Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Finnes det noe mer lettdrikkelig .. utenom rent vann da... enn dette?

    Ikke smakt den før .. men poldamen sa at jeg måtte kjøpe den, da den pleide å forsvinne svært så fort. Forstår hvorfor. Dette er vil for folk som ikke en gang liker vin.. på en god måte. Kunne servert den i en barnehage (om den hadde vært uten etanol) til ovasjoner og smiletryner. Vinutgaven av rusbrus? Ok, umulig å mislike. Solbrillevin.

    Drakk nettopp noe lett misfarget hvitvin som Georg Brauer prøvde å presentere som rosé.. pen stor hlyreist magnumflaske og alt og det.

    Jaffal:

    Il-Mimo.jpg

    Det er på absolutt ingen måte en stor vinopplevelse. Det er Saft og Vann ... på en vinmåte. Men den er god... og jeg kommer nok til å kjøpe den igjen. Litt mer fyldig og enn mine foretrukne frizzanter fra Østerrike... men denne behøvde ikke engang kullsyre for å bli brus.

    På en måte er dette nesten en anti-vin .. en drikke som peker nese til alle de seriøse vinkjennere. Men så er den samtidig så god .. at det er litt morsomt.

    Litt som belgisk bringebærøl ... noe mer femi er det vanskelig å bestille ute. Men likevel såpass god at man gjør det likevel.

    Nå er den i butikken .. og snart utsolgt.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kjøpte med tre for to sicilianske. Har dårlig erfaring med Sicilianske. Men dette så lovende ut på budget. Barone Montanto 2013 nero d'Avola Appassimento collezione di famiglia. Forventer meg noe lignende Ripasso eller Amarone, til gibort pris. Liker ikke skrukork da...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    1990 Castelgiocondo Brunello di Montalcino. På vei ned, ganske brun i kanten, men fremdeles en strålende vin. Sitter på terrassen her i Trondheim med min sønn og hans kinesiske kone og nyter solen. I vinterhagen er det over 30°. Kan det bli mye bedre?

     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjøpte med tre for to sicilianske. Har dårlig erfaring med Sicilianske. Men dette så lovende ut på budget. Barone Montanto 2013 nero d'Avola Appassimento collezione di famiglia. Forventer meg noe lignende Ripasso eller Amarone, til gibort pris. Liker ikke skrukork da...
    Meh. Ikke noe stas er jeg redd. Ikke i smak hos meg. Men det er mye annet spennende på øyen! Occhipinti SP 68 er helt grei start, også mye bra fra Giusto. Nero d'avola blandet med Frappato. Hakket opp er COS Frappatio di Vittoria, og deretter Tennuta delle terre nere, i min smak er vinen fra guardiolamaken noe av det bedre jeg får servert. (ikke at noen har vett til å servere meg den ... men men noe må man klare selv) Sicilia byr på mye naustegubevann og samtidig noe av det bedre.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Kjøpte med tre for to sicilianske. Har dårlig erfaring med Sicilianske. Men dette så lovende ut på budget. Barone Montanto 2013 nero d'Avola Appassimento collezione di famiglia. Forventer meg noe lignende Ripasso eller Amarone, til gibort pris. Liker ikke skrukork da...
    Meh. Ikke noe stas er jeg redd. Ikke i smak hos meg. Men det er mye annet spennende på øyen! Occhipinti SP 68 er helt grei start, også mye bra fra Giusto. Nero d'avola blandet med Frappato. Hakket opp er COS Frappatio di Vittoria, og deretter Tennuta delle terre nere, i min smak er vinen fra guardiolamaken noe av det bedre jeg får servert. (ikke at noen har vett til å servere meg den ... men men noe må man klare selv) Sicilia byr på mye naustegubevann og samtidig noe av det bedre.
    huff jaja billig var d iaf, håper den holder til pasta og entrecote med soppostesaus...
     

    Liveatleeds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    344
    Antall liker
    1.027
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Calon Segur 2001, burde hatt en klassisk entrecote med nykvernet pepper, men vinen er god okkesom. Begynnende modning, ganske slepne tanniner og klassiske bordeauxgreier på nesa, litt solbær og treverk... Trenger mat dog..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg likte Barone Montanto, synes den passer bra til italiensk mat for prisen, til Entrecote og pasta var den perfekt, den passer også bra til Pizza vil jeg tro...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    I forbindelse med flyttingen oppdaget jeg at jeg hadde en kasse av denne i 1999-tapning:



    Dermed måtte jo en åpnes og prøves. Dyp, mørk rød på farge. Nydelige aromaer av solbær og jord. Veldig fyldig og fruktig i munnen, med noe tanniner i ettersmaken (som var lang). Etter 2 glass korket jeg vinen og satt den i kjøleskapet. Resten ble drukket på terassen i dag. I løpet av de 20 timene den hadde vært åpen var vinen blitt enda bedre. Jordaromaene og krydderpreget var blitt sterkere, uten at frukten var forsvunnet. Det skal vel gjerne være noe kaffearomaer på disse vinene, men det kjente ikke jeg. Derimot mener jeg at jeg kjente en anelse av muskat og lær. Tanninene i ettersmaken var nesten helt borte.
    Denne er klar for konsum, men kan gjerne luftes 2-3 t før servering.
     

    ags88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    Møre og Romsdal, Smøla
    Noen som har erfaring med vinkjøleskap her? Er litt redd for at det blir for varmt enkelte sommerdager i boden jeg lagrer vinen min, tipper det ligger over 20 grader i boden på de varmeste sommerdagene, og det er vel litt i meste laget....
     

    ags88

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    54
    Antall liker
    7
    Sted
    Møre og Romsdal, Smøla
    Hadde vært greit med minst 25 - 30 flasker i hvertfall.
    I hovedsak så er det vel vin som kommer til og bli servert før første året, opp i mot andre året, men har en 6-7-8 flasker som ikke kommer til og bli servert iløpet av de første årene som kommer hvertfall.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg har dette skapet:



    Climadiff frittstående vinskap - CV41DZX (B: 49,3 x H: 84 x D: 58,7 cm | Vinskap fra vinlagringskompaniet.no

    og er fornøyd med det så langt. Jeg har 45 flasker i det. 2 temperatursoner, så man kan ha en ganske kald sone serveringsklare hvite viner (7-8°) og en sone for røde viner/langtidslagring (12°).

    Jeg har mitt stående i kjelleren, så jeg vet egentlig ikke hvor støysvakt det er. Det er pent nok til å stå fremme, men jeg har ikke erfaring med støynivået på det. Det står jo 42 dB, så worst-case (når kompressoren går) bråker det omtrent som en støysvak oppvaskmaskin, men kompressoren går jo ikke så ofte.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Går vanligvis lite rødvin i sommerhalvåret, men i dag våknet jeg til 7-8 grader og regn. Ble ikke kvitt rødvinsuget, så da ble det en Domìni Veneti Amarone della Valpolicella Classico fra 2012 nå på kvelden. Kraftig og smakfull vin som kan bestilles på polet.

    330376d1437254042-hvilken-vin-har-vi-i-glasset-image.jpg
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    I går, med sønn og datter på besøk, fant jeg fram disse 2:

    årgang: 1992



    Jeg var litt usikker på Trimbach Clos. St. Hune 1992, da den har vært med meg i mange år og levd et liv i en kjeller som ikke har vært optimal, men håpte på det beste - dette er vel en av Alsaces beste vinmarker og produsenter. Den hadde vel ligget i kjelleren i ca 20 år, men det kunne man ikke merke! Lys og fin farge - ingen antydning til "gammel vin" farge der! Duften var som en ung, fersk Riesling, og jammen var ikke smaken det også. Man ville aldri gjettet at dette var en 23 år gammel vin - den hadde helt sikkert tålt å ligge 10-15 år til. Jeg ser at den går for mellom 2000 og 4200 kr. flasken rundt omkring. Det ville ikke jeg betalt - så god var den ikke, men en strålende riesling var det uansett.

    Montrose har ligget i kjelleren enda lenger - jeg kjøpte den vel omtrent i 1990, så 25 år har den ligget her. 1986 er jo kjent som en tannisk årgang med relativt lang holdbarhet, der tanninene fort kan overdøve frukten. Jeg har smakt denne en gang før, for 4-5 år siden, og i den flasken var det ikke mye frukt igjen. Der la tanninene igjen et lite "ullteppe" på tennene. I den jeg åpnet i går var det fremdeles noe frukt, og tanninene var avslepne. Man kunne helt klart kjenne Bordeauxkarakteren, og dette er nok en ganske korrekt St. Estèphe som jo er kjent for å være mer tanniske en andre Bordeauxer. Tanninene ga vinen struktur, men det var for lite frukt igjen. I forhold til den forrige flasken jeg smakte av denne vinene, var denne bedre, og ville nok kunne leve noen år til, men den blir nok ikke bedre, og det er ingen grunn til å la den ligge. Så de 3 flaskene jeg fremdeles har i kjelleren blir nok åpnet i løpet av høsten. Det kunne forresten vært morsomt å la en flaske ligge i 10 år til og se hvordan den da ville utvikle seg.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    For et par dager siden drakk jeg forresten denne:


    Claude Riffault Sancerre Les Chailloux 2011. Nydelig Sancerre. Etter det første glasset var jeg litt sulten, og fant fram en Selbu Blå blåskimmelost, og maken til god match mellom vin og ost tror jeg aldri jeg har opplevd før. "Match made in heaven". Riffaults viner er tilbake på Polet, og denne kombinasjonen kan jeg absolutt anbefale.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Montrose 86 var på polet i 1994, og ja, den er klart drikkeklar nå. Drakk en i vår, lett og ganske elegant.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Lett og elegant er en god beskrivelse. Det var slik jeg opplevde gårsdagens flaske.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Denne til grillede sjøkreps i helgen. En fantastisk spennende vin. Det som ikke ble drukket skal forhåpentlig slumre noen år i kjelleren.
     

    Vedlegg

    Liveatleeds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.05.2015
    Innlegg
    344
    Antall liker
    1.027
    Sted
    Sunnmøre
    Torget vurderinger
    1
    Montrose og St Hune, da begynner vi jo å bevege oss på ganske høyt nivå:) Eneste Montrose jeg har drukket var en 81' kjøpt i København for en rimelig penge, ren eleganse! Svært bra vin, drukket sammen med en 82' Potensac, her kjente du virkelig forskjellene på to disse to årgangene. Forøvrig har jeg drukket opp alle mine 99' Domaine de Chevalier, har vært god i flere allerede år etter min mening. Nå har jeg bare et par 98' igjen i kjelleren, trolig en vin som trenger litt mer tid...
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.536
    Antall liker
    7.022
    Har en bande nykvernede ćevapčićis klare for grillen som vil få selvskap av hvitløksmarinerte paprikaer av den hissige ungarske typen, og da passer det bra å sette denne til lufting:

     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    All alkohol er kreftfremkallende....
    En ting er sikkert, vi skal alle dø.
    En fordel å venne seg til tanken først som sist !

    I mellomtiden koser jeg meg med et glass Lindeman rødvin på tidlig fredagskveld.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg kan anbefale Nikolaihof og Meinklang hvis man er ute etter biodynamisk vin. Topp produsenter fra Østerrike.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Aubert de Villaines Mercurey Montots 2006 nå, perfect moden, frisk syrlig med undertoner av bringebær og våt jord, tanninene fint integrert, elegant og drikkevennlig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Funnet en ny høydare i billigsegmentet. Saes DAO i 2013 til 120 kr.

    God portugiser som (i min verden) holder stand opptil 150-skiftet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Jeg fant fram denne for et par dager siden, men den fikk vente til i dag:



    1990-årgang. Kjøpt i England i 1996 eller 1997.
    Jeg har ganske mye 1985/86/88/89 og 90 Bordeaux liggende, og det er på tide å åpne dem.

    Jeg hadde egentlig ikke de aller største forhåpningene - Cantemerle er ikke av de best ansette slottene, men denne var rett og slett nydelig. En av de bedre Bordeauxene jeg har smakt. Helt moden, selvfølgelig, med relativt lite tanniner igjen. Klokkeklar solbær på lukt med et hint av lær og anis. Dyp rød farge som en ung vin. Nydelig munnfølelse - rund og behagelig. Rett og slett en strålende vin. Perfekt tidspunkt å åpne denne på. Bedre blir den nok ikke, men den hadde holdt i 10 år til.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så svarttrosten (merle, har gitt navn til Merlot) sang? Hadde noen fine 88ere av denne.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    At noe så enkelt kunne smake så utrolig godt, som i går kveld……;) ;)

    Og det hele basert på en Toro Stroganoff!
    På 80 og 90-tallet var Toro Stroganoff noe som faktisk smakte godt. Etterhvert ble det bare tragisk når prisen pr pose skulle holdes på et minimum. Nå har Toro skjerpet seg, prisen gått opp til 35,- på Rema og mye av den dyp-røde/oransje farven på selve innholdet, samt smakene er tilbake.

    Surret litt løk og sopp i ei gryte, tilsatt smør og litt Gourmet Chilie Cocosa krydderolje til steking. Sprettet posen fra Toro og tilsatte innholdet, samt en blanding av vann, litt kjøttkraft jeg hadde i kjøleskapet, fløte og melk. Kokte i 10 min. Kjøttet jeg tilsatte var rester av lammestek jeg hadde i kjøleskapet.
    Potetmos: kokte poteter, skrellet av skallet og hadde dem oppi kasserollen og moste dem. 1-2 ss smør, litt melk, 1 stort fedd presset hvitløk, grovkvernet pepper og maldonsalt. Ferdig på 2 minutter!

    Dette ble servert med en Amarone Della Valpolicella Classico 2011 (300,- på polet). Gryteretten til denne litt kraftige og rustikke vinen med mye smak var bare en suveren kombinasjon! Fy fader det smakte helt fortrefflig. Så enkelt, og så godt. :cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Trondheim
    Avslutning på Cantemerle:

    Det ble litt igjen i flasken av min Cantemerle 1990. Denne ble korket og satt i kjøleskapet over natten. Morsomt å se hvordan den evt holdt seg i åpnet tilstand. Vel - det gjorde den ikke. All frukt var borte, ikke hint av anis noe sted. Fremdeles en OK vin og absolutt drikkbar, men ingen storhet å spore. Det var for såvidt helt som forventet.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Langrosso.120x497!.jpg

    Så denne med en nyhetslapp på lokalpolet. Den falt i smak. Italia som jeg liker. Myk og snill, men samtidig elegant. Frisk og gjennomsiktig, slank men ikke tom som en chianti kan være. Ståltank FTW! Litt som en god etnavin uten mineralene på en måte, selv om dette er en Langhe.

    Denne kunne fort kostet 100 kr mer.

    Slett ikke siste gang jeg drikker denne.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Liten artikkel om en favorittprodusent!

    Terre Neres viner fra Etna på Sicilia - DN.no

    Hvis Guardiolaen dukker opp igjen på polet så anbefales den på det alle sterkeste. Men har ikke sett den på lenge. Walken snakket om en skadet leveranse sist jeg maste, men ingen utsikter til neste levering.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et par godbiter fra i går:



    Leroy Grands Echezeaux 1959; notatene sier høstløv, bringebær, lang og frisk. Msse Vosne krydder, stjerneanis og julekake, frisk og fruktig.



    La Mission Haut-Brion 1966: Kveldens beste Bordeaux (ja bedre enn 61 Latour): Litt salt jod, blyantspiss, meget fokusert, supre tanniner og en meget attraktiv og rik sødmefull duft. Superb balanse! Lang og energisk, meget elegant, en komplett vin!

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn