Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En ny favoritt i "billigklassen" etter norske forhold. Smaksrik, tørr nok, gode tanniner og passe frisk.

    Steike mye bedre enn det meste annet i segmentet.

    130 kroner på en statskontrollert utleveringsstasjon.

    RiojaVegaCrianza.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg åpnet nettopp min siste 1994 Léoville Barton. Perfekt moden. Fremdeles ung farge. Nydelig frukt på nesen og klassisk Bordeaux på smak. Perfekt modne tanniner og solbær og lærtoner. Perfekt tidspunkt å åpne den. Denne blir ikke bedre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Jeg åpnet nettopp min siste 1994 Léoville Barton. Perfekt moden. Fremdeles ung farge. Nydelig frukt på nesen og klassisk Bordeaux på smak. Perfekt modne tanniner og solbær og lærtoner. Perfekt tidspunkt å åpne den. Denne blir ikke bedre.
    Tok kverken på denne i kveld, Ch. Laascombes 1994. Ikke verdens største borrdå men myk og fin og grei fredagsvin.
    Kun to flasker igjen av kassa nå :(

    1546630472594_IMG_20190104_203245.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Selvsagt! Tidsriktg crooner til slik vin. Vesle-Elvis som jeg ynder å kalle ham! Steintøft.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har lett litt på ebay. Ikke lyktes å finne noe enda, ligger i ongoing-skuffa i hjernen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.808
    Antall liker
    26.404
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Jeg merker meg omtrent samme forskjeller på kabler som (rødvin):confused: (skrivet i rødvin rus og det gir vondt hue:p)
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    '14 Matrot Meursault

    Namme-nam!

    Slik liker jeg at hvitviner skal smake.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En usedvanlig god årgang for hvit Burgund og Chablis.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Philliponnat-smaking på Britannia i går. 2007 Blanc de Noirs var vinneren. 2011 Clos de Goisses var bedre, men ikke verdt 1000 kr mer pr. flaske. :D

    OM 2 uker - wine makewrs dinner med Vega Sicilia og Oremus. Gleder meg. Utrolig så mange flotte steder vi har fått i Trondheim i det siste - Credo, Jossa, Fagn, Eld, Røst, To rom og kjøkken, Spontan, og så Britannia da.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Goisses 08 var monumental, men 11 er nok en mye slappere årgang. Bare å vente på12 tenker jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Lenge mellom hver gang jeg betaler 1600 kr for en flaske vin, så noen 2012 Goisses tror jeg ikke jeg kommer til å kjøpe.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte ikke 08eren jeg heller. Men én unik og historisk vi mark, og ikke en blend som mange andre champagner iå denne prisklassen. Diebolt-Valois Fleur de Passion 08 og G Charlemagne Mesnillesime 08 var ca like gode til ca halve prisen.. De ble det noen få av.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Oi, det var en munnfull.

    Ganevat Côtes du Jura Blanc 1988. Virkelig kompleks, som en gammel hetvin uten den forstyrrende sødmen. Denne er nok gull til ostefatet eller den aller beste spekeskinken på søltnemai.

    10991601-1.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Riktig observert Deph angående matfølge. Fabelaktige viner til den slags matfølge. Laget i en oksydativ stil. Heldig du som fikk tak i en av disse fra 1988, gratulerer.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Riktig observert Deph angående matfølge. Fabelaktige viner til den slags matfølge. Laget i en oksydativ stil og på en måte som minner en del i tørr sherry. Heldig du som fikk tak i en av disse fra 1988, gratulerer.
    Vinmonopolet på Askøy nå. I kjøleskapet om du vil ha. Ikke mange, men er du rask nok..
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Riktig observert Deph angående matfølge. Fabelaktige viner til den slags matfølge. Laget i en oksydativ stil og på en måte som minner en del i tørr sherry. Heldig du som fikk tak i en av disse fra 1988, gratulerer.
    Vinmonopolet på Askøy nå. I kjøleskapet om du vil ha. Ikke mange, men er du rask nok..
    Må ta en sjekk, takk for tips. Er en farende fant og er sikke sikkert jeg rekker en tur over brua før jeg er av gårde. PS Ser at Lagunen og Storsenteret har, det ordnes lettere. Takk!
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Oi, det var en munnfull.

    Ganevat Côtes du Jura Blanc 1988. Virkelig kompleks, som en gammel hetvin uten den forstyrrende sødmen. Denne er nok gull til ostefatet eller den aller beste spekeskinken på søltnemai.

    Vis vedlegget 540814
    Kjøpte inn en til 17. mai. Den var gått til hælvete; blaut og morken kork, flateste vinen jeg har hatt i et glass, og vel henimot alkoholfri.

    Fikk ny på statsbedriften. Håper på bedre lykke …
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg åpnet denne i går (2016 Allram Grüner Veltliner Gaisberg):



    En skikkelig smaksbombe. Frukten omtrent hopper ut av glasset, nesten så det blir for mye av det gode. Drakk 3 glass i går, korket flasken og satt den i kjøleskapet. Så tok jeg et glass til frokosten i dag, og det er en helt annen vin. Langt mer avslepet. Frukten er mye mer avdempet og dermed framstår vinen som elegant og ikke brutal som den var i går.
    Så har man Grüner Veltlinerviner man skal drikke, så husk å lufte dem godt. Åpne flasken og dekanter. La den få luft en 3-4 timer, hell den tilbake på flasken og kjøl den ned til 7-8° (temperaturen i vinen stiger fort til ideell drikketemperatur - 10-12° - i glasset). Nyt!

    NB: Nikolaihof tilstreber en lettere stil med mindre frukt og mer mineralitet. Like fullt gjelder det samme - lufting - , men i Nikolaihofs tilfelle er det for å få fram frukten bedre, ikke for å dempe den.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nikolaihof høster alltid veldig tidlig, noe som gir en lettere og mindre alkoholsterk stil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    I tillegg ligger de to vinmarkene der de lager Grüner Veltliner (Im Weingebirge og Vom Stein) nordvendt og relativt flatt slik at druene antagelig også modner noe langsommere enn vinmarkene på nordsiden av Donau. Nikolaihof har to vinmarker på nordsiden med sydlig eksponering (Steiner Hund og Klause am Berg) der de bare dyrker Riesling.
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    kjøpte noen flasker av denne. Litt ung burgunderpreg (burgunder type ung følelse) mixet opp med mørke bær. Frisk og og fantastisk til mørk sjokolade
    5892201-1.jpg
    Musar Jeune 2016 200.- kr
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Vin og klima,

    Jeg har begynt å ta med meg tax-free til Spania. Jeg er veldig glad i Ribera del Duero- viner osv, men det er greit med litt variasjon. Så for et par dager siden knerten jeg en Barolo. Jeg sverger; den smakte annerledes her nede enn den gjør i Norge. Ikke bedre eller dårligere, bare annerledes. Det pepper-aktige (i mangel av bedre ord) i Nebbiolo-smaken var kraftig nedtonet, vinen hadde mye mer til felles med typisk spansk enn den pleier - og så kom det fram nyanser - mer elegant frukt - som ga meg assosiasjoner til Pinot.

    Vi har vel alle hørt diverse historier om folk som har tatt med seg god drikke hjem fra ferie, for så å oppdage at det slett ikke smaker så godt som man husker. Jeg begynner å tro at det ligger mer enn et rent stemningsskifter bak.

    Det er relativt høy temperatur her nå, mao en helt annen luft enn hjemme...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.470
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Luftfuktighet sies også å innvirke. Det spekuleres i om fordampning fra glasset betyr mye, tross alt er smak 80% duft.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Litt OT, men håper det går greit.
    Tenke å gi noe drikke i gave, kanskje med noe spiselig som passer til? Vedkommende som begynner å dra på årene liker søtt, så jeg tenke kanskje en meget god Portvin og sjokolade el. lignende? Noen som føler for å komme men noe konkrete forslag som er enkle å skaffe på polet. Gjerne 0.35 eller 0.5, heller kvalitet en kvantitet.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Gå på det mest velassorterte vinmonopolet i nærheten og se hva de har av gammel portvin/madeira. Kanskje de har noe fra 70-tallet f.eks som ikke er altfor dyrt. Denslags er veldig gøy å smake på. Kanskje de t.o.m har noe fra fødselsåret til mottakeren?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    kjøpte noen flasker av denne. Litt ung burgunderpreg (burgunder type ung følelse) mixet opp med mørke bær. Frisk og og fantastisk til mørk sjokolade
    Vis vedlegget 545263
    Musar Jeune 2016 200.- kr
    Jeg ramlet uforvarende innom en femtiårsfeiring.
    Var tilbake noen dager senere med et par slike, og ble mottatt som den bortkomne sønn av jubilanten, så folk begynner å bli klar over hva dette er!
    :)
    .... men da drar vel prisene av gårde .... ?
    :(
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Gå på det mest velassorterte vinmonopolet i nærheten og se hva de har av gammel portvin/madeira. Kanskje de har noe fra 70-tallet f.eks som ikke er altfor dyrt. Denslags er veldig gøy å smake på. Kanskje de t.o.m har noe fra fødselsåret til mottakeren?
    Tenke litt i samme baner litt tidligere, men sjekket bare på nett.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Ser røykpakka der også, Gunnar - det er jo reneste "Stairway to heaven" med de tre godsakene - kaffe/sjokolade/røyk :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Minutten sjekk denne på polet:
    Pardi Sagrantino di Montefalco Passito 2007

    Nb! Halvflaske
    Han drikker ikke rødvin så vet ikke helt om det passer.
    Det er hetvin/dessertvin:
    https://www.vivino.com/fratelli-pardi-sagrantino-di-montefalco-passito/w/1497128?year=2007
    Så slik ut, men stod kategori som rødvin på polet sider, så ble litt usikker.
    Endte opp med en annen dessert vin: Fèlsina Vin Santo del Chianti Classico 2007 https://www.vinmonopolet.no/Land/Italia/Fèlsina-Vin-Santo-del-Chianti-Classico-2007/p/6390802 og en gaveboks med med Graham's Selection (5x 0,2L) portvin.https://www.vinmonopolet.no/vmp/Land/Portugal/Graham's-Selection-(5x20cl)/p/7762908
     
    6

    65finger

    Gjest
    kjøpte noen flasker av denne. Litt ung burgunderpreg (burgunder type ung følelse) mixet opp med mørke bær. Frisk og og fantastisk til mørk sjokolade
    Vis vedlegget 545263
    Musar Jeune 2016 200.- kr
    Jeg ramlet uforvarende innom en femtiårsfeiring.
    Var tilbake noen dager senere med et par slike, og ble mottatt som den bortkomne sønn av jubilanten, så folk begynner å bli klar over hva dette er!
    :)
    .... men da drar vel prisene av gårde .... ?
    :(
    kjøpt et par kasser. fantastisk til sjokolade (somså mye annen rødvin)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn