Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig greit med linken nedenfor så man kan se om man er i samme divisjon 😊
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Fint bilde. Hva med lukt og smak?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Etter to år fikk jeg endelig tatt en tur til Spania igjen. Hyggelig gjensyn med et rikt utvalg av spanske viner, ikke minst fra Ribera del Duero. Gjensyn med en gammel bekjent, i 2016 utgave som virkelig innfridde:
    8A9C57C8-B1C5-4050-B9E5-D8A59DF31B29.jpeg

    Ca 35 Euro. RdD viner har en intens og ren fruktsmak.

    Turen var et hyggelig gjensyn med hytta, dvs leilighet utenfor Benidorm. Men vi var der først og fremst for å hjelpe en venn til å hente hjem sin 97 år gamle mor, som har sittet mutters alene på et pleiehjem. Transporten ble forsinket av korona, og hun hadde forfalt mye de to siste årene. Hun var i så dårlig forfatning at vi var usikre på om hun ville klare turen. Det gikk helt annerledes. Hun blomstret. Spiste masse mat, det ble liv i ansiktet og hun kommuniserte ca 10 ganger så mye da vi landet i Norge som da vi hentet henne. Og hun begynte å snakke norsk igjen. Det var vakkert!

    Vel hjemme fordøyer jeg denne fine, men like fullt skjellsettende opplevelsen, med et bekjentskap jeg har gjort i covid-tiden, nemlig denne:

    2742F626-38F5-4CA6-A4B4-CC37292CF50B.png

    Vivino-brukerne gir den 4,4 - som er sjeldent høy rating. Den kommer fra samme åkeren som den berømte supertoscaneren (Tignanello) og det er et visst slektskap smaksmessig. Hvis du liker Chianti (sangiovese) så bør du prøve denne. Den har litt mer finesse. Og PS de har den på Tax-fri, og prisen er gunstig. Ca 300kr.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg har kommet til den erkjennelse at klimaet påvirker hvordan vinen oppleves. Tenker ikke på klimaet der druene vokser, men der vinen nytes. F.eks en Protos Crianza smaker bedre i Spania enn i Norge. Og jeg har slitt med å finne en Ribera på polet som gir meg den rette opplevelsen. Men nå tror jeg at jeg har funnet en:

    C6C8D4AB-8690-4DB6-89A0-785621E5A353.png

    Ribera tåler et stort temperaturspenn, noe som kommer godt med på terrassen i Spania. Men jeg har lest et sted at ca 16 grader er optimalt …. Og det høres riktig ut.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Skikkelig god beaujolais! Nytes godt alene. Den er litt stiv i prisen for min del, ellers hadde den lett blitt kjøpt igjen.
    Veldig lett med hint av blomster i smak, og jordbær, kirsebær litt krydder.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Anbefalinger av mer moden vin fra polet? Har smakt noen Bordeaux, Ch. Simrad 2006. Den var helt ok. Kjøper den ikke igjen. Lopez er jo en favoritt.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    tempImageid1jp7.jpg tempImageid1jp7.jpg
    Ok vin litt høy alkohol. 14.5%. skjemmende alkotoner. som tar litt luven fra andre nyanser i smaksbildet. serverte den fra 12 grader og lot flasken stå fremme. Likte den best rundt 14 grader. mulig den trenger flere år i kjelleren. har en kasse så det. vil bli testet
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Umathum 2015 St Laurent i påvente av at osso bucoen skal putre seg ferdig etter timer i ovn.

     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    1632070296118.png

    Portugisisk. Portugal har mye bra vin.

    Nå har den beste dagligvarekjeden vin uker med store rabatter.

    Apolónia
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ble dessverre litt vin i går. Amerikansk pinot smaking, og en beaujolais fra 2013! Ikke smakt en beaujolais med litt år på seg så det var gøy. Faktisk var det kveldens høydepunkt. Veldig smuud fruktighet, hint av sopp, ikke alt for syrlig heller. Meget god.



     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Jeg er grunnleggende skeptisk til Barbera-druen. Har hatt mange dårlige opplevelser med den. Og ingen gode. Inntil nylig. En som har peil, og som alltid serverer noe jeg liker, anbefalte denne:

    F602441B-684F-4619-A38C-E2651877463F.jpeg

    Og den innfridde. Mye god smak for pengene, også om man er Barbera-skeptiker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har nettopp kost meg med en Scarpa Boglione 2011. Ingen grunn til å være skeptisk til dette:

    I munnen kirsebær, noe læraktig med treverk og nesten snev av røkt/speket kjøtt. Syrlig og fruktig, lang og velbalansert. Litt syrlige appelsinskall. Smidig, lekker og kompleks, Lette taniner og noe sødme i finish. Lagret i store botti og fra en sandholdig vinmark.

    Og Cru Beaujolais lagrer svært godt. En Foillard Morgon Cote de Py 2010 drukket i vår overbeviste stort og tok luven av et par Coe d'Or Pinot Noirer av førsteklasses avstamming. 20 - 25 år går svært ofte helt greit.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Det var eksakt den vinen (scarpa B) som ga meg troen på Barbera, erato.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ampeau er hit or miss og 94 er ikke all verdens til årgang. Kjøpte en selv av pur nysgjerrighet men har ikke våget å åpne den enda. Interessant og lærerikt blir det i all fall.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    581
    Antall liker
    448
    Sted
    Aarhus
    Blir et par uker til anledningen byr seg for min del også. fint om du poster inntrykk når flasken er drukket
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Oi! Kult! Takk for tips! 1997 er vel bedre årgang? Ifølge vinmonopolets tabell
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er det- Men heller ikke en veldig stor årgang. Tipper du ser på Ampeaus Volnay? Den kommer nok også fra en større og strengere vinmark/appelasjon.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Korrekt. Det er jo en mulighet for å smake mer enn 20 år gammel burgund. Så av ren nysgjerrighet kan det være verdt det? :D
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det kan det. Og Burgund lagrer godt, og trenger lagring-. Men value for money er individuelt......
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    20 år gammel vin er vanskelig for oss som er nye i vinverden! Eneste muligheter jeg har er fra polet eller auksjon. Vel, kanskje noen få lokale restauranter har, men da koster de jo også 3-5 gangeren.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir et par uker til anledningen byr seg for min del også. fint om du poster inntrykk når flasken er drukket
    Drikker den nå. Perfekt moden bærfrukt. Syrlig og frisk. Men merk fortsatt at det er flaskevariasjon på gamle flasker.

    Og en Cristal som smaker eplesaft er vel ikke verdt på pengene. Sagt på en annen måte: 10 år for ungt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn