Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Vi hadde en sånn i går. 2013 årgan det også. Ikke den beste årgangen, men den har den karakteristiske, eksotiske og imo helt unike smaken som bare Musar har.
    Den var meget god, noe helt annet enn de Italienske.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hvordan forholder folk seg her til vinens temperatur? Personlig er jeg litt OCD, og vil helst ha et konsekvent resultat. Tenkte derfor å kjøpe Pulltex vintermometer.
    Samtidig er det jo klart at det er gøy å oppleve vinen gjennom temperatur forandringen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Den er god men det er en del italienske å smake, noen av de er vel så gode.....
    I og for seg enig. Samtidig så finnes det ikke en eneste vin i Italia eller Frankrike eller noe annet sted som er i stand til å gjøre Ch Musar irrelevant. Egentlig smått utrolig at en Cabernet Sauvignon kan ha en så krydret og eksotisk smak.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    I og for seg enig. Samtidig så finnes det ikke en eneste vin i Italia eller Frankrike eller noe annet sted som er i stand til å gjøre Ch Musar irrelevant. Egentlig smått utrolig at en Cabernet Sauvignon kan ha en så krydret og eksotisk smak.
    Nå er det vel bare ca 1/3 Cab Sauvignon i den, noe varierende med årgang. Musar er bra og meget interessant ved lagring, skjønt de kan ha en del brett som gjør at brettsensitive ikke tåler de - folk er i varierende grad sensitive for brettanomyces. Selv har jeg vært heldig og drukket de de hvite og røde tilbake tilbake i tid, hvit 1981 og rød 1974 var spektakulære, men det er jo en del flaskevariasjon og Musar er ikke av de mest stabile, forståelig når man vet hvilke forhold de blir produsert under.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvordan forholder folk seg her til vinens temperatur? Personlig er jeg litt OCD, og vil helst ha et konsekvent resultat. Tenkte derfor å kjøpe Pulltex vintermometer.
    Samtidig er det jo klart at det er gøy å oppleve vinen gjennom temperatur forandringen
    Jeg har rødvin på 12 grader og hvitvin på kjøleskapstemperatur. Det er i underkant, men så blir jo vinen varmere i glasset. Noen viner er gode innenfor en stor temperatur- range og viser frem nye sider etterhvert som temperaturen stiger. Andre har et smalere vindu. Men det hjelper å ha et kjent utgangspunkt (vinskap, kjøleskap, termometer).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har prøvd en 10-15 italienere utfra tester og anbefalinger i priser fra 200-600 men ingen har falt i smak.
    Italia er jo verdens trolig mest varierte vinland da, og det er lite å generalisere ut fra. En siciliansk Frappato, en Piedoross fra Vesuv og en Barolo har lite til felles for å si det sånn. Og så var det dette med lagring og lufting da, særlig med Nebbiolo og Sangiovese. Men folk må selvsagt få like det de vil, men jeg føler at man nekter seg en del potensielle gleder ved en slik generalisering. Men å betale 500 kr for noe man ikke liker er selvsagt ikke lurt. Men selv likte jeg verken kaffe eller champagne første eller andre gang jeg smakte det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Italia er jo verdens trolig mest varierte vinland da, og det er lite å generalisere ut fra. En siciliansk Frappato, en Piedoross fra Vesuv og en Barolo har lite til felles for å si det sånn. Og så var det dette med lagring og lufting da, særlig med Nebbiolo og Sangiovese. Men folk må selvsagt få like det de vil, men jeg føler at man nekter seg en del potensielle gleder ved en slik generalisering. Men å betale 500 kr for noe man ikke liker er selvsagt ikke lurt. Men selv likte jeg verken kaffe eller champagne første eller andre gang jeg smakte det.
    Kan du fortelle litt om lufting og lagring av nebbiolo og sangiovese? Jeg drikker en del av begge, men de går stort sett rett fra vinskapet til glasset. Jeg synes særlig det med lufting er vanskelig å få tak på...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skrekkelig vanskelig selvsagt, men ung vin (la oss si 2015-16 årgangene) bør nok helst får 3-5 timer i karaffel. Men problemet med Nebbiolo spesielt er jo de tøffe tanninene som er der uansett hvor mye man lufter, luftingen kan bringe frukten frem og gi vinene litt mer balanse,. men strukturen vil alltid være der. Og da må vinene lagres, eller kjøpes i mindre strukturerte årganger (2011 drikker bra nå i både Toskana og Piemonte, og det finnes trolig enda noen viner av disse årgangene på VP). Eller man kan kjøpe en mindre krevende Nebbiolo d'Alba feks, 2018 årgangen skal visstnok være fruktdrevet og innbydende. Litt det samme gjelder Toskana, men vinene der er mer tilgivende enn Nebbiolo. Dette er ikke lett. Burgund er trolig et enda større minefelt når det gjelder lufting og lagring, men har man ikke lagringsfasiliteter eller tålmodighet er det et godt tips å unngå de "store" årgangene.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Kona og jeg foretrekker stort sett italienske viner og Piemonte og nebbiolo spesielt. Favoritten er barbaresco viner. Ta en tur ril Piemonte, finn en god restaurant og liker en ikke det de anbefaler der, gi opp...
    Selv har jeg de i vinskap ved 13 grader og lufter de 1 time i karaffel før drikking.
    Merk; jeg er fullstendig amatør her....
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg ville sagt «kule tanniner». Nebbiolo-tanniner har noe ekstra ved seg.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Derimot sliter jeg med å sette pris på tanninene i barbera. Forstår meg overhodet ikke på den druen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Derimot sliter jeg med å sette pris på tanninene i barbera. Forstår meg overhodet ikke på den druen.
    Du er ikke alene om det, og det er veldig få produsenter som lager virkelig minneverdig Barbera. Men tanniner er det strengt tatt ikke så mye av (med mindre vinen er druknet i eik), heller syrer (fra wikipedia):

    Barbera is a red Italian wine grape variety that, as of 2000, was the third most-planted red grape variety in Italy (after Sangiovese and Montepulciano). It produces good yields and is known for deep color, full body, low tannins and high levels of acidity.

    Varme årganger (som 2011 og 15) er nøkkelen til Barbera (lavere syrer i varme år); samt produsenter som Scarpa og Braida som regnes som Barberaspesialister og har plantet druen i gode og varme lokasjoner (som av andre forbeholdes for Nebbiolo).

    I 2015 smakte jeg disse to:

    Braida Bricco dell Uccellone 1982
    Braida Bricco dell Uccellone 1983

    og særlig 1983 er en vin som har festet seg i minnet. Unntaket som bekrefter regelen? Kanskje. Over 30 år gammel Barbera. Hvem skulle trodd det. Heller ikke jeg.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er en amatør, med en meget økende interesse for vin. Kjøper hovedsakelig vin etter "Jeg kan ingenting om vin" podkasten, eller fra DN's vindatabase. Litt snevert.

    Personlig liker jeg best å nyte vinen alene, uten mat. Og her sliter jeg litt. Det blir fort mye Pinot fra USA.
    Har smakt flere billigere (250kr) barbera, bordeaux, rhone og beaujolais, men alene syntes jeg ikke de falt i smak. De har hvert for ubalanserte og fyldige.
    Tips til retning?

    Favoritter enn så lenge:
    Hirsch san andreas fault pinot noir 2017
    Naoussa Alta 2017
    Lopez de Heredia Viña Tondonia Reserva 2007
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Prøv dig en spansk AALTO.
    I gode år laver de AALTO PS. Den beste (vin) jeg har smagt, var PS fra 2005, men sidste gang
    var nok et par år for sent. Prøv med 2008 og frem :)
    Quote:
    "
    Comments
    Aalto PS stands for “Pagos Selecicionados” and as such, this wine is not exclusively tied to one terroir. Its composition is purely Tempranillo from Ribera but its origin can vary depending on the quality of each vintage because the selected “Pagos” (or plots) can come from any of the 42 hectares that the bodega controls and which shapes its final “soul”. Aalto PS has been produced nine times since 2000 as the 2002 and 2007 vintages were omitted due to poor quality. In the case of the wine recently tasted, we can only add that the 2010 is without doubt an exceptional “PS”, produced from old vines growing in clay soils in the La Horra, La Aguilera and Fresnillo vineyards, aged 22 months in new French barrels, transforming it into a powerful, elegant wine which is velvety on the palate with powerfully longevity, to be enjoyed over the next twenty years. Remembering one of the first pairings from the time it was created at the start of the last decade, why not try it with a magnificent pigeon with basmati rice."
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg er en amatør, med en meget økende interesse for vin. Kjøper hovedsakelig vin etter "Jeg kan ingenting om vin" podkasten, eller fra DN's vindatabase. Litt snevert.

    Personlig liker jeg best å nyte vinen alene, uten mat. Og her sliter jeg litt. Det blir fort mye Pinot fra USA.
    Har smakt flere billigere (250kr) barbera, bordeaux, rhone og beaujolais, men alene syntes jeg ikke de falt i smak. De har hvert for ubalanserte og fyldige.
    Tips til retning?

    Favoritter enn så lenge:
    Hirsch san andreas fault pinot noir 2017
    Naoussa Alta 2017
    Lopez de Heredia Viña Tondonia Reserva 2007
    Jeg nyter gjerne god vin uten mat, men god mat uten vin føles bortkastet :rolleyes:

    Ponot Noir er en drue med vanvittig finesse på sitt beste. Og så har den (generelt sett, det finnes unntak) relativt lite garvesyre. For noen år siden fikk jeg servert en Pinot Noir fra Coppola, fra et parti som var så begrenset at det ikke var tilgjengelig for kjøp. Jeg husker jeg tenkte at hvis normal god vin kan sammenliknes med jordbær, så er dette markjordbær. Det var lite tanniner og en eleganse av en annen verden. For meg var dette prototypen på hva Pinot Noir egentlig handler om, og mange amerikanske pinoter har litt av den smaken jeg kjente da.

    Man snakker om den nye og den gamle vinverden. Den nye er f.eks. USA og Australia. Den gamle er (stort sett) Europa. En god vin fra den nye vinverden rendyrker druesmaken, mens en god vin fra Europa skal ha et sterkt preg av jorden den har vokst i. Jeg synes begge deler har sin sjarme.

    Det kan hende du liker viner som er litt på den søte siden, uten at det bikker over. Mange av de italienske vinene (og en god del av de franske) har mindre sødme enn du f.eks. vil finne i USA og Spania .... og Australia. Kanskje du burde prøve noen shiraz / syra viner. Som mye annet smaker disse forskjellig i forskjellige land. Selv var jeg svak for Australia i mange år. Tror det var litt i forkant at den australske vinindustrien ble megastor, men det var en periode der jeg syntes at en OK shiraz fra Australia gruset det aller meste. Nå er det mange år siden jeg har funnet en australsk shiraz som jeg liker, og jeg har egentlig sluttet å lete. Men jeg har en liten mistanke om at det skyldes at min smak har endret seg, mer enn at vinen har blitt dårligere. Noe av det jeg syntes var middelmådig for 20 år siden synes jeg er helt topp nå, og omvendt. Vin er en reise som man blir preget av.

    Og så burde du kanskje også prøve mer spanske viner. Jeg har "hytte" i spania. Jeg er ekstremt begeistret for viner fra RIbera del Duero, men det er også en del RIoja-viner som jeg setter høyt. Og spanske viner har mye av alt. Dårlig utvalg av Ribera del Duero på polet , men i Spania får man godsaker ned til ca 15 euro. Og det "dårlige" nivået i Spania er IMO skyhøyt i forhold til Italia og Frankrike. Det sies at spanjolene selv er lite snobbete og ikke er så opptatt av å drikke de beste viene. Og det er forståelig, når man kan kjøpe en lunch til 12 Euro som enten inkluderer en kopp kaffe eller et glass Rioja som er helt på høyden.

    Men til syvende og sist handler dette om å finne viner man liker, og ta ett skritt av gangen. Stole på egen smak og nyte det man liker, uavhengig av hva som er fasiten. På en måte er det mye fellestrekk mellom vin og musikk. Man kan gjøre spennende reiser begge steder. Det finnes god og dårlig musikk innenfor enhver sjanger, men det finnes ikke dårlige sjangre ... objektivt sett. Og selv om det her på HFS finnes noen som er nesten altetende i forhold til sjangere og kvalitetsbevisste i alle, så har de fleste av oss subjektive preferanser og god forståelse for kvaliteten innenfor de sjangre vi liker. Samme sak med vin.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Prøv dig en spansk AALTO.
    I gode år laver de AALTO PS. Den beste (vin) jeg har smagt, var PS fra 2005, men sidste gang
    var nok et par år for sent. Prøv med 2008 og frem :)
    Quote:
    "
    Comments
    Aalto PS stands for “Pagos Selecicionados” and as such, this wine is not exclusively tied to one terroir. Its composition is purely Tempranillo from Ribera but its origin can vary depending on the quality of each vintage because the selected “Pagos” (or plots) can come from any of the 42 hectares that the bodega controls and which shapes its final “soul”. Aalto PS has been produced nine times since 2000 as the 2002 and 2007 vintages were omitted due to poor quality. In the case of the wine recently tasted, we can only add that the 2010 is without doubt an exceptional “PS”, produced from old vines growing in clay soils in the La Horra, La Aguilera and Fresnillo vineyards, aged 22 months in new French barrels, transforming it into a powerful, elegant wine which is velvety on the palate with powerfully longevity, to be enjoyed over the next twenty years. Remembering one of the first pairings from the time it was created at the start of the last decade, why not try it with a magnificent pigeon with basmati rice."
    Det høres ut som min type vin. Er den tilgjengelig på polet?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Naoussa Alta 2017
    Lopez de Heredia Viña Tondonia Reserva 2007
    Greske viner er undervurdert vil jeg mene. Ikke de største vinene, men i Naoussa kan de lage ganske så god vin. Jeg smakte nettopp en derfra som jeg likte, kan være den samme du nevner her.

    Vina Tondonia Reserva fikk en sterk anbefaling av DNs vinekspert Merete Bø for en stund siden og jeg skred til verket. Den falt ikke helt i smak hos meg. Veldig bra, bevares, men jeg var ikke like begeistret som Merete. Jeg har funnet en annen som er litt rimeligere og som jeg er superbegeistret for:

    Contino Riserva fra RIoja. Den er IMO litttfriskere i smaken enn den typiske Rioja, inkludert Tondonia Riserva, minner litt om en habil Ribera del Duero. Jeg må ha fortært flere kasser av denne, den gir meg fortsatt store øyeblikk og er en gjenganger. Den får også gode ratinger, og jeg mener de er spot on: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/contino-reserva-2016/80715
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Gøy! Takk for utfyllende svar. Skal løpe til polet i morgen for en Contino Riserva og en Syrah/Shiraz!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Og jeg skal plukke med meg noen grekere ved neste anledning!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Så samme pris i Norge og Sverige da - Norge : 900 NOK, Sverige: 854 SEK = 890 NOK
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg tenkte å ta en 2001 Fenocchio Barolo Bussia Riserva i ettermiddag. Magefølelsen sier ca 1-2 t lufting i karaffel. Synspunkter?
    Toppårgang. Det sies 95-97 Parkerpunkter og "drink or hold" rundt om på nettet, så kanskje enda lenger lufting?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn