Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 6

    65finger

    Gjest
    Til hverdags går det i vin mellom 150-200 mye bra å finne i det prissegmentet. drikker maks 1 flaske i uka så lommeboka klarer det fint
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Husk også at Vinmonopolet er et monopol på salg, og ikke på import. Hvem som helst kan skaffe en avtale med produsenter i utlandet og så importere det til Norge. Det må imidlertid selges gjennom Vinmonopolet, så staten stiller et landsomfattende utsalgsnettverk tilgjengelig for alle importører slik at de ikke behøver å opprette utsalg selv.

    Avgiftene på det som importeres bestemmes av politikerne, ikke av VInmonopolet, så selv om Vinmonopolet ble lagt ned vil ikke det føre til at vi får masse billige viner i butikkene. Det er jo riktig at avgiftene, som jo er et kronepåslag og ikke en prosentsats, slår negativt ut på de billigste vinene og er ekstremt positivt for dyrere viner, men det utslaget får vi allerede i prissegmentet fra ca 150 kr, og ikke de fantasiprisene som Gjestemedlem snakker om.

    Når franskmenn kommer til Norge og kjøper fransk vin for å ta med hjem til Frankrike fordi den er mye billigere her er det litt vanskelig å forstå denne sytingen på dyre viner. Jeg har kjøpt vin i Norge som her koster 150 kr flasken som i New York ble solgt for over 100$. Nå sist en Alsacevin for 299 kr som i Frankrike koster over 700 kr.

    Det er helt riktig at man ikke får kjøpt vin til 10 kr pr. liter i Norge, men er det egentlig så galt?
    Jeg har nå tilbragt ca 10 uker i år i Praha. Jeg har enda ikke funnet en skikkelig vinbutikk med godt utvalg. Man finner litt her og litt der. Felles for det jeg har funnet er at prisene er langt over det du betaler for de samme vinene i Norge. Men du kan gå på Tesco og tappe vin fra tank på 1,5 og 3 l flasker for 15 NOK pr. liter. Er det noe å trakte etter?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    ^ Nå må ikke du ødelegge frådebassens Vinmonopol-jeremiader med fakta og logikk.

    Jeg pleier ta kritikere av Vinmonopolet gjennom det første du nevner: at det er fritt frem å importere vin (om man følger regelverket), og så få den solgt gjennom et forhandlernett som dekker hele landet. I tillegg har dette nettsalg/bestilling, med leveranse til hjemmet, om ønsket.

    Det er utrolig bra. Som importør må man sørge for at varen holder god kvalitet og at den er tilgjengelig i tilstrekkelig antall. Men utover lagring og enkel spedisjon til polets sentrallager har du lite å bekymre deg over i forhold til en privatimportør som skal selge gjennom egne butikker i utlandet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Avgiftene på det som importeres bestemmes av politikerne, ikke av VInmonopolet, så selv om Vinmonopolet ble lagt ned vil ikke det føre til at vi får masse billige viner i butikkene. Det er jo riktig at avgiftene, som jo er et kronepåslag og ikke en prosentsats, slår negativt ut på de billigste vinene og er ekstremt positivt for dyrere viner, men det utslaget får vi allerede i prissegmentet fra ca 150 kr, og ikke de fantasiprisene som Gjestemedlem snakker om.

    Vi har to enorme problemer i Norge. Syke avgidter OG monopol på salg. Begge deler må vi kvitte oss med, en av to hjelper lite for å bli et vestlig sivilisert land og ikke en overlevning fra jernteppets alder.

    Når franskmenn kommer til Norge og kjøper fransk vin for å ta med hjem til Frankrike fordi den er mye billigere her er det litt vanskelig å forstå denne sytingen på dyre viner. Jeg har kjøpt vin i Norge som her koster 150 kr flasken som i New York ble solgt for over 100$. Nå sist en Alsacevin for 299 kr som i Frankrike koster over 700 kr.
    Ja som sagt. Mye snop og slikkerier for kapitalister og de skamrike, men vanlige norske arbeidere må betale for gildet med skamsyke avgifter, sett i forhold til hva produktet faktisk koster i markedet.

    Det er helt riktig at man ikke får kjøpt vin til 10 kr pr. liter i Norge, men er det egentlig så galt?
    Ja det er hinsides galt å flå folk for 150 kroner literen for en tilkroners vin. Det er et hån mot vanlige mennesker i Norge, bare fordi fiffen skal få fine seg med tusenkronersviner til tusenkroner og ikke tretenhundre.

    Jeg har nå tilbragt ca 10 uker i år i Praha. Jeg har enda ikke funnet en skikkelig vinbutikk med godt utvalg. Man finner litt her og litt der. Felles for det jeg har funnet er at prisene er langt over det du betaler for de samme vinene i Norge. Men du kan gå på Tesco og tappe vin fra tank på 1,5 og 3 l flasker for 15 NOK pr. liter. Er det noe å trakte etter?
    Kjenner ikke Praha. Har aldri vært der. Men sånn helt ut i fra den generelle situasjonen og prisnivået så ja. Jeg bytter den byen any day for 3-5 meter med printerutskrift av alle navnene på for skamdyre viner her hjemme, selv om de er "billige" i øynene på de som har nok penger til å gi en god faen uansett.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    150 kr pr. liter for en 10-kroners vin? Hvilken vin kan du kjøpe i utlandet til 10 kr som koster 150 kr i Norge? Viner som koster 120-130 kr hos produsenten i utlandet koster 150 kr i Norge. Du får faktisk ganske utmerkede viner til litt over 100 kr pr. flaske i Norge. De vinene koster ikke mye mindre der de kommer fra.

    Jeg snakket som sagt med en del produsenter i Kamptal for noen uker siden. De sa at importører som kjøper store kvanta hos dem får 25-30% avslag. Et eksempel: Den Nigl-vinen jeg nevnte over vil da for en importør til Norge koste ca 120-125 kr i innkjøp. Den vil antagelig selges i Norge for ca 200 kr. De 75 kr som kommer i påslag skal da dekke: Frakt, norske avgifter (inkl. mva), lagerkostnader, distribusjonkostnader (som faktisk kan være ganske høye i et grisgrendt land som Norge) samt fortjeneste for importør og for Vinmonopolet. Det er faktisk en svært lav kalkyle.

    Det du sier der (om disse 10 kronersvinene som koster 150 kr i Norge) er noe jeg ville forventet i en Trump twittermelding, ikke fra en oppegående person.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har kjøpt en literkartong med rødvin i Spania for 40 eurocent, det er noen år tilbake så kanskje det er 60% opp nå. 3-4 kroner i dengangs penger. Ikke noen fjonge greier (på ingen måte) ,. men hva er minsteprisen du finner på Stalinmonopolet for en liter rødvin i Norge i dag da? 130-40-60 .. vi er i det området samme faen hva kvaliteten er. En femmer i Spania ... 150 kroner i Norge.. det er jo noe helt ruskende rivende galt men dette! Bare Juvente og indremisjonen kan vel heie på slikt..
     
    6

    65finger

    Gjest
    Mat tips er at den 5 kroners vinen blir dyrere på super og shell
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Definitivt. 3 kr. literen fra produsent. Frakt og alt som hører med + god fortjeneste (langt høyere enn hva de tar på polet). Utsalgspris i Norge - antagelig nærmere 70 kr. Mens vi i dag kan kjøpe vin med en langt bedre kvalitet for litt over hundrelappen (ja, det finnes svært gode kjøp rundt 100-120 kr på polet).
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Husk også at Vinmonopolet er et monopol på salg, og ikke på import. Hvem som helst kan skaffe en avtale med produsenter i utlandet og så importere det til Norge. Det må imidlertid selges gjennom Vinmonopolet, så staten stiller et landsomfattende utsalgsnettverk tilgjengelig for alle importører slik at de ikke behøver å opprette utsalg selv.
    Noen har veldig vanskelig for å skille mellom distribusjon og avgift.

    Hvorfor det er slik, er vanskelig å si. Intet i argumentasjonen gir innsikt i det.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er frakt, alkoholavgift og mva som forhindrer deg i å få trekroneren din deph, ikke distribusjonen. Lytt for en gangs skyld til vante fjellfolk. Sitter i. Champagne nå og surprise., det er ikke betydelig billgere her om du tar høyde for dette , selv for billigmerkene. Og for kvaliitets champagner er det knapt prisforskjell i det hele tatt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er frakt, alkoholavgift og mva som forhindrer deg i å få trekroneren din deph, ikke distribusjonen. Lytt for en gangs skyld til vante fjellfolk. Sitter i. Champagne nå og surprise., det er ikke betydelig billgere her om du tar høyde for dette , selv for billigmerkene. Og for kvaliitets champagner er det knapt prisforskjell i det hele tatt.
    Jada man får fjonge champagner til en grei pris i Norge, men de som må betale for gildet er de som må betale 20 gangen på en enkel bordvin til lapskausen. Systemet i Norge er skreddersydd for de med store formuer og raffinert smak. Vanlige arbeidere er de som skal flås. Der vil du nok se en helt annen respekt for vanlige mennesker i Frankrike, og også i Champagne. Der kan du ta med en 5 liters-krukke og stoppe på nabogården og fylle den opp til en helt greit pris, eller stikek innom den lokale kremmeren og kjøpe noen flasker med helt ok vin til et par euro flasken. Ikke noe man tar bilde av og legger ut på sosiale medier, men helt grei alminnelig vin til bordet.

    Det er som sagt TO problemer i Norge. Det stalinistiske statsmonopolsvineriet og de hinsides avgiftene. Totalen er slike groteske utslag som jeg viser til over der man sponser de skamrike og flår de fattige.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det heter alkoholpolitikk Deph. Og dessverre for deg er jeg heller ikke her veldig enig med deg, og synes vi klarer å balanssere mellom ulike hensyn rimelig greit. Å kalle det stalinistisk utflåing av vanlige arbeidere gjør det i hvert fall vanskelig å ta deg seriøst som debattant, og det har ingen ting med polet som distribusjonssystem å gjøre.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det er jo også litt morsomt at det kommer fra en som kjører Tesla, en bil som delvis er betalt ved at vanlige arbeidere flås med høye avgifter på de bilene de har råd til, slik at de som har råd til en Tesla kan kjøpe den med stort avgiftsfritak.

    Som sagt er jo egentlig Vinmonopolet en landsomfattende distribusjonssentral for viner fra mange forskjellige importører, som sikrer at folk i f.eks. Vadsø har tilgang på (omtrent) det samme utvalget som de i f.eks. Oslo. Noe slikt er faktisk ganske viktig i et såpass langstrakt og grisgrendt land som Norge. Å fjerne Vinmonopolet vil bare sørge for at folk får et dårligere tilbud, og sørge for at prisene øker. Avgiftene styres ikke av Vinmonopolet, og polets kalkyler er nok ganske mye lavere (bl.a. fordi de har et stort volum) enn det en kommersiell aktør eller to ville måtte benytte.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det heter alkoholpolitikk Deph. Og dessverre for deg er jeg heller ikke her veldig enig med deg, og synes vi klarer å balanssere mellom ulike hensyn rimelig greit. Å kalle det stalinistisk utflåing av vanlige arbeidere gjør det i hvert fall vanskelig å ta deg seriøst som debattant, og det har ingen ting med polet som distribusjonssystem å gjøre.
    Balansere mellom ulike hensyn?

    Skamdyr bordvin som arbeidere knapt har råd til å kjøpe og råbillig årgangschampagne til de rikeste? Jojo, det er nå en måte å se det på. Eller hensynet til Juvente, Indremisjonen og Islam.net vs. gleden til normale mennesker som liker å drikke vin.

    Jeg tror denne balanseringen ikke er så mye å trakte etter tross alt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det er jo også litt morsomt at det kommer fra en som kjører Tesla, en bil som delvis er betalt ved at vanlige arbeidere flås med høye avgifter på de bilene de har råd til, slik at de som har råd til en Tesla kan kjøpe den med stort avgiftsfritak.
    Det å ikke stjele penger fra folk er ikke noe man skal takke dem for, ikke engang politikere. Det skal være en selvfølge. Om en polsk røverbande rundstjeler 3 hus i nabolaget men hoppet over ditt trenger du ikke å sende julekort og takkebrev til dem.


    Som sagt er jo egentlig Vinmonopolet en landsomfattende distribusjonssentral for viner fra mange forskjellige importører, som sikrer at folk i f.eks. Vadsø har tilgang på (omtrent) det samme utvalget som de i f.eks. Oslo. Noe slikt er faktisk ganske viktig i et såpass langstrakt og grisgrendt land som Norge. Å fjerne Vinmonopolet vil bare sørge for at folk får et dårligere tilbud, og sørge for at prisene øker. Avgiftene styres ikke av Vinmonopolet, og polets kalkyler er nok ganske mye lavere (bl.a. fordi de har et stort volum) enn det en kommersiell aktør eller to ville måtte benytte
    ALLE andre land i den vestlige verden som ikke var statskontrollerte monopoler har rimeligere viner og mer enn godt nok utvalg. Selv om du ikke får alt på en plass er det priser som mennesker kan leve med, du kan gå i butikken eller på kiosken når du vil og ikke møte et stengt monopolutsalg 2/3 av tiden. Du kan kjøpe vin, øl og sterk drikke på gårdene som lager det.... akkurat slik det skal være i et fritt moderne samfunn som ikke lider av mentaliteten fra tiden der jernteppet var en realitet.

    Er jeg i Danmark kan jeg tusle ned på 7/11 og kjøpoe en hot dog og en sterkøl om jeg vil. Her hjemme er det strengt forbudt, og da hjelper det så lite at Røkke og Co. kan kjøpe Champagnen sin billig. Ikke at jeg ikke unner dem dette, ikke på noen måte. Jeg ønsker bare at godene skal komme alle til gode og ikke bare vinkjennere og de skamrike.

    Tullball om langstrakte land og slikt faller på sin egen urimelighet. Alle andre varer er jo mer enn godt tilgjengelig over hele landet og er det noe du ikke finner på det lokale samvirkelaget så kan du bestille det og få det levert etter noen dager. Verre er det at politikerne har forbudt deg å tule bort til nabogården med en krukke og handle der om du vil. Nordmenn lar seg behandle som dresserte sauer og finner seg i alt for mye statlig overstyring og formynderi. Av og til skammer man seg dypt over å tilhøre slik et servilt og kuelig folkeslag. Skulle nesten tro vi var svensker.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sagt det jeg har å si om dette. I den grad 'eliten' 'subsidieres' i Norge er det neppe alkoholprisene som er det viktige å diskutere. De fleste av oss - min omgangskrets - er lite elite, dog med grei utdannelse og fornuftige valg i livet, og vanlige lønnsmottagere, og det har i hvert fall ikke i min omgangskrets hindret folk i å drikke skikkelige saker, eller å handle biler med engangsavgift.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har sagt det jeg har å si om dette. I den grad 'eliten' 'subsidieres' i Norge er det neppe alkoholprisene som er det viktige å diskutere. De fleste av oss - min omgangskrets - er lite elite, dog med grei utdannelse og fornuftige valg i livet, og vanlige lønnsmottagere, og det har i hvert fall ikke i min omgangskrets hindret folk i å drikke skikkelige saker, eller å handle biler med engangsavgift.
    Kanskje ikke elite i vanlig økonomisk forstand, men når det kommer til vin kan du ikke snike deg unna. Til det har du postet for mange bilder av meget gode viner i godt lag. :) Og jeg unner deg og dere hver dråpe, men jeg er helt sikker på at dere hadde fått tak i gode viner selv om man hadde tillatt allmuen å kjøpe noe enklere på Meny, eller en bayer på 7/11, en cider på nabogården og en dram på bondens marked.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man måste prooritera som i det meste i livet. Og statens inntekter enten det er fra det ene eller det andre har gitt meg mye verdifullt, både et gratis skole system til meg og mine barn, og et relativt bekymringsfritt helsevesen . På en eller måte må det betales, og alkoholavgifter er ikke det dummeste. Jeg har forøvrig drukket bøttevis av Krug og sjelden Bollinger hos en av mine venner som mesteparten av sitt liv jobbet som sorterer hos Posten i Bergen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Man skal ikke kimse av postmenn. En tjommy i Oslo som er postmann her vel hatt det dyreste stereoanlegget av noen jeg kjenner. Noe Accuphase greier til over millionen samlet, og det er noen år siden. (Kjente ham dog ikke på den tiden og de hadde også en annen lønnsmodell i posten den gangen).

    Avgifter generelt er helt greit og det kan være litt på øl og vin også. MVA på 25% som alt annet, men det får greie seg, ja og kanskje til og med sukkeravgift på bananlikøren. Det som er aller mest uheldig er den faste kronseavgiften på drikke som får slike ugheldige utslag på prisen. Noe som ikke spiller en rolle på dyre ting, men som får en flaske ildvann som egentlig koster mindre enn en flaske appelsinjuice å lage til å blir 4-500 kroner, og da av det aller enkleste slaget. Eller få en 1-euros vin på kartong til å bikke hundrelappen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Personlig synes jeg øl avgiftsbelegges for høyt i Norge. Vinavgiften synes jeg er helt OK. Det spesielle med den er at det er en kroneavgift og ikke en %-sats slik at den slår dårlig ut for billige viner. Sprit skal jeg ikke uttale meg om, da jeg stort sett ikke drikker sprit. Vin er generelt billig i Norge, og vi har en distribusjonskanal som er blant de beste i verden, og en distributør som, siden de har stort volum, kan ha et lavt påslag på det de selger.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Vinmonopolet er, simpelthen, et briljant distribusjonssystem for alkohol, i et land som er langt som distansen fra "Oslo til Roma", som klisjéen skal ha det til. Det tilrettelegger for importører på en måte som må være tilnærmet unik, med tanke på hvilke besparelser disse har, når de kan bruke polet for å sende sine varer til Kirkenes, om ønsket.

    Prøv å regne pris på den vinflasken din, Gjestemedlem, om du som privatimportør skulle sendt den til en kunde i Kirkenes.

    Din mangeårige raljering mot Vinmonopolet er uopplyst og tåpelig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vinmonopolet er, simpelthen, et briljant distribusjonssystem for alkohol, i et land som er langt som distansen fra "Oslo til Roma", som klisjéen skal ha det til. Det tilrettelegger for importører på en måte som må være tilnærmet unik, med tanke på hvilke besparelser disse har, når de kan bruke polet for å sende sine varer til Kirkenes, om ønsket.

    Prøv å regne pris på den vinflasken din, Gjestemedlem, om du som privatimportør skulle sendt den til en kunde i Kirkenes.

    Din mangeårige raljering mot Vinmonopolet er uopplyst og tåpelig.
    En liter Q-melk får du sikkert til 16-17 kroner i Kirkenes også, selv om det er langt opp dit, og jeg er sikker på at Spiralis ikke må ut med 400 kr for et stykke gudbransdalsost heller. Det er nok heller ikke mye venskeligere å sende en flaske vin opp dit enn en flaske ketchup. Men .. tja, kanskje en Idunflaske virkelig er 10 ganger dyrere der oppe enn her nede? med tanke på geografien selvsagt, og at det er langt til Roma.

    Polets vinbutikker er ikke i seg selv problemet, bortsett i fra at de er få og holder stengt 2/3 av tiden. Problemet er monopolsituasjonen og at man ikke tillater andre å selge varene. Samme som når NRK hadde monopol på TV og Radio. ikke det at kvaliteten på Tv var så ille, men det er tross alt bedre nå med litt flere valgmuligheter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg bare konstaterer at det du ønsker er dårligere utvalg, lavere kvalitet og høyere priser, Deph. Deg om det.
    Det eneste jeg synes er dumt med polet er den endringen som kom for noen år siden. Før kunne man bestille en flaske vin og om importøren var tom, men den fantes i en butikk et eller annet sted ville den bli sendt mellom butikkene kostnadsfritt. Det gjør de ikke lenger. Nå må man faktisk reise til den butikken som har vinen og kjøpe den der.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Polet som distribusjonssystem og alkoholavgifter er to ulike og uavhengige saker.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Norge har en alkoholpolitikk. Man har prøvd totalforbud. Totalfrislipp tror jeg også ville gått ut over kvalitet og tilbud. Det vi har er fantastisk og nok ikke tilsiktet, men i verdenstoppen. Do not mess this up.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg bare konstaterer at det du ønsker er dårligere utvalg, lavere kvalitet og høyere priser, Deph. Deg om det.
    Det var et dårlig forsøk.

    Bedre tilgjengelighet, bedre priser på det normale mennesker kjøper og sammenheng mellom pris og kvalitet.

    Om jeg vil kjøpe en flaske hjemmebrent på nabogården til 100 kroner eller betale 24.000 for en krystallflaske med noe brunt brennevin fra Frankrike skal være opp til mine preferanser og lommebok. Noe for alle med andre ord.

    Når jeg er i Danmark kan jeg tusle ned på 7/11 eller bensinstasjonen og kjøpe en bokkøl. Selv etter klokken 17:00, og selv med mer enn 4,75000 volumprosent med djevlevann. I Norge er slikt strengt forbudt. Det er trist og unødvendig. Det skal ikke måtte være slik i livet at man noen forbyr deg slikt, med mindre du frivillig flytter til Islamstatens territorier.

    Jeg driter i om stasimonopolets bestillingsliste er 7 kilometer lang. Jeg vil heller kunne gå inn på en Späti sent på kvelden og kjøpe en DL med bitter og en Fritz cola, sette meg på en benk og nyte livet. At politikonstabler, Juvente og Hardingfele klikker i pissevinkel over mine enkle ønsker og vil straffe slikt skal jeg kunne leve med. men jeg drømmer om en bedre verden, eller med andre ord at Norge skal oppdatere seg litt og se hvordan de alle fleste land her i verden skikker seg så mye bedre enn det tvangskommunistiske statsmonopolet vi må slite mer enn så lenge.

    Men jeg er optimist, all den til de røde radikaliseres og folk ser at religion er tullball så vil vi om noen år få en regjering som er i stand til å gi oss den frihet vi fortjener. Ja oss få kjøpe en Jäger og en cola på Narvesen og la oss sitte i solen i parken. Jernteppet er falt og kommunismen er død, selv om den spreller for harde livet for tiden. Selv til og med om at det er noen kilometer til Kirkenes, og enda lenger til Svalbard. Kultursadistene bør kanskje sjekke prisen på drikke på vår ytterste utpost i Nord... Enda lenger enn til Kirkenes til og med.
     
    Sist redigert av en moderator:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    ^ må nok skuffe deg med at en svært stor del av Høires kjernevelgere nok er svært fornøyd med polet i Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ^ må nok skuffe deg med at en svært stor del av Høires kjernevelgere nok er svært fornøyd med polet i Norge.
    Jo, men det er fordi er de godt dresserte, veloppdratte og lett konforme, kommer fra møblerte hjem og har lært seg mer bordskikk en banneord fra Midtøsten. Rarere ting har skjedd. Ville du trodd for noen år siden at flere Europeiske land, latinamerikanske land, Canada og stater i USA tillater salg av cannabis til ymse formål? Jeg er i alle fall overrasket.

    Så jeg tror dette handler mest om at man er indoktrinert til å tenke og tro at monopoler og forbud er en slags normalsituasjon for mennesker og ikke bare et destruktiv påfunn av ideologer og religiøse. Eller noe som gav mening i en helt annen tidsalder.

    Som sagt. Jeg er optimist. Noen år til så er vi der, det er en grense for hvor lenge folk finner seg i å bli behandlet som sauer eller muslimske kvinner.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det handler vel først og fremst at du ikke ser de enorme hullene i ditt eget resonnement som ene og alene er basert på ideologi og ikke på faktiske forhold i felten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Et tips:

    Vis vedlegget 498771

    gir ca 15(?) liter ferdig vin. I tillegg trenger du gjæringskar, tomflasker, korker, en oechselvekt og litt annet stæsj. Se på utstyret som en investering i muligheten til å konsumere store mengder billig skip. For utforutsette sosiale situasjoner der det skal drikkes anbefales å ha en flaske i sekken, veska eller hva man nå bærer med seg.

    På lager på en Europris nær deg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg bare konstaterer at det du ønsker er dårligere utvalg, lavere kvalitet og høyere priser, Deph. Deg om det.
    Det var et dårlig forsøk.

    Bedre tilgjengelighet, bedre priser på det normale mennesker kjøper og sammenheng mellom pris og kvalitet.
    Ja, du vil kunne gå ned på den lokale butikken og velge mellom store mengder billeg og dårlig vin. Gode viner vil bli dyrere, og vanskeligere tilgjengelig. All min erfaring fra land som Tyskland (på ferie), Spania (ferie), England (har bodd der), Frankrike (ferie), Østerrike (ferie), Tsjekkia (har bodd/bor der) og Italia (ferie) tilsier det. Bedre tilgjengelighet og lavere priser på dårlig vin. Dårligere tilgjengelighet og høyere priser på gode viner. Hvis du vil ha noe godt blir det dyrere, hvis du bare vil bli full blir det billigere.

    Når jeg er i Danmark kan jeg tusle ned på 7/11 eller bensinstasjonen og kjøpe en bokkøl. Selv etter klokken 17:00, og selv med mer enn 4,75000 volumprosent med djevlevann. I Norge er slikt strengt forbudt. Det er trist og unødvendig. Det skal ikke måtte være slik i livet at man noen forbyr deg slikt, med mindre du frivillig flytter til Islamstatens territorier.
    Akkurat når det gjelder øl er jeg enig med deg. Her kunne avgiftene vært lavere og man burde slappe opp på salgstidene (selv om det jo er fullt mulig å kjøpe øl etter kl 17, men kanskje ikke på Askøy? ;) ).
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Akkurat når det gjelder øl er jeg enig med deg. Her kunne avgiftene vært lavere og man burde slappe opp på salgstidene (selv om det jo er fullt mulig å kjøpe øl etter kl 17, men kanskje ikke på Askøy? ;) ).
    Høye leder tillater 18:00:00 på torsdager og fredager, 15:00:00 på lørdager og totalforbud på den syvende dag i uken her på holmen. Den siste skal forbeholdes kirkebesøk og lettøl. Storebror og Jesus. Stalingrad og Medina.

    bb.jpg

    Jojo, man får pils og slikt skvip frem til 20:00:00:00 (herrens tid) i normaliserte utsalg, men ØL er "løftet" inn på kommunistmonopolet. Og der er det steng 2/3 av tiden slik at du ikke skal få lov til å handle en gang mesteparten av tiden. Du slippes til av og til som kyr på beite som får litt i tauet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Så du har ikke vært i en skikkelig matvarebutikk i det siste, skjønner jeg. Utvalget er enormt. Alkoholprosenten er begrenset til 4,75%, men er det så galt da? Her nede i Tsjekkia (som vel må kunne sies å være ølets hjemland) er det lite øl som er over den alkoholprosenten. Det lille som er kjøpes stort sett ikke av tsjekkerne. Med økt alkoholprosent øker prisene kraftig. Vanlig øl som kjøpes av tsjekkerne ligger på under 4%. Slikt øl koster ca. 3,50 for en flaske. Skal du opp på 5% dobler prisen, og skal du høyere (veldig lite, om noe utvalg) går prisen rett i taket. Er det virkelig så vanskelig å planlegge litt og kjøpe noen flasker av det du kaller skikkelig øl og ha stående i kjøleskapet til man absolutt må ha det?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jojo, man får pils og slikt skvip frem til 20:00:00:00 (herrens tid) i normaliserte utsalg, men ØL er "løftet" inn på kommunistmonopolet. Og der er det steng 2/3 av tiden slik at du ikke skal få lov til å handle en gang mesteparten av tiden. Du slippes til av og til som kyr på beite som får litt i tauet.
    Hvis du ikke evner å skaffe deg nødvendig alkoholholdig fluidum innenfor vinmonopolets åpningstider, du som bor og jobber i nærheten av Norges 2.største by, da er det du som har et problem. Ikke skyld på åpningstidene.

    Her ett av i alt 10 utsalg på søk "Bergen"

    Bergen, Valkendorfsgt.0.3 Km
    Kategori 7
    Besøksadresse
    Valkendorfsgaten 6
    5012 BERGEN
    Telefon
    22 01 50 00
    Åpningstider
    Dag Tidsperiode
    Mandag 25. jun 10:00 - 18:00
    Tirsdag 26. jun 10:00 - 18:00
    Onsdag 27. jun 10:00 - 18:00
    Torsdag 28. jun 10:00 - 18:00
    Fredag 29. jun 10:00 - 18:00
    Lørdag 30. jun 10:00 - 15:00
    Søndag 1. jul Stengt

    ----
    I tillegg kan du bestille på nettsiden og få det levert til nærmeste postkontor.
    Så de har i praksis åpent 24.timer i døgnet, med utlevering til kl 22 eller 23, avhengig av post-i-butikk åpningstider.

    Og på toppen av det hele kan du i Bergensområdet få varene levert hjem på døra om du skulle være forhindret fra å besøke et pol eller post-i-butikk.

    Lurer på om man har slike fleksible ordninger i de landene du så gjerne sammenligner med...... :)
    Ikke vær så sint-ung-mann hele tiden, Deph. Du har alt for mange gode kvaliteter til det.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Forslag til strategi:

    Til enhver tid ha en uavhentet pakke med et grunnutvalg børst liggende på en passende post-i-butikk (men får kanskje ikke sendt i posten til steder som har pol)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I tillegg kan du bestille på nettsiden og få det levert til nærmeste postkontor.
    Så de har i praksis åpent 24.timer i døgnet, med utlevering til kl 22 eller 23, avhengig av post-i-butikk åpningstider.
    Trodde du det du, jojo. Av og til kan man jo få inntrykk av at man bor i et sivilisert land men på dette området er det fremdeles stalinismen som regjerer. Flasken du bestilte i forrige uke er klin forbudt å hente på posten om det ikke samsvarer med stasmonopolets lukketider...

    Jeg kødder ikke engang. SÅ åndssvakt, byråkratisk og rødt er systemet her i Norge.

    Prøv å bestille en flaske bokkøl og prøv å hente den klokken 15:15 på posten neste lørdag. Totalforbudt i Norge i 2018. Og de fleste finner seg i slikt, som lydige veldresserte sauer. Uten å mukke, eller en gang å ymte frempå med et lite mæææ? i ren avsky.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Oj, det må jeg sjekke. Virker litt meningsløst etter som man har betalt for varen, kanskje sågar i polets åpningstid.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Oj, det må jeg sjekke. Virker litt meningsløst etter som man har betalt for varen, kanskje sågar i polets åpningstid.
    Gjør det og se hva du finner ut! Ikke ta mitt ord for god fisk. Det er informasjon som holdes litt tilbake. Om noe er endret de siste par årene som jeg ikke har fått med meg så skal jeg bukke dypt og beklage feilinformajson. Men jeg er 99% sikker på at disse reglene fremdeles gjelder i denne monopolsituasjonen vi fremdeles befinner oss i.

    F.eks. ring til monopolet og spør direkte.
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Så vidt jeg vet heter denne tråden " hvilken vin har vi glasset". Tittelen tatt i betraktning er denne tråden nå aldeles på gale veier. De to siste sidene er i det alt vesentligste en debatt om monopol eller ikke og ikke hva slags vin vi drikker.
    Hvor er moderatorene?? Skal ikke de ha et visst oppsyn med at det som diskuteres har en viss relevans til trådens tittel??
    Åpenbart dårlig jobbet moderatorer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Får vel få den på sporet igjen, da. Jeg åpnet denne forrige dagen (2016 årgang):



    Veldig ung Riesling. Den perlet på tunga, og var i overkant søt. Etter en dag i kjøleskapet hadde perlene forsvunnet og sødmen var dempet, så vinen framsto mer korrekt. Jeg smakte den hos produsenten før jeg kjøpte den. Den flasken hadde helt sikkert stått åpen en dag før den ble servert, antagelig lenger, for da jeg smakte den hos Allram merket jeg ikke noe til hverken sødmen eller perlingen. En god vin som helt sikkert tåler 10 år i en god kjeller. Nydelig sommervin til terrassen og helt sikkert flott følge til moderat krydret asiatisk mat.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn