Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En del 99 begynner å drikke bra nå, mens mye 01 enda er i overkant ungt med unntak for enkelte basisviner på kommunenivå.

    Sist drukket, denne i 99 årgang:



    Perfekt moden, silkemyk med mengder av sødmefylt frukt, velintegrerte tanniner og særdeles lang.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har nettopp plukket epler.

    I dag blir det Champagne en rimelig fra Charles Mignon, tar med den til søs, spent på hvordan det går med huset hennes.

    Champisen skulle ha gjær og brødsmak/toast.

    Jeg liker først og fremst Drappier som har sånt, men den tror jeg ikke de har i Sverige.

     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.064
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Har nettopp plukket epler.
    I dag blir det Champagne en rimelig fra Charles Mignon
    Champagne er ikke spesielt dyrt på Vinmonopolet.
    Her er noen ulike eksempler, først pris på Systembolaget (SEK), deretter på Vinmonopolet og til slutt tax-free (Avinor).

    Bollinger Special Cuvée 459SEK, 429NOK, 419NOK
    Veuve Clicquot Brut 415SEK, 419NOK, 399NOK
    Taittinger Brut Rosé 499SEK, 515NOK, 469NOK
    Moët & Chandon Brut Impérial 395SEK, 400NOK, 379NOK
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har nettopp plukket epler.
    I dag blir det Champagne en rimelig fra Charles Mignon
    Champagne er ikke spesielt dyrt på Vinmonopolet.
    Her er noen ulike eksempler, først pris på Systembolaget (SEK), deretter på Vinmonopolet og til slutt tax-free (Avinor).

    Bollinger Special Cuvée459SEK, 429NOK, 419NOK
    Veuve Clicquot Brut415SEK, 419NOK, 399NOK
    Taittinger Brut Rosé499SEK,515NOK, 469NOK
    Moët & Chandon Brut Impérial395SEK, 400NOK, 379NOK
    Jo, men min svenske var 199kr Hehe.

    Grunnen til at jeg kjøper i Sverige og taxfree er jo fordi jeg bor i Strømstad, er ikke noe pol på veien hit jeg skal i Norge heller...

    Men jeg savner Drappier som er min favoritt, den lå på 270-280 ell noe på polet, og det var en bedre Drappier for ca samme på norsk Taxfree.

    Jeg liker gjær og brødbakst lukt og smak, samt tørre og sef brut.. og ligget litt.

    Har dere noe tips på min sjanger?
    Jeg vil ikke kjøpe noe til 300-400 kr om jeg ikke får den komplekse gjær og brødbakst smaken..

    Jeg er enig i at champis ikke er spesielt dyrt i Norge, ok pris i Sverige også.


    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    vinskap.jpg
    Lagre er morsomt, har ikke angret på kjøp av vinskap, kan virkelig anbefales.
    Behøver ikke være så stort som dette, det tar 200 flasker fullt, rekker aldri å få det fylt opp:rolleyes:
     
    D

    Danke

    Gjest
    Vis vedlegget 452133
    Lagre er morsomt, har ikke angret på kjøp av vinskap, kan virkelig anbefales.
    Behøver ikke være så stort som dette, det tar 200 flasker fullt, rekker aldri å få det fylt opp:rolleyes:
    Den stripete italieneren i nedre vide boks hadde vi i bryllupet, ikke Baroloen da, men Nebbioloen. [emoji4]

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Champisen skulle ha gjær og brødsmak/toast.
    Jeg må ærlig talt si at mye dyre sjamiser smaker og lukter for meg rett og slett klunk (sats). Ikke drikkelig i det hele tatt...

    Johan-Kr
    Har heller ikke sansen for shampis, tar heller en Prosecco:)
    Sjelden jeg drikker sjampis også, mest prosecco og cava her også.

    Spesial sider, tørr og naturlig er også godt. En musserende vin blir litt for sterkt i prosent til en middag med flere retter for to synes jeg...

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Charles Mignon var bang for bucks. Vi satt litt lenge oppe igår, jeg og søster hadde det kjempe hyggelig.. [emoji4]

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Jeg skal våge meg på en utenlandstur i høstferien, turen går til Sverige.
    Er det noen spesielt gode kjøp på ferje eller 'bolag?
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kommer an på hva slags vin du vil ha. Jeg anbefaler klart Mignon, hender Color Line har bra champagne til ok priser.

    Sverige er veldig god på pris på mellomklasse vin, men standar på dyrere vin synes jeg nok ofte er bedre i Norge. Men det er en personlig mening. Italiensk Terreno chianti synes jeg er en god vin som er endel billigere i Sverige...

    En Chablis er også vært å raske med seg... feks denne petiten, som blir mitt neste kjøp når jeg skal til søs...

    https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/petit-chablis-558501

    http://www.dinvinguide.se/anders/basta-chablis-pa-systembolaget-chablisskolan/


    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:
    6

    65finger

    Gjest
    Cava byttes mot Champagne. Siden flere ikke liker Champagne her i tråden kjøper jeg cava og bytter mot den vemmlige Champagnen dere har stående. Dere trenger kun å betale for frakten i tillegg
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har smakt en sykt god Cava fra Juuls i køben. Kostet ikke mer enn 120kr eller så..

    Men ellers drikker jeg sånt bare fordi det er rimelig, jeg foretrekker klart en Champagne, selvom jeg ofte styrer unna de store dyre husene.

    Drappier anbefaler jeg i Norge om man tåler toast og gjærbakst smak. Jeg synes dette i en tørr champagne gjør den enda mer kompleks...
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har drukket en halv il Conte. Var ypperlig til såkalt tapasrett, og ukas pasta. Med en billig Grappa som happy ending.

    il Conte er en latterlig rimelig og god 69kr helflaske, italiensk med naturkork økologisk og 14% som hjelper på mitt gretne humør.. nå etter en halv vin og en solid Grappa er livet härlig.

    4 bæreposer epler skal kokes i syltetøy kjele og bli eplemost med vaniljestenger. Er fortsatt mer igjen, men de er mest i toppen, og endel små rundt, men man gjør det man orker.

    Det andre røde epletre er ikke modent ennå, så det får stå noen uker til.

    Minste gutt på tre år var stolt over å plukke de lavere eplene lol. Se pappa kjempestor eple! Jeg er duktig[emoji6]

    Nydelig vær...

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.800
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Enkelt i kveld. Gato Negro og HiFiSentralen er kveldskos.

    IMG_8313.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Anbefaler Meinklang Prosa som en deilig sprudlende terassevin i sommervarmen.
    Ja jeg også. Den er favoritt på varme sløve dager. Tørr som Vidar Theisen, syrlig som Rowan Atkinson og fruktig som Nigella Lawson.

    Østerriske småperlende er i det hele tatt noe som passer til å drikke ... nei bælme til du lengter etter en pakke natron og en plass og sove trygt.
    Ble en liten favoritt den Prosaen blant venner som drikker slikt.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Anbefaler Meinklang Prosa som en deilig sprudlende terassevin i sommervarmen.
    Ja jeg også. Den er favoritt på varme sløve dager. Tørr som Vidar Theisen, syrlig som Rowan Atkinson og fruktig som Nigella Lawson.

    Østerriske småperlende er i det hele tatt noe som passer til å drikke ... nei bælme til du lengter etter en pakke natron og en plass og sove trygt.
    Ble en liten favoritt den Prosaen blant venner som drikker slikt.
    Den har også jeg prøvd i sommer. En helt fortreffelig liten bagatell som falt i smak hos alle de involverte. Ikke er den dyr heller.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Meinklang må jeg helt klart prøve, ser de har det i Halden. Er ikke dyrt heller nei, med tanke på lovord de får..

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Idag blir det en halv Ripasso på meg og madammen, fikk den anbefalt av Systemet. Lagret 1 Anni på franske fat står det.

    Skal nytes til kalv.

    Kommer kort smaksnotat etter maten..

    Ble smakt mens jeg venter på hovedretten, god lukt, krydder og morell? Smaken veldig god balanse mellom fat og bær, litt krydder og vanilje i finish, men ikke dominerende.

    Det positive er balansen og finish, en litt dyrere Ripasso, men prisvärd.



    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Noen som har tips om portvin, lbv eller tawny? Har prøvd ett par lbv, mange greie, men favoritten så langt er smith woodhouse.
    Jeg var inne på port en periode, men føler at Sherry px er mye mer valuta for gammel vare...
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig kar. Var innom på impuls i 2004 og ble godt mottatt. Rasket med meg en 6pack av Baroloer fra 98 og 99 som fortsatt ligger og godgjør seg i kjelleren....

    I går ble det en fint modnet Jadot Beaune Premier Cru Greves 02, deilig hyttevin.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.596
    Antall liker
    910
    IMG_0689.jpg
    Chablis ( kr 209 ) og ferske reker til kvelds. Jeg merker nesten ikke noe forskjell på hvite viner så jeg kjøper Chablis hver gang og tror det er bra
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Ser godt ut det der, Stein99.

    Her går det mot natt. Må bare ha en is først. Sånn er det være morgenfugl.

    P9150004.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ble en Billecart Salmon Grande Cuvee 96 fra magnum sammen med noen gode venner i bursdagsselskap går. Det ble litt upassende å fyre av et bilde, så denne er tatt fra nettet:

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Chablis ( kr 209 ) og ferske reker til kvelds. Jeg merker nesten ikke noe forskjell på hvite viner så jeg kjøper Chablis hver gang og tror det er bra
    Helt utmerket det der, men det burde være mulig å kjenne forskjell på Chablis og feks Riesling (som i tørr utgave også funker flott med reker)....
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Endelig i rett tråd, selv om det går rett utforbakke.

    Denne sørafrikaneren har tatt meg med storm, og til lammeskank passet det helt fin-fint.
    Så får vi patte litt etterpå. Meerschaum og nogo attåt.

    P9160002.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Den må jeg prøve, forstår jeg.

    2012 utgaven koser 116 på Systemet, og hele 209 for 2015 utgaven på Polet. Er det årgangen som gir opphav til slike forskjeller?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn