Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Merete Bø Webinar! 3 viner på kjøpslisten, hvorav en ikke ble kjøpt. Col d'orca brunello. Har hatt den 2-3 ganger, så var ikke av interesse å ha den nok en gang.

    For gøy hadde vi en blindtest etter webinaret, hvor 2/3 klarte å gjette riktig. Dog 50/50. Jeg var den som ikke klarte å smake forskjell :p
    Det var en interessant opplevelse, da jeg i utgangspunktet syntes den dobbelt så billige chiantien hadde helt forskjellige duft, og mye mindre rafffinerte taniner. Menmen... Får slutte å kjøpe dyrere vin :D

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Fylla har skylda, Absolutt. Regner med at dere ikke spyttet i glasset.

    Beskrivelsen din av forskjellen på de to stemmer bra med mitt eget inntrykk. Fontalloro er på en måte mer elegant. Men på en annen måte.... jeg vet ikke .... begeistringen ebbet litt ut for min del etter at jeg hadde hatt den 3 ganger. Det har jo med prisen å gjøre også. Det er mulig jeg har mer sans for "gamlemåten" å lage vin på. Mer solid struktur, på en måte.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Det var som nevnt to "åpenbare" forskjeller. Chianti'en hadde veldig tydelig duft av brent tre, røyk. Kan ikke si det samme om Fontalloro'en, som duftet fruktig. Tydelig duft av kirsebær. Tanninene i Chiantien opplevdes stoffete, støvete. Interessant nok klarte jeg ikke å skille ut dette under blindsmakingen :p

    Må nok skylde på fylla, selv om promillen var langt under 1 (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.063
    Antall liker
    1.054
    Sted
    '
    Forsøker å holde skjema på +50 flasker champagne per år.
    I går: Autréau de Champillon BdB Grand Cru

    12FQ9BBR300YV3.jpg

    Tørr smak av sitrus og friske bobler.
    Fin sammen med salt og fet snacks.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    For tidlig å åpne denne? Ikke vet jeg. Fantastisk god er den allikevel!
    Intens, god syre, fruktige deilig røde bær, litt sødme, og utrolig nok står det 15% alkohol på flaska. Vel, det kjennes ikke i det hele tatt.
    Syre er noe jeg liker

     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    proxy-image (1).jpg

    Jeg prøver med litt hvitvin etter alle de foregående røde. Her i huset drikker vi utelukkende hvitt fordi ingen av oss tåler tanniner særlig godt. Vi har stor sans for viner fra Campania og for tiden går det i denne. Veldig god vin til 200 kroner. Anvendelig til all italiensk mat og kan godt drikkes alene.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.629
    Sted
    Oslo
    Husker jeg for en del år siden drakk mye Langhe Rosso.
    Var svært imponert.
    Viste seg at i en dårlig årgang var første vinen deklassifisert, og de gode druene ble lagt i konsumvinen.
    Følger ofte med på årgangs vurderinger, men kvalitets produsenter lever ofte bra selv i dårlige år
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Husker jeg for en del år siden drakk mye Langhe Rosso.
    Var svært imponert.
    Viste seg at i en dårlig årgang var første vinen deklassifisert, og de gode druene ble lagt i konsumvinen.
    Følger ofte med på årgangs vurderinger, men kvalitets produsenter lever ofte bra selv i dårlige år
    Det var vel Vajra sin tenker jeg? En svært solid og konsistent vin som en periode var ganske fast som bruksvin her i huset.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    I helsike hvor mye utvalg vinmonopolet i Hamar har. Er det en bug i systemet?
    Vet at det kan være feil i systemet dersom det står 1 på lager. Bra jeg skal innom Hamar neste uke
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ble litt skuffet over denne. Dufter litt syrlig, mørkere bær. Smaken er leskende, litt under middels fylde, definitivt smak av mørkere bær. Middels syrlighet og tanniner, litt surhet, lang ettersmak med litt lær og krydret smak. Ga den 3/5 på Vivino

     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    En dobbelt-listing og en de-listing:
    Noen sider tilbake er Contino anbefalt - har kjøpt inn noen flasker (2016 Riserva) og denne synes jeg alle bør få med seg! Rett og slett en nydelig vin! Jeg kom også over 2015 utgaven - noe mer fruktig, men fremdeles en godsak! (2016 dog min favoritt)
    contino.jpg

    De-listing (kun ok i ny blanding):
    Også noen sider tilbake anbefalte jeg Deux Roches 2019 - en veldig god vin til kr 186 - men den har nå kommet i ny batch/blanding, og holder dessverre ikke samme nivå. Hvis gammel lot fremdeles er tilgjengelig på polet i din nærhet - rød ring på toppen som sier 71 N 381 - så prøv! (den nye blandingen/lot'en har kun sort topp uten nummer)
    Deux Roches.jpg
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    En gøy sammenligning er Lopez de Heredia Tondonia 2008 (2007 er vel utsolgt overalt?) og Contino 2016.
    Ung versus litt eldre vin. Ingen tvil hvilken som er best, etter min mening. Samtidig opplever jeg at eldre ganer ikke kimser så av økt alkoholsmak
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Ble litt skuffet over denne. Dufter litt syrlig, mørkere bær. Smaken er leskende, litt under middels fylde, definitivt smak av mørkere bær. Middels syrlighet og tanniner, litt surhet, lang ettersmak med litt lær og krydret smak. Ga den 3/5 på Vivino

    Har den her. Jeg synes den er meget bra. Men smak og behag trumper det meste.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Veldig sant. Deler du min beskrivelse? Syntes den er litt vanskelig. Har ikke utviklet smakene mine nok si! Minnet for mye om billigere røde burgundere jeg har smakt, fra feks Pascal Clement. Litt stram. Det ser ut som jeg liker mer "juicy" viner, som forklarer min elsk for amerikansk pinot.

    Har du smakt de andre tilgjengelige fra Ch Thivin?
    Skal innom Oslo til uken, hvor jeg har planlagt bl.a disse kjøpene:
    Ch. Thivin Cuvée Les Griottes Côte de Brouilly 2019
    Anne Sophie Dubois l'Alchimiste 2019
    JP & Charly Thévenet Morgon Vieilles Vignes 2019
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    En gøy sammenligning er Lopez de Heredia Tondonia 2008 (2007 er vel utsolgt overalt?) og Contino 2016.
    Ung versus litt eldre vin. Ingen tvil hvilken som er best, etter min mening. Samtidig opplever jeg at eldre ganer ikke kimser så av økt alkoholsmak
    For meg er Contino det klare valget her. Og det er ikke bare fordi jeg liker ung vin.

    En venn hadde med denne på en middag jeg lagde i går:

    CACEACE4-2DE1-4D7A-87A1-6CECC17CC0D9.jpeg

    2000 årgang.

    Etter prisvurderingene på Vivino å dømme er dette langt unna en toppvin fra Rioja. Men det ga meg en ekstremt god opplevelse. De andre var omtrent like begeistret. Duften var noe jeg ikke har greie på. Ødelagt? La oss smake først. Etter litt tid i glasset så smakte den dritgodt. En intensitet og varighet i smak som stilte en meget habil Chianti fullstendig i skyggen. Avslepne tanniner. Den kuleste vinen jeg har drukket i 2021.

    Den ble fortært med indrefilet av rein, mandelpototetmos ispedd mørnet sellerirot og hvitløk, stekte gulrøtter, lettstekt vårløk og en rødvinssaus basert på Rioja av det rimeligere slaget.

    Kjenner på trangen til å hamstre spansk rødvin til pensjonstilværelsen.....
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Hvordan i he---e få du tilgang til dette? Ch. Haut Brion kjenner jeg til men ikke de andre..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi er en gjeng vinentusiaster med lang fartstid som samlere som samles ganske ofte i mindre lag.3 av flaskene over er mine - de to Barolo ene + Rousseau, de øvrige fra ymse middagsgjester. Haut Brion 63 er kjøpt på en Blomquist auksjon. Det har blitt drukket mye - svært mye - på dette nivået opp gjennom årene og bildene her er bare de mest bemerkelsesverdige fra disse 3 treffene i februar. Leoville og Batard har nok lagt i eiernes kjellere siden de var å få på polet.

    Det var for øvrig en eksepsjonell Clos des Papes 1995 på bordet også i går kveld.

    Fra tider med mer levelig vinpriser minnes jeg en 50 årsdag med 12 årganger av Ramonets Montrachet på bordet, et Krug Clos des Mesnils treff med en stor champagne samler (85 årgangen er fortsatt den beste champagnen jeg har smakt), et Monfortino treff med viner tilbake til 1943, samt et par legendariske Madeira treff som trakk samlere fra hele landet og viner tilbake til 1790.

    Laptopen er full av bilder men ikke minst fantast iske minner og et fortsatt levende kameratskap med mange av disse tullingene....

    I dag har markedene eksplodert og det er utenkelig få tak i sånt lenger. 12000 kr for Faiveleys Musigny 2019? Jeg har fortsatt Mugniers Musigny i kjelleren fra den gang den kostet en tusenlapp og minnet om å ha vært på middag med Mugnier familien med flere årganger Musigny på bordet på begynnelsen av 2000 tallet. Eller da vi var på besøk hos de Vogue i 1999 og ble forært en Musigny 1989.....og hos Sauzet senere samme dag og smakte fatprøver fra begge Montrachet fatene deres.

    Eller på høyloftet hos Barthod i Chambolle og med servering av kaker og vin fra faren og moren til Ghislaine, eller da vi besøkte Lucia Sandrone og gamlefar selv som den perfekte gentleman han var serverte oss spekemat. Eller en fantastisk lunsj med gammel portvin hos Niepoort i Douro i 2014. Eller et spontant dropin med meg og kona en lørdag hos Marc Angeli i Loire hvor vi på stående fot ble mottatt som gamle venner med masse åpnede flasker til tross for skolefransk...det ble mye eller her, listen er lang og kan forlenges. Moosbrugger hos Gobelsburg, Rheinhold Haart i Piesport og Wilhelm Haag i Brauneberg, Roberto Massolino i Serralunga, fantastiske gentlemen som har brukt timer på å lære opp entusiastiske norske amatører, og jeg går fortsatt med noen av visittkortene deres i lommeboken når det blir anledning til å reise igjen.

    Det som ofte har slått meg er hvor godt jeg og andre har blitt mottatt dersom vi viser genuin interesse og entusiasme, og har gjort hjemmeleksa. Som den gangen en butikkeier i Alba låste sjappa og trakk meg med på bakrommet for en nærmere diskusjon og fremvisning av butikkens hemmeligheter da han ble klar over at denne turisten visste litt om ulike kloner av Nebbiolo druen i forbindelse med en diskusjon av Cavalottos Baroloer.

    Fullt så glad ble ikke gallerieieren i Auxerre da jeg tømte hans kombinerte kunst og vinbutikk for alt han hadde av Raveneau Chablis sommeren 2010...35 euro for Raveneau Grand Cru den gangen euroen var på 8. Hadde fått et tips fra en svensk samler om adressen, verdien av et nettverk om man har denne interessen kan ikke undervurderes. Da jeg kom inn noen år senere hadde han gjemt Raveneau under disken og kvotert de - han hadde vel lært, men jeg fikk nå forhandlet til meg noen flasker til fortsatt gode priser. Her i Norge ligger man i kø for de.

    Fantastiske viner selvsagt, men det mest verdifulle er minnene og kameratskap. Disse tingene kan ikke kjøpes for penger. Dessverre kan unge mennesker med en gryende vininteresse i stor grad nå glemme slike opplevelser. Pengene flommer og produsentene oversvømmes. Og folk ligger i kø i ukesvis for å sikre seg en flaske. Sjarmen er borte og pengene har overtatt. Jeg har åpenbart blitt gammel og lengter etter enklere og mer naive tider. Jeg har ikke en gang vært på nettet på dagens burgundslipp, jeg hører snakk om kjente som ble nr 6000 i køen. I gamle dager kunne man enkelt plukke disse opp på polet om man fulgte litt med i timen og evt forhørte seg litt hos importørene om kommende leveranser.
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Jeg er nysgjerrig, du har lang fartstid og erfaring skjønner jeg. Er disse greiene noe helt annet enn vanlige viner som vi drikker hele tiden.?
    Noe du merker med en gang, farge, lukt og smak.?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg husker da det enda var mulig å få topp Bordeaux til en rimelig penge. I 1982 kjøpte jeg en 1979 Latour for 180 SEK - bestilt på Systembolaget og hentet på supern på Storlien. På 80-tallet sto jeg mange ganger i polkø her i Trondheim for å kjøpe Bordeaux - den gangen kostet toppslottene småpenger i forhold til i dag. Selv en student hadde råd til å kjøpe topp Bordeauxer.
    I 1996 fikk jeg en kasse 1994 Leoville Barton for 18 £/flaske hos Unwins på Lakeside i Essex - jeg kjøpte en kasse. Og Penfolds Bin 389 til ca 15£.
    I de siste årene husker jeg først og fremst hyggelige besøk i Wachau og Kamptal. Spesielt er jeg blitt godt mottatt hos Prager og Nikolaihof, samt hos Hügl i Spitzer Graben.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er nysgjerrig, du har lang fartstid og erfaring skjønner jeg. Er disse greiene noe helt annet enn vanlige viner som vi drikker hele tiden.?
    Noe du merker med en gang, farge, lukt og smak.?
    Komplisert spørsmål men det er åpenbart en grunn til at man lagrer på vin, og at toppvinene MÅ lagres. Det er to poenger her. Det ene er balansen, som gjør at enkeltelementene slipes ned slik at på sett og vis kantene forsvinner og helheten blir mer enn summen av enkeltelementene. Harmoni som en ung vin sjelden har.

    Det andre er kompleksiteten, dvs at prosessene i vinen utvikler duft og smakselementer som ikke var til stede i det opprinnelige materialet. Omtrent som en for ung ost lukter og smaker melk, mens en moden ost har svært lite melkekarakter. Ostekjennere kjøper jo helst ost som er i ferd med å gå ut på dato.

    Samtidig skal det ikke underkjennes at vinlagring kan være en risikosport.

    Og otare var nå en av flere som var med til et par av de jeg nevner over.

    PS Chateu Margaux 86 var å få på Kielferja for 480 kr i sin tid. 🙄
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En av mange viner som har gått av støvleskaptene prismessig dessverre. Har en tom 1966 - en legendarisk årgang - stående som minne om en hyggelig kveld for noen år siden. Du er heldig som fikk smake din 1983.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    Komplisert spørsmål men det er åpenbart en grunn til at man lagrer på vin, og at toppvinene MÅ lagres. Det er to poenger her. Det ene er balansen, som gjør at enkeltelementene slipes ned slik at på sett og vis kantene forsvinner og helheten blir mer enn summen av enkeltelementene. Harmoni som en ung vin sjelden har.

    Det andre er kompleksiteten, dvs at prosessene i vinen utvikler duft og smakselementer som ikke var til stede i det opprinnelige materialet. Omtrent som en for ung ost lukter og smaker melk, mens en moden ost har svært lite melkekarakter. Ostekjennere kjøper jo helst ost som er i ferd med å gå ut på dato.

    Samtidig skal det ikke underkjennes at vinlagring kan være en risikosport.

    Og otare var nå en av flere som var med til et par av de jeg nevner over.

    PS Chateu Margaux 86 var å få på Kielferja for 480 kr i sin tid. 🙄
    Meget interessant, litt som Birger (Otto Jespersen) som har lyst å smake indrefilet.(TV sketsj for mange år siden, Trond Kirkvåg)
    Jeg vil kjøpe noe dyrt å prøve selv, ved anledning, bare for å ha prøvd. Jeg undres om det kan sammenlignes med å gå fra lyden på en reise-radio til et tungt anlegg. Men nå skal jeg ikke mase mer om dette.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn