Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle gjerne visst svaret, men ett par timer i karaffel burde være OK. 2001 er en ganske medgjørlig årgang i feks Barbaresco, Produttori sine 2001ere er i hvert fall adskillig mer medgjørlige enn deres 1999 og 2004. Men referansene på Fenocchio har jeg ikke, de skal visst være en nokså tradisjonell produsent. Men de har i hvert fall sine vinmarker i den "softeste" delen av Barolo.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har som tidligere nevnt vært veldig glad i Villa Cavallo.

    Jeg fikk den servert i et selskap - og da var det 2009 modell.

    Også har jeg (uten å tenkt årgang - så enkel er jeg) kjøpt den på polet og vært godt fornøyd. Har fått både 2011 og 2013 (sjekket flaskene i garasjen) - som har stått i hyllen som vanlig.

    Siste flaskene jeg kjøpte nå er 2014 årgangen, og den er jo ikke god i det hele tatt. Den er jo rett og slett sur saft. Hva har skjedd...?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Jeg har som tidligere nevnt vært veldig glad i Villa Cavallo.

    Jeg fikk den servert i et selskap - og da var det 2009 modell.

    Også har jeg (uten å tenkt årgang - så enkel er jeg) kjøpt den på polet og vært godt fornøyd. Har fått både 2011 og 2013 (sjekket flaskene i garasjen) - som har stått i hyllen som vanlig.

    Siste flaskene jeg kjøpte nå er 2014 årgangen, og den er jo ikke god i det hele tatt. Den er jo rett og slett sur saft. Hva har skjedd...?
    2014 skal i følge Vivino være helt på høyden. Kanskje du fikk et «råttent eple». Det skjer. Og polet tar dårlige flasker i retur.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Høres ut som en toskansk vin. 2014 var en skrekkelig årgang i nord Italia. Kjølig, mye regn og en del råte. Folk som hadde flaks, økonomi og kompetanse nok kunne lage greie viner - jeg har en 2014 Barolo i kjelleren for nysgjerrigheten skyld, de høyereliggende områdene i Barolo unnslapp høstregnet, men det er definitivt ikke en årgang hvor man handler på gammel vane. 15-17 virker solide, særlig 16, uten at jeg kjenner den vinen spesifikt.

    PS og et godt råd, vær kritisk til vivino.med litt flaks kan du finne notater på cellartracker, mye rart der og men vesentlig mer kvalifiserte vurderinger stort sett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    PS: Ser at aperitif som vanligvis er rause med poengene gir den 84 poeng. Burde være greit nok for en vin i prisklassen.

    Jancis Robinsom skriver flg om årgangen ser jeg:

    A rainy, mild winter was followed by a cool spring, with one exceptional patch of high temperatures causing early budbreak and quick and generous fruit set. But the growing cycle was protracted due to cool weather and frequent hailstorms in July and August, causing widespread downy mildew. An exceptionally mild and dry September and early October turned a potentially disastrous vintage into a surprisingly good one, but with generally much lighter, earlier-ripening wines than 2013.

    Potensielt katastrofal årgang men reddet av høstværet. Mye koker ned til hva produsentene gjorde av sortering og tipper jeg, og merk at vinene er lette og modner tidlig.

    Årgangsbeskrivelser har begrenset generell verdi, men en link til Jancis kan jo være greit:

    https://www.jancisrobinson.com/learn/vintages/tuscany
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Vivino ja... Hvilke kilder liker dere å bruke? Personlig bruker jeg hovedsakelig DN, Finansavisen og Aperitif.

    Kjøpte forøvrig litt vin i dag!
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.688
    Sted
    Kongsberg
    Jeg tenkte å ta en 2001 Fenocchio Barolo Bussia Riserva i ettermiddag. Magefølelsen sier ca 1-2 t lufting i karaffel. Synspunkter?
    Toppårgang. Det sies 95-97 Parkerpunkter og "drink or hold" rundt om på nettet, så kanskje enda lenger lufting?
    Det med lufting kan fort gå begge veier.

    Jeg kjøpte (rundt år 2000) en magnumflaske med prima Rioha Grand Reserva (husker ikke fabrikatet) fra tidlig 60-tall.
    Jeg serverte rund baut til (de mange) tilstedeværende så alle fikk et solid glass, og alle (ikke vinsnobber) var enige om
    at dette kanskje var den beste vinen de hadde smakt.
    Siden jeg hadde kjøpt flaska, forbeholdt jeg de siste glassene til meg selv. Men, når det kom et stykke ut i det nest siste
    glasset, hadde vinen avgått med døden. Der den nyåpnede flasken hadde en perfekt balanse mellom frukt og fat, hadde
    glass 2 bare fatpreget igjen. Glass 3 var nesten ikke "drikkanes"...

    Tenk om vi hadde latt denne vinen lufte seg slik det ofte anbefales.
    Det hadde IKKE vært noen stor opplevelse...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har abonnert på eller lest det meste i perioder gjennom årene (Burghound, Parker, Galloni, Tanzer, Livingston-Learmouth, Gilman osv), men har sluttet å stole på andre enn meg selv og det jeg leser fra folk jeg stoler på i diverse diskusjonsfora på nettet. Følger områder og produsenter jeg har tillit til og som interesserer meg, og prøver å unngå de mest problematiske årgangene.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gammel vin skal ikke luftes. Bare dekanteres for å fjerne bunnfall og så rett i glasset. En 40 år gammel Rioja er gammel, skjønt ikke utgammel (avhenger mye både av spesifikk årgang og produsent) men definitivt ferdig med stadiet der den trenger luft.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.688
    Sted
    Kongsberg
    Denne hadde godt av å lufte seg litt:
    DSC_0892.JPG
    Perfekt drikke til reinsdyrstek med rosenkål, gulerøtter, viltsaus med geitost og rørte tyttebær på siden...
    Men, ikke så raffinert som en del av de dyrere Amaronene. Ikke all verden som "vin alene"...
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.145
    Antall liker
    2.688
    Sted
    Kongsberg
    Gammel vin skal ikke luftes. Bare dekanteres for å fjerne bunnfall og så rett i glasset. En 40 år gammel Rioja er gammel, skjønt
    ikke utgammel (avhenger mye både av spesifikk årgang og produsent) men definitivt ferdig med stadiet der den trenger luft.
    Klar over det. det var derfor den gikk rett i glasset... Heldigvis!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Vivino ja... Hvilke kilder liker dere å bruke? Personlig bruker jeg hovedsakelig DN, Finansavisen og Aperitif.

    Kjøpte forøvrig litt vin i dag!
    Jeg bruker mye Vivino. Karaktersettingen der var bare tull i barndommen, men nå synes jeg det treffer bra. Kryss-sjekker rn del mot aperitiff. Ofte er de samsvarende, men jeg synes Vivino gjennomgående er bedre. Men jeg hører hva Erato skriver. Han har nok bedre kilder.

    Continoen tåler litt luft og noen grader opp fra vinskaptemperatur...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det går an å drikke godt selv om man ikke er rik. Jeg liker nå denne.

    Delorme Cremant de Bourgogne Blanc de Noirs Brut 2018

    Jeg synes denne smaker riktig godt. Den smaker druer med boble.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.991
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det med lufting kan fort gå begge veier.

    Jeg kjøpte (rundt år 2000) en magnumflaske med prima Rioha Grand Reserva (husker ikke fabrikatet) fra tidlig 60-tall.
    Jeg serverte rund baut til (de mange) tilstedeværende så alle fikk et solid glass, og alle (ikke vinsnobber) var enige om
    at dette kanskje var den beste vinen de hadde smakt.
    Siden jeg hadde kjøpt flaska, forbeholdt jeg de siste glassene til meg selv. Men, når det kom et stykke ut i det nest siste
    glasset, hadde vinen avgått med døden. Der den nyåpnede flasken hadde en perfekt balanse mellom frukt og fat, hadde
    glass 2 bare fatpreget igjen. Glass 3 var nesten ikke "drikkanes"...

    Tenk om vi hadde latt denne vinen lufte seg slik det ofte anbefales.
    Det hadde IKKE vært noen stor opplevelse...
    Præcis det samme, som jeg oplevede med min favorit, AALTO-PS 2005.
    Iflg. Parker er/var dette en vin som bedst skulle ligge og nydes efter år 2030.
    Den sidste jeg fik i 2019 var allerede ved at gå den forkerte vej. Smagte stadig godt, men
    ingenting imod den oplevelse, den var i 2012, da lillebror tildelte mig 6 flasker. Så bedste bud
    må være, at prøve 2010-årgangen neste gang :)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    I morgen er det slipp på polet. Tenkte jeg skulle prøve å få tak i et par flasker eller 3. Jeg driver egentlig ikke med lagring av vin, og tenker at det kanskje er litt synd å bruke 500,- + på viner fra Burgund for å drikke dem i år. Eller? Synspunkt på viner til lagring versus drikke nå?

    Drømmen hadde jo hvert å kjøpe en kasse, men 6000kr til vin har jeg ikke :D
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    593
    Antall liker
    471
    Sted
    Aarhus
    6B6A5ABA-11FD-4870-A7F4-1AED181ACCB0.jpeg
    til hjortestek overraskende frisk og med god syre, fine tanniner, mørk frukt, sopp og lær er det jeg husker svakt. det jeg husker godt var at det var superbra til maten
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Moden Côte-Rôtie, heldig du! Den mest forførende og elegante av Nord-Rhone appelasjonene, min favoritt fremfor Hermitage.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.717
    Antall liker
    13.204
    Hvilke kilder liker dere å bruke? Personlig bruker jeg hovedsakelig DN, Finansavisen og Aperitif.
    Kollega av meg er svært vininteressert og har også tatt sommelier-utdannelse på fritiden av ren egeninteresse. Det som er litt spesielt med vedkommende, gitt hvor interessert han faktisk er, er at han er ekstremt lite "snobbete" av seg i vinvalgene. Han er god på å finne relativt obskure ting i polets rikholdige katalog som er bra value for money. For oss som stort sett holder oss i område rundt en tohundrelapp så funker det i alle fall fint.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Naboen her er også veldig vininteressert. Mye snadder og verdi i vinkjelleren hans. Han er derimot lite "handy" og undertegnede har fått i oppdrag å montere en god lås der...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Naboen her er også veldig vininteressert. Mye snadder og verdi i vinkjelleren hans. Han er derimot lite "handy" og undertegnede har fått i oppdrag å montere en god lås der...
    Antar at du beholder et av nøkkelsettene selv?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hehe, I wish. Husker han auksjonerte bort noen cognac flasker for et par år siden. Fikk henvendelse fra Japan og fyren ville fly over for å hente de.. Endte opp med at en kar fra Oslo kjøpte dem.
    Merkelig verden denne vin/alko greia.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ble nr 2822 i køen. Fikk ikke de to vinene jeg ville ha mest - Littorai & Angerville. Men fikk bestilt disse 3:
    Littorai Les Larmes Anderson Valley Pinot Noir 2019
    Dom. Lécheneaut Chambolle-Musigny 2018
    Leroux Blagny 1er Cru La Pièce Sous le Bois 2018
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kollega av meg er svært vininteressert og har også tatt sommelier-utdannelse på fritiden av ren egeninteresse. Det som er litt spesielt med vedkommende, gitt hvor interessert han faktisk er, er at han er ekstremt lite "snobbete" av seg i vinvalgene. Han er god på å finne relativt obskure ting i polets rikholdige katalog som er bra value for money. For oss som stort sett holder oss i område rundt en tohundrelapp så funker det i alle fall fint.
    Ja det er mye bra og interessant i listene som overses i hysteriet på nyhetsslipp, vintage of the century osv. Med litt erfaring holder man hodet kaldt. Dog er det etter min erfaring vanskelig å få virkelig interessante viner under 250-300 kr, det er noe med at dersom en vin skal få personlighet så kreves det en god del manuell jobbing som koster penger. For å holde prisene nede blir det mye maskineri og automatisering, vinene kan bli gode men mangler lett den personlighet og det lokale lille ekstra særpreget som gjør at de blir interessante og at du føler at her har noen virkelig anstrengt seg . Men jo mer "obskure områder" man roter seg borti (Hellas feks) jo lavere er arbeidslønninger og ikke minst prestisjepåslaget, og den terskelen blir lavere,

    Mye av den vinen jeg drikker ligger i skiktet 260-350 kr, men det er nå bare meg. Og kanskje litt preget av at jeg drikker noe vin fra Chablis, Burgund, Toskana og andre områder som sjelden blir virkelig billige. Rett og slett fordi områdene interesserer meg, og fordi jeg har besøkt de en rekke ganger

    Et lite tips: Casa Emma Chianti Classico 2018 #123 433 01 BU kr 235 anbefales på det sterkeste.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ble nr 2822 i køen. Fikk ikke de to vinene jeg ville ha mest - Littorai & Angerville.
    Jeg ble nr 400, men er for gammel til å kjøpe de store vinene som krever lang tid i kjelleren. Angerville feks. Har drukket Clos des Ducs 95, 96, 98 og 2002 de siste 18 månedene, og ja, disse vinene krever så lang tid og kanskje enda mer i kjelleren. 2002 (som jeg har en del liggende av) har bare så vidt begynt på drikkevinduet sitt, men vil være bedre om 10 år.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.136
    Antall liker
    10.612
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et lite tips: Casa Emma Chianti Classico 2018 #123 433 01 BU kr 235 anbefales på det sterkeste.
    Takk for tips. Har vært i Greve Chianti noen ganger på vinfestivalen der.
    Er veldig glad i Chianti vinene og har tatt med oss endel etter diverse kjøp og besøk på vingårder etc.. Nå er det tømt i kjelleren og med 3 småbarn samt korona er jeg usikker på når turen tas igjen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke ofte på denne siden av forumet. Vin er ikke "min greie". For min del rubriseres vin som "rød", "hvit, "med bobler" og de tre deles inn i god eller ikke god!
    Veldig enkelt. I tillegg har jeg lært meg at vin fra Australia, Sør Afrika og California er grei på den måten at det er små variasjoner fra årgang til årgang.

    Disse to er helt greie etter min erfaring.
    vin.jpeg

    Den Arne og Carlos fikk vi et par av som gaver og den er faktisk en helt OK "hyggevin".
    Ripassoen ble kjøpt til julemat, dvs ganske fet mat, og til det var den ypperlig. Gitt mitt "avslappede" forhold til vin.

    For øvrig var det en periode jeg vant veldig ofte i vinlotteri på jobb. Med så lavt forbruk av vin som jeg har var selvsagt resultatet at vin som
    ikke var tiltenk lagring likevel ble lagret. Resultatet var selvsagt en del vin som "snurpet" munnen når man forsøkte å drikke den. Ikke sur men like før!
    Så i et SAS Scanorama magasin kom jeg over en "luftekaraffel". Tror det var Bodum som produserte den.
    Vindekanter1.jpeg
    Vindekanter2.jpeg
    Man setter den oppå den åpnede vinflaske og setter hele greia opp ned. Denne karaffelen er konstruert slik at vinen følger innsiden av karaffelen. På den måten blir vinen maksimalt eksponert for luft. For vin som er "normal" og kun skal luftes holder det med å fylle fra flaska på karaffelen og tilbake så er vinen ferdig luftet. Er vinen "på kanten av sur" snus dette 4-5-6-8 ganger og vipps er vinen straks mye mer "drikkbar". Surhet eller snerpethet (vet ikke hva vinkjennere kaller det?) blir borte eller i alle fall sterkt redusert. Rett og slett et genialt produkt.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    593
    Antall liker
    471
    Sted
    Aarhus
    IMG_0131.png
    noen som kjenner denne? kjøpte noen flasker på anbefaling, tror den sikkert bør ligge noen år. jeg åpner en snart, bør den luftes?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Drakk 09 av den i høst, den var ung. Skal jeg gjette, gi den minst 3 t i karaffel og meld tilbake, jeg har et par av 2017 liggende....
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.666
    Antall liker
    1.245
    På det lokale polet mitt (det jeg går mest på) er der en medarbeider som jeg oppfatter som har en god del peiling på vin oppover i prisklassene, så jeg spør ofte ham om råd i tillegg til å sjekke DN.
    Fordelen med min lokale ekspert er at det han anbefaler ikke så fort blir utsolgt i motsetning til Merete sine anbefalinger i DN.
    Et eksempel på lokal anbefaling; jeg var inne for å få kjøpt en flaske sjampanje. Tok den vanlige Bollinger (ca 500 kr varianten) men spurte og etter anbefaling i den prisklassen. Ble anbefalt en ca 100 kr billigere en som viste seg å være anderledes men like god som B'en (har glemt hva den var...)
    Drikker i prisklassen 2-500.
    Jeg har stort sett alltid fått gode råd av de som jobber på polet generelt.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ble anbefalt denne fra polet. Koster 120kr, og det merkes. Med kjøligere temperatur, og lufting i en time, forsvant parfymen litt.
    Duft: Kirsebær, parfyme...
    Smak: oppleves meget tynn, litt syrlig, parfyme, lakris

     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Vis vedlegget 687685
    noen som kjenner denne? kjøpte noen flasker på anbefaling, tror den sikkert bør ligge noen år. jeg åpner en snart, bør den luftes?
    Det er min «hverdags»favoritt. Jeg synes den er en super vin for prisen. Og jeg føler sjelden behov for å legge ut mere. Mye tyder på at den tåler lagring ... det er i alle fall en vin som holder seg ekstremt godt etter at den er åpnet. Men jeg liker den godt som den er. Den må et stykke over 12 grader for å komme til sin rett, men tåler ganske høye temperaturer. Endrer karakter, men fortsatt god.

    Hvis du tar den fra et kjølig sted så trenger den mer oppvarming enn lufting. Uansett 1t i karaffel i romtemperatur bør bli bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn