Mat, drikke og røyk Hvilken Vin har vi i glasset?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Zaccagnini Sangiovese. En frisk, lett, god og ukomplisert pappvin. Rimelig er den også. (Men må bestilles)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Påskeferie. Hentet en ny flaske Imperial Reserva 2001 fra kjelleren, og nyter head-fi. Da kan det best presenteres slik. :)


    Foto: Loevhagen 2011
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Koser meg i kveld med en Soave. Snart sommer :)
    Ikke noe dyr sak, men lett og frisk.

    Tamellini 2009
     

    Vedlegg

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Storslåtte bilder! Blir litt stusselig med denne illustrasjonen nå....




    Her går det i St. Urbans-Hof Ockfener Bockstsein Auslese 2003.Lukter moden riesling med innslag av fersken, en veldig tung vin men det er en ren vin. Superb frukt, men den er litt kort i finishen. (Er i praksis en Saar vin og der er det sjelden mangel på syre). Hadde den bare vært litt bedre balansert….
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    nettop sett på ett kjipt tap i fa-cupen etterfulgt av el clasico og har åpnet dagens andre flaske av:

     

    JAND

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    538
    Antall liker
    0
    Når denne mannen tråkker i salaten, gjør han det stort sett med stil.
    Sagt med andre ord, flott fyr og flott vin, alle forbehold tatt i betraktning.

    Jon A
     

    Vedlegg

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    2001 Chambolle Musigny Les Feusselottes
    Domenique Laurent
    Og den smaker Laurent og ikke så mye annet............
    Denne produsenten eiker så meget ( eiken smaker nesten som om den er kraftig røkt ) og setter til de grader sitt særpreg på vinene at det er nesten umulig å vite om man drikker Chambolle eller Vosne :eek:
    Mao ikke min favorittprodusent........... :'(
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Marc Colin Chassagne-Montrachet Premier Cru Caillerets 2004 ikveld. Sublim hvit burgunder fra min favoritt Premier Cru vinmark i Chassagne.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    2001 Chambolle Musigny Les Feusselottes
    Domenique Laurent
    Og den smaker Laurent og ikke så mye annet............
    Denne produsenten eiker så meget ( eiken smaker nesten som om den er kraftig røkt ) og setter til de grader sitt særpreg på vinene at det er nesten umulig å vite om man drikker Chambolle eller Vosne :eek:
    Mao ikke min favorittprodusent........... :'(
    Og det aller, aller verste med fyren var at han fikk Sylvie Esmonin til å begynne å ødelegge vinene sine med eik.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Marc Colin Puligny-Montrachet Premier Cru Caillerets 2004 ikveld. Sublim hvit burgunder fra min favoritt Premier Cru vinmark i Puligny.
    Fantastisk! Var innom Puligny og din produsent i fjor sommer.. Blir ikke lenge til neste gang.. Må innrømme at Puligny er en stor favoritt ;)

    mvh
    lassemann
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    lassemann skrev:
    erato skrev:
    Marc Colin Puligny-Montrachet Premier Cru Caillerets 2004 ikveld. Sublim hvit burgunder fra min favoritt Premier Cru vinmark i Puligny.
    Fantastisk! Var innom Puligny og din produsent i fjor sommer.. Blir ikke lenge til neste gang.. Må innrømme at Puligny er en stor favoritt ;)

    mvh
    lassemann
    Skulle være Chassagne, men siten timet ut når jeg redigerte så endringen kom ikke med i posten. Skjønte Caillerets finnes i begge kommunene.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    lassemann skrev:
    erato skrev:
    Marc Colin Puligny-Montrachet Premier Cru Caillerets 2004 ikveld. Sublim hvit burgunder fra min favoritt Premier Cru vinmark i Puligny.
    Fantastisk! Var innom Puligny og din produsent i fjor sommer.. Blir ikke lenge til neste gang.. Må innrømme at Puligny er en stor favoritt ;)

    mvh
    lassemann
    Skulle være Chassagne, men siten timet ut når jeg redigerte så endringen kom ikke med i posten. Skjønte Caillerets finnes i begge kommunene.
    He he.. Kun en et steingjerde som skiller likevel

    mvh
    lassemann..
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Her finnes det tydeligvis folk som har greie på god hvitvin :)
    Er det noen som kan dra en rask gjennomgang av Chassagne/Puligny årganger siste 15 år?
    Bare slik helt grunnleggende med en setning om hver mener jeg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    Her finnes det tydeligvis folk som har greie på god hvitvin :)
    Er det noen som kan dra en rask gjennomgang av Chassagne/Puligny årganger siste 15 år?
    Bare slik helt grunnleggende med en setning om hver mener jeg.
    Ja, men i morgen. Har besøkt, i kortere eller lengre perioder, Burgund 8 ganger i perioden 1997 - 2010. Som regel med diverse vinsmakinger.....Leggetid nå.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    Her finnes det tydeligvis folk som har greie på god hvitvin :)
    Er det noen som kan dra en rask gjennomgang av Chassagne/Puligny årganger siste 15 år?
    Bare slik helt grunnleggende med en setning om hver mener jeg.
    Vel, har ikke har så grundig studert de siste 15 årene, men disse to kommunene produserer uten tvil verdens beste hvitvin. Den har ALT! Mineraltrøkk til det ekstreme. Her må lite påvirke druens jorderiske kraft.. Fikk i fjor sommer være med på en vinsmakning i Puligny rent tilfeldig da vi passerte på vei til Tain'Hermitage.. ;D Likevel må sies at visse hvite fra California slettes heller ikke er å forakte ;)

    mvh
    lassemann
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Jens skrev:
    Her finnes det tydeligvis folk som har greie på god hvitvin :)
    Er det noen som kan dra en rask gjennomgang av Chassagne/Puligny årganger siste 15 år?
    Bare slik helt grunnleggende med en setning om hver mener jeg.
    Ja, men i morgen. Har besøkt, i kortere eller lengre perioder, Burgund 8 ganger i perioden 1997 - 2010. Som regel med diverse vinsmakinger.....Leggetid nå.
    Foruten å ha verdens beste viner er Bourgogne også et nydelig område :)
    Har selv fått være der fire ganger bl.a. på gallamiddag på Clos Vougeot i forbindelse med Meo Camuzet sitt 50års jubileum og reiser gjerne tilbake igjen.
    Må dog litt planlegging til ettersom man vanskelig får innpass hos de virkelige gode produsentene hvis man bare stikker innom og en avtale er som regel nødvendig.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Jens skrev:
    2001 Chambolle Musigny Les Feusselottes
    Domenique Laurent
    Og den smaker Laurent og ikke så mye annet............
    Denne produsenten eiker så meget ( eiken smaker nesten som om den er kraftig røkt ) og setter til de grader sitt særpreg på vinene at det er nesten umulig å vite om man drikker Chambolle eller Vosne :eek:
    Mao ikke min favorittprodusent........... :'(
    Og det aller, aller verste med fyren var at han fikk Sylvie Esmonin til å begynne å ødelegge vinene sine med eik.
    Og da vet du sikkert også fra hvilket årstall Sylvie Esmonin begynte å "ødelegge" vinene sine?
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Marsannay 2005 Meo Camuzet.
    Egentlig svært kraftig til Marsannay å være noe som nok skyldes årgangen.
    Mørk rød på farge og ingen antydning til brunfarge i kanten.
    Allikevel begynner denne å bli godt avrundet og nærmer seg nok etterhvert toppen.
    Ikke ekstrem på lukt ( som Meo sjelden er ), men har glattheten som Meo er "best" på og som jeg ikke klarer å finne andre steder enn i Bourgogne.
    Alt i alt en riktig god vin :)
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Travaglini er blitt en av mine store favoritter:



    Er det noen som kan anbefale en grei pappvin som ligger i samme smaksgate?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det der er vel en nebbiolo fra Piemonte, fra marker som ikke ligger i Barolo- eller Barbaresco-appelasjonene men derimot i Gattinara.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Gattinara_DOCG

    De gode årgangene er imo gode; stramme, slanke, tanninrike og fruktige. Så bortimot enhver nebbiolo fra produsenter i Piemonte, aller helst fra Gattinara, vil vel være nogenlunde samme gate smaksmessig. Vet ikke om man finner slik på papp, og for å være helt ærlig så synes jeg ikke de hører hjemme på papp heller.

    Nebbiolo (og blandinger) på papp;

    http://www.vinmonopolet.no/vareutva...sortMode=0&filterIds=28&filterValues=>+300.00

    http://www.vinmonopolet.no/vareutva...e=0&filterIds=28&filterValues=200.00+-+200.99
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Nebbiolo er vel kanskje best på flaske....men det gjelder jo alle andre viner også. Må ganske store mengder svovel oppi vinen for at den skal holde seg på papp, jaffal mht røde viner. Kjøp heller fire flasker:)

    5341707 Giacomo Conterno Barolo Monfortino Riserva 2002 kr. 9989,- 3000ml: Neppe papp ;D
     

    Lynvingen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2010
    Innlegg
    887
    Antall liker
    295
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Ludvig XIV hadde en stor forkjærlighet for Tokai.

    Smaker fortreffelig etter en deilig
    lammesteik med Spansk rødvin til.

    Mvh
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fidelio skrev:
    Nebbiolo er vel kanskje best på flaske....men det gjelder jo alle andre viner også. Må ganske store mengder svovel oppi vinen for at den skal holde seg på papp, jaffal mht røde viner. Kjøp heller fire flasker:)

    5341707 Giacomo Conterno Barolo Monfortino Riserva 2002 kr. 9989,- 3000ml: Neppe papp ;D
    Det er påske, og da skal sikkert vinen transporteres til fots eller ski. Da blir fire-fem flasker mye, spesielt hvis det skal tas med mer enn en boks.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Nå skal det sies at vin har jeg ikke peiling på i hele tatt, men sitter nå her og nyter en flaske som sto igjen etter nyttårsfesten. :)
     

    Torek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2008
    Innlegg
    217
    Antall liker
    0
    Hadde en skikkelig aha opplevelse med Moric Blaufränkish 2007 forrige dagen, nydelig match til andebryst og generellt fantastisk godt!
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Torek skrev:
    Hadde en skikkelig aha opplevelse med Moric Blaufränkish 2007 forrige dagen, nydelig match til andebryst og generellt fantastisk godt!
    Enig, dette er en knallvin, skikkelig mineralsk og slank. Flott og rimelig alternativ til Burgund. Og jeg vet det er overfladisk, men etiketten er dritstilig, ordentlig no nonsense, akkurat som vinen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.710
    Antall liker
    9.324
    Sted
    Trondheim
    En slik en i solveggen



    2004 årgangen. Lys, med litt grønnskjær, og duft av nyslått gress. Mineralsk og deilig - just what the doctor ordered.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jens skrev:
    erato skrev:
    Jens skrev:
    2001 Chambolle Musigny Les Feusselottes
    Domenique Laurent
    Og den smaker Laurent og ikke så mye annet............
    Denne produsenten eiker så meget ( eiken smaker nesten som om den er kraftig røkt ) og setter til de grader sitt særpreg på vinene at det er nesten umulig å vite om man drikker Chambolle eller Vosne :eek:
    Mao ikke min favorittprodusent........... :'(
    Og det aller, aller verste med fyren var at han fikk Sylvie Esmonin til å begynne å ødelegge vinene sine med eik.
    Og da vet du sikkert også fra hvilket årstall Sylvie Esmonin begynte å "ødelegge" vinene sine?
    Da jeg besøkte henne i 99 var hun vel i den fasen da han gradvis var begynt å øke eikebruken. Dominque som hun giftet seg med var jo kjent for sin 200% ny eik filosofi...Fra slutten av 90--tallet begynte i hvert fall vinene hennes å interessere meg mindre.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Var heldig å fikk anledning til å dele 4 flasker av 1981 årgangen av denne. Blitt en helt fantastisk vin med mye tørket frukt, utrolig elegant. passet utmerket til lam. Kan ikke si at jeg husker denne vinen så bra. hver enkelt flaske hadde sin egen smak
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    2001en av denne (Caceres GR)er meget bra og har flott potensiale.
     

    Pesquera

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Innlegg
    1.381
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11


    En rimelig priset chianti med svært ren frukt og superb balanserende syre. Dette er ingen kraftbasse, men en delikat og tiltalende sangiovese som det går an å drikke lenge uten å kjede seg. Fersk og frisk, ingen grunn til å lagre denne. Samme produsent som Ceparello.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    To bra viner i kveld :)
    Den tredje bare middels.
    Noen som klarer å plukke ut "taperen"?
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.527
    Antall liker
    9.683
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mangler litt info her....

    Er den Guyon'en en 05? Strålende årgang, strålende vinmark og en middels produsent, men vinen er sikkert ung og lukket. Kanskje mye eik i denne alderen. 02en av denne er riktig så bra, inge stor vin men et veldig bra kjøp til prisen.

    Er Chassagnen hvit eller rød (trolig hvit)? Også en midt på treet produsent og kanskje ikke en gang det (Bachelet-Ramonet så vidt jeg ser); 04; en flott årgang for hvite, suger (stort sett) for røde. Er denne rød er den nok den svakeste i flighten, er den hvit, holder jeg kanskje en knapp på Guyon - selv om jeg ikke har veldig tro på produsenten uansett. En Clos des Chenes fra 05 SKAL ikke drikke bra nå.
     

    Jens

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2003
    Innlegg
    1.033
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Mangler litt info her....

    Er den Guyon'en en 05? Strålende årgang, strålende vinmark og en middels produsent, men vinen er sikkert ung og lukket. Kanskje mye eik i denne alderen. 02en av denne er riktig så bra, inge stor vin men et veldig bra kjøp til prisen.

    Er Chassagnen hvit eller rød (trolig hvit)? Også en midt på treet produsent og kanskje ikke en gang det (Bachelet-Ramonet så vidt jeg ser); 04; en flott årgang for hvite, suger (stort sett) for røde. Er denne rød er den nok den svakeste i flighten, er den hvit, holder jeg kanskje en knapp på Guyon - selv om jeg ikke har veldig tro på produsenten uansett. En Clos des Chenes fra 05 SKAL ikke drikke bra nå.
    Se der ja :)
    Jeg hadde en liten mistanke om at kunnskapsnivået ditt på området var stort.
    Nå fikk jeg det bekreftet og jeg må bare si meg MEGET imponert!
    ALT du skriver stemmer og du får topp score ;D
    PS. Chassagnen er hvit ja og var faktisk en ganske bra vin på tross av som du sier dårlig produsent. Er dog flott vinmark og bra årgang så det redder nok mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn