Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Her har det gått i Chablis den siste uken. Et glass i ny og ne. Coravin er din venn.
    2008 Christian Moreau Chablis 1 Cru Vaillon

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi er tre hjemme, så en flaske på en kveld er akkurat passe. I går kveld en Pontet-Canet 2012, en 5 Cru fra Paulillac som de senere år har seilt opp som en av stjernene. Alt for ung selvsagt, men jeg har det siste året smakt et par 2012er som har drukket bra, bla en Gruaud-Larose, så hvorfor ikke. Svær ut av glasset, mineraler, plommer, solbær og eik - men eiken er ikke toastet og balanserer frukten bra. Med et par timer strammer den seg opp noe, blir mindre plommete og rødbærstoner dukker opp.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Her blir det en 1995 La Lagune til middagen. Det skal være en tøff årgang, men La Lagune er jo en Margaux og det skal vel være blant de bløteste av Médoc-vinene. Det blir spennende. Må få drukket unna noen av vinene fra disse årgangene før de blir for gamle. 25 år bør være innafor.

    "1995 Bordeaux Wine – Tannic and austere, this vintage is better suited for fans of old school, traditional styled wine. The wines from the Right Bank, Pomerol and St. Emilion are perhaps slightly more successful. Drink or hold 90 Pts"



    Da har jeg tatt en første smak (brukte Coravin). Vinene er mørk rød. Ingen antydning til aldring på farge. Hovedingrediensen i luktbildet er lær og kanskje noe blyant. Mye tanniner, men de er myke. De dominerer smaksbildet. Jeg tror jeg skal åpne flasken og gi den et par timer på karaffel. Kanskje frukten kommer bedre fram da.
    Vinen er absolutt ikke dårlig. Antagelig over toppen, men jeg er ikke sikker på det. Kanskje den er helt på topp nå. Uansett er det riktig å åpne den nå. Den blir ikke bedre.

    PS: Jeg sa at det var en Margaux, men det er vel strengt tatt en Haut-Médoc, så den ligger mellom Margaux og byen Bordeaux og er vel den sydligste 1855 klassifiserte Médoc-vinen.

    PPS: Den hadde godt av 1 time i karaffel. Tanninene myknet enda mer og frukten kom fram. Ikke så mye frukt, men vesentlig mer enn før luftingen. Vinen var nok helt på topp. Den hadde ikke blitt bedre av å ligge lenger, men for 5 år siden hadde den nok vært for tannisk og tøff i smaken. Poeng på Parker-skalaen? Jeg vil gi den 88, noe som slett ikke er ille for den årgangen.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Minner litt om Burgund da. "Tannin management" var essensielt også i Burgund, og Frederic Mugnier fortalte meg på en minnerik middag (sammen med hans kone og datter) der vi bl.a. mye annet drakk tre årganger av hans Musigny, at han ikke var fornøyd med hvordan han hadde håndtert det i den årgangen. Det samme hørte jeg fra de Vogue en minnerik kveld rundt 2005 en gang der bla 95 Musigny ble drukket.
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Avanserte bobler du drar frem, Jane. Fascinerende å lese. Har du egen samling?
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    For å piffe opp tapasen til en ny opplevelse anbefaler jeg å forsøke en tørr og fet Gewürztraminer, eksempelvis Charles Sparr. Glatt, fet, mektig, duft av hvite blomster og 15% alc.
    I disse koronatider bestilte jeg tapas fra lokal leverandør, levert på døra. Det anbefaler jeg alle å gjøre, vi trenger en fungerende verden når bladene legger seg på våt asfalt og en merkelig sommer en gang går inn i historien.

    TP007Z334Q4.jpg

    Men før det, som en starter, trykker vi ufortrødent på med bruschetta og en litt snill champagne. En blend av ulike årganger og druer som har ligget i kjelleren i en del år. Rund i kantene og små hvite bobler (hvis det går an å gi bobler en farge).
    Skal man drikke hvitvin etter champagne så velg en kraftig en, se over, slik at du nuller ut champagnen og at du ikke sitter og lengter etter mer av det samme..

    TP133TV787H1.jpg

    Bon appetit!
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    2012 Pol Roger
    Fin champagne basert på PN og Chardonnay. Avslepent syrlig og roper høyt etter umami og salt, kylling er et naturlig valg til denne.

    PR4033UW22D1.jpg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Colas Robin (2012) er en litt annerledes champagne i og med at den kun er basert på Pinot Blanc og ingen av de vanlige champagne-druene. Tidligere notater sier utpreget fruktig, mineralsk, tørr og med fine små bobler. Ifølge produsenten ble vingården Colas Robin etablert i 1955 med utsikt over Seine i et jordsmonn rikt på kalk.
    Høres bra ut til storfekarbonade med litt feta, oliven og diverse urter.

    CR451KW43CQ7.jpg

    Senere årganger er fremdeles tilgjengelig: https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Frankrike/Piollot-Père-Colas-Robin-Brut-Nature-2013/p/6923801
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Lanson Green Label

    Lanson er et kjent champagnehus og Lansons Green Label er organisk sertifisert, uten at jeg er helt sikker på hva som ligger i det. https://www.lanson.com/rare-and-exceptional.php
    Ifølge etiketten er hovedsaken av innhøstingen gjort i 2012 og hovedbase er Pinot Noir. Fra tidligere erfaring vet jeg at Green Label kan bli litt overdøvende til spinkle (for)retter som eksempelvis fristende sjømat, så i dag går jeg for spekemat, slik at syren og friskheten kan få noe å bryne seg på.

    LGL54FR311XS4.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    2012 er et utmerket champagneår og det er kanskje spesielt interessant å merke seg at det er Pinot Noir som skinner. Chardonnayen skal ikke være av like høy kvalitet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.585
    Torget vurderinger
    2
    Lanson Green Label

    Lanson er et kjent champagnehus og Lansons Green Label er organisk sertifisert, uten at jeg er helt sikker på hva som ligger i det. https://www.lanson.com/rare-and-exceptional.php
    Ifølge etiketten er hovedsaken av innhøstingen gjort i 2012 og hovedbase er Pinot Noir. Fra tidligere erfaring vet jeg at Green Label kan bli litt overdøvende til spinkle (for)retter som eksempelvis fristende sjømat, så i dag går jeg for spekemat, slik at syren og friskheten kan få noe å bryne seg på.

    Vis vedlegget 579918
    Ikke anvendt kunstgjødsel eller syntetiske sprøytemidler, sulfittnivået maks 1/3 av konvensjonell vin. Ikke lov å bruke genmodifiserte planter eller eplesyre.

    Har det noe å si? Fordi mange får fnysefrådeanfall når de ser ordet økologisk/organisk, er det mange produsenter som lar være å sette det på flasken. Men mange anvender prinsippene.

    https://www.dn.no/de-beste-lager-okologisk-vin/1-1-1299063
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Fourny Cuvee R synes jeg er en god champagne uansett bruk, sjømat er ikke et unntak.

    17EQI8562.jpg

    Og som alltid, hver dag i en ikke hvit uke, er Imperial Rose et godt valg til rød fisk.

    17EPI8562.jpg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    En litt lettere lunch med spansk cava, 2010 Recaredo, og snitter med skagensalat og pate.
    Cava-en har ligget i tre år men var fortsatt noe vassen og slapp i kantene. Kjedelige bobler uten mye struktur eller smak: 80/100. Lav sol inn fra venstre trekker også ned.

    RE011YT34RM25.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes en del meget god cava, men problemet er at de stort sett koster som champagne og da er det mye godt de må konkurrere mot. Fra 300 og opp mot 100 for de aller beste. Jeg har smakt noen svært gode i prisklassen rundt 400 kr som ikke lenger føres på polet. I lavere prisklasser finner jeg de uinspirerende og stort sett ingen match for rimelige musserende fra for eksempel Loire eller bedre eksemplarer av Cremant i samme prisklasse.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Da blir det denne til laksen i dag:



    2007-utgaven. Dette skal være en syrerik årgang så det bør passe til fet fisk. Kokken har allerede smakt på vinen (uten at den er luftet), og det virker ikke som om den trenger å luftes mye. Ravgul farge, nesten så jeg trodde den skulle være oksidert, men det er den ikke. Flott syre og smak av sjø. Dette blir bra.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har smakt enkelte Duplessis Premier Cru 1998 og 2000 det siste året. De ikke bare holder utrolig bra, de trenger masse tid og kan fremstå som utrolig ungdommelige.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Tenkte jeg skulle prøve noe i varmen på terassen, så da ble det Maximin Grunhaus Riesling Sekt Brut 2016:



    Knusk tørr. Flott munnfølelse. Duften domineres av epler. Godt kjøp til 262 kr.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Moet er sikkert et av verdens mest kjente champagnenavn, jeg har aldri vært en plass i verden hvor det serveres bobler som ikke har Moet på menyen. Men når det kommer til 2008 i dette segmentet foretrekker jeg heller 2008 Veuve Clicquot Vintage, den føles både mer moden og distinkt i smaken enn Moet.

    FL59P6GGE318.jpg
     
    Sist redigert:

    Chrom

    Medlem
    Ble medlem
    02.04.2020
    Innlegg
    16
    Antall liker
    5
    muserende fra Sveits. fabelaktig produsent
    5032-mauler-chardonnay-cuvee-brut-foto.jpg
    tørt, friskt og ja takk en flaske til
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Langt oppe i fjellheimen ovenfor Malaga, i området hvor Don Quixote besteg sitt ridedyr, ligger en liten landsby som produserer og selger vin. Innhøstingen av i hovedsak Merlot foregår senhøstes og en del av produksjonen ligger vinteren over på eikefat til den neste år tappes som rosevin.

    Oktober 2019:
    Etter å ha tatt begge bena ut av stigbøylene og svingt høyre fot over ryggen for deretter å lande på bakken med samlede ben, var det dette et oppmuntrende syn -- smaksprøver..
    FL149T00P51.jpg

    Inne i dyrets mage.
    Blant annnet, 4660 flasker Rosevin:
    FL22R477Y40.jpg


    Norge, April 2020:
    Fruktig smak av alle typer røde bær med hint av kakao.
    God rose både med og uten mat.
    FL54R400R44.jpg
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Contino Reserva 2015. Denne har Ribera del Duero-kvaliteter. Endelig fant jeg en spansk vin på polet som yter tempranilloen rettferdighet.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Drappier Brut Nature, en tørr champagne basert på Pinot Noir.
    Friske bobler, fin match til for eksempel krabbe og sardiner.

    DR100Y6RR4Nf34.jpg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Lanson Rose

    God champagne med mye hint av bringebær og jordbær. Litt syrligere enn f eks Moet Rose. Kan drikkes til hva som helst, kylling og andre fjærkre kan være et godt alternativ til den tradisjonelle sjømaten.

    LS00D33H51K7.jpg
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Jane, drikker du kun bobler?
    Selvfølgelig ikke.
    Hvitvin, eksempelvis Risling kan være et godt alternativt, 2018 Gobelsburger fungerte godt til efterretten av spinat og villsvin.

    BB92QW2008A7.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Takker og bukker Jane.
    Jeg er generelt en amatør når det gjelder vin. Når det gjelder rødvin så er jeg amatør slik Anne Grete Preus beskrev det. Ekte kjærlighet.

    Men jeg jobber jeg med saken. et par gode riesling-opplevelser har satt sine spor, for å si det sånn.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jane, drikker du kun bobler?
    Selvfølgelig ikke.
    Hvitvin, eksempelvis Risling kan være et godt alternativt, 2018 Gobelsburger fungerte godt til efterretten av spinat og villsvin.

    Vis vedlegget 582475
    Gobelsburg er en svært god produsent. Riesling Urgestein er lagd av druer fra unge stokker (mindre enn 15 år gamle) fra de beste vinmarkene i Kamptal - Heiligenstein og Gaisberg.

    Beskrivelse av denne vinen:

    JAHRGANG 2018

    Dr. Viktor Siegl, Mai 2019:
    Rosa Grapefruit und vollreife Marille beherrschen das Duftspiel, leichtfüßig und klar gegliedert, sehr appetitlich; fein liniert, erneut Steinobst in etwas dezenterer Ausprägung sowie eine Spur von Ingwer, für einen derart leichten Riesling überraschend ausdrucksstark, gut abgestimmt und trinkanimierend, knusprige Säure im Finale, für die sommerliche Terrasse bestens geeignet.

    Så en vin med lukt av rosa grapefrukt og aprikoser. "Lett på foten". Antydning til stenfrukt og ingefær i smaken. Fin syre i avslutningen. Best egnet til å drikke i varmen på terassen om sommeren.
    2018 skal være en kjøligere årgang, med elegante viner med lav alkohol og høy syre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    1983 fra magnum er bedre 👍 Har smakt ca et dusin årganger av Mesnil....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Opplevelser er subjektive, rangeringer er noe mer. Jeg kommenterte ikke opplevelsen som utvilsomt var heftig, men rangeringen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn