen din gjør at det frister.

    Sånn fra hofta vil jeg kontre med Marchese Antinori. Den er lagd av druer fra den samme gården som supertoscaneren Tignanello, og når alt klaffer så kjenner man igjen smaken fra storebroren. Når det ikke klaffer så er denne fortsatt en steinbra Chianti & sangiovese, med litt ekstra finesse👍
    Oversett denne posten. Har også hørt det av Merete Bø i podcast. Veldig generell mening om brunello. Er som med mange andre vinområder/typer produsentavhengig etter min mening. Prøv vinen hvis du får tak i den. Kjøpt i Århus men vet de har den på polet i bestilling. 2016 årgangen er spesielt bra i min gane
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Bordeaux vs Russian Valley PN

    DF6F9DE5-2F51-42AD-B613-BA3F63BC461D.jpeg

    Helt umulig å sammenlikne, men interessant å prøve.

    Bergstrømmern koster noen kr, litt usikker på hva jeg synes. Mye av det som skal være der er på stell, men litt smak av paprika, kanskje, uansett noe som kanskje er det jeg liker minst ved en del Pinoter. Jeg liker de best når de gir assosiasjoner til bringebær og jordbær og markjordbær .. uten paprika-anslaget. Ikke at det er noe galt med paprika… det er helst meg som har et komplisert forhold til PN. Komplisert fordi jeg også har hatt noen av de beste vinopplevelsen fra den druen. Man begynner å skjønne vinkompetansen i «Sideways»…

    Mons er en bra Bordeaux for pengene. Den er bare 23 år, den kan drikkes nå og tåler noen år til. Det er ikke tydelig solbærsmak feks, det er vanskelig å skille ut smakskomponenter, tanninene er høyst drikkbare og alt har smeltet sammen til en enhet. Men så kan ikke jeg vinspråket, der vin assosieres med alt annet enn vin, ellers hadde jeg strødd på med blomster, urter osv.

    Mons hadde en veldig skarp lukt rett fra flasken, nesten en tanninrik lukt, og noe som minnet om kork i de første slurkene. Men det er all good etter en time i en dekanter. Bra biff-vin. Mye Bordeaux for pengene. Jeg gir den 89 poeng.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg trodde Grand Cru Classe var en St Emilion klassifisering.

    Men dette må jo ha smakt digg. God årgang også, hvis jeg husker rett
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn